سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

زایمان زن-عکس زایمان زن



 


 

زایمان طبیعی زایمان عکس زایمان

 

 

زایمان طبیعی :

مزایای زایمان طبیعی:شما به عنوان یک مادر باردار حتماً تا بحال در مورد زایمان و نحوه انجام زایمان خود فکر کرده اید، حتماً از خود پرسیده اید که باید کجا و چگونه زایمان کنم ؟ کدام روش زایمان برای من مناسب تر است؟

 

با این وجود نکات حائز اهمیتی برای زنان در مورد زایمان ایمن وجود دارد که باید از آنها مطلع باشند.

زایمان طبیعی زنان :

زایمان زن ،یک امر طبیعی است، اما با این وجود در تمام زنان باردار روند زایمان یکسان نمی باشد، چرا که عوامل متعددی می تواند سیر حاملگی را تغییر داده و باعث شوند . زایمان به صورت غیرطبیعی انجام شود.

شایان ذکر است که تنها درصد معدودی از زایمان زنان منجر به زایمان غیرطبیعی می شوند و اکثر زنان می توانند یک زایمان طبیعی داشته باشند.

حجم خونی که زن طی زایمان طبیعی از دست می دهد تقریباً نصف یک عمل سزارین است لذا خطر خونریزی و کم خونی، در یک زایمان طبیعی خیلی کمتر از زایمان به طریق سزارین می باشد.

خطرات و ریسک بیهوشی برای زایمان طبیعی وجود ندارد، درحالیکه برای مادرانی که به روش سزارین زایمان می نمایند این خطرات اجتناب ناپذیر است .

درصد ابتلاء به عفونت در بین زنان سزارین شده بیشتر از زنانی است که زایمان طبیعی نموده اند.


 

زایمان طبیعی زایمان عکس زایمان

 

 

مزایای زایمان طبیعی بر سزارین:

از نظر پزشكی سزارین یك عمل جراحی بزرگ محسوب می شود و مانند سایر اعمال جراحی نیاز به بیهوشی دارد، خطر ابتلاء به خونریزی، عفونت، احتمال نیاز به انتقال خون و خطرات ناشی از بیهوشی در مادران سزارین شده بیشتر است.

 

مدت بستری شدن مادر بعد از زایمان طبیعی خیلی كمتر از سزارین است.

زنانی كه زایمان طبیعی دارند در امر شیردهی و دادن آغوز به نوزاد موفق تر هستند. زیرا مادر بلافاصله بعد از زایمان نوزاد خود را در آغوش گرفته و او را شیر می دهد و از همان ابتدا می توان رابطه عاطفی بین مادر و نوزاد برقرار نمود. در حالیكه در زنان سزارین شده نوزاد تا چندین ساعت ازآغوش مادرش دور می ماند.

زایمان طبیعی از نظر اقتصادی به نفع خانواده و جامعه است.

در زایمان طبیعی خانم ها تناسب اندام خود را با انجام ورزش های مناسب سریعتر از مادران سزارین شده بدست می آورند.

 

زایمان طبیعی :

مراحل زایمان طبیعی زنان:

زایمان طبیعی زن به سه مرحله کلی تقسیم می شود :

مرحله اول زایمان : دردهای زایمانی شروع شده و پیشرفت می کند تا رحم آماده خروج نوزاد شود.

مرحله دوم زایمان: که در آن خروج نوزاد و تولد اتفاق می افتد.

مرحله سوم زایمان: که جفت خارج می شود.

ریتم و سرعت زایمان در هر زن باردار ممکن است خصوصیات مخصوص به خود را داشته باشد. بعضی ها حتی متوجه انقباضات اولیه نیز نمی شوند.

بعضی از خانمها دوست دارند در طول مدت زایمان خود کاملاً هوشیار بوده و بطور کامل در جریان روند زایمان قرار گیرند. درمدت انجام زایمان سزارین ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده شود ، در نتیجه تماس اولیه نوزاد با مادر و شروع شیردهی به نوزاد به تاخیر می افتد.

 

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد حاملگی و زایمان و حل مشکلات خود به افراد مجرب و آموزش دیده در مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید . آنها قادر خواهند بود شما را راهنمائی کنند.

 

برای اطمینان از سیر طبیعی حاملگی و تامین سلامتی خود و نوزادتان حتماً بطور مستمر در دوران بارداری به مراکز بهداشتی درمانی ، ماما و یا پزشک مراجعه و به توصیه های بهداشتی آنان، عمل نمائید.

انجام معاینه داخلی ( توسط پزشک ) در سه ماهه آخر دوران بارداری می تواند به آنها کمک کند تا درمورد نحوه زایمان شما آسانتر تصمیم بگیرند.

رعایت برنامه تنظیم خانواده و فاصله گذاری مناسب بین حاملگیها از نکات حائز اهمیتی است که می تواند در داشتن زایمان ایمن موثر باشد.

استفاده از تکنیکهای پیشرفته مانند سونوگرافی برای ارزیابی وضعیت جنینی و مادر گاهی ضروری است لذا طبق توصیه پزشک حتماً آنرا انجام دهد.

به پزشک یا مامای خود اعتماد کنید و به او اجازه دهید در مورد نحوه زایمان شما تصمیم بگیرد . هرگز به دلیل ترس از درد زایمان که یک امر طبیعی است . سزارین را به زایمان طبیعی ترجیح ندهید.

بخاطر داشته باشید در صورتی باید زایمان شما بوسیله سزارین انجام شود که امکان زایمان طبیعی برایتان وجود نداشته باشد.

 

زایمان سزارین

زایمان سزارین زنان یک جراحی بزرگ است که با شکافتن پوست روی شکم ، عضلات زیر آن و جدار رحم همراه است. به طور متوسط، 10 درصد زایمان زنان در جهان به روش سزارین انجام می شود، طبق آمار رسمی در ایران حدود 25 تا 35 درصد زایمان زنان به صورت عمل جراحی یعنی سزارین صورت می گیرند، در حالی که طبق آمار غیر رسمی در ایران، سزارین 5 برابر سایر نقاط جهان است.

علت دیگر افزایش تعداد زایمان سزارین، خود بیماران هستند. متأسفانه برخی از زنان زایمان سزارین را مثل یک پدیده ی مُد می پندارند و فکر می کنند که هر کس مدرن تر و یا امروزی تر است باید سزارین شود و حتی اصطلاحاتی مانند این که زایمان طبیعی یک نوع " توحش " است نیز گفته شده است.



برخی هم فکر می کنند زایمان سزارین برای نوزادشان بهتر است، چرا که " فشار " بر روی سر بچه وارد نمی شود. باید به چنین خانم هایی تذکر داد که همین فشاری که جنین تحمل می کند برای او حتی مفید هم هست چرا که با حالت مکشی که ایجاد می کند ریه های او را پاک می نماید. به همین علت است که نوزادان زایمان طبیعی مشکلات تنفسی کمتری نسبت به سزارینی ها دارند.

علل علمی که پزشک را مجبور به انتخاب سزارین می کند:

هر زایمان طبیعی ممکن است به سزارین بکشد به هر حال به این نکته هم باید توجه کرد که یکی از شرایط زایمان طبیعی اورژانسی شدن و اضطرار سزارین در حین زایمان است.


با توجه به این که 8 تا 10 درصد زایمان‌ ها نیاز ضروری به سزارین پیدا می ‌کند هر زایمان طبیعی ممکن است به زایمان سزارین ختم شود و این شرایط قابل پیش ‌بینی نیست.


افت ضربان قلب نوزاد، کنده شدن جفت و حوادث اورژانسی دیگر ممکن است زایمان طبیعی را به سزارین بکشد اما نباید این حوادث را عارضه ی زایمان بدانیم و مهم است بدانیم در خیلی از موارد اگر سزارین صورت نگیرد جان مادر و نوزاد در خطر می‌ افتد.

 

 

زایمان طبیعی زایمان عکس زایمان

 


عوارض زایمان سزارین مربوط به مادر:


خون ریزی های پس از زایمان سزارین، لخته های خونی که در برخی از موارد بسیار خطرناک و حتی کشنده هستند، عفونت و چسبندگی هایی در رحم و لوله ها و حتی روده ها، عوارض بیهوشی و دردهای مربوط به بخیه ها.



پس باید به خاطر سپرد که در زایمان سزارین:


1- روزهای بستری درزایمان سزارین برای بیمار بیشتر است.

2- احتمال خون ریزی بعد از زایمان بیشتر است.

3- دردهای لگنی و چسبندگی در این زایمان بیشتر است.

4- مدت زمانی که فرد بتواند بعد از زایمان به روال عادی زندگی برگردد بیشتر است.

5- احتمال نازایی بعد از زایمان سزارین نیز وجود دارد.

زایمان سزارین عمل جراحی بزرگ است و بعد از زایمان سزارین انتظار این رویدادها را داشته باشید و موارد زیر را رعایت کنید:

1- درد پس از زایمان؛ که معمولا در روز اول پس از زایمان شدیدتر است و بعد از آن باید فروکش کند.

2- ترشح از دستگاه تناسلی که طبیعی است.

3- نوشیدن روزانه مقدار فراوانی آبپس از زایمان؛ بین 8 تا 10 لیوان.

4- پس از زایمان از بلند کردن اشیای سنگین و از بالا رفتن از پله‌ ها خودداری کنید.

5- رانندگی نکنید تا زمانی که بتوانید به راحتی کمربند ایمنی را ببندید.

6- در صورتی که پس از زایمان محل برش جراحی، قرمز و متورم شد، به دکترتان اطلاع دهید.

از نظر پزشکان، زایمان طبیعی 3 تا 4 برابر سزارین دردسر ساز است ولی تعرفه‌ هایی که به آن اختصاص داده شده خیلی کمتر از زایمان سزارین است که این موضوع نیز بر افزایش سزارین در ایران دامن می ‌زند در حالی که در کشورهای پیشرفته ی دنیا تسهیلات ویژه‌ ای را برای زایمان طبیعی اختصاص داده‌ اند که افراد را به آن ترغیب می‌ کند.

 

دلایل مورد قبول برای  زایمان سزارین:

1- عدم تطابق سر جنین با لگن مادر:

اغلب این گونه موارد در موقع دردهای زایمانی مشخص می شوند. به این ترتیب که با وجود انقباضات زایمانی، پیشرفت زایمان خوب نیست و یا این که در معاینه ی داخلی، متوجه این عدم تطابق می شوند. البته موارد تنگی و یا اختلاف اندازه بسیار فاحش، قبل از دردها و در یک معاینه دقیق داخلی که توسط ماما یا پزشک در ماه آخر صورت می گیرد مشخص می شود.

2- زجرجنین:

زجر جنین به معنای تغییرات بارز در تعداد ضربان قلب جنین است که نشان دهنده این موضوع می باشد که میزان اکسیژن خون او کافی نیست و مواد زاید خونش بیش از اندازه است. در این صورت معمولاً زایمان سزارین به طور اورژانس انجام می شود.

3- طرز قرار گرفتن غیر عادی جنین:

وضعیت طبیعی قرار گرفتن جنین به صورت سر به پایین و داخل لگن مادر است. اگر مثلاً جنین به صورت عرضی قرار گیرد امکان زایمان طبیعی وجود ندارد. در صورتی که پاهای جنین داخل لگن مادر باشد (سر او بالا باشد) در برخی موارد امکان زایمان طبیعی وجود دارد ولی اغلب مواقع، زایمان سزارین، راه انتخابی است.

4- مشکلات مربوط به جفت و بند ناف:

اگر جدا شدن زودرس جفت صورت گیرد و یا جفت به جای این که در قسمت فوقانی رحم واقع شود، بر روی دهانه رحم قرار گیرد(جفت سر راهی)، بهترین روش زایمان همان سزارین می باشد. ممکن است در حین یک دوره دردهای طبیعی، ناگهان بند ناف جنین به داخل مجرای زایمانی و جلوی سر جنین لیز بخورد. در چنین حالتی بند ناف بین سر جنین و لگن مادر تحت فشار قرار می گیرد و جریان خون و اکسیژن به جنین قطع می گردد. این مورد نیزاز موارد سزارین اورژانس می باشد.

5- سزارین قبلی:

قبلاً اعتقاد بر این بود که اگر خانمی یک بار سزارین شد، باید همیشه سزارین شود. البته در برخی بیماران این قانون هنوز هم حاکم است ولی امروزه اعتقاد بر این است که اگر علت سزارین قبلی، در این حاملگی وجود ندارد مثلاً حاملگی قبلی جنین به طور عرضی قرار داشته ولی در این حاملگی جنین با سر قرار دارد و بیمار در یک بیمارستان مجهز قرار دارد می تواند تحت نظر یک متخصص زنان و زایمان، زایمانی طبیعی انجام دهد.

6- دخالت های پزشکی بیش از اندازه در دوره دردهای زایمانی:

مصرف داروهای مُسکن زودتر از موقع و یا داروهای محرک انقباضات، بیش از حد مجاز، می تواند پیشرفت زایمان را کند نماید و به علت زایمان طول کشیده، سزارین انجام شود. آمار نشان داده است که بیماران تحت نظر ماماها کمتر سزارین می شوند. یکی از دلایل آن این است که ماماها کمتر از پزشکان از داروهای مختلف استفاده می کنند و علت دیگر این است که چون خود ماما نمی تواند عمل سزارین را انجام دهد، سعی می کند تا جایی که برای بیمار و جنین ضرری نداشته باشد، زایمان او را به صورت طبیعی انجام دهد.

7- جنین های نارس و دیررس(کمتر از 38 هفته و بیشتر از 42 هفته):

جنین های نارس احتمالاً تحمل فشار زایمان طبیعی را نخواهند داشت.جنین های دیررس نیز به علت درشتی و اشکال در خون رسانی در زایمان طبیعی، دچار مشکل می شوند.

8- جنین های دارای مشکلات RH خون:

جنین هایی هم که مشکلات ناشی از RH خون دارند بهتر است با روش زایمان سزارین متولد شوند چون به اندازه کافی قوی نیستند که زایمان طبیعی را تحمل کنند.

9- چند قلویی:

گاهی زایمان دو قلوها به صورت طبیعی صورت می گیرد اما در اغلب موارد سزارین به عنوان بهترین راه انتخاب می شود. حاملگی های بیش از دو قلویی حتماً به صورت سزارین خاتمه می یابند.

10- موارد متفرقه:

مانند عفونت هرپسی در ناحیه تناسلی که نوعی عارضه تبخال مانند بسیار مُسری است که برای جنین خطرناک است، فشارخون بالا، تومورهای فیبروییدی، بیماری قند، ایدز مادر و دوره دردهای زایمانی که بسیار طول کشیده باشد، از موارد دیگر زایمان سزارین می باشند.


 


ویدیو مرتبط :
پلیس و کمک به زایمان یک زن در مترو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زایمان عجیب یک سرباز زن در خط مقدم + عکس



به نقل از دیلی میل: حدود 500 زن سرباز در حال حاضر از کشور انگلستان در افغانستان خدمت میکنند ، اما نکته جالب در مورد یکی از زنان سرباز این است او حتی نمیدانست باردار است در خط مقدم زایمان کرد.

زایمان سرباز زن , زایمان در خط مقدم
این خانم یک روز بعد از حمله هوایی گروه طالبان به مقر نیروهای خارجی مستقر در هیلمند این کشور دچار درد زایمان شد و یک پسر به دنیا آورد.
این نوزاد 5 هفته زودتر از موعد به دنیا آمده است و بنابر گزارشات حال او و مادرش خوب است و قرار است به زودی یک تیم متخصص اطفال از بیمارستان آکسفورد به افغانستان سفر کند تا مادر و فرزند را با مراقب ویژه به خانه بازگرداند.
فرماندهان نظامی از این تولد نابهنگام حیرت زده شده اند و درخواست داروهایی در این رابطه ارائه داده اند تا به منطقه جنگی فرستاده شود. از سال 2003 تا کنون بیش از 200 زن از بریتانیا که مشخص شده بود باردار هستند به کشورشان بازگردانده شدند تا وضع حمل کنند اما این اولین بار است که یک سرباز زن در خط مقدم زایمان میکند.
این سرباز در مصاحبه اش گفته است اصلا نمیدانسته باردار است .او بعد از حمله هوایی دچار دل درد شدیدی شد و با انجام معاینات مشخص شد او باردار است و در حال وضع حمل میباشد.

زایمان سرباز زن , زایمان در خط مقدم
به گفته پزشکان این موقعیت نادری است که مادر از باردار بودن خود بی خبر است و حتی تا هنگام زایمان متوجه این مسئله نشده است. نکته جالب اینجاست که این سرباز همانند دیگر همرزمانش در اردوهای سخت نظامی شرکت میکرده و چون نمیدانسته باردار است مسافتهای طولانی با وزنه های سنگین را پیموده است اما آسیبی به جنین او نرسیده است..... /  گروه خبری پرداد