سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

رژیم غذایی مورد تاکید متخصصان برای مقابله با آنفلوآنزا



مقابله با آنفلوآنزای خوکی, پیشگیری از آنفلونزا

یکی از راههای مقابله با آنفلوآنزای خوکی تقویت سیستم ایمنی بدن است

 

این روزها شیوع آنفلوانزا در برخی از استان‌های كشور سبب فوت چند تن از هموطنان‌مان شده و عده‌ای دیگر را خانه‌نشین و بیمار كرده است. البته در كرمان مدارس را هم به تعطیلی كشاند. متخصصان تغذیه معتقد هستند كه یكی از اساسی‌ترین راه‌های مقابله با بیماری آنفلوانزا آن است كه مردم با تغذیه مناسب، سیستم ایمنی خود را تقویت و بدین ترتیب از خود در مقابل این بیماری محافظت بیشتری كنند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند انسان را در برابر تمام عوامل بیماری‌زا محافظت و به مقابله با ویروس‌ها و آلاینده‌های محیطی كمك كند.
برای تقویت سیستم ایمنی خود، مواد غذایی حاوی ویتامین ث مصرف كنند چرا كه نقش این ویتامین در تقویت سیستم دفاعی بدن مؤثر شناخته شده است. مصرف مواد خوراكی حاوی ویتامین ث، تولید آنتی‌بادی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند.

 

ویتامین ث برای ایجاد مقاومت در برابر عفونت، افزایش جذب کلسیم، منگنز و آهن در بدن حیاتی است. این ویتامین در سبزیجات و میوه‌هایی مانند جعفری، بروکلی، فلفل سبز، توت فرنگی، پرتقال، طالبی، کیوی، آب لیمو، گل کلم، کلم پیچ وجود دارد.

 

این روزها مردم بیشتر انواع مركبات شامل پرتقال، لیموشیرین، لیموترش و گریپ فروت را مصرف می‌كنند. البته خرمالو هم كه میوه فصل است فراموش نشود. مردم این روزها لبنیات، بیشتر مصرف كنند به خصوص ماست و شیر البته ترجیحا شیر كم چرب. مصرف ماهی در چنین شرایطی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن كمك كند.

 

مخلوط عدس با سیب زمینی نیز بسیار مفید است. مادران برای فرزندان خود این روزها عدسی بپزند. نخود، لوبیا و سویا هم در سفره غذای ایرانی‌ها این روزها بیشتر از قبل دیده شود. مردم آش و سوپ و به طور كلی غذاهای آبكی بیشتر مصرف كنند.

 

نوشیدن آب و مایعات به‌ میزان كافی می‌تواند سیستم دفاعی بدن را تقویت كند چرا كه آب و مایعات می‌توانند مواد سمی را از بدن دفع و خارج كنند و به تقویت عملكرد سلول‌ها كمك كنند.


برای اینكه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت كنید شب‌ها به موقع و زودتر بخوابید. خواب مناسب، سبب سازندگی و ترمیم سلول‌های از بین رفته بدن می‌شود و به عمل سم زدایی در بدن كمك می‌كند. هرچه افراد دیرتر بخوابند فعالیت‌های حیات بخش بدن كامل انجام نمی‌شود و بدن مستعد بیماری می‌شود. این روزها بیشتر بر رعایت غذای متناسب، متعادل، متنوع و سرشار از انواع ویتامین‌ها تاكید داشته باشند.

 

مردم مصرف انار و كیوی را در این روزها فراموش نكنند چرا كه انار، آنتی اكسیدان دارد و كیوی هم سرشار از ویتامین ث است. مردم مركبات و سبزیجات رنگی مثل انواع فلفل‌های رنگی را بیشتر مصرف كنند.

 

افراد برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود، مواد مغذی و خوراكی‌هایی همچون تخم‌مرغ، سویا، خشكبار، غذاهای دریایی و گوشت كه حاوی پروتئین هستند مصرف كنند تا خود را در برابر بیماری‌ها محافظت كنند.

 

پیشگیری از آنفلونزا, درمان آنفلوآنزای خوکی

مصرف ویتامین ث باعث تقویت سیستم ایمنی بدن مفید می باشد

 

برای تقویت سیستم ایمنی بدن این آبمیوه ها را بخورید
دستورالعمل های ساده، سریع و خوشمزه ای برای نحوه مصرف آب انواع میوه ها و سبزیجات برای مبارزه با بیماری های زمستانی وجود دارد:

 

آب هویج: هویج منبع بزرگ از بتا کاروتن و ویتامین آ است. ویتامین آ نقش اساسی در تنظیم سیستم ایمنی بدن ایفا می کند و به بدن برای مبارزه با عفونت و و حفظ سلول هایTکمک می کند. این سلول ها به گروهی از گلبول‌ های سفید خونی که به عنوان لنفوسیت ‌ها شناخته می‌ شوند متعلق است و نقش اصلی و مرکزی را در ایمنی سلولی ایفا می‌ کند. ویتامین آ به افزایش فعالیت سلول های سفید خون برای دفاع بدن کمک می کند.

 

آب پرتقال و گریپ فروت: در کل آب مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو منبع بسیار خوبی از ویتامین ث است. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان است و به مبارزه با رادیکال های آزاد می رود. ویتامین ث به تولید گلبول های سفید خون و آنتی بادی و در نهایت مقابله با مهاجمان خارجی کمک می کند. کمبود ویتامین ث می تواند منجر به تاخیر در بهبود زخم، ناتوانی در مبارزه با عفونت و اختلال در پاسخ ایمنی شود.

 

آب کلم: کلم نه تنها یک سبزی بسیار خوشمزه و همه کاره است، بلکه سرشار از ویتامین های متعدد، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ... محسوب می شود. کلم منبع بزرگ ویتامین آ، ث، منیزیوم، ویتامین ب 6، مس و آهن است. مصرف کلم همراه با چغندر که منبع خوبی از فولات و ویتامین ها است، ضروری به نظر می رسد.

 

آب گوجه فرنگی: منبع بسیار خوبی از ویتامین ث و ویتامین آ است که هر دو برای سلامت سیستم ایمنی بدن مفیدند.

 

ترکیب آب توت فرنگی و کیوی: سرشار از ویتامین ث است و به همراه نعناع که منبع خوبی از فولات، ویتامین آ، منیزیم و روی محسوب می شود، برای تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد. گفتنی است منیزیم ناکافی منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن و قرار گیری در معرض عفونت می شود.

 

آب کدو تنبل: منبع خوبی از ویتامین آ، ویتامین ب 6 و ویتامین ای به همراه روی است. روی در تولید سلول های سفید خون و آنتی بادی به منظور مبارزه با عفونت مفید است.

 

گردآوری:بخش سلامت صبح بخیر

منابع: hamshahrionline.ir

iec.behdasht.gov.ir 


ویدیو مرتبط :
تاکید رژیم صهیونیستی بر کشتار فلسطینیان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یك رژیم غذایی مفید برای مقابله با افسردگی



 

 

یك رژیم غذایی مفید برای مقابله با افسردگی

 

همه ما بعد از گذراندن یك روز بد و سخت و برای رهایی از احساس افسردگی به خوردنی‌ها روی می‌آوریم اما  نكته مهم این است كه در این لحظه باید خوردنی‌هایی را انتخاب كنیم كه به جای افزایش خستگی و كسالت، خلق ما را بالا ببرند و حال روحی ما را بهبود بخشند.

 

روزنامه نیویورك تایمز در یك مقاله بهداشتی جدید فهرستی كوتاه از چند خوراكی موثر را ارائه كرده است كه می‌تواند باعث افزایش خلق افراد شود. در این مقاله توصیه شده است:

 

1-‌ میوه‌ها، سبزی‌ها و ماهی را انتخاب كنید. در یك مطالعه جدید كه روی 3500 مرد و زن انجام گرفت معلوم شد اشخاصی كه طی سال گذشته رژیم غذایی‌شان غنی از این قبیل مواد غذایی بوده در مقایسه با افرادی كه بیشتر از انواع دسرها، غذاهای سرخ كرده، گوشت فرآوری شده، غلات تصفیه شده و محصولات پرچرب استفاده كرده خیلی كمتر دچار افت خلق و حالت‌های افسردگی شده‌اند.

 

بررسی‌های قبلی تایید می‌كند كه آنتی اكسیدانهای موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها و همچنین اسیدهای چرب امگا -3 در ماهی با كاهش خطر افسردگی رابطه مستقیم دارد. فولیت كه نوعی ویتامین B موجود در سبزیجات تیره رنگ مثل اسفناج و نخود است روی انتقال دهنده‌های عصبی مغز تاثیر می‌گذارد و این تاثیر مثبت موجب افزایش خلق می‌شود. بر همین اساس مصرف تمام انواع گروه‌های غذایی سالم و مفید به دلیل دارا بودن تمام انواع ریز مغذی‌ها و املاح ضروری برای بدن راهكاری موثر برای مقابله با افسردگی است.

 

2-‌ كربوهیدرات‌ها را فراموش نكنید. در بررسی جدیدی كه در مجله آرشیو طب داخلی منتشر شده تاكید شده است افرادی كه روزانه مقدار بسیار كمی كربوهیدرات مصرف می‌كنند بیشتر دچار اضطراب، افسردگی و پرخاشگری می‌شوند. در حالی كه بروز این احساسات منفی در كسانی كه رژیم غذایی كم چرب ولی غنی از كربوهیدرات دارند به میزان زیادی كاهش پیدا می‌كند.

 

متخصصان معتقدند كه كربوهیدرات موجب افزایش تولید سروتونین می‌شوند كه ماده شیمیایی نشاط ‌آور در مغز است.

 

3-‌ یك كمی شكلات بخورید، نتایج یك مطالعه جدید در سوئیس نشان داد كه خوردن روزانه مقدار كمی (4/1 اونس) شكلات تلخ به مدت دو هفته موجب كاهش هورمونهای استرس از جمله كورتیزول در افرادی می‌شود كه استرس بالایی دارند.

 

شكلات تلخ حاوی آنتی اكسیدانی موسوم به پلی فنول است كه در میوه‌ها و سبزی‌ها نیز یافت می‌شود و روی ایجاد تغییرات در استرس تاثیر دارد.

منبع:سلامت نیوز