سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

رژیم غذایی قهرمان جهان


نواك یوكوویچ نسبتا آدم معروفی بود، آن‌هایی كه تنیس را دنبال می‌كردند می‌دانستند این بازیكن جوان صربستانی یك بازیكن مستعد است اما به هرحال او آن‌قدر كه راجر فد‌رر و بعد رافائل نادال شهرت داشتند مشهور نبود.





نواك یوكوویچ نسبتا آدم معروفی بود، آن‌هایی كه تنیس را دنبال می‌كردند می‌دانستند این بازیكن جوان صربستانی یك بازیكن مستعد است اما به هرحال او آن‌قدر كه راجر فد‌رر و بعد رافائل نادال شهرت داشتند مشهور نبود. همه مسابقات مهم تنیس جهان را رافائل نادال می‌برد یا راجر فد‌‌رر و در مورد جوان موسیاه صرب می‌گفتند بعید است او بتواند به موفقیتی برسد، حتی یك كارشناس تنیس گفته بود: «او برای قهرمان شدن زیادی نرم و شكننده است.» واقعیت هم این بود كه یوكوویچ استیل خوبی داشت، هر تورنمنتی را كه شروع می‌كرد یك، دو یا سه بازی را می‌برد و سپس حذف می‌شد، او حداكثر توانسته بود تا رتبه هفتم بهترین تنیس‌بازان جهان بالا بیاید، اما در سال 2010 ناگهان همه‌چیز فرق كرد..



چه اتفاقی افتاده است؟

در سال 2010 نواك یوكوویچ آرام آرام خودش را به یكی از مطرح‌ترین چهره‌های تنیس جهان بدل كرد و این روند صعودی را در سال 2011 ادامه داد و حالا او برترین تنیس‌باز جهان است؛ اگرچه در جدول تنیس‌بازان برتر جهان او فعلا صاحب رتبه دوم- پس از رافائل نادال- است،‌ اما مسئله این است كه هیچ‌كس شك ندارد او در حال حاضر بهترین تنیس‌باز جهان محسوب می‌شود.

او ركوردهای فوق‌العاده‌ای را ثبت كرده است. در اواخر سال 2010 و ماه‌هایی كه از سال 2011 گذشته او در 7 تورنمنت تنیس شركت كرده و هر 7 تا را فتح كرده است. در مجموع او طی 7 ماه اخیر 39 بازی انجام داده كه تمام آن‌ها را برده است. ركورد او در سال 2011 بی‌نظیر است: 37 بازی، 37 برد. اما چه اتفاقی افتاده كه یك چهره نسبتا معمولی را به بازیكنی شكست‌ناپذیر بدل كرده است؟ چه شده است كه بازیكنی كه می‌گفتند «تنبل است» و «سرویس‌هایش به اندازه كافی محكم نیست» بدل به بازیكنی شده كه تحرك زیادی در زمین دارد.



این معجزه چطور اتفاق افتاد؟

كارشناسان تنیس می‌گویند رمز این همه پیروزی در قدرت بدنی و آمادگی جسمانی فوق‌العاده یوكوویچ است، اما تمرینات این بازیكن هیچ فرقی با گذشته نكرده است، پس راز مسئله در چیست؟ خیلی ساده: در رژیم غذایی این بازیكن، شاید حالا فوری به این فكر كنید كه یوكوویچ چه غذاهایی خورده كه این‌قدر قوی شده است؟ حتما می‌خواهید ببینید كه او چه چیزهایی می‌خورده كه شما هم همان رژیم غذایی را در پیش بگیرید، اما مسئله این است كه رمز موفقیت این تنیسور در چیزهایی كه می‌خورد نیست بلكه در چیزهایی است كه نمی‌خورد.



 رژیم غذایی روحی

این وسط البته یك نظریه دیگر هم وجود دارد آن هم این است كه شاید كل مسئله ناشی از دوپینگ‌ ذهنی یوكوویچ باشد. دكتر دیوید لویسكی، پروفسور تغذیه در دانشگاه كورنل می‌گوید: «نخوردن غذاهای حاوی گلوتن نمی‌تواند انرژی انسان را افزایش دهد، خب كسی كه اندكی حساسیت به این مواد غذایی دارد با نخوردن آن‌‌ها حال بهتری خواهد داشت اما انرژی او افزایش پیدا نخواهد كرد اما مسئله این است كه اگر فكر كنی این حساسیت عامل مشكلات و مثلا شكست تو بوده، بعد فكر می‌كنی با حذف این غذاها حالت بهتر شده است و نیروی بیشتری داری، درواقع به خودت تلقین مثبت می‌كنی،‌ این اثر معجزه‌آسای تلقین است... درواقع این یك‌جور دوپینگ روحی است.»



حساسیت نمی‌گذاشت قهرمان شوم

سال گذشته بود كه دكتر تغذیه این تنیس‌باز صرب یك نكته جالب را كشف كرد؛ او به پروتئینی به نام گلوتن حساسیت دارد برای همین تصمیم گرفت یك رژیم غذایی كاملا عاری از گلوتن برای یوكوویچ درنظر بگیرد البته این كار سخت بود زیرا این تنیسور عاشق پیتزا و پاستا بود اما حالا مجبور بود نه پیتزا بخورد، نه پاستا، نه نان سفید، نه كورن فلكس و نه چوب شور، اما بالاخره وی خودش را مجبور كرد این غذاها را از رژیم غذایی‌اش حذف كند و بعد از آن بود كه احساس كرد روز به روز به آمادگی بدنی، قدرت و سرحالی وی اضافه می‌شود. وی پس از حذف گلوتن از غذایش حدود 4 كیلوگرم وزن كم كرد و تست‌های آمادگی جسمانی نشان داد سرعت عمل و قدرت او بالا رفته است.

خودش در یك كنفرانس خبری در این مورد گفت: «من به بعضی مواد غذایی مثل گلوتن حساسیت داشتم،‌ این باعث شد كه دیگر پیتزا، پاستا و نان نخورم،‌ بعد كمی وزنم كاهش یافت و احساس كردم مدت زمان بیشتری می‌توانم در زمین تنیس این سو و آن‌سو بروم، حالا حركاتم بهتر و سریع‌تر شده است و از نظر فیزیكی احساس خیلی خوبی دارم،‌ فكر می‌كنم كنترلم روی بدنم بیشتر شده و ضربات محكم‌تری به توپ می‌زنم.»





آیا این دوپینگ است؟

پزشكان متخصص طب فیزیكی و ورزشی می‌گویند حساسیت به گلوتن می‌تواند باعث دل‌درد، دل‌پیچه، حالت تهوع و گاهی اوقات ضعف و خستگی و بی‌حالی شود، این متخصصان می‌گویند از لحاظ علمی كسانی كه به گلوتن حساسیت دارند با حذف گلوتن از غذای‌شان قوی‌تر نخواهند شد اما ممكن است به دلیل كم شدن مشكلات جسمی، هم از لحاظ جسمی و از لحاظ روحی احساس نشاط و سرحالی بیشتری بكنند و همین باعث می‌شود بتوانند جسمی آماده‌تر و ذهنی متمركزتر داشته باشند اما دكتر ایگور ستویوویچ، متخصص تغذیه همراه یوكوویچ می‌گوید:« مورد یوكوویچ نشان می‌دهد كه داشتن رژیم غذایی مناسب و خوردن غذاهای مفید و پرهیز از غذاهایی كه برای فرد مضر است می‌تواند فرد را قوی‌تر كند.»

او می‌گوید: «حالا نواك هم در زدن ضربات فورهند و هم در زدن ضربات بك‌هند بهتر از قبل عمل می‌كند و سرعت سرویس‌های او بسیار بیشتر شده است.» اما نكته جالبی كه بعضی رسانه‌ها به آن اشاره كرده‌اند سابقه مشكوك و عجیب و غریب دكتر ستویوویچ است، این پزشك صرب یك دوره آموزش طب سنتی هندی دیده و چندسال هم در چین مشغول فراگیری طب‌سوزنی و طب سنتی چینی بوده است.

حالا برخی از آن‌هایی كه ذره‌بین به دست دنبال انسان‌های مشهور می‌گردند می‌گویند این پزشك درواقع با تجویز داروهای شبه مخدر هندی و چینی كه نشانی از آن‌ها در دوپینگ پیدا نمی‌شود این تنیس‌باز را تا این حد شارژ و غیرقابل شكست‌ كرده است اما تنیس‌باز صرب كه از انتشار این اخبار خیلی شاكی شده بود در یك كنفرانس خبری گفت: «دكتر من، دكتر ستویوویچ است، او متخصص تغذیه است و كار او در تنظیم یك رژیم غذایی برای من فوق‌العاده بود، او تشخیص داد من به بعضی مواد غذایی حساسیت دارم و بعد از آن یك رژیم غذایی مناسب برای من در نظر گرفت كه با آن احساس كردم از لحاظ بدنی بسیار سرحال‌تر هستم، حالا این (روزنامه‌ها) در مورد رژیم غذایی مشكوك من حرف می‌زنند اما واقعیت این است كه هیچ رازی این وسط وجود ندارد، من فقط همه‌چیز را سرجای درست خود قرار داده‌ام و حالا نتیجه سخت تلاش كردن خودم را می‌گیرم.»


ویدیو مرتبط :
رژیم غذایی مرگ آور جهان(Dean Ornish)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه مردمان جهان رژیم غذایی می گیرند ؟


تا به حال به این فكر كرده‌اید كه مردم كشورهای دیگر چگونه وزن خود را در حد متعادل نگه می‌دارند و راز رژیم‌های غذایی آن‌ها چیست؟


صبح بخیر:  تا به حال به این فكر كرده‌اید كه مردم كشورهای دیگر چگونه وزن خود را در حد متعادل نگه می‌دارند و راز رژیم‌های غذایی آن‌ها چیست؟ مردم نقاط مختلف جهان بر اساس سنت‌ها و فرهنگ خود عادات غذایی پیدا كرده‌اند كه منطبق بر نیازها و شیوه زندگی آن‌هاست و طی ایام و گذر تاریخ، این عادت‌ها اصلاح شده‌اند و حالا هر فرهنگ و هر قومی رمز و رموزی برای تغذیه صحیح و سالم بودن و نداشتن اضافه‌وزن دارند كه شاید مرور آن‌ها واجب باشد.





تند باش و آرام
  •  هند: عدس، سبزی‌ها و حبوبات را تند بخور
در هند بسیاری از مردم رژیم گیاه‌خواری صرف دارند (بر اساس آمار وزارت بهداشت این میزان 40درصد كل جمعیت این كشور است) در عین حال آن گروهی كه گوشت حیوانات یا مرغ یا ماهی می‌خورند هم سبزی‌ها را به طور عمده و زیاد مصرف می‌كنند و در واقع این سبزی‌ها بخش عمده رژیم غذایی آن‌ها را تشكیل می‌دهد. در واقع می‌توان گفت برنج، سبزی‌، نان و حبوبات عمده غذای مردم هند است. البته همان‌طور كه می‌دانید غذاهای هندی به دلیل تند بودن بسیار  مشهور هستند. غذاهای تند فواید متعددی دارند به‌خصوص برای كسانی كه نمی‌خواهند اضافه‌وزن پیدا كنند مفید هستند. این غذاها متابولیسم بدن را بیشتر كرده و در عین حال به بدن كمك می‌كند تا چربی بسوزاند.نكته مهم دیگر در رژیم‌غذایی هندی‌ها این است كه عدس و نخود پروتئین زیاد و چربی كم دارند و به همین دلیل باعث می‌شوند فرد مدت بیشتری احساس سیری كند و كمتر گرسنه شود. بر اساس مكتب طب سنتی هند- آیورودا- احساس لذت از غذا و سالم غذا خوردن به این ربط دارد كه باید 5 مزه را با هم مخلوط كرد؛ شیرینی، شوری، ترشی، تلخی، تندی (شاید چنین كاری سخت باشد اما حداقل با این كار حس چشایی خود را تقویت می‌كنید.)





بشقابت را كوچك كن
  • فرانسه: هرچه دوست داری بخور، اما كم بخور
راز لاغری بیشتر مردم فرانسه در لذت بردن از غذاهاست. در واقع مكتب فرانسوی می‌گوید، هوس هر غذایی كه كرده‌ای آن غذا را بخور، اما مقدارش را كم كن. در واقع در بشقاب غذای فرانسوی‌ها به طور معمول می‌توان پنیر، گوشت، كرم، كره و سس پیدا كرد، ولی نكته این است كه حجم غذای معمول آن‌ها خیلی كم است. فرانسوی‌ها یك رمز دیگر سلامت هم دارند؛ آن‌ها در غذا خوردن بسیار قانونمند هستند. بیشتر مردم فرانسه سر وقت غذا می‌خورند و برنامه غذایی آن‌ها هم ساده و مشخص است؛ 3‌وعده غذایی در روز، سر وقت بدون میان‌وعده و بدون هله‌هوله... .با این شیوه غذا خوردن، آن‌ها در بیشتر زمان روز احساس سیری می‌كنند و به مصرف بی‌رویه غذا رو نمی‌آورند. در ضمن فرانسوی‌ها وعده اصلی غذای خود را در وسط روز می‌خورند و در نتیجه طی ساعت‌های باقی‌‌مانده روز بیشتر فرصت سوزاندن كالری‌ها را دارند. آخرین نكته در مورد عادات غذایی فرانسوی‌ها این‌كه آن‌ها مردمی هستند كه همیشه غذاهای خانگی را به غذاهای آماده و غذاهای رستورانی و فرآوری شده ترجیح می‌دهند (بر اساس آمار 92درصد خانواده‌های فرانسوی حداقل یك وعده غذایی روزانه را در كنار هم و به خوردن غذایی كه در خانه طبخ شده است می‌گذرانند.)





گوشت قرمز را فراموش كن
  • یونان: از رژیم مدیترانه‌ای لذت ببر
می‌گویند یكی از بهترین رژیم‌‌های غذایی جهان، به خصوص برای سلامت قلب، رژیم غذایی مدیترانه‌‌ای است و البته ثابت‌شده كه اگر این شیوه غذا خوردن را به طور صحیح به كار بگیرید وزن مناسبی هم پیدا خواهید كرد. مردم یونان عموما بشقاب‌های غذایی دارند كه در آن‌ها انواع و اقسام سبزی‌ها به چشم می‌خورد و در واقع بشقاب غذایی آن‌ها پر از رنگ است (مثلا پر از گوجه‌فرنگی، سیر، فلفل و بادنجان) همچنین روغن زیتون، میوه‌ها، روغن ماهی، غلات كامل و مغزها هم در این رژیم غذایی نقش بسیار مهمی دارند  اما در عوض گوشت قرمز در این مكتب آشپزی چندان پررنگ نیست. در این مكتب غذایی، پروتئین مورد نیاز بدن از ماهی، گوشت سفید و حبوبات تامین شده و كربوهیدرات‌های غلات كامل هم باعث می‌‌شود كه شما یك رژیم غذایی كم‌كالری و سالم داشته باشید. فقط به این نكته فكر كنید، روغن زیتون زیادی مصرف نكنید زیرا روغن‌زیتون اگرچه روغن غیراشباع زیادی دارد اما در عین حال پركالری هم هست. مردم یونان هم مثل مردم فرانسه از غذا خوردن دسته‌جمعی لذت می‌برند. آن‌ها بسیار آرام و با حوصله غذا می‌خورند و از غذا خوردن لذت می‌برند اما سعی می‌كنند كه در غذا خوردن زیاده‌روی نكنند.



بفرمایید ماهی‌‌
  • ایسلند:
به طور متوسط یك انسان طی یك سال حدود 10 كیلوگرم ماهی می‌خورد. این رقم به نظرتان زیاد می‌رسد؟ خب، بهتر است این رقم را با متوسط ماهی خوردن ایسلندی‌ها مقایسه كنید. یك فرد ایسلندی طی سال به طور متوسط 60كیلوگرم گوشت ماهی می‌خورد. متخصصان تغذیه می‌گویند رژیم‌های غذایی غنی از ماهی به راه‌های مختلف به داشتن وزن مناسب بدن كمك می‌كند. ماهی غنی از ایكوزاپنتوییك اسید (EPA) و دوكوزاهگزائونوییك اسید (RHA) است. این چربی‌های ضروری مانع شكل‌گیری چربی‌ها در بدن شده و در عین حال اشتهای فرد را كم می‌كنند. حتی برخی محققان می‌گویند، این نوع چربی‌ها باعث فعالیت بیشتر چربی‌‌سوز در كبد می‌شود. بهترین نوع استفاده از گوشت ماهی در رژیم غذایی‌تان  این است كه 4 بار در هفته وعده‌غذایی خود را با گوشت ماهی شكل دهید. دكتر ژانت دایام، از مركز تحقیقاتی كالیفرنیا لیونیگ می‌گوید، این شیوه باعث می‌شود تمام رژیم‌های غذایی كه دارید تاثیر 2برابر پیدا كند. بد نیست این وسط سری هم به رژیم غذایی هلندی‌ها بزنید و شاه‌ماهی را به سفره غذایی‌تان اضافه كنید. ماهی‌های روغنی مثل شاه‌‌ماهی غنی از اسید چربی امگا3 هستند. امگا3 در بدن میزان كورتیزول را پایین می‌آورد. كورتیزول كه هورمون استرس است باعث می‌شود كه میزان چربی‌های جمع شده در قسمت میانی بدن در ناحیه شكم، پشت و بالای پاها كاهش یابد.





سلامت با خوراك برنج و لوبیا
  • برزیل: از برنج و لوبیا لذت ببر
اگر دقت كرده باشید می‌دانید كه بیشتر مردم برزیل اضافه وزن ندارند، علت آن در عشق و علاقه آن‌ها به فوتبال یا سامبا نیست، شاید علت اصلی این مسئله هم در خوراك‌ و بشقاب‌های غذایی مورد علاقه آن‌هاست؛ خوراكی‌هایی كه عمدتا از برنج و لوبیا تشكیل شده‌اند. خوراكی های اصلی مورد علاقه برزیلی‌ها كم‌چرب و پر از پروتئین و فیبر است. در مجموع این شیوه غذا خوردن، قند خون را تنظیم می‌كند و روی مركز گرسنگی و سیری مغز هم تاثیر می‌گذارد و اشتها را تا حدودی كاهش می‌دهد. بر اساس نتایج مطالعات گروه پژوهشی دانشگاه سائوپائولو، رژیم غذایی غنی از برنج و لوبیا در قیاس با رژیم غذایی معمول غربی، 14درصد كمتر احتمال ایجاد اضافه وزن در فرد را دارد. در همین تحقیقات گروه پژوهشی مدعی شده‌اند، خوردن روزانه یك فنجان برنج و لوبیا می‌تواند به كاهش وزن شما كمك كند و احتمال اضافه وزن پیدا كردن شما در آینده را تا 23درصد كاهش دهد.





بهترین استارتر
  •  ژاپن: غذا را با سوپ شروع كن
بر اساس ‌آمار،‌ ژاپنی‌ها كمترین میزان چاقی را در جهان دارند (بر اساس‌ آمار وزارت بهداشت ژاپن میزان چاقی در این كشور كمتر از 5درصد كل جمعیت است.) رژیم غذایی سنتی ژاپنی یك رژیم غذایی سالم است كه بر پایه برنج، سبزی‌، ماهی‌تازه و سویا شكل گرفته و در آن شكر، قند و گوشت جای بسیار کمی دارد. در ژاپن، تنوع غذایی بسیار زیاد است و حتی ممكن است شما در یك وعده غذایی 10 مدل غذا بخورید و احتمال دارد یك ژاپنی طی یك روز 30 مدل غذای مختلف بخورد، اما آن‌ها از هر كدام از این غذاها مقدار بسیار كمی می‌خورند و این باعث می‌شود كه تمام مواد مورد نیاز به بدن برسد. ژاپنی‌ها یك ضرب‌المثل جالب در مورد غذا خوردن دارند: «سفره غذایی كه رنگ ندارد سفره خوبی نیست.» در واقع ژاپنی‌ها به طور معمول سفره‌های غذایی دارند كه در آن‌ها سبزی‌های سبز، زرد و قرمز جای دارند و این تنوع، یكی از رموز سلامتی آن‌هاست. شاید مهم‌ترین نكته غذایی ژاپنی‌ها این باشد كه آن‌ها وعده غذایی خود را با سوپ شروع می‌كنند كه بسیار كم‌كالری‌ است اما احساس سیری به فرد می‌دهد در نتیجه باعث می‌شود كمتر غذا بخورد. ژاپنی‌ها یك ضرب‌المثل جالب دیگر هم دارند و آن این است: «وقتی 80درصد احساس سیری كردی دیگر غذا نخور» این توصیه ساده هم از دیگر علت‌های چاق نبودن اکثر مردم ژاپن است.