سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

رویارویی با مشکلات و اختلافات زناشویی



اختلافات زناشویی,زندگی زناشویی,عوامل اختلافات زناشویی

اختلاف بخش جدایی ناپذیر زندگی زناشویی است و به خودی خود برای زندگی زناشویی خطرناک نیست، آنچه می تواند خطرناک باشد نحوه مواجهه همسران با اختلافاتشان است. اگر اختلافات به درستی حل نشود می تواند زندگی زناشویی را دچار بحران های جدی کند.

عوامل اختلافات زناشویی
1. خسّت(خسیس بودن)
2. عصبانیت
3. دورویی
4. دروغ
5. پنهان کاری
6. پرخاشگری و خشونت
7. لجاجت
8. خودبینی و تحقیر دیگری
9. بی انضباطی

مواردی از اختلاف هایی که ممکن است، منجر به ناهمنوایی و ناسازگاری شود، عبارت است از:
1. اختلاف در خواسته ها
2. اختلاف در سلیقه ها و علاقه ها
3.اختلاف در دیدگاه ها
4- اختلاف در خلق و خوی
5. اختلاف در میزان هوش
6. اختلاف در ابعاد معنوی

اختلافات زناشویی,زندگی زناشویی,عوامل اختلافات زناشویی

برای حل اختلافات زناشویی و موفقیت در روابط زناشویی  می توانید روش های زیر را بکار گیرید


۱- تغییر مسیر:
یکی از روش های حل اختلافات زناشویی تغییر مسیر گفتگو  است . اگر می بینید خودتان یا همسرتان برای دعوا بُراق شده اید اما حس می کنید این قضیه ارزش قهر کردن را ندارد ، کاردیگری بکنید . تاکتیک های تغییر مسیر شامل موارد زیر هستند :
بذله گویی :یک جوک تعریف کنید ، چیزی خنده دار بگویید و یا به خودتان و شرایط موجود بخندید .

تغییر موضوع : درباره ی کار صحبت کنید ، ماجرایی را تعریف کنید ، تصمیم بگیرید برای عصرانه چه بخوید یا فردا کجا بروید – هر چیزی که تمرکز بحث را ازموضوع اولیه منحرف و برزمینه های مشترک معطوف می کند .


تمرکز برچیزی مثبت :درباره ی چیزی حرف بزنید که واقعاً در مورد روابط زناشویی یا موقعیت خود دوست دارید . مثلاً اگر هر لحظه ممکن است در ماشین بر سر مسیرها دعوایتان شود بگویید چقدر خوب است که آدم یک روز با همسرش برود بیرون و چقدر ذوق دارید که زودت ربه مقصد برسید .


کاربرد ایما و اشاره :گفتن چیزی که مربوط به روابط جنسی باشد می تواند فوراً تنش را برطرف کند و شما رادوباره به عنوان زن و شوهر متمرکز کند . ممکن است تکراری و بی مزه به نظر آید ، اما شاید حتی گفتن جمله ی قدیمی « وای ، وقتی عصبانی هستی چه خواستنی می شی ! » مفید واقع شود .

2- احترام متقابل.
ریشه مشکل، نگرش یکی از طرفین یا هر دو نفر آنهاست نه خود مشکل. در روابطی که احترام متقابل حاکم است، طرفین سعی می کنند دیدگاه یکدیگر را درک کنند و به دیدگاه یکدیگر احترام بگذارند.

3- زمان و مکان مناسبی را برای صحبت در باره اختلافتان در نظر بگیرید.
وقتی که خسته، گرسنه یا عصبانی هستید زمان مناسبی برای گفت و گو و حل مشکل نیست. همچنین در محیط های پر سر و صدا و یا در حضور دیگران به ویژه فرزندانتان از بحث کردن اجتناب کنید

4- از صحبت کردن درباره اختلافات اجتناب می کنند و معتقدند مشکل خود به خود حل خواهد شد .

5- به تعویق انداختن :
خیلی جدی فکر کنید که آیا الان وقت مناسبی برای گفتگوی سازنده هست یا نه . در اکثر موارد ، به تعویق انداختن گفتگو تا زمانی که هر دو کمی آرام تر شده باشید گزینه ای مطمئن تربرای حل اختلافات زناشویی است . اگر یکی یا هر دوی شما به حدی عصبانی هستید که حتی نمی توانید بر سرزمان مناسب تر برای گفتگو بحث کنید فقط بپذیرید که الان وقتش نیست .

6- از نوعی تاکتیک تغییر مسیر استفاده کنید تا دوباره به حالت عادی بازگردید .
تقاضای « تایم اوت » کنید . تایم اوت بهترین راه برای پیشگیری از افزایش تنش و کاستن اختلافات زناشویی  است . همچنین تایم اوت گرفتن می تواند به هر دوی شما فرصت دهد به موقعیت موجود فکر کنید و ببینید چطور می توان دوستانه مشکل را حل کرد . اگر شرایطتان به گونه ای است که نمی توانید از لحاظ فیزیکی از هم فاصله بگیرید ( مثلاً سوار ماشین و در حال مسافرت هستید ) ، دست کم می توانید توافق کنید که برای مدتی ساکت بمانید و به هم فرصت و امکان فکر کردن بدهید .

اختلافات زناشویی,زندگی زناشویی,عوامل اختلافات زناشویی

7- مشخص کردن مشکل واقعی.
اکثر زن و شوهرها نمی توانند مشکل واقعی را مشخص کنند. معمولا اینکه چه کسی کارهای خانه را انجام دهد، چطور پول خرج کنند و.. اصل مساله نیست. البته اختلاف نظرها را باید رفع کرد ولی زوجین باید مشکل واقعی را بشناسند. وقتی مشکل واقعی شناخته شد، اختلاف نظرهای ظاهری رفع می گردد.

 

8-احساس منفی خود را بیان کنید.
گاهی اوقات زوجین هنگام اختلاف و مشکل به جای بیان ناراحتی و خشم خود، آن احساس را به نمایش می گذارند. مثلا اخم می کنند، حرف نمی زنند، داد و فریاد می کنند و... نکته مهم این است که اگر ناراحتی خود را به زبان نیاورید، همسرتان متوجه نمی شود که شما چه احساسی دارید. به جای نمایش احساسات با رفتارهای ناسنجیده با کلمات مناسب احساس خود را بیان کنید. با بیان احساسات خود، زمینه مناسبی را برای حل مشکلی که چنین احساساتی را در شما به وجود آورده است، فراهم می کنید.

9- واکنش های هیجانی و افراطی بروز می دهند؛ برای مثال با یکدیگر دعوا می کنند و درگیری های مکرر ایجاد می شود.

10- تخلیه :
روش دیگر برای حل اختلافات زناشویی تخلیه احساسات خود است . گاهی اوقات نگه داشتن امواج خروشان احساس در دورن خود اجتناب از یک بگومگوی حسابی ، تخیله است . به این معنا که به هر کدام از شما مقداری زمان – مثلاً حدود بیست دقیقه – داده شود تا بدون وقفه احساسات خود را مطرح کنید . در پایان بیست دقیقه نقش عوض می شود ونفر دوم بیست دقیقه برای بیان احساساتش فرصت دارد . هدف این است که بتوانید احساسات عذاب آور را از درون خود بیرون بریزید نه اینکه مسئله را حل کنید . بنابراین وقتی دل هر دوتان خنک شد و حرف هایتان را از زدید توافق می کنید که بعد از مدتی با آرامش درباره ی این مشکل صحبت کنید .

 

11- زمینه های توافق.
هنگام اختلاف، ساده ترین راه این است که دنبال تغییر دادن همسرمان باشیم. ولی راه موثر تر این است که از خودمان بپرسیم" چه کار می توانم بکنم تا رابطه ما عوض شود؟" با متمرکز شدن روی اینکه خودتان می خواهید چه کار کنید و ملزم نکردن همسرتان به تغییر، جوی ایجاد می کنید که امکان توافق در آن وجود دارد.اگر چه راه حل نهایی در گرو تغییر رفتار هر دو نفر است ولی تمایل به تغییر کردن و تصمیم گرفتن برای تغییر کردن، امری کاملا شخصی است.

12- اگر به جای بگو مگو، با یکدیگر همکاری کنید، زمینه ای فراهم خواهد شد که ببینید جهت حل اختلافاتتان چه کار باید بکنید.

13- مراقب کلام خود باشید.
تحقیر ، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید. اگر صدایتان بلندتر شده یا تند و با پرخاشگری صحبت می کنید کمی مکث کنید تا آرام شوید و سپس به صحبت هایتان ادامه دهید .

16-مشارکت متقابل در تصمیم گیری ها.
وقتی زن و شوهر فهمیدند مشکل واقعی چیست، یکی از آنها راه حل پیشنهاد می دهد. دیگری یا راه را می پذیرد یا آن را اصلاح می کند و یا راه حل دیگری را ارائه می دهد. ایجاد جو بده-بستان از همه روشهای دیگر موثر تر است. بسیار مهم است که طرفین حق دخالت داشته باشند زیرا اگر یکی از طرفین از این حق طبیعی محروم شود، زندگی زناشویی مستعد پذیرش اختلافات بسیاری می گردد. اما هنگامی که هر یک از طرفین در حل اختلاف مشارکت داشته باشند، به راه حل هایی می رسند که هر دو، آن راه حلها را قبول دارند و راه حل ها در راستای اهداف مشترکشان هستند.

17- به خواسته های خود و همسرتان توجه کنید.
دقت کنید هر دو چه می خواهید؟ هر دو نیازها و خواسته هایتان را بیان کنید. سعی کنید نظراتتان را به همسرتان تحمیل نکنید. مشکل را از زاویه دید همسرتان نیز ببینید و خواسته ها و نگرانی هایش را در باره مشکل موجود درک کنید.

18- در باره این که چگونه هر یک از شما در ایجاد مشکل موجود سهیم هستید، صحبت کنید.
بسیاری از زوجین در هنگام بحث کردن، سعی می کنند ثابت کنند که مقصر نیستند و حق با آنان است و علت مشکلات ایجاد شده همسرشان است و او مقصر اصلی است. دقت کنید هیچ مشکلی با متهم شناختن همسرتان حل نخواهد شد و تنها با این عمل او را در موضع دفاع قرار می دهید و اختلافتان پیچیده تر می شود. صادقانه سهم خود را در ایجاد و تداوم مشکل بررسی کنید و در باره آن با همسرتان صحبت کنید، این رفتار شما باعث می شود او نیز اشتباه های خود را در ایجاد مشکل راحت تربیان کند.

19- مشخص کنیدکه هر یک از شما برای حل مشکل چه اقداماتی را انجام می دهد.
به همسرتان نگویید او چه کار می تواند بکند، در عوض به او بگویید که چه کاری از دست خودتان ساخته است. سوالاتی مانند؛ " فکر می کنی چه کمکی از دست من بر می آید؟" و " دوست داری من چه کار کنم؟" کمک کننده است. بعد از آن که برای مشکلات تان راه حلی پیدا شد و هر دو با آن موافق بودید ، ببینید چگونه توانستید به جای طفره رفتن و پرخاشگری علت اصلی مشکل تان را پیدا کنید و به راه حل مناسبی دست یابید. صحبت در باره این موضوع باعث می شود که هر دوی شما بیاموزید درزمان بروز مشکل چگونه با یکدیگر برخورد کنید و به نتیجه دلخواه دست یابید.


گردآوری: بخش زناشویی صبح بخیر
منابع:

tebyan.net

movafaghbashi.com

afkarnews.ir

 


ویدیو مرتبط :
حل اختلافات زناشویی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وقتی مارال فرجاد و کامران تفتی دچار مشکلات زناشویی می‌شوند!



مشکلات زناشویی مارال فرجاد و کامران تفتی,عکس های دیدنی  مارال فرجاد

وقتی مارال فرجاد و کامران تفتی دچار مشکلات زناشویی می‌شوند!

مارال فرجاد در حال تمرین برای نمایشی است که در آن نقشی زنی سطحی را بازی می کند که در زندگی مشترک خود دچار مشکل می شود.

مارال فرجاد در حال تمرین برای نمایشی است که در آن نقشی زنی سطحی را بازی می کند که در زندگی مشترک خود دچار مشکل می شود.

مارال فرجاد، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در مورد فعالیت های اخیر خود در حوزه تئاتر بیان کرد: قرار است در نمایشی با نام «افرای ژاپنی» به کارگردانی مسعود طیبی بازی کنم، البته این نمایش قرار بود که در خراد ماه در فرهنگسرای نیاوران به صحنه برود اما متاسفانه اجرای آن به تعویق افتاد.

وی ادامه داد: داستان این نمایش در مورد دو زوج و روابط میان آنها است که من در نقش همسر یکی از دو مرد در نمایش حضور دارم، کاراکتری که من ایفا می کنم زنی سطحی است که از طریق پول و موقعیت خود می خواهد بر شوهرش مسلط شود، این خواسته زن موجب ایجاد مشکلاتی در زندگی زناشویشان می شود. و در حقیقت این نمایش داستان انسان هایی است که سال ها در کنار یکدیگر زندگی می کنند اما دروغ را به گفتن حقیقت به یکدیگر ترجیح می دهند.

فرجاد تصریح کرد: «افرای ژاپنی» یکی از نمایشنامه های یاسمینا رضا است، نویسنده در «افرای ژاپنی» موضوعات روز و مدرن را دستمایه ای برای خلق اثرش انتخاب کرده و در واقع نوع رابطه ها در این نمایش و متن روان و جذاب آن از دلایل من برای پذیرفتن ایفا ی نقش دراین نمایش بود.

این بازیگر خاطر نشان کرد: نگار عابدی، کامران تفتی و حسام منظور از دیگر بازیگرانی هستند که در این نمایش حضور دارند./سینما پرس