سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

روغن مناسب برای پخت‌ و‌ پز کدام است؟


امروزه انواع و اقسام روغن‌ها در دسترس است و به همین دلیل انبوهی از اطلاعات گیج کننده پیرامون آنها وجود دارد، اما خوشبختانه این نکات ذکر شده شما را در انتخاب یک روغن مناسب که مصرف آن در طولانی مدت برای سلامت شما مفید باشد، راهنمایی خواهد کرد.

مجله سیب سبز: امروزه انواع و اقسام روغن‌ها در دسترس است و به همین دلیل انبوهی از  اطلاعات گیج کننده پیرامون آنها وجود دارد، اما خوشبختانه این نکات ذکر شده شما را در انتخاب یک روغن مناسب که مصرف آن در طولانی مدت برای سلامت شما مفید باشد، راهنمایی خواهد کرد.

چه روغنی بخرید و چطور نگهداری كنید

روغن‌هایی که از منابع گیاهی، مغزها و دانه‌ها گرفته می‌شوند، به صورت كلی از اسیدهای چربی تهیه می‌‌شوند که برخی از آنها برای عملکرد دستگاه عصبی و مغز مضر هستند. برخی از روغن‌های گیاهی ای که به وفور در سوپرمارکت‌ها یافت می‌شوند، در زنجیره تولید تحت مواد شیمیایی و فرآوری حرارتی‌ای مانند سفیدکنندگی، پخت، ضد جوشیدن، تقطیر، عصاره گیری و اضافه کردن نگهدارنده قرار گرفته‌اند که بسیاری از ویژگی‌های خوب کیفی آن را از بین می‌برد.

 به علاوه، بسیاری از این روغن‌ها در معرض نور و هوا قرار می‌گیرند كه این هم بر كیفیت آنها تاثیر می گذارد.تمامی اینها سبب ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شوند و اسیدهای چرب ضروری را کم کم از بین می‌برند.

برای اطمینان از دریافت تمامی فواید احتمالی اسیدهای چرب ضروری، روغن‌های ارگانیک، فشرده شده با سرما و دارای کمترین میزان فرآوری را از فروشگاه‌های مواد غذایی سلامت محل خود خریداری کنید.  برای جلوگیری از فساد، آن را در یک ظرف تیره شیشه‌ای در یخچال نگهداری کنید و حداکثر تا 3ماه آن را مصرف كنید.



چربی‌های خوب بد و زشت

در كل سه نوع چربی وجود دارد: چربی‌های اشباع نشده تک حلقه‌ای، چربی‌های دارای حلقه‌های چندتایی اشباع نشده و چربی‌های اشباع شده. چربی‌های اشباع نشده تک حلقه‌ای که عبارتند از روغن زیتون، روغن کنجد، روغن کانولا، روغن بادام، روغن درخت کتان و روغن ماهی، چربی‌های خوب و مفیدی هستند. این روغن‌ها دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا3 و اسید گاما لینولنیک (GLA)هستند که برای رشد و عملکرد بهتر مغز،سلامت پوست، سلامت عروق، عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن و باروری لازم است. چربی‌های دارای حلقه‌های اشباع نشده، مانند مارگارین، روغن ذرت، روغن گلرنگ هیدروژنه، و روغن آفتابگردان نیز دارای اسیدهای چرب مهمی هستند. متاسفانه این نوع چربی‌ها اغلب در حد بالایی تصفیه شده‌اند و حاوی مقدار زیادی چربی ترانس هستند. چربی ترانس، که توسط روغن گیاهی هیدروژنه برای ایجاد قابلیت پراکندگی درست شده است، می تواند باعث به وجود آمدن بیماری‌های قلبی و برخی از انواع سرطان شود. در كل می توان گفت كه چربی‌های اشباع شده بدترین نوع چربی هستند که در این دسته کره، روغن بادام زمینی، روغن هسته خرما و چربی گوشت قرار می‌گیرند. این چربی‌های اشباع شده سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون را به شدت بالا برده و سبب افزایش حمله قلبی و سکته مغزی می‌‌شود. پس بهتر است همیشه از مصرف این چربی‌ها دوری کنید.

2 روغنی كه باید به خانه بیاورید

از ترکیبات مهم رژیم غذایی مدیترانه‌ای-كه یكی از سالم ترین رژیم‌های غذای ارزیابی می شود- روغن زیتون است که دریافته‌اند دارای تاثیرات مفیدی بر چربی خون است و حتی بر اساس برخی مطالعات می‌تواند فشارخون را نیز کاهش دهد. بر طبق آمار ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی، حدود 60 درصد از سکته‌ها و 50 درصد بیماری‌های قلبی مربوط به فشارخون بالاست.

در كل افزایش فشارخون علت مرگ 1/7 میلیون نفر در کل دنیا در هر سال تخمین زده شده است. پژوهش اخیر به این نتیجه رسیده است که مصرف روغن زیتون «در رابطه با فشارخون سیستولیک یا انقباضی و فشارخون دیاستولیک یا انبساطی به طور معکوس عمل و به تنظیم فشار خون كمك می‌كند.» نتیجه این است که مصرف بیشتر روغن زیتون به کاهش فشارخون کمک عمده‌ای می‌كند. روغن کنجد هم که بر اساس تحقیقات رایج‌ترین روغن مصرفی توسط افراد صد ساله چینی بوده است، دارای طعم آجیلی لذیذی بوده و نیز دارای خواص درمانی قابل توجهی است. پزشکان چینی کنجد را به عنوان یک ماده خون ساز و مقوی برای کلیه و کبد و نگهدارنده و تنظیم کننده روده معرفی کرده‌اند. این ماده سرشار از اسید فایتیک و آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند از ایجاد سرطان جلوگیری كند.

همه گزینه‌های مفید

برای افزایش سلامت و بالا بردن ارزش غذایی، به غذا و سالاد خود کمی روغن زیتون اضافه کنید و روی بشقاب غذای‌تان نیز کمی کنجد بپاشید. برخی دیگر از گزینه‌های عالی در میان روغن‌ها عبارت است از روغن گردو، روغن بذر کتان و روغن سویا. امیدوارم توانسته باشم کمی از سردرگمی شما پیرامون انتخاب روغن‌ها را کم کنم. عمری طولانی، زندگی‌ای پایدار و شاد داشته باشید!


ویدیو مرتبط :
مدرسه ی هیولا ها این قسمت:پخت و پز(ب مناسب کریسمس)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند روش پخت و پز ساده در سفر



 

پخت و پز در سفر

 

اگر در یک سفر طبیعت گردی مجبور به آشپزی شوید چه می کنید؟ مسلما اینجا دیگر خبری از اجاق گاز و تنور و پلوپز نیست.بنابراین مجبورید با گل و ذغال و آتش دست به کار آشپزی شوید و تیم تان را از گرسنگی نجات دهید.

 

ما چند روش پخت و پز ساده در طبیعت را به شما پیشنهاد می کنیم که می توانند در حساس ترین مواقع به کارتان بیایند.

 

ساخت یک فر طبیعی

یکی از روش های پخت گوشت در طبیعت این است که آن را با چربی خودش داخل یک ظرف دردار بپزیم. پختن با حرارت کم و ملایم گوشت را لذیذتر می کند. این روش طبخ برای سبزیجات ریشه دار هم ایده آل است.

 

پخت و پز در سفر

 

 

از یک جعبه بزرگ فلزی دردار که اهرمی روی آن باشد می توان به عنوان فر استفاده کرد. اگر دستگیره نداشته باشد باید رو به پایین باز شود. می توانید در قسمت جلوی فر محافظی برای نگه داشتن در فر قرار دهید ولی نباید آن را محکم ببندید زیرا فشار را در داخل آن بالا می برد.

 

اگر هیچ جعبه ای در دسترس نیست یک تنور گنبدی شکل از خاک رس درست کنید و قبل از شروع به پخت و پز آتش را داخل آن روشن کنید و یک روزنه کوچک در آن تعبیه کرده تا هنگام پخت و پز بتوانید آن را به راحتی ببندید.

 

جعبه را روی سنگ ها طوری قرار دهید که آتش در زیر آن روشن شود. اطراف آن را با سنگ و خاک بپوشانید و فضایی را در قسمت پشت جعبه در نظر بگیرید و دودکشی در قسمت بالای آن درست کنید که دود از فضای پشت جعبه خارج شود.


بخارپز کردن

این روش برای پختن ماهی و سبزیجات خیلی مناسب است. سوراخ هایی روی یک قوطی کنسرو ایجاد کرده و سپس آن را درون قوطی بزرگتری قرار دهید و چیزی مانند سنگ در ته قوطی بزرگتر بگذارید که قوطی درونی را بالاتر از آبی که داخل قوطی بزرگتر ریخته اید نگه دارد. قوطی بیرونی را بپوشانید ولی در آن را محکم نبندید زیرا در اثر بالا رفتن فشار منفجر می شود. به این روش پس از روشن کردن آتش زیر قوطی بزرگ محتویات قوطی کوچک بخار پز می شود.


سرخ کردن

اگر روغن در دسترس داشته باشید می توانید تنوعی به رژیم غذایی خود بدهید. هر فلزی که قابل خمیدن باشد برای سرخ کردن مناسب است. برگ برخی از درختان مانند موز به اندازه کافی روغن دارند و می توان تمام غذا را آماده کرد بدون اینکه روغن آن تمام شود! ابتدا برگ ها را کمی فشار دهید تا روغن بیرون بیاید و غذا را روی آتش ذغال سرخ کنید.

 

 

پخت و پز در سفر

 

 

تنور گلی

این روش پختن غذا نیازی به قاشق و چنگال و وسایل آشپزخانه ندارد. مواد را در داخل گلوله ای از گل پخته شده قرار داده و آن را روی آتش ذغال بگذارید. به این ترتیب حرارت از طریق خاک منتقل می شود و از سوختن غذا جلوگیری می کند.

 

اگر شکار کرده بودید و مجبور بودید آن را تمیز کنید، کافیست تنها داخل شکم حیوان را خالی کرده و آن را بشویید. نگران پرها و پولک ها نباشید. چرا که در این روش وقتی خاک را از روی حیوان پاک می کنید پولک ها و پرها خودبخود جدا می شوند (البته برای پختن پرندگان بزرگتر ابتدا باید پر آنها را بکنید.)

 

پختن با سنگ

این نوع روش آشپزی هم نیازی به قاشق و چنگال و وسایل آشپزخانه ندارد. در این روش باید از خار و خاشاک و سنگ های گرد استفاده کنید. البته نباید از سنگ هایی که ممکن است خرد شوند استفاده کرد.

 

 

پخت و پز در سفر

 

 

ابتدا یک چاله بیضی شکل به ابعاد 45-60 سانتی متر و به عمق حدودا 45-60 حفر کنید و سپس خار و خاشاک را در ته آن قرار دهید و در بالای حفره چوبهای مناسبی را در عرض آن قرار دهید و لایه دیگری را با تشکیل زاویه های درست در بین سنگ ها قرار دهید و به این ترتیب 5 یا 6 لایه متناوب یا بیشتر را روی هم سوار کرده و در بالاترین قسمت نیز سنگ بگذارید.

 

هنگامی که خار و خاشاک آتش گرفتند چوب ها هم می سوزند و سنگ های روی آنها گرم می شوند و در نهایت همه سنگ ها به داخل گودال می ریزند. ذغال ها و خاکستر های به جا مانده را برداشته و شکار را روی سنگ های داغ قرار دهید. بهتر است گوشت در وسط و سبزیجات در کنار گودال قرار گیرند.

 

بین غذا و کف زمین باید فاصله ای وجود داشته باشد. گودال را با خاک و شاخه و برگ بپوشانید و بعد از نیم ساعت روی آن را بردارید. از این اجاق می توانید برای جوشاندن آب جمع شده در کیسه ای که آب از آن نشت نمی کند استفاده کنید. کیسه آب را سربالا روی اجاق بگذارید بعد از یک ساعت و نیم آب جوش درست می شود.

 

منبع:بقا در طبیعت، ردپا