سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

روش‌های درمان سرفه در سیگاری‌ها


اگر چند سیگار در روز می‌کشید، ریه‌ها و مجاری هوای شما با موادشیمیایی خارجی و ناخواسته آلوده می‌شوند. وقتی این موادشیمیایی را داخل ریه می‌کشید، بدنتان سعی می‌کند با سرفه کردن آنها را بیرون کند.

وب سایت مردمان: سرفه کردن واکنشی برای باز کردن مجراهای بسته‌شده گلو است. بااینکه سرفه کردن پشت سر هم آزاردهنده است، خیلی مهم است که از خودتان مراقبت کرده و مواد ناخواسته را بیرون بیاورید. سرفه‌ می‌تواند مزمن یا حاد باشد. سرفه مزمن معمولاً بیش از دو هفته طول می‌کشد. اما سرفه حاد مدت زمان کمتری به طول می‌انجامد.

اگر چند سیگار در روز می‌کشید، ریه‌ها و مجاری هوای شما با موادشیمیایی خارجی و ناخواسته آلوده می‌شوند. وقتی این موادشیمیایی را داخل ریه می‌کشید، بدنتان سعی می‌کند با سرفه کردن آنها را بیرون کند. سرفه‌های اول صبحی که بیشتر سیگاری‌ها دچار آن می‌شوند هم یک دلیل خاص دارد. در افراد طبیعی، یک چیز مو-مانند (مژک‌ها) که مجاری هوا را می‌پوشاند می‌تواند مواد ناخواسته را به بیرون از ریه‌ها هدایت کند.

متاسفانه دود سیگار این حرکت به اصطلاح جارو کردن را کاهش می‌دهد و درنتیجه مقداری از مواد سمی در ریه‌ها باقی می‌ماند. وقتی می‌خوابید، مژک‌ها کمی از تاثیرگذاری خود را دوباره به دست آورده و دوباره شروع به کار می‌کند. به همین دلیل است که وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید، سرفه می‌کنید. بدنتان سعی دارد مواد سمی را که روز قبل در ریه جمع شده است، بیرون کند.

روش های درمان سرفه در افراد سیگاری

مشکلات سرفه سیگاری‌ها

متاسفانه ده‌ها سال سیگار کشیدن سنگین می‌تواند توانایی این مژک‌ها برای پاکسازی دستگاه تنفسی‌تان را به طور دائم از بین می‌برد. درنتیجه این، نسبت به سایر آلاینده‌ها  مثل باکتری و ویروس آسیب‌پذیرتر می‌شوید. این مسئله احتمال عفونت و بیماری را بالاتر می‌برد.

در این مرحله، موادشیمیایی مضر و سمی به طور مداوم جمع شده و مشکلات جدی مثل آمفیزم، برونشیت، ذات‌الریه و سرطان ریه ایجاد می‌کند.

آمفیزم

آمفیزم زمانی صورت می‌گیرد که آلوئول (کیسه‌های هوا) زیادی که دی‌اکسیدکربن و اکسیژن در آن جابه‌جا می‌شوند، در ریه‌ها از بین بروند. قرارگیری طولانی‌مدت در معرض دخانیات می‌تواند دیواره آلوئول را شکننده و باریک کند. این تخریب غیرقابل‌جبران است و اگر فرد به سیگار کشیدن ادامه دهد، آلوئول‌های زیادی سوراخ شده و به طور کامل عملکردشان مختل می‌شود. این باعث‌ می‌شود ریه‌ها بخاطر جابجایی کمتر اکسیژن و دی‌اکسیدکربن کارایی قبل را نداشته و فرد دچار تنگی‌نفس شود. ازآنجا که ریه‌ها هم قابلیت ارتجاعی‌شان کمتر می‌شود، بیرون دادن هوا برای افراد سیگاری معمولاً دشوارتر است.

برونشیت

برونشیت التهاب برونش است که موجب تورم دیواره‌های برونش و تولید بیش از اندازه مخاط می‌شود. افراد سیگاری که دچار سرفه‌های مداوم و نه گاه گاه هستند، این احتمال وجود دارد که لایه مخاط تا جایی ضخیم شود که مجاری هوا به طور قابل‌توجهی باریک شوند و تنفس عادی دشوار یا غیرممکن شود. زیرا در این مرحله، مژک دیگر به طور دائم تخریب شده است و درنتیجه لایه ضخیم مخاط بستری مناسب برای باکتری می‌شود که باعث می‌شود عفونت به سادگی اتفاق بیفتد.

ذات‌الریه

عفونت دیواره برونش اگر تحت درمان قرار نگیرد، می‌تواند آسیب‌های بیشتری به دستگاه تنفسی شما وارد کند. در این موارد مشکلاتی مثل ذات‌الریه یا نارسایی کامل تنفسی اتفاق می‌افتند.

سرطان ریه

سیگاری‌ها به طور مداوم در معرض مواد سمی هستند که احتمال بروز عفونت‌های ویروسی را بیشتر می‌کند. هر دو اینها جزء دلایل اصلی سرطان ریه می‌باشند.

روش های درمان سرفه در افراد سیگاری

بیماری انسدادی ریوی مزمن (COPD)


این واژه معمولاً برای توصیف برونشیت مزمن و نفخ هم استفاده می‌شود. COPD بیش از هفت میلیون نفر را در ایالات متحده به تنهایی درگیر کرده است و چهارمین علت مرگ می‌باشد. بااینکه سیگار دلیل اصلی ابتلا به COPD است و تعداد مردهای سیگاری بیشتر از زنان است اما تعداد زنانی که بخاطر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند بیشتر هستند. در جدی‌ترین نوع بیماری‌های ریوی مزمن، بیماران دچار تنگی نفس می‌شوند، حسی شبیه به غرق شدن.

در زنان، بیماری سرفه سیگاری‌ها می‌تواند بی‌اختیاری ادرار ناشی از استرس را تحریک کند. سرفه مزمن ساختاری که از واژن و مجرای ادرار محافظت می‌کند را ضعیف کرده و موجب فعالیت بیش از حد مثانه و بی‌اختیاری ادرار می‌شود.

درمان

بهترین و موثرترین راه برای متوقف کردن سرفه سیگاری‌ها، از بین بردن علت اصلی، یعنی مصرف دخانیات است. برای خیلی از سیگاری‌ها، سرفه‌های مداوم می‌تواند اعصاب‌خردکن و موجب خجالت باشد زیرا هم دیگران را اذیت می‌کند، هم مکالمات را قطع می‌کند، موجب درد عضلانی و پخش کردن میکروب شود. سیگاری‌هایی که دچار سرفه مزمن می‌شوند باید بلافاصله پیش دکتر بروند زیرا ممکن است یک مشکل ریوی دیگر دلیل آن باشد. طی سه ماه بعد از ترک سیگار، سرفه در اکثر بیماران از بین خواهد رفت.

حین تلاش برای ترک سیگار، انجام ورزش‌های هوازی منظم توصیه می‌شود. تنفس سریع می‌تواند به بالا بردن داخل و خارج شدن هوا کمک کند که تقریباً مشابه سرفه کردن است. بعد از یک ورزش سخت، بزاق به تدریج از نای به دهان خارج می‌شود. بعد از ۳۰ دقیقه ورزش شدید، خلط راحت‌تر خارج می‌شود. بخاطر پایین آمدن کارایی ریه، هفته اول ورزش می‌تواند سخت باشد. در بیشتر موارد، بعد از چند روز ورزش، میزان سرفه و خلط فرد سیگاری بیشتر می‌شود. دلیل آن این است که خلط روان‌تر شده و به سمت دهان می‌آید. باید خلط را بیرون بیندازید زیرا بدنتان سعی در خارج کردن آن دارد. اگر ترک سیگار و ورزش منظم همراه هم انجام شوند، طی دو هفته سرفه‌ها قطع خواهد شد.

وقتی بیشتر خلط بیرون رفت، فقط کمی سرفه خواهید کرد و علاوه بر آن، مژک دوباره شروع به کار خواهد کرد. اگر در حال ترک سیگار هستید، باید ورزش را ادامه دهید زیرا اگر متوقف شود، خلط دوباره به وضعیت سابق خود برگشته و سرفه‌هایتان هم به شدت هر چه تمام‌تر برمی‌گردد.

علاوه بر این می‌توانید انواع درمان‌های طبیعی را در کنار ترک سیگار و ورزش کردن انجام دهید. این روش‌ها می‌تواند به سم‌زدایی از ریه‌هایتان کمک کرده و آلودگی‌های آن را از بین ببرد:

– تمرینات تنفس عمیق را به صورت منظم در هوای آزاد امتحان کنید.

– برگ‌های نعنا و اکالیپتوس را بجوشانید و برای روان‌تر شدن مخاط، در بخار آن تنفس کنید.

روش های درمان سرفه در افراد سیگاری

– موادغذایی سم‌زدا مثل انگور، بادام، زیتون، بروکلی، کلم، پیاز و ترب بخورید.

– آب‌نمک غرغره کنید. اینکار سرفه‌هایتان را بهتر کرده و خلط را راحت‌تر بیرون می‌آورد.

– هر روز حداقل ده لیوان آب بنوشید. آب جزء مواد روان‌ساز اصلی است و می‌تواند درد ناشی از سرفه‌ها را کاهش دهد.

– از قرص‌های گلو استفاده کنید. این قرص‌ها شدت سرفه‌ها را کاهش داده و تولید بزاق را بیشتر می‌کنند.

– قهوه و الکل ممکن است دیواره برونش را خشک کرده و سرفه‌هایتان را وخیم‌تر کنند. سعی کنید بیشتر از چای گرم و آب ساده استفاده کنید. چای گرم مخلوط با عسل گلویتان را تسکین داده و سرفه‌ها را کمتر می‌کند. اگر سرفه‌هایتان خش‌دار است، می‌توانید یک قاشق غذاخوری آب آلوئه‌ورا هم به چایتان اضافه کنید.

– موقع خواب زیر سرتان یک بالش سفت قرار دهید تا سرتان کمی بالاتر قرار گیرد. وقتی صاف می‌خوابید، خلط در گلویتان مع شده و سرفه‌هایتان شدیدتر می‌شود.

در اتاق‌خوابتان از مرطوب‌کننده‌های هوا استفاده کنید. هوای خشک سرفه‌ها را وخیم‌تر می‌کند.


ویدیو مرتبط :
درمان سرفه با عسل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی علل و روش درمان سندرم داون



 

 

بررسی علل سندرم داون

 

سندرم داون که در گذشته منگلیسم نیز نامیده می‌شد، یک بیماری ژنتیکی است که به دلیل افزایش تعدادی کامل یا نسبی در کروموزوم ۲۱ به وجود می‌آید. این بیماری دارای علائم مختلف از جمله ناهنجاری‌های عمده یا خفیف در ساختار یا عملکرد اعضای بدن است. متوسط میزان بروز این سندرم مابین یک در ۶۰۰ تا یک در ۱۰۰۰ مورد از تولد نوزادان زنده گزارش شده است که این میزان در مادران جوان کم‌تر و با افزایش سن مادر افزایش می‌یابد. با این وجود در حدود دوسوم مبتلایان به سندرم داون از مادران زیر ۳۵ سال متولد می‌شوند.



علت چیست؟

به طور معمول، هر کودک در زمان لقاح اطلاعات ژنتیکی خود را به وسیله ۴۶ کروموزوم از والدین خود به ارث می‌برد: ۲۳ کروموزوم از مادر و ۲۳ کروموزوم از پدر. اما در اکثر موارد بروز سندرم داون، کودک یک کروموزوم اضافه دریافت می‌کند و به جای ۴۶، ۴۷‌کروموزوم به او منتقل می‌شود. این ماده اضافه ژنتیکی موجب تاخیر در رشد جسمانی و عقلانی کودک می‌شود.

 

 

علائم بیماری سندرم داون


علائم سندرم داون در هر کودک تفاوت می‌کند و در حالی که تعدادی از کودکان مبتلا به این بیماری نیازمند رسیدگی پزشکی مداوم هستند، عده دیگری از آنها زندگی سالم و مستقلی را در پیش دارند. از جمله علائم عمده و زودرس که در تقریبا همه بیماران مشاهده می‌شود وجود مشکلات یادگیری و نیز محدودیت و تاخیر رشد و نمو است.

 

کودکان مبتلا به سندرم داون دارای خصوصیات ظاهری مشابه هستند که از جمله بارزترین آنها می‌توان به نیمرخ مسطح، چشمان مورب رو به بالا، گوش‌های کوچک، یک تک خط در وسط کف دست و زبان بزرگ اشاره کرد. یک پزشک معمولا با معاینه جسمی می‌تواند بگوید که یک نوزاد دچار چنین نارسایی هست یا خیر. معمولا این کودکان در زمان تولد قد و وزن معمولی دارند اما به طور کلی رشد آنها از سرعت کمی برخوردار است و از همسالان خود کوچک‌تر به نظر می‌رسند.

 

سندرم داون

 

ماهیچه‌های کوتاه و مفاصل نرم هم از جمله خصوصیات این بیماری است. نوزادان مبتلا به آن بیش از حد سست و بی‌تعادل هستند. هرچند این حالت می‌تواند به مرور زمان کم شود، در کودکان زیر ۲ سال، کشیدگی کم و حرکات محدود ماهیچه موجب بروز اشکالاتی در مکیدن و غذا خوردن و همچنین مشکلات هاضمه چون یبوست می‌شود.

 

کودکان نوپا و بزرگ‌تر نیز ممکن است در حرف زدن، یادگیری و انجام کارهای شخصی چون غذا خوردن، لباس پوشیدن و دستشویی رفتن تاخیر زیادی داشته باشند.سندرم داون به اشکال متفاوتی بر توانایی‌های ذهنی کودکان تاثیر می‌گذارد، اما بیشتر آنها دچار عقب‌افتادگی ذهنی خفیف تا میانه هستند. کودکان مبتلا به این بیماری می‌توانند بیاموزند و در طول زندگی خود قادر به پرورش مهارت‌هایی هستند. به زبان ساده، آنها با سرعتی متفاوت از دیگران به اهداف خود دست می‌یابند و به همین دلیل بسیار مهم است که آنان را با کودکان دیگر و حتی کودکان با شرایط مشابه، مقایسه نکنیم.



تشخیص زودهنگام


در گذشته برای تشخیص زودهنگام سندرم داون آزمایش سلول‌های مایع آمنیوتیک (آمنیوسنتز) یا نمونه‌گیری از پرزهای جفتی انجام می‌شد. البته این شیوه آزمایش تهاجمی و توام با خطر بود. امروزه از روش‌های غیرتهاجمی همانند بررسی خون مادر یا سونوگرافی استفاده می‌شود.