سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

روشی برای ایجاد شادابی درنوجوانان



 

 

روشی برای شادابی در نوجوانان

 

نوجوان امروز با نشاط نیست: از شنبه تا پنج شنبه ، از صبح زود تا نیمه ی شب ، از شرق تا غرب شهر ، همیشه و همه جا ، فقط كار و كار و كار.فقط فشار روی كلاژ زمان و توقف روی دنده چهار زندگی و فقط سرعت .

 

به هوای آنكه نكند روزی قطار نامرئی تكنولوژی و مدرنیته ، از ایستگاه های كوچك ذهن مان بگذرد و ما جا بمانیم .زمانه ی بدی است این هزاره ی سوم . هزاره ی بیماری های روانی را می گویم ، كه از طاعون و وبا و جزام هم خطرناك تر است . زمانه ای كه مثل همیشه ، ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارند ، اما خواب غفلت و فراموشی ، آنچنان آدمیان را در برگرفته كه نه خود را می بینند ، نه آنانی را كه به دست ما سپرده شده اند ، تا شكوفای شان كنیم و به آینده بسپاری مشان.

 

 

پدر عزیز ! مادر گرامی !

 

روی صحبت در این مقاله با شماست . قصد داریم در این مجال كوتاه ، به مسئله ای اشاره كنیم كه شاید در گذر روزگارتان به فراموشی سپرده شده باشد .

 

مسئله ی اصلی این است كه نوجوان امروز ، در اصل و باطن خویش با نشاط نیست . تحقیقات نشان می دهد كه نوجوانان در سی سال گذشته روحیه ای شاداب ندارند .اگرچه افسردگی را بیماری فراملی نامیده اند ، اما در ایران به شدت رو به افزایش است .

 

زمانی نوجوان با نشاط و لبریز از خوشنودی است كه از خود احساس رضایت دارد . با خویشتن وجودی اش در ارتباط است .می داند در زندگی چه می كند و از دنیا چه می خواهد .

 

نوجوان امروز در دوست یابی های خود ضعیف است و از مهارت های ارتباطی خوبی برخوردار نمی باشد . و هم اینان هستند كه چون در نوجوانی تطابق با محیط را نمی آموزند ، در جوانی نیز با همسران خود دچار مشكل می شوند . بالتبع عجیب نیست اگر از زبان خبرها بشنویم كه آمار طلاق رو به افزایش است.

 

اكثر نوجوانان دچار اختلالات رفتاری شدیدی هستند . پرخاشگری و وازدگی در آنان بیداد می كند . جملاتی مانند : نمی خواهم ! نمی شود ! ممكن نیست ! روزی نیست كه از دهان آنان بیرون نیاید . دید آنان نسبت به خود و محیط منفی است و این چنین نگرشی در دراز مدت ، آنان را دچار افسردگی و سرماخوردگی روانی می كند و درصد افت تحصیلی را بالا می برد .

 

همه ی این عوامل ما را برمی انگیزد تا بكوشیم با القای روحیه ای شاداب به نوجوانان ، آنان را از بیماری افسرگی برهانیم .

 

روشی برای شادابی در نوجوانان

 

آیا شاداب كردن این است كه آنان را به سمت موسیقی یا فیلم های طنز سوق دهیم !؟ یا بهتر است انگیزه ی اصلی برای شادابی را به دست آوردن موفقیت بدانیم ؟

 

پسری شاد است كه در انجام یك آزمایش سخت موفقیت به دست آورده ، یا پسری كه یك ساعت به موسیقی گوش داده است ؟

 

می توان یكی از اصول مهم در بحث نشاط و طراوت نوجوان را احساس رضایت مندی دانست :

 

زمانی نوجوان با نشاط و لبریز از خوشنودی است كه از خود احساس رضایت دارد . با خویشتن وجودی اش در ارتباط است .می داند در زندگی چه می كند و از دنیا چه می خواهد .

 

نوجوانی كه از جایگاه خود در خانه ، مدرسه و كلاس لذت می برد ، شاد است .وقتی زنگ آخر مدرسه می خورد ، نمی خواهد از مدرسه فرار كند . در كلاس از هم نشینی با دوستانش راضی است ، به دنبال گریز از خانه هم نیست .

 

نوجوانی با نشاط است كه از زندگی خود راضی است ، مدام این فكر را در سر نمی پروراند كه ای كاش برادر كوچكم نبود ! ای كاش مادرم برای من ارزش بیشتری قائل بود !

 

یكی دیگر از نشانه ای رضایت مندی كه باعث طراوت و سلامت روان نوجوان می شود این است كه از آفریننده ی خویش راضی باشد . خدا را متهم نكند . مدام نگوید : "چرا به دنیا آمده ام ؟ چرا در این خانواده هستم ؟ چرا در این شهر یا كشور زندگی می كنم ؟ و هزاران چرای دیگر . این افكار نوجوان را دچار غم و اندوه می كند .

 

حال به مهم ترین نكته می پردازیم و آن این است كه چگونه می توان این روحیه را در نوجوان ایجاد كرد ؟

 

به وجود آوردن این شادابی در فرزندان ، احتیاج به یك زیربنا دارد كه آن را خانواده می سازد . سرچشمه ی آن تربیت است و تربیت ، بسترسازی مناسب برای به فعل درآوردن استعدادهای مثبت بالقوه در فرزندان است .

ما بستر سازی می كنیم ، خود نوجوان است كه می روید ، رشد می كند و به ثمر می نشیند .

 

وقی ما یك دانه ی گندم داریم و می خواهیم آن را به ثمر برسانیم ، باید زحمت بكشیم : خاك مناسب ، آب به اندازه ، و نور كافی. دانه ی گندم در این شرایط خوب رشد می كند و یك دانه اش ، هفتاد دانه ی با بركت می شود. دررابطه با نوجوانان نیز همین گونه است : ما بستر سازی می كنیم ، خود نوجوان است كه می روید ، رشد می كند و به ثمر می نشیند .

 

در مقاله ی بعد به این نكته اشاره می كنیم كه پدران و مادرانی كه خود از پس مشكلات شان برنمی آیند و در پیچ و خم معضلات ، سرگردان و حیران می شوند ، چگونه می توانند الگو و سرمشقی برای نوجوان شان باشند ؟


ویدیو مرتبط :
ایجاد موج،برای موج سواری به روشی نوین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تامبلر، روشی ساده برای ایجاد وبلاگ


داستان تامبلر، همان داستان گوگل و گام بو و آمازون و غیر بی آن بی هست. همان داستان یوتیوب هست. در کلیات، هیچ تفاوتی باهم ندارند.