سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

روشهای تشخیص و درمان چاقی موضعی شکم


متاسفانه چاقی شکم هم در بانوان بسیار دیده می شود هم در آقایان؛ از سویی دیگر شما می توانید در هر سنی افراد مبتلا به چاقی شکم را مشاهده نمائید. در کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان و البته هر قدر به سنین بالاتر می رسیم درصد افراد با شکم های بزرگتر بیشتر می شود. چاقی موضعی در شکم مهمترین و شایعترین نوع چاقی های موضعی می باشد و اهمیت آن از این روست که بطور مستقیم با دیابت نوع 2 و سلامت قلبی عروقی فرد رابطه دارد .


متاسفانه چاقی شکم هم در بانوان بسیار دیده می شود هم در آقایان؛ از سویی دیگر شما می توانید در هر سنی افراد مبتلا به چاقی شکم را مشاهده نمائید. در کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان و البته هر قدر به سنین بالاتر می رسیم درصد افراد با شکم های بزرگتر بیشتر می شود.



افراد مبتلا به چاقی موضعی شکم را ، از دیدگاه اضافه وزن می توان به دو دسته تقسیم کرد :

1- گروه اول کسانی که دارای اضافه وزن هستند .

2- گروه دوم آن دسته از افرادی هستند که دارای وزن نرمالی هستند ولی شکم های بزرگ و چاقی دارند .

برای درمان چاقی موضعی باید علت این پدیده را شناخت .



لایه های شکم از سطح تا به عمق از این قرارند :

1- پوست

2- لایه چربی زیر پوست و سلولیت

3- ماهیچه های دیواره شکم

4- لایه چربی های احشایی

5- احشای شکم ( معده ، روده ها )

در هنگام مشاهده کسی که دچار چاقی موضعی در شکم می باشد ممکن است یک یا چند مورد از این لایه ها درگیر باشند.



1- پوست : بخش مهمی از شکل شکم به قوام و سطح پوست آن بستگی دارد . این مشکل بیشتر در خانم ها پدید می آید که از شلی و افتادگی پوست شکم گلایه دارند این مورد گاه همراه با ترک های پوست پس از زایمان یا چاق و لاغر شدن پدید آمده است. در آقایان پس از کاهش وزن شدید و سریع پوست شکم شل، بدشکل و افتاده می گردد .

2- چربی زیر پوست و سلولیت :

میزان تجمع و ذخیره چربی در بافت زیر پوست یا هیپودرم در شکل و نوع برآمدگی شکم بسیار موثر است . چربی نوع سلولیت در شکم خانم ها کمتر و در آقایان بیشتر است و به صورت ویژه در زیر شکم تشکیل و تجمع می یابد .


 
3- ماهیچه های دیواره شکم :

ماهیچه های شکم شامل ماهیچه های مستقیم Rectus و ماهیچه های مایل Oblique می باشد . ماهیچه های رکتوس مسئول جمع نگه داشتن شکم و ماهیچه های ابلیک مسئول جمع نگه داشتن پهلوها هستند.

از نظر فرهنگی ما ایرانیان با کمال تاسف مردمان ورزشکاری نیستیم و عادت به ورزش کردن نداریم ، از این رو مشکل شلی و افتادگی ماهیچه ها تقریباً از شایعترین مشکلاتی است که در چاقی موضعی شکم بسیار تائیر دارد .

4- چربی احشایی :

علاوه بر لایه زیر پوست یعنی بین عضلات و پوست ، در لایه عمقی پشت عضلات و اطراف دیواره های شکم ، روده ها و ... هم چربی بسیاری ذخیره می گردد که به چربی احشایی معروف است . این نوع چربی به میزان اضافه وزن و کالری مصرفی شخص بسیار وابسته است .

5- احشای شکم :

ارگان ها و اندام های درون حفره شکم که بیشتر باعث بزرگی موضعی شکم می گردند، شامل روده ها و معده می باشند، پرخوری و امتناع این ارگان ها هم سبب بزرگی شکم و پهلوها و ایجاد چاقعی موضعی در شکم میگردد.


  • تشخیص

تشخیص مهم ترین مرحله از کار است . با انجام معاینۀ فرد می توان تشخیص داد که کدام لایه ها از این پنج لایه دچار نقص و سبب ساز چاقی موضعی شکم شده اند .

برای تشخیص در ابتدا به مشاهدۀ بالینی شکم برهنه شده می پردازیم . در صورت وجود شلی و افتادگی شکم با مشاهدۀ شکم،  کشیدن پوست ، سفت کردن عضلات ، اندازه گیری قطر لایه چربی و سایر روش های مرسوم می توانیم به یک تشخیص درست برسیم .

  • درمان

 درمان هر کدام از پنج لایۀ نام برده در شکم ، روش ویژه ای دارد که به قرار زیر است :

1 – پوست :

 پوست روی شکم دو وظیفه دارد . یکی نگه داشتن و جمع کردن شکم است و دیگری شکل و نمای ظاهری آن را تشکیل می دهد .

هنگامی که فرد چاق می شود حجم بافت شکم افزایش می یابد و به تناسب آن ، سطح پوست را بازتر و کشیده تر می نماید که منجر به بزرگی مساحت پوست شکم می گردد . این پدیده هنگام بارداری هم پدید می آید .

پس از کاهش وزن و لاغر شدن یا بدنبال زایمان ، حجم شکم کاملا" کاهش می یابد اما پوست شکم کمتر از حجم شکم جمع می شود ، در نتیجه پوست شل و افتاده می شود .

درمان شلی ، افتادگی و چین خوردگی پوست شکم :

مسوولیت حفظ قوام و کشیدگی پوست بر عهده رشته های کلاژن و الاستین می باشد . این رشته های پروتئینی به وسیلۀ سلولهای فیبروبلاست (فیبر ساز- رشته ساز ) ساخته می شوند .

رشته های کلاژن و الاستین موجود در پوست دایمی نیستند و همیشه رشته های قدیمی در حال نوسازی و جایگزینی با کلاژن و الاستین جدید می باشند .

حدود 25 تا 30 سالگی فعالیت سلولهای فیبروبلاست در ساخت کلاژن و الاستین کاهش می یابد و در نتیجه میزان نوسازی این رشته ها هر روز کم تر و کم تر می شود . این روند ، علت اصلی پیری پوست در صورت و افتادگی آن در شکم ، سینه ، بازو .....است .

برای رفع این مشکل باید سلولهای فیبروبلاست را دوباره فعال نمود تا تولید کلاژن و الاستین افزایش یابد اما چگونه ؟

هر نوع تحریک پوست می تواند سبب تحریک فیبرو یلاست ها گردد اما برای رفع شلی پوست می توان با استفاده از امواج رادیو فرکانس و با ایجاد حرارت درونی سبب ایجاد انقباضات کلاژنی collagen contraction) ) شده که این انقباضات باعث کاهش سایز رشته های کلاژن و در نتیجه جمع شدن ، لیفت و کشیدگی در پوست شکم می شود . این اثر همزمان با درمان پدید می آید . اثر دیگر RF ، تحریک سلولهای فیبروبلاست برای ساخت کلاژن و نوسازی رشته های الاستین می باشد . میزان این تحریک بسیار ماندگار است و اثرات RF در لیفت شکم دایمی می باشد .

2- لایۀ چربی زیر پوست و سلولیت :

اگر مشکل فرد در لایۀ چربی زیر پوست و سلولیت باشد ، درمان مورد نظر ، درمان سلولیت است که با  استفاده از تکنیک اندرمولوژی و کویتیشن به درمان سلولیت می پردازیم .

اندرمولوژی (Rolling & Palpating ) سبب ایجاد جریان خون در مویرگهای پیرامون بافت سلولیت گشته که در اثر آن اکسیژن رسانی به بافت افزایش یافته و دی اکسید کربن تجمع یافته در بافت تخلیه می شود . اکسیژن رسانی سبب تحریک لیپولیز و افزایش متابولیسم سلولهای چربی و کاهش تودۀ چربی درون سلولی می شود .

کویتیشن  Cavitation)) در بافت چربی سبب ایجاد تکانه هائی در اطراف سلولهای چربی می شود که در اثر برخورد این تکانه ها با دیوارۀ سلول چربی ، دیوارۀ سلول چربی شکسته  میشود و چربی داخل سلولی به صورت تری گلیسرید بیرون  می ریزد و سپس بوسیلۀ درناژ لنفاوی ، جذب شده وارد کبد می شود . در کبد متابولیزه شده و تبدیل به چربی های ریز مولکول می شود که در تمام سلولهای بدن مصرف می شوند. در نتیجۀ کویتیشن ، تعداد سلولهای چربی و حجم بافت چربی کاهش می یابد . این اثر سبب اصلاح فرم بدن و رفع چاقیهای موضعی می شود .

3- ماهیچه های دیوارۀ شکم :

اگر مشکل فرد در قسمت ماهیچه های دیوارۀ شکم باشد و فرد دچار شلی عضلات و افتادگی اندامها باشد از طریق ورزش و سیستم های شبیه ساز ورزش Muscle Stimulator)) ماهیچۀ مربوطه را بطور انتخابی تحریک و اصلاح می کنیم و در نتیجه بزرگی یا افتادگی حاصل از شلی عضله رفع میگردد.

4- چربی احشایی و احشای شکم :

این نوع چربی که به میزان اضافه وزن و کالری مصرفی شخص وابسته است ، همان بافت چربی روی عضله و اطراف احشای شکم است که از طریق رژیم غذایی و ورزش کوچک  می شود . از طریق ورزش می توان افزایش مصرف کالری و از طریق رژیم کاهش دریافت کالری را سبب شد .



"مشاوره طراحی و تجهیز سالن ها و کلینیک های پوست زیبایی و تناسب اندام"

زیبایی و تناسب اندام مداریا


آدرس : میدان آرژانتین- ابتدای بخارست- نبش هجدهم- پلاک 45- واحد 15

تلفن : 88538637 ، 88733118

وبسایت : www.medariaco.com


ویدیو مرتبط :
درمان چاقی (چاقی شکم) پاسخ دکتر ضیایی در شبکه ولایت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان چاقی موضعی با ســـوزن


طب سوزنی چین یكی از شیوه‌های درمانی طب مكمل در جهان است كه امروزه توسط بسیاری از مردم جهان برای درمان بیماری‌ها و همین‌طور كاهش وزن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.






طب سوزنی چین یكی از شیوه‌های درمانی طب مكمل در جهان است كه امروزه توسط بسیاری از مردم جهان برای درمان بیماری‌ها و همین‌طور كاهش وزن، مورد استفاده قرار می‌گیرد. یكی از ویژگی‌های این شیوه درمانی در درمان چاقی تاثیر، خاصیت درمان موضعی چاقی از اندام‌های بدن است. در حقیقت موفقیت درمان چاقی موضعی یا سلولیت در این شیوه درمانی سال‌هاست كه در دنیای پزشكی ثابت شده است.

در شیوه درمانی طب سوزنی چین درمانگر با ارائه سوزن‌های یك بار مصرف بسیار نازك به نقاطی خاص از بدن برای درمان چاقی موضعی در افراد اقدام می‌كند. در حقیقت درمانگر با ایجاد التهاب در ناحیه مربوطه به تولید فیبرهای كلاژنی در آن ناحیه پرداخته و در نهایت موجب جمع شدن چربی‌ها در ناحیه تحت درمان می‌شود. علاوه بر این شیوه كه با دریافت سوزن همراه است در طب سوزنی شیوه دیگری نیز وجود دارد كه بدون سوزن انجام می‌شود. به این ترتیب كه درمانگر با كمك ابزاری كه به آن «گوآشا» گفته می‌شود ناحیه مورد نظر را تحریك كرده و با این كار به درمان موضعی آن ناحیه كمك می‌كند.

درمان چاقی موضعی در طب سوزنی به لحاظ ساختار و عملكرد، شبیه شیوه مزوتراپی است كه امروزه یكی از شیوه‌های رایج درمانی در طب كنونی است. طب سوزنی در حقیقت با همان ساختار اما به‌طور كاملا طبیعی به درمان چاقی می‌پردازد. در حقیقت طب سوزنی از جمله شیوه‌های درمانی است كه نه‌تنها در درمان چاقی عمومی بدن موفق عمل كرده بلكه در درمان موضعی چاقی و كاهش وزن نیز نتایج چشمگیری را به جامعه پزشكی ارائه كرده است.