سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

روز قبل از كنكور



جلسه كنكور,حوزه امتحان کنکور,صبح كنكور

روز قبل از كنكور، بسیار بسیار مهم است. البته نه از آن رو كه در این روز باید درس بخوانیم ، بلكه مواردی وجود دارد كه اگر آنها را رعایت كنیم ، در جلسه كنكور نشاط و شادمانی بسیار زیادی (از نظر جسمی و ذهنی) خواهیم داشت.


حتما برایتان اتفاق افتاده است كه بعضی روزها پس از بیدار شدن احساس خوب و شادمانی دارید و بسیار سرحال هستید، اما نمی دانید چرا؟


با رعایت اصول زیر این اتفاق خوشایند در روز كنكور برای شما خواهد افتاد.
1- صبح و بیداری: ساعت بیداری شما باید حدودا 5 صبح باشد (درست مثل روز كنكور) پس از یك ورزش هوازی (در حدود 30 دقیقه)، دوش بگیرید و یك صبحانه كامل بخورید. این كار را با آرامش كامل انجام دهید؛ زیرا به اندازه كافی فرصت دارید.


2- حضور در حوزه امتحان و شناسایی مسیر: یكی از مهمترین عوامل اضطراب قبل از آزمون ، ندیدن محل امتحان است. حضور در حوزه علاوه بر كاهش اضطراب و افزایش آرامش سبب شناسایی مسیر و تخمین مدت زمان رسیدن به حوزه خواهد داشت.


3- آماده كردن وسایل: وسایل خود را آماده كنید. این فهرست به شما كمك خواهد كرد تا هیچكدام از وسایل را فراموش نكنید: كارت ورود به جلسه ، شناسنامه ، حداقل 2 عدد پاك كن ، مداد تراش ، ساعت مچی ، بطری آب (روز پیش در فریزر بگذارید تا یخ بزند)، دستمال كاغذی ، سنجاق (برای اتصال كارت به پیراهن یا مقنعه)، شكلات و مواد قندی طبیعی (مثل خرما).


4- شام سبك: 2 ساعت پیش از خواب شام سبك و مورد علاقه خود را میل كنید. بكوشید از مصرف غذاهای پرچرب بپرهیزید تا راحت تر بخوابید.


5- خواب: برای این كه بتوانید آرام تر و سریع تر بخوابید، بهتر است قبل از خواب یك كتاب داستان (غیردرسی) انتخاب و آن را در حالت خوابیده مطالعه كنید. این كار سبب خستگی چشم شما و سریع تر خوابیدن خواهد شد. اما توصیه می كنیم زودتر از ساعت 10.30 به تخت خود نروید. زیرا كلافه می شوید و ممكن است خوابتان نبرد.

صبح كنكور
صبح كنكور كه تاثیر بسیار زیادی در نتیجه شما دارد، باید بسیار لذتبخش سپری شود درست مثل زمانی كه می خواهید به میهمانی بروید. با آب سرد دوش بگیرید، صبحانه كامل (چای ، عسل ، آب پرتقال و...) میل كنید تا میزان رسیدن گلوكز به مغز شما افزایش یابد. لباس راحت بپوشید و با ظاهری آراسته به سمت محل برگزاری كنكور حركت كنید.
منبع:جام جم آنلاین

 


ویدیو مرتبط :
كنكور آسان است و مشاوربرتر كنكور مهندس حسین بنایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پزشكانی كه به روز نمی‌شوند



 

 

 

سرعت تغییر و تحولات در علوم پزشكی، شامل بیماری‌های نوظهور، انواع روش‌های درمانی دارویی و روش‌های پاراكلینیك جدید بر كسی پوشیده نیست، شاید همین مسائل مهم‌ترین دلایلی باشند كه بیماران را به سمت پزشكانی سوق می‌دهد كه به‌روزتر هستند.

ضمن اینكه براساس مطالعات انجام شده،‌دور بودن از دانش روز پزشكی از سوی برخی پزشكان به ویژه در شهرستان‌ها در دوره درمان بیماران خدشه‌های اساسی وارد كرده است.

از طرفی براساس مطالعات و شواهد، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های علوم پزشكی، بین میزان آموخته‌ها، كاربردی كردن آنها و میزان به‌خاطرسپاری آنها در طول زمان ارتباط معناداری وجود دارد. به این معنا كه به مرور زمان امكان فراموشی آنها زیادتر خواهد شد.

درواقع بعد از ۵ سال از فارغ‌التحصیلی یك دانشجوی پزشكی، حداكثر ذخیره اندوخته‌های علمی مبتنی بر دانش و مهارت فرد كه قبلا در طول تحصیل كسب شده، حدود ۳۵ درصد كاهش می‌یابد.مسلما همه این دلایل ضرورت به‌روز شدن و كسب جدیدترین اطلاعات این حوزه را برای پزشكان نشان می‌دهد.

در كشور ما، به واسطه همین ضرورت از اواسط دهه‌ ۷۰، مجلس شورای اسلامی، در قالب قانون، اجبار كلاس‌های بازآموزی برای پزشكان را پیش‌بینی كرد.

برهمین اساس پزشكان كشور برای تمدید پروانه مطب خود، هر ۵ سال یك بار باید با حضور در كلاس‌های بازآموزی، شركت در كنگره‌های پزشكی، ارسال مقاله‌های پزشكی و كارهایی از این دست امتیاز لازم را كسب كنند تا پروانه مطبشان تمدید شود. اما همه ماجرا به كسب این امتیازات و تمدید پروانه مطب ختم نمی‌شود. نحوه ارائه آموزش‌ها در كلاس‌های بازآموزی، توجه به اصل فراگیری در این كلاس‌ها، استقبال پزشكان و اهمیت مفهوم آموزش و به‌روز بودن از مسائلی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

دكتر علیرضا زالی، قائم‌مقام سازمان نظام پزشكی كشور درخصوص ضرورت وجود كلاس‌های بازآموزی و شركت پزشكان به «جام‌جم» می‌گوید: در حال حاضر بسرعت آموخته‌های علوم پزشكی در حال تغییر است. سرعت تغییر نظریات، استفاده از روش‌های نوین، بیماری‌های نوظهور و جدید باید از سوی پزشكان مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

او ادامه می‌دهد: از طرفی بین اندوخته‌‌های یك پزشك و آنچه كه در عمل و هنگام طبابت با آن برخورد می‌كند، تفاوت‌هایی وجود دارد كه جبران این نواقص نیازمند افزایش توانایی‌های علمی و مهارتی است.

قائم مقام سازمان نظام پزشكی به تغییر جدید در عرصه بار بیماری‌ها، چهره مرگ، نوع درمان و عوارض خواسته و ناخواسته ملاحظات دارویی اشاره و اظهار می‌كند: این تغییرات نیازمند اندوخته‌های جدید و مهارت‌‌های جدید است، مثلا در فضای آموزش پزشكی كشور ما، به گروه بیماری‌های سالمندی توجه زیادی نشده است و یا درخصوص سوءمصرف موادمخدر و مباحث اصلاح رفتار، بازتوانی و توانبخشی این بیماران نسبت به آموزش‌های ۱۰ سال گذشته تغییرات زیادی صورت گرفته كه نیازمند دسترسی به مطالعات جدیدتر است.

● ضرورت‌های فراموش شده!

علی‌رغم وجود قانونی درخصوص بازآموزی پزشكان و تاكید ضرورت این كلاس‌ها، مسائل فراموش شده‌ای نیز در این خصوص وجود دارد.

یكی از پزشكانی كه در این كلاس‌ها حضور داشته، به «جام‌جم» می‌گوید: نحوه ارائه مطالب در این كلاس‌ها به گونه‌ای است كه بیشتر به رفع تكلیف شباهت دارد و انگیزه لازم را در پزشكان ایجاد نمی‌كند.

دكتر فریاد حقی كه پزشك عمومی است، ادامه می‌دهد: برخی از این كلاس‌ها و یا كنگره‌ها فقط در تهران و شهرهای بزرگ برگزار می‌شود كه امكان استفاده از آنها برای پزشكان شهرستانی مشكل است.

او از قول یكی از همكاران متخصصش می‌گوید: پزشكانی كه در این كلاس‌ها حضور دارند، معتقدند نحوه برگزاری كلاس‌ها به این شكل كه یكی از استادان تیتروار مطالب جدید را عنوان كند، كاربردی نخواهد بود.

حقی به برگزاری كلاس‌ها به شكل كارگروهی و مطرح شدن موضوعات مختلف اشاره و اظهار می‌كند: دغدغه‌های مالی خصوصا برای پزشكان عمومی كه حتما مجبور می‌شوند در كنار شغل پزشكی برای تامین هزینه‌های زندگی به شغل‌های دیگری روی بیاورند، مانع بزرگی برای مطالعات بیشتر و به‌روز كردن دانش آنها محسوب می‌شود.

● فقط ۱۲۵ امتیاز

علاوه بر دانشگاه‌های علوم پزشكی و سازمان نظام پزشكی كشور، انجمن‌های علوم پزشكی نیز درخصوص برگزاری این كلاس‌ها فعالیت می‌كنند. دكتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی با اشاره به این كه این جامعه درخصوص كلاس‌های بازآموزی پزشكان متخصص داخلی فعالیت گسترده‌ای دارد، می‌گوید: پزشكان برای تمدید پروانه مطب خویش در هر ۵ سال به ۱۲۵ امتیاز نیاز دارند كه كلاس‌های بازآموزی كه ۶ تا ۷ ساعت برگزار می‌شود، ۵ امتیاز دارد.او در این خصوص كه اگر پزشكی نتواند در طول ۵ سال این مقدار امتیاز را كسب كند، می‌گوید: معمولا به این گروه از پزشكان فرصتی ۶ ماهه تا یك سال داده می‌شود كه بتوانند امتیاز لازم را جبران كنند.

رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی با تایید این مساله كه در مواردی مشكلات اقتصادی مانع از حضور پزشكان در این كلاس‌ها یا استفاده لازم از این كلاس‌ها می‌شود، ادامه می‌دهد: باید پزشكان خصوصا پزشك عمومی برای شركت در این كلاس‌ها مورد حمایت‌هایی واقع شوند تا روند به‌روز شدن آموخته‌های آنها از لحاظ كیفی و كمی بهبود یابد، ضمن این كه نتیجه این اقدام منجر به بهبود نظام سلامت كشور نیز می‌شود.

● افزایش كیفیت كلاس‌ها

قائم‌مقام سازمان نظام پزشكی كشور با تاكید بر این موضوع كه كلاس‌های بازآموزی پزشكان نیازمند تغییراتی است، ادامه می‌دهد: به هر حال این كلاس‌ها نیازمند تغییراتی از نحوه اجرا و برگزاری، نشاط‌سازی، نحوه ارائه مباحث با توجه به نیازهای كشور و مباحثی از این دست است.

زالی با اشاره به این موضوع كه سطح علمی پزشكان كشور در منطقه، سطح خوب محسوب می‌شود، ادامه می‌دهد: ایجاد انگیزه برای پزشكان و بالا بردن سطح كیفی این كلاس‌ها نیازمند دریافت یارانه از سوی وزارت بهداشت است.

او به هزینه بالای ثبت‌نام در برخی از كلاس‌ها اشاره و اظهار می‌كند: بخشی از آموزش‌های پزشكان به انجمن‌ها واگذار شده است كه تامین هزینه‌های آنها به عهده خود پزشكان است و بهتر است با در نظر گرفتن یارانه دولتی تسهیلاتی در برگزاری این كلاس‌ها ایجاد شود.

● اگر پزشكان بخواهند

هرچند قانونی وجود دارد كه پزشكان را وادار می‌كند تا در كلاس‌های بازآموزی و درواقع به‌روز شدن شركت كنند؛ اما این‌كه خود پزشكان چقدر راغب به افزایش اطلاعات خود هستند، بحث دیگری است.

دسته‌ای از پزشكان كه حتی بیماران خود را در حداقل زمان و برای چند دقیقه ویزیت می‌كنند، مسلما وقت لازم برای مطالعه بیشتر یا حضور فعال در كنگره‌های پزشكی را نخواهند داشت.

از طرفی علاوه بر این روش‌ها یعنی حضور در كلاس‌ها، كنگره‌ها و كتاب‌های حوزه پزشكی استفاده از IT در به‌روز شدن علوم پزشكی در همه جای دنیا نقش بسزایی دارد؛ مساله‌ای كه از سوی دكتر زالی، قائم‌مقام سازمان نظام پزشكی هم مطرح می‌شود.او معتقد است، در كلاس‌های بازآموزی باید استفاده ازIT به شكل گسترده‌تری مطرح شود، خصوصا كه در حال حاضر توسعه مباحثی نظیر سلامت الكترونیك و پزشك از راه دور مطرح است.

درواقع علاوه بر ایراداتی كه در حوزه كلاس‌های بازآموزی و انتقال دانش روز به پزشكان وجود دارد، برخی از پزشكان نیز نسبت به ضرورت به‌روز بودن و دسترسی به آخرین اطلاعات حوزه پزشكی اعم از بیماری‌های جدید، روش‌های درمان و حتی دارو‌های جدید توجهی ندارند.