سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

روزه داری در دوران بارداری



 فواید روزه گرفتن برای خانم های باردار

زنان باردار در سه ماهه ی اول بارداری نباید روزه بگیرند

 

بهتر است زنان بارداری که قصد روزه گرفتن در ماه رمضان دارند به این توصیه های مهم توجه کنند!

یک جراح و متخصص زنان گفت: روزه‌داری در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی‌شود، اما در سه ماهه دوم و سوم در صورت سلامت جسمانی مادر، عدم ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، مصرف مایعات، فیبر و غلات می‌توان روزه گرفت.

 آل یاسین، درباره روزه‌داری در سه ماهه دوم بارداری، اظهار داشت: به طور کلی توصیه می‌شود زنان باردار در سه ماهه اول به دلیل اینکه مغز جنین در حال رشد است و نیاز به گلوکز مستقیم مادر دارد، از گرفتن روزه پرهیز کنند. در سه ماهه اول بارداری میزان کتون افزایش می‌یابد و به تبع آن کتون موجود در خون جنینی نیز بیشتر می‌شود این عامل می‌تواند عدم رشد کافی جنین را در پی داشته باشد که در آینده موجب یادگیری او می‌شود.

ایشان گفت: در سه ماهه دوم و سوم بارداری چنانچه فرد از نظر جسمی سالم باشد و به بیماری زمینه‌ای مبتلا نباشد می‌تواند با رعایت مواردی روزه بگیرد. توصیه می‌شود زنان بارداری که شرایط روزه‌داری را دارند حدفاصل بین افطار تا سحر مایعات فراوان بنوشند و از غذاهای فیبردار مانند میوه و غلات استفاده کنند. همچنین مصرف شیرینی‌ها و قند توصیه نمی‌شود زیرا احتمال ابتلا به دیابت بارداری را افزایشی می‌دهد. همچنین بهتر است از مصرف قندهای کنستانتره مانند زولبیا و بامیه جلوگیری کرده و خرما و کشمش را نیز کمتر مصرف کنند.

این جراح و متخصص زنان تصریح کرد: زنان بارداری که در سه ماه دوم و سوم بارداری روزه می‌گیرند باید روزانه در ساعت‌های 12، 14، 16، 18 و 20 کتون ادرار خود را آزمایش کنند. اگر حوالی ساعت 12 یا 14 کتون افزایش یابد نباید روزه بگیرند اما بالا بودن کتون ادرار حوالی ساعت 18 و 20 عادی است و مانعی برای روزه‌داری نیست.

وی خاطر نشان کرد: بهتر است زنان از 36 هفتگی به بعد روزه نگیرند و با مصرف مایعات و مواد غذایی کافی شرایط زایمان مناسب را برای خود تسهیل کنند.

منبع:farsnews.com


ویدیو مرتبط :
ایت الله بهاءالدینی روزه داری در دوران تنگدستی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روزه‌داری در دوران بارداری



روزه‌داری در دوران بارداری,دوران بارداری

 

یکی از پرسش‌هایی که در این روزهای نزدیک به ماه مبارک رمضان پیش می‌آید، این است که آیا زنان باردار می‌توانند روزه بگیرند؟ آیا روزه‌داری برای مادر یا جنین عارضه‌ای دارد و اصولا با رعایت چه شرایطی مادر باردار می‌تواند روزه بگیرد؟

 

بارداری شرایط ویژه ای برای مادر ایجاد می کند. از جمله این که با تغییر هورمون ها سیستم گوارشی تغییر می کند به گونه ای که تحمل حجم زیاد غذا برای برخی مادران دشوار می شود به این ترتیب مادران برای تامین انرژی مناسب باید تعداد کم غذا را به دفعات و با فواصل کم مصرف کنند تا میزان انرژی لازم دوران بارداری که حدود 300 کیلوکالری در روز، بیش از رژیم یک زن غیرباردار است، تامین کنند. البته مقداری از این انرژی اضافی با استراحت و کاهش تحرک مادر بویژه در ماه های آخر بارداری تامین می شود.

 

مسأله، دیگر تغییر گوارشی و مشکلاتی است که بویژه در سه ماهه اول بارداری رخ می دهد و به حالت تهوع و استفراغ منجر می شود به طوری که بسیاری از مادران در این دوران دچار سوءتغذیه و کاهش وزن می شوند و نیاز به بستری در بیمارستان پیدا می کنند. گرسنگی طولانی گاه خود را با وجود کتون در خون و ادرار نشان می دهد که این ماده سمی برای مادر و جنین هر دو خطرناک است.

 

بدن به گونه ای تنظیم شده که عمدتا از گلوکز (قند) برای تغذیه سلول ها استفاده می کند و زمانی که تغذیه انجام نشود تا هشت ساعت کبد با ذخیره موجود، این نیاز را بر طرف می کند، اما پس از این زمان از منابع انرژی دیگر مثل پروتئین و چربی برای رفع نیازهای سلول ها استفاده می شود. در مادر باردار، پروتئین نقش مهمی در رشد و نمو جنین دارد؛ بنابراین در شرایط گرسنگی طولانی و مصرف پروتئین برای تامین نیاز انرژی بدن، جنین با کمبود پروتئین مواجه می شود.

 

در مادرانی که دچار سوءتغذیه بودند، نوزادان با وزن پایین تری متولد شدند. در کسانی که با وزن پایینی متولد شده اند احتمال بیماری به نام سندرم متابولیک یا «سندرم ایکس» زیاد است. این بیماران دچارفشار خون بالا، ناتوانی در تحمل گلوکز و دیابت، افزایش چربی خون (تری گلیسیرید)، تنبلی تخمدان و چاقی در بزرگسالی می شوند. احتمال اختلالات تنفسی در این افراد وجود دارد. این مساله بویژه در کسانی رخ می دهد که در ماه های آخری که در رحم مادر بوده اند با کمبودهای تغذیه ای مواجه شده باشند، اما در سه ماهه اول بارداری که مهم ترین زمان رشد و نمو سلول های عصبی و مغزی است، چنانچه جنین با کمبود تغذیه ای مواجه شود، احتمال بیماری های سیستم عصبی و مغزی و بیماری روانی شیزوفرنی افزایش می یابد.

 

از طرفی مادر در دوران بارداری بویژه سه ماهه سوم که جنین بیشترین افزایش وزن را دارد بشدت نیاز به کلسیم و آهن و دیگر مواد معدنی و ویتامین ها دارد. همین طور باید به میزان کافی کالری دریافت کرده تا سلامتش برای زمان زایمان و پس از آن در دوران شیردهی حفظ شود.

منبع:جام جم /سلامت نیوز