سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

روانشناسی کودک از روی نقاشی



روانشناسی کودک,روانشناسی نقاشی کودک,روانشناسی کودک از روی نقاشی

این تصویر، گرایش كودك به اجتماعی بودن، سرزنده بودن و تحرك و تا حدی، بیش‌فعالی را نشان می‌دهد. كودك، از خلاقیت به‌نسبت بالایی برخوردار است. میل كودك به مدیریت و تسلط بر هم‌سالان و تا حدودی بر اطرافیان، از این نقاشی، قابل برداشت است. هم‌چنین نمی‌توان نوعی تعارض و دوگانگی را در این نقاشی نادیده گرفت. احتمال می‌رود كودك، در مواقعی، دچار خشم و اضطراب می‌شود كه بهتر است كودك را از محرك‌های آزاردهنده محیطی كه او را تحت فشار قرار می‌دهند، دور نگه داشت.

روانشناسی کودک,روانشناسی نقاشی کودک,روانشناسی کودک از روی نقاشی

اولین مرحله ترسیم آدمك، از سه سالگی است. در این سن، آدمك ترسیمی، معمولا از یك دایره نامنظم كه معرف سر آدمك است، تشكیل و به‌مرور، خطوطی به‌عنوان دست و پا، به آن افزوده می‌شود. این نقاشی با توجه به سن كودك، كاملا طبیعی و استفاده از رنگ‌های شاد برای كشیدن دو سر بزرگ كه می‌تواند بیان‌گر پدر و مادركودك باشد، نشان‌دهنده احساس خوب كودك نسبت به والدینش است.

كودك، خود را در ابعادی بسیار كوچك و با فاصله از پدرش ترسیم كرده است كه می‌تواند جای كمی تعمل داشته باشد و این‌گونه برداشت كرد كه كودك، خود را از پدرش دور می‌داند یا از او می‌ترسد و بیش‌تر، به مادرش پناه می‌برد كه البته باید باز هم تاكید كرد كه بدون مشاهده دقیق كودك و شرح حال گرفتن از خانواده، نمی‌توان به‌طور قاطع، درباره كودك و خانواده قضاوت كرد.

روانشناسی کودک,روانشناسی نقاشی کودک,روانشناسی کودک از روی نقاشی

كودك، در دومین مرحله رشد ترسیم قرار دارد و به‌مرور، ترسیمات و نقاشی‌های او، كامل‌تر و پخته‌تر خواهند شد. كودك، به اعضای خانواده خود، بسیار علاقه‌مند و ارتباط او با همه آن‌ها، به یك نسبت، صمیمانه است. كودك، به جلب محبت و توجه، تمایل نشان می‌دهد، در بیان احساساتش، مشكلی ندارد و كودكی است كه رفتارهایش، تاحدودی، با ملایمت همراه است. هم‌چنین گرایش به نظم و ترتیب، احساس امنیت و آرامش در خانواده و پرجنب‌وجوش بودن را نمی‌توان در كودك نادیده گرفت.

روانشناسی کودک,روانشناسی نقاشی کودک,روانشناسی کودک از روی نقاشی

در و پنجره در این نقاشی، نشان‌دهنده روابط نزدیك بین كودك و اطرافیان، تمایل به برون‌گرایی و مشاركت در كودك است. هم‌چنین، پنجره در این نقاشی، با پرده تزیین شده كه نشانه احساس خوب كودك به زندگی است.

خانه و درخت كه می‌توانند به ترتیب، سمبل مادر و پدر باشند، در كنار هم و با فاصله‌ای نزدیك از هم قرار دارند كه نشان‌دهنده روابط مساعد والدین در خانواده است. درختی كه كودك ترسیم كرده است، ثمره و میوه دارد كه بیان‌گر احساس امنیت كودك نسبت به پدر و هم‌چنین تامین نیازهای كودك توسط خانواده است.

كودك، هنگام بازی با حیوانات، فاصله‌ای بین خود، درخت و خانه قائل شده كه از این طریق و با زبان كودكانه خود بیان می‌كند كه در آرامش كامل و با احساس امنیت نسبت به حضور دایم والدین خود، می‌تواند به كشف و كنجكاوی در محیط بپردازد و می‌توان اطمینان داشت که كودك، هنگام ورود به مدرسه، اضطراب جدایی نخواهد داشت.برخاستن دود از دودكش خانه هم در این نقاشی، از جو عاطفی و گرم خانه، حكایت دارد.

منبع: مجله شهرزاد

 


ویدیو مرتبط :
روانشناسی کودک طنز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روانشناسی نقاشی کودک



 

روانشناسی نقاشی کودک

یا کودکان از کشیدن نقاشی مقصودی دارند؟


- بله، زیرا همه ی کودکان با کشیدن نقاشی گونه ای از احساسات داخلی خود را بیان می کنند، به طوری که با ملاحظه ی نقاشی آنها می توانیم به احساسات درونی آنها پی ببریم و آنها را درک کنیم.



آیا شما کودکان از کشیدن مقاشی لذت می برند؟



- در صورتی که کودک خود به کشیدن نقاشی علاقه داشته باشد، از کشیدن نقاشی لذت می برد. اما اگر کودک را به کشیدن نقاشی مجبور کنند،او اینکار را از روی علاقه انجام نمی دهد ،بلکه سعی می کند این کار را از روی نفرت انجام دهد.



آیا کودک از خط خطی کردن کاغذ منظور خاصی دارد؟



- به نظر ما بیشتر به سن کودک بستگی دارد. اگر کودک سن کمی داشته باشد، خط خطی کردن کاغذ برای سنین او یک کارعادی به شمارمی آید واو سعی دارد با نقاشی کردن احساسات درونی خود را بروز دهد. اما اگر کودک این کار را در سنین بالا انجام دهد،معلوم است که به وسیله ی خط خطی کردن نقاشی خود می خواهد نفرت خود را نشان دهد.




چه گونه از روی نقاشی می توان به میزان اعتماد به نفس فرد پی برد؟



- اگر کودک تمام صفحه ی دفتر یا ورق خود را به وسیله ی نقاشی پر کند، معلوم است که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است و حضور خود را در میان جمع احساس می کند. اما اگر کودک تنها گوشه ای از تمام صفحه را پر کند، معلوم است که وی از اعتماد به نفس کمتری برخوردار است.


آیا کودکانی که یک یا دو نفر از اعضای خانواده خود را از نقاشی حذف می کنند ،می خواهند منظور خاصی را به حضور ما برسانند؟



- بله زیرا کودک هر چه یکی از اعضای خانواده خود را به خود نزدیک تر بکشد، می خواهد علاقه ی خود را نسبت به ان فرد نشان بدهد،اما اگر هر چه فرد آن فرد را از خود دورتر بکشد نشان دهنده ی نفرت کودک نسبت به فرد است.



منبع: کاوشکده فن آوری اطلاعات