سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

روانشناسی به درد شما هم می خورد



 

 

روانشناسی به درد شما هم می خورد

 

فکر می کنید که روان شناسی فقط به درد دانشجویان و استادان می خورد؟ اگر این گونه فکر می کنید بهتر  است در آن تجدید نظر کنید. زیرا روان شناسی، موضوعی نظری و کاربردی است و به شیوه های گوناگون می تواند مورد استفاده قرار گیرد. آنچه در زیر آمده است، ۱۰ کاربرد عملی روان شناسی در زندگی روزمره است.

 

● پیدا کردن انگیزه بیشتر

 

هدف شما چه ترک سیگار باشد، چه کاهش وزن و چه یادگیری یک زبان جدید، درس هایی از روان شناسی می تواند راهنمای شما در پیدا کردن انگیزه قوی تر و بیشتر باشد. برای افزایش سطح انگیزشی خود در انجام دادن یک کار، می توانید برخی از راهنمایی ها و توصیه های زیر را که برگرفته از پژوهش هایی در روان شناسی شناختی و آموزشی هستند، به کار ببندید:

 

معرفی عناصر بدیع و تازه برای بالا نگاه داشتن میزان علاقه مندی خود.

 

تغییر مسیر به منظور جلوگیری از خستگی و یکنواختی.

 

یادگیری چیزی تازه بر پایه دانسته های موجود خود.

 

قرار دادن هدف های روشن که مستقیما مربوط به آن کار باشند.

 

پاداش دادن به خود برای خوب انجام دادن کار.

 

● بهبود مهارت های مدیریت

 

فرقی نمی کند که شما مدیر یک اداره باشید یا عضو داوطلب یک گروه، دارا بودن مهارت های رهبری، به احتمال زیاد در مقطعی از زندگی به دردتان خواهد خورد. همه افراد به طور فطری چنین مهارتی را ندارند اما چند راهنمایی ساده که از پژوهش های روان شناسی به دست آمده می تواند مهارت های رهبری را در شما بهبود بخشد. یکی از معروف ترین مطالعات در این زمینه به ارایه نظریه های رهبری انجامیده است که سه سبک مختلف رهبری را مطرح می سازد. بر پایه یافته های این مطالعه و پژوهش های بعدی، یکی از روش های زیر را می توانید هنگامی که در موقعیت رهبری یک گروه قرارگرفتید به کار بندید:

 

مسیر کلی را مشخص کنید اما به اعضای گروه اجازه دهید که عقایدشان را بیان کنند.

 

درباره راه حل های ممکن برای مساله، با اعضای گروه صحبت کنید.

 

تمرکز خود را بر انگیزش ایده ها قرار دهید و به نوآوری و خلاقیت افراد پاداش دهید.

 

● بهبود ارتباطات فردی

 

ارتباطات چیزی بسیار فراتر از چگونگی صحبت کردن یا نوشتن است. پژوهش ها نشان داده اند که علایم غیرشفاهی، بخش اعظمی از ارتباطات میان فردی ما را تشکیل می دهند. شما به منظور بهتر و موثرتر رساندن پیام خود، باید یاد بگیرید که چگونه از ارتباطات غیرشفاهی برای بیان مقصود خود استفاده کنید و نیز این گونه پیام های غیرشفاهی را از کسانی که در پیرامون تان قرار دارند بگیرید. برخی راهبردهای کلیدی در زیر آورده شده است:

 

استفاده از برخورد چشمی مناسب.

 

توجه کردن به علایم غیرشفاهی در دیگران.

 

یادگیری استفاده از لحن صدا برای تقویت پیام خود.

 

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله راهنمای ارتباطات غیرشفاهی را بخوانید.

 

● درک بهتر دیگران

 

همانند ارتباطات غیرشفاهی، توانایی شما در درک هیجانات خود و دیگرانی که پیرامون تان قرار دارند، نقش مهمی در روابط و زندگی حرفه ای شما بازی می کند. عبارت هوش هیجانی بیانگر قابلیت درک هیجانات خود و دیگران است. آزمون هوش هیجانی می تواند به شما در ارزیابی این توانایی خود کمک کند. به گفته دانیل گولمن روان شناس، ضریب هوش هیجانی درواقع می تواند مهم تر از ضریب هوشی باشد. برای بالا بردن هوش هیجانی چه کار باید کرد؟ برخی از راهبردهای زیر را می توانید در نظر بگیرید:

 

ارزیابی و برآورد دقیق واکنش های هیجانی خود.

 

ثبت تجربیات و هیجانات خود در دفتر خاطرات روزانه.

 

سعی در دیدن وضعیت ها و شرایط از دیدگاه یک فرد دیگر.

 

● تقویت حافظه

 

آیا تاکنون این سوال برایتان پیش آمده است که چرا جزییات دقیق حادثه ای که در دوران کودکی برایتان پیش آمده را به یاد می آورید اما نام کسی که همین دیروز ملاقاتش کردید را فراموش کرده اید؟ پژوهش هایی که در زمینه چگونگی شکل گیری خاطره های جدید در ذهن صورت گرفته و نیز پژوهش هایی درباره اینکه چرا فراموش می کنیم، یافته هایی را در پی داشته که مستقیما قابل اعمال در زندگی روزمره است. برخی از روش های افزایش قدرت حافظه عبارتند از:

 

تمرکز بر روی اطلاعات.

 

مرور آموخته ها.

 

● بهبود کارآیی

 

صدها کتاب و مقاله به ما روش هایی برای انجام کار بیشتر و موثرتر در یک روز را آموزش می دهند اما پایه علمی و پژوهشی این توصیه ها چیست؟ برای مثال، تاکنون چند بار شنیده اید که انجام چند کار همزمان، می تواند کارایی و راندمان شما را افزایش دهد؟ در حالی که پژوهش ها نشان داده اند که سعی در انجام بیش از یک کار در یک زمان، به طور جدی باعث کاهش سرعت، دقت و کارایی خواهد شد. بنابراین درس هایی که از روان شناسی برای بهبود کارایی خود می توانید بگیرید عبارتند از:

 

پرهیز از انجام چند کار به طور همزمان، به ویژه هنگام انجام کارهای پیچیده یا خطرناک.

 

تمرکز بر روی کاری که در دست دارید.

 

کنار گذاشتن عواملی که موجب حواس پرتی می شود.

منبع: موسسه روان شناختی کاریزما مشاور



ویدیو مرتبط :
دو چیزی که به درد عالم آخرت می خورد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قلقلک دادن به چه درد می خورد؟



 

قلقلک دادن به چه درد می خورد؟

 

شما نمی توانید خودتان را قلقلک بدهید و به خودتان هم اجازه نمی دهید که غریبه ها را قلقلک بدهید. بچه های انسان اغلب از قلقلک لذت می برند.

 

اما چرا اصلا در طول تکامل، قلقلکی بودن به انسان ها رسیده است؟

بعضی افراد خیلی قلقلکی هستند و برخی دیگر کم تر، صرف نظر از آن، قلقلک ظاهرا قوانین مخصوص به خودش را دارد.

شاید متوجه شده باشید که شما نمی توانید خودتان را قلقلک بدهید. به علاوه با این که ممکن است توانایی این را داشته باید که یک فرد کاملا غریبه را قلقلک بدهید، مغزتان اجازه نمی دهد این کار را بکنید، کاری که از نظر اجتماعی اصلا پذیرفتنی نیست.

اما قلقلک به چه دردی می خورد و در طول تکامل، چرا قلقلکی بودن به انسان ها رسیده است؟

به گزارش پاپ ساینس، رابرت پروواین از عصب شناسان دانشگاه مریلند و مولف کتاب "خنده: یک بررسی علمی"، معتقد است همین واقعیت ها در مورد قلقلک، نشانه ای از ارزش های تکاملی آن است.

به گفته وی، قلقلک راهبردی برای ایجاد ارتباط اجتماعی بین دوستان و اقوام نزدیک است.

به گفته محققین، عکس العمل خنده در برابر قلقلک از همان ماه های اولیه تولد نوزاد آغاز می شود. در واقع در ماه های اول، قلقلک و خنده از اولین راه های برقراری ارتباط بین نوزاد و کسی است که از او مراقبت می کند.

والدین خیلی زود یاد می گیرند که تا وقتی به قلقلک ادامه بدهند که نوزاد می خندد و وقتی نوزاد چهره اش در هم می رود، دیگر او را قلقلک ندهند.

همین فرایند، خود ارتباط جهره به چهره ای را ایجاد می کند که می تواند نقطه شروعی برای تعامل های دیگر هم باشد.

از طرف دیگر، کودکان مشتاقانه همدیگر را قلقلک می دهند. بسیاری از محققین بر این باورند که در بین همسالان، کارکرد قلقلک فقط ایجاد ارتباط نزدیک تر نیست.

آن ها می گویند نقاطی از بدن که بیشتر از همه قلقلکی هستند، مثل گردن و دنده ها، در مبارزه از همه آسیب پذیرترند.

بنابراین وقتی بچه ها با انعطاف از دست دوستانشان در می روند تا قلقلک نشوند، در واقع در حال تمرین برای دفاع از خود و نقاط حساس بدنشان در آینده هستند.

از طرف دیگر، صدای خنده در یک جمع، باعث بیشتر خندیدن افراد آن جمع می شود. اما قلقلک یک قانون دیگر هم دارد. انسان ها همیشه قلقلکی باقی نمی مانند. با بالا رفتن سن، لذت قلقلک کم تر می شود و در ۴۰ سالگی دیگر اثری از آن نیست.

به نظر می رسد به دلایلی که هنوز شناخته نشده اند، قلقلک مخصوص جوان ترها است.

بهنوش خرم روز.../خبر آنلاین