سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

رنگ بد دندان ها نشانه چیست؟!!



زردی دندان

آیا علی رغم اینکه مسواک می زنید اما باز هم دندان هایتان زرد است و توضیحی برای این موضوع ندارید? چرا رنگ دندانهای متفاوت است ؟

شما به احتمال زیاد روزی تنها ۱۰دقیقه به دندان های خود توجه می کنید و معاینه دندان ها هر ۶ماه توسط دندان پزشک نیز یادتان نمی رود.

اما در حال حاضر کمی حوصله کنید و در آینه دقیق به دندان های خود نگاهی بیندازید. دندان های هر فرد می تواند نشانگر سلامت کلی بدن باشد.

به گزارشی از CNN در این خصوص توجه کنید. به علت محبوبیت و استقبال از درمان های سفیدکننده دندان، به نظر می آید بیشتر افراد دندان های سفید دارند. اما اگر دندان های شما سفید نیست، نگران نباشید نیازی به درمان های سفیدکننده ندارید.

قهوه ای:


این رنگ نشانگر مصرف نوشیدنی هایی مانند قهوه، چای و نوشابه گازدار است. استعمال دخانیات نیز لکه های قهوه ای روی دندان ایجاد می کند. سطح دندان به رنگ قهوه ای می تواند نشانگر این باشد که دندان ها هنگام رشد در معرض فلوراید بیش از حد قرار گرفته است یا این که نشانگر نوعی بیماری ارثی و حساسیت غذایی است که التهاب روده ای، اسهال، سوء تغذیه و کاهش وزن ایجاد می کند.


سبز:


افرادی که دچار بیماری کم خونی داسی (کم خونی ناشی از وجود گلبول های قرمز داسی شکل ) شده اند بعضی اوقات دندان هایی به رنگ زرد و سبز دارند. رنگ سبز می تواند نشانگر وجود باکتری نیز باشد.

زردی دندان


خاکستری:


دندان های خاکستری نشانگر عفونت و آسیب قبلی دندان است.مصرف برخی آنتی بیوتیک ها مانند تتراسایکلین قبل از رشد کامل دندان و یا قرار گرفتن در معرض فلزاتی مانند آهن و یا منگنز می تواند عامل ایجاد این رنگ باشد.


زرد:


این نوع رنگ دندان نشانه بیماری کم خونی داسی است و گاهی نیز نتیجه مصرف مواد لکه زا مانند چای، قهوه، نوشابه، غذاهای اسیدی و استعمال دخانیات می باشد دندان های آسیب دیده و فقر برخی از مواد مغذی نیز باعث تغییر رنگ دندان می شود. تماس با اسید معده بر اثر بالاآوردن بیش از حد باعث زردشدن دندان و نشانگر Bulimia (نوعی بیماری اختلال غذایی) است.

فرسودگی:


ترک های عمودی و نازک که به سمت پایین سطح دندان کشیده شده اند بی ضرر است.


میناهای غیرعادی:


مینای سالم یعنی سطح دندان ها به حمله های باکتری مقاوم می شود. اما در صورت آسیب رسیدن به مینا دندان بیشتر به پوسیدگی مستعد می شود. آسیب به مینای دندان به چند علت رخ می دهد، فلوراید باعث ناهموار و خال افتادن مینای دندان می شود. اسید مواد غذایی و نوشیدنی ها و اسید معده مینای دندان را از بین می برد.

بیماری کم خونی داسی و یا کمبود مواد غذایی نیز باعث لکه افتادن دندان می شود. درد در یکی و یا تعداد بیشتر دندان های فوقانی می تواند علائم سینوزیت باشد. در حالی که بعضی وقت ها درد در فک پایین می تواند هشدار زودهنگام حمله قلبی قریب الوقوع باشد.


ویدیو مرتبط :
رنگ بار زبان نشانه چیست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغییر رنگ لثه‌ نشانه چیست؟



 

 

لثه

 

بسیاری از بیماران بر این باورند كه رنگ لثه‌ها در حالت طبیعی و فاقد بیماری صرفاً باید صورتی باشد.آیا این موضوع صحت دارد؟
هر چند این عقیده تا حد زیادی درست است و قرمزی بیش از حد لثه‌ها حدوداً در ناحیه لب آن می‌تواند نشانه التهاب لثه و بیماری آن باشد باید توجه داشت كه همه تغییر رنگ‌های لثه الزاماً نشانه بیماری نیست و در پاره‌ای موارد تنوعاتی از حالت طبیعی را نشان می‌دهد كه در این حالت لثه در سلامت كامل بوده و تغییر رنگ آن كاملاً طبیعی است.


یكی از این موارد كه شیوع نسبتاً بالایی نیز دارد، تغییر رنگ قهوه‌ای تا سیاه لثه‌ها است كه عموماً به صورت متقارن و دو طرفه تمامی سطح لثه فك بالا و پایین را دچار تغییر رنگ می‌کند.
باید به این نكته توجه داشت كه همان‌طور كه اشاره شد، این تغییر رنگ اصولاً یكنواخت، متقارن، منتشر و با حدود مشخص است و اغلب بیماران اظهار می‌کنند كه آن را از دوران كودكی در دهان خود مشاهده كرده‌اند. هر چند عواملی مانند كشیدن سیگار می‌تواند این تغییر رنگ را تشدید کند زمان حضور آن در دهان طولانی است و بنابراین اگر تغییر رنگی به تازگی در دهان ایجاد شده باشد برای بررسی آن باید حتماً به دندانپزشك و یا متخصص بیماری‌های دهان مراجعه کرد.


تغییر رنگ لثه‌ها به رنگ قهوه‌ای تا سیاه در حالت طبیعی خود چنان که اشاره رفت می‌تواند بسیار شایع باشد و شیوع آن خصوصاً در افراد با رنگ پوست تیره (سیاه پوستان) و آسیایی‌ها بالاتر است. علت ایجاد این پدیده را می‌توان به افزایش رنگدانه‌ای به نام ملانین نسبت داد كه دریافت‌های لثه ‌افزایش می‌یابد.

 

لثه


به دلیل رنگ سیاه این رنگدانه می‌توان انتظار داشت كه رنگ لثه نیز به رنگ قهوه‌ای تا سیاه تغییر یابد. تغییر رنگ طبیعی لثه‌ها عموماً متقارن و بدون علامت است و حدود مشخصی دارد. رنگ آن نیز از قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره تا سیاه متفاوت می‌باشد. این نوع تغییر رنگ ممكن است از نواحی دیگری از دهان نیز دیده شود كه از آن جمله می‌توان به كام، لب‌ها و زبان اشاره كرد.


تغییر رنگ قرمز و یا قرمز مایل به آبی لثه‌ها از طرف دیگر می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های لثه و بافت‌های اطراف دندان باشد كه در صورتی كه به سرعت از سوی دندانپزشك مورد درمان قرار گیرد می‌تواند از از دست رفتن دندان‌ها و لقی زودرس آنها جلوگیری کند. در نهایت، توجه به نكات زیر در مورد تغییر رنگ لثه‌ها بسیار حایز اهمیت است:


1- اصولاً در صورت مشاهده هر تغییر رنگی در دهان برای ارزیابی به دندانپزشك و یا متخصص بیماری‌های دهان مراجعه کنید.

2- برخی از تغییر رنگ‌های دهان به ندرت می‌تواند نشانه‌ بیماری‌های خطرناكی باشد. بنابراین در صورتی كه متوجه تغییر رنگی در دهان خود شدید كه قبلاً وجود نداشته و به تازگی ایجاد شده است حتماً به متخصص بیماری‌های دهان مراجعه کنید.

3- هرچند اغلب تغییر رنگ‌های دهان طبیعی هستند برای اطمینان از این موضوع با دندانپزشك خود مشورت کنید.