سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

رقابت ، ممنوع!



 

۳ رقابت ، ممنوع!

 

 

چگونه در دانش آموزان "انگیزه " ایجاد نمائیم ؟ (1)


به جای آنکه مدام به دانش آموزانِ خود ، از فواید دکتر شدن و عواقب کارگری و بی سواد ماندن بگوئید و آنها هم این حرف های تکراری و ملال آور را از یک گوش داخل و از گوش دیگر خارج کنند ، راه دیگری را انتخاب نمائید .

 

بهترین راه ایجاد انگیزه در یادگیرندگان ، نه موعظه و نصیحت است نه وادار کردن او به شب و روز درس خواندن و اجبار افراطی . موثرترین راه ،  بهبود شرایط یادگیری و افزایش سطح کیفیت آموزشی است .

 

وقتی شرایط یادگیری مهیا باشد ، وقتی کیفیت آموزشی در سطح بالایی قرار داشته باشد ، دانش آموز ناخودآگاه به موفقیت بیشتری می رسد و همین کسب موفقیت ، علاقه  و انگیزه ی او را افزایش می دهد .

 

قصد داریم در طی دو مقاله  ، روش ها و فنونی را مورد بررسی قرار می دهیم که استفاده از آنها ، معلم را در بالا بردن سطح انگیزش دانش آموزان یاری می رساند :

 

" نمره " ، وسیله ی ایجاد انگیزه ، نه عامل ارعاب و تنبیه

 

از آنجا که گرفتن نمره ، در هر سطح تحصیلی  ، جهت ارتقاء به کلاس بالاتر ، ورود به دانشگاه ، کسب مشاغل مورد علاقه و غیره مهم و ضروری است ، نمره های معلمان دارای ارزش انگیزشی زیادی هستند . بنابراین معلم می تواند ، با اجرای مکرر آزمونها ، انگیزه ی دانش آموزان را بالا ببرد . با این حال ، نکته ای که باید در رابطه با آزمونها و امتحانات مختلف در نظر بگیرید این است که از آنها به عنوان وسیله ای برای دادن بازخورد به دانش آموزان استفاده کنید ، نه به عنوان وسیله ای جهت ارعاب و تنبیه آنان .

 

آموزش ، همراه با لطیفه و قصه

محرک های تازه ، تعجب برانگیز  و پرمعنی ، سطح برانگیختگی را افزایش می دهند و سبب تحریک کنجکاوی یادگیرنده می شوند . معلم می تواند با ارائه ی مسائل و مطالبی که از این ویژگی ها برخوردارند در یادگیرندگان ایجاد انگیزش نمایند . همچنین ، بکوشید تا ضمن آموزش ، از لطیفه گویی ، تجربه های شخصی ، و قصه های کوتاه استفاده نمائید . از جمله اینکه ، " به دانش آموزان بگوئید یک مهمان جالب برای شما خواهد آمد . آن گاه در لباس نویسنده ی یک داستان ظاهر شوید و درباره ی خودتان و نوشته تان صحبت کنید . "

 

کسب پیشرفت غالبا به دریافت پاداش و تائید از سوی معلم و والدین منجی می شود ؛ که این خود یکی از عوامل مهم انگیزشی به شمار می آید . بنابراین ، معلم باید سعی کند تا در تمام مراحل آموزشی برای همه ی یادگیرندگان فرصت کسب موفقیت فراهم آورد

 

از ساده به دشوار

ارائه ی مطالب درسی از ساده به دشوار ، موجب می شود که یادگیرندگان ابتدا در یادگیری مطالب ساده به اندازه ی کافی موفقیت به دست آورند . این کسب موفقیت اولیه ، انگیزش یادگیرنده را برای یادگیری های بیشتر افزایش می دهد و بر آمادگی او می افزاید . علاوه بر این ، کسب پیشرفت غالبا به دریافت پاداش و تائید از سوی معلم و والدین منجی می شود ؛ که این خود یکی از عوامل مهم انگیزشی به شمار می آید . بنابراین ، معلم باید سعی کند تا در تمام مراحل آموزشی برای همه ی یادگیرندگان فرصت کسب موفقیت فراهم آورد.

 

چشم و هم چشمی و رقابت ممنوع!

معلم باید از ایجاد رقابت بین دانش آموزان که به کسب موفقیت در معدودی از آنها و شکست اکثریت آنها می انجامد جلوگیری به عمل آورد . معلم به این منظور می تواند از تدابیر مختلفی استفاده نماید. به عنوان مثال در بحث های کلاسی ، معلم می تواند در جریان بحث ، پس از گفتن نام دانش آموزی معین ، به طرح سوال بپردازد ، نه اینکه ابتدا سوال طرح کند و بعد از کلاس بخواهد تا هر که می تواند به طور داوطلبانه به سوال او جواب دهد .

 

بردن نام دانش آموز پس از طرح سوال موجب خواهد شد که معلم مشارکت همه ی دانش آموزان را در فعالیت های آموزشی جلب نماید . اما اگر معلم ابتدا سوالی طرح کند و بعد از دانش آموزان بخواهد تا هر که می تواند به آن جواب دهد ، تعداد کمی از دانش آموزان مستعد و قوی کلاس به سوال های معلم پاسخ خواهند داد و تنها آنها مورد تائید و تقویت قرار خواهند گرفت

 

مثال های آشنا

وقتی می خواهید مطلب تازه ای را به دانش آموزان بیاموزید ، آن را با استفاده از مثال ها و موارد ملموس و آشنا برای یادگیرندگان توضیح دهید . این اقدام به جریان یادگیری سرعت می بخشد و سطح علاقه مندی دانش آموزان را افزایش می دهد . اما هنگامی که می خواهید کاربرد مطالب آموخته شده را نشان دهید ، آنها را در موقعیت های تازه و بدیع به کار برید . استفاده از موقعیت های تازه از یکنواختی مطلب و حالت کسل کنندگی آن می کاهد و به علاقه ی یادگیرنده در استفاده از آنچه آموخته است می افزاید.

 

تشویق به مشارکت

بحث گروهی ، بازی های آموزشی ، گزارش انفرادی و گروهی به وسیله ی دانش آموزان ، گزارش مطالب دروسی مانند تاریخ به صورت نمایش زنده ، و هر تدبیر دیگری که دانش آموزان را در فعالیت یادگیری شرکت دهد به مقدار زیاد انگیزه ی آنها را بالا می برد . کسل کننده ترین روش آموزشی آن است که معلم تمام وقت کلاس را به خود اختصاص دهد و فرصت هیچ گونه فعالیت و اظهار نظری را به یادگیرندگان ندهد . پژوهش های متعدد نشان داده اند که یکی از بهترین راه های ایجاد انگیزه در یادگیرندگان ، شرکت دادن آنها در فعالیت های کلاسی است .

 

در مقاله ی بعد به مباحثی چون "آزادی عمل یادگیرندگان " و "تشویق های درونی و بیرونی " و ... خواهیم پرداخت .

 

کاهش پیامدهای منفی مشارکت

مشارکت دانش آموزان در جریان یادگیری باید به گونه ای باشد تا موجب دلسردی آنها نشود. برای این منظور معلم باید سعی کند از پیامدهای آزارنده ی این کار جلوگیری به عمل آورد .

 

از جمله عواملی که ممکن است در جریان یادگیری باعث دلسردی دانش آموزان شود می تواند موارد زیر باشد :

 

* گرفتن نمره ی کم در امتحانی که معلم محتوای آن را قبلا آموزش نداده است

 

* اجبار در انجام تکالیفی که سطح دشواری آنها فراتر از تواتنایی یادگیرندگان است

 

* بی توجهی معلم به کوشش های یادگیرندگان

 

* مجبور ساختن یادگیرندگان به رقابت با کسانی که از آنان توانایی بیشتری دارند

 

* مجبور ساختن یادگیرندگان به ساکت و آرام نشستن در کلاس و گوش دادن به سخنرانی های خسته کننده ی معلم

 

*  مجبور ساختن یادگیرندگان به انجام کارهای تحقیرآمیز و دور از حیثیت آنان

 

سرور حاجی سعید

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
غر ممنوع تو قورمه گوشت ممنوع ^_^

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پخش دزدی رقابت‌های لالیگا ممنوع!


لیگ برتر انگلیس از کنار حق پخش مسابقات یک میلیارد و 400 میلیون یورو و لالیگا 600 میلیون یورو درآمدزایی می کنند.

خبرگزاری فارس: رئال مادرید و بارسلونا از جمله پر درآمدترین باشگاه‌های فوتبال اروپا محسوب می شوند و در این بین از قبال حق پخش بازی‌ها مبلغ قابل توجه‌ای عاید این دو تیم می شود اما در برهه کنونی پخش دزدی دیدار‌های این دو تیم از طریق اینترنت مشکلی است که سران لالیگا را به چالش کشیده است.

در حالی که عمده ای تیم‌های حاضر در لالیگا 50 الی 60 درصد هزینه‌های خود را از طریق حق پخش تلویزیونی کاور می کنند اما با اقبال مردم به تماشای دیدار‌ها بصورت اینترنتی این روند با کاهش 30 درصدی مواجه است.

براساس گزارش برگزار کنندگان لالیگا تعداد کسانی که لالیگا و لیگ یک اسپانیا را بصورت زنده و مجاز تماشا می کنند رقمی بالغ بر 38 میلیون نفر است و این رقم در انگلستان 14 میلیون و در ایتالیا 10 میلیون نفر می باشد .

لالیگا که در صدر پربیننده ترین لیگ‌های دنیا قرار دارد 600 میلیون یورو بابت حق پخش تلویزیونی سود دهی دارد و لیگ برتر انگلیس با یک میلیارد و 400 میلیون یورو بیشترین درآمد را از حق پخش تلویزیونی کسب می کند.

مسئولان برگزاری لالیگا با هدف افزایش درآمد و جلوگیری از تماشای بازی‌ها به صورت دزدی از اینترنت قصد دارند تصمیمات مناسبی اتخاذ کنند تا هر چه زودتر حق پخش بازی‌ها به حقدار، یعنی باشگاه‌ها برسد.

در همین راستا برگزار کنندگان لالیگا در این هفته با موسسه "مدیا آژانس" تفاهم نامه ای امضا کردند تا هر چه زودتر جلوی دزدی اینترنتی بازی‌ها گرفته شود.

این در حالی است که در فرانسه، ایتالیا و آلمان قوانینی وضع شده که با متخلفان بصورت جدی برخورد شده و در صورت مشاهده حرکت خلاف قوانین جرایم نقدی و زندان منظور می شود.

خاویر ته باس، رئیس تشکیلات لالیگا با اعلام اینکه رئال مادرید، بارسلونا و اتلتیکو مادرید حمایت خود را با وضع قوانین محکم اعلام کرده اند، گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد در چند سال آینده باید منتظر کاهش قدرت و تراز مالی و به تبع کاهش توانمندی باشگاه‌ها باشیم.

وی با تاکید به اینکه با ادامه روند موجود نه تنها به مرز یک میلیارد صد میلیون یورو نخواهند رسید ادامه داد: باید مردم به حق پخش احترام بگذارند در غیر اینصورت باشگاه‌ها با مشکل به حیاط خود ادامه خواهند داد و رسیدن به مرز 800 میلیون یورو هم به خواب بدل خواهد شد.ما از دیگر کشور‌ها بخصوص کشور‌های آسیایی انتظار داریم با مذاکره مستقیم با شرکت‌های معتبر دیدار‌های لالیگا را بصورت مجاز پخش کنند.