سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

راه های کاهش درد قاعدگی



 

 

راه های کاهش درد قاعدگی

 

عده‌ای از خانم ها دچار دردهای شدیدی هنگام قاعدگی می‌شوند و علائم زیر هم در آنها بیشتر است: تغییرات خلق و خو ، کاهش انرژی بدن و احساس خستگی. اما این نشانه‌ها با درمان‌های متفاوتی کاهش یافته و از شدت‌شان کم می‌شود.

 

بیش از نیمی از خانم ها در هنگام قاعدگی دچار درد می‌شوند و برخی از آنها به مدت 1 تا 3 روز توانایی انجام فعالیت‌های روزمره را ندارند.درد معمولاً در محل کمر، زیر شکم و پهلوها ظاهر می‌شود و به صورت قولنجی است؛ یعنی شدت آن کم و زیاد می‌شود. درد در روز اول شدید است و به تدریج کاهش می‌یابد.

 

درد گاهی با تهوع، استفراغ، ضعف، خستگی و سردرد همراه است.درد قاعدگی ممکن است در همه دوره‌های خونریزی یا فقط در بعضی از دوره‌ها اتفاق بیافتد.قاعدگی دردناک معمولا با افزایش سن و پس از ازدواج و زایمان کاهش می‌یابد.

 

اصولا درد قاعدگی به دلیل ترشح پروستاگلاندین‌ها ایجاد می‌شود. پروستاگلاندین‌‌ها موادی هستند که از بافت‌های نکروزه‌ یا فاسدی که ریزش می‌کنند، ترشح می‌شوند و سبب ایجاد درد قاعدگی می‌شود. هر ماده‌ای که بتواند ترشح پروستاگلاندین‌‌ها را مهار کند، می‌تواند سبب کاهش درد قاعدگی شود.

 

 

بر حسب شدت درد می‌توان برای تسکین درد قاعدگی از شیوه‌های مختلفی استفاده کرد:

 

* اگر درد قاعدگی شدید نباشد، استفاده از مسکن‌های ضد التهاب غیراستروییدی مانند مفنامیک ‌اسید یا ایبوپروفن می‌تواند سبب کاهش درد شود. این داروها برای کسانی مفیدند که معمولا یک یا دو روز درد دارند. این افراد باید قبل از این که دردشان تشدید شود، هر 8 ساعت یک بار از این داروها استفاده کنند. مسکن‌هایی مثل استامینوفن و استامینوفن کدئین‌دار برای تسکین درد تاثیر چندانی ندارند.

 

* کسانی که درد شدیدی دارند و به مسکن‌های بالا جواب نمی‌‌دهند، باید از قرص‌های ضدبارداری استفاده کنند. در کسانی که خون‌ریزی زیاد و درد شدیدی دارند، استفاده از این داروها هم خون‌ریزی را کاهش می‌دهد و هم به تدریج درد آنها را کمتر می‌کند؛ مخصوصا کسانی که دچار مشکل "آندومتریوز" هستند، یعنی بافت رحمی در محل‌هایی به غیر از حفره رحم رشد کرده است که در این صورت این افراد هنگام قاعدگی دچار درد بسیار شدیدی می‌شوند.

مصرف قرص‌های ضد بارداری باعث می‌شود کم‌کم بافت نابه‌جای رحمی از بدن دفع شود. همچنین شدت درد و نیاز به مصرف مسکن‌ها را کمتر می کنند.

 

* افرادی که درد شدیدی ندارند، می‌توانند از روش‌هایی مانند گرم کردن کمر و زیر شکم با حوله گرم، یا کیسه آب‌ گرم و پوشیدن لباس گرم استفاده کنند.

 

* روش‌هایی نظیر فیزیوتراپی با استفاده از دستگاه‌هایی که به شکم متصل می‌شود و ایجاد ارتعاش و ماساژ شکم، کمر،‌ پهلوها باعث تسکین درد می‌شود؛ مگر این که علت این درد، پاتولوژیک یا بیماری‌زا باشد که در آن صورت، درمان‌‌های خاص خود را نیاز دارد.

 

* افسردگی یکی از دلایل ایجاد و تشدید درد قاعدگی است ، زیرا افراد افسرده تحریک‌پذیرتر بوده و هر دردی در آنها ممکن است تشدید شود. درمان افسردگی در این افراد می‌تواند درد قاعدگی را نیز کاهش دهد.

salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
کاهش درد های دوران قاعدگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گیاهی موثر در کاهش درد قاعدگی



 

 

 

به خانمهایی که دچار دردهای قاعدگی بسیار شدید هستند ، توصیه می کنیم از این گیاه بخورند.


زنجبیل در بهبود درد دیسمنوره (قاعدگی دردناک) مانند اسید فولیک و ایبوپروفن عمل می کند.


میزان اثر بخشی كپسول زنجبیل با داروهای شناخته شده در درمان دیسمنوره، مفنامیك اسید و ایبوپروفن توسط پژوهشگر دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و جمعی از همکارانش انجام شده است.


یافته ها حاکی از آن بود که بهبود شدت دیسمنوره اولیه در سه گروه زنجبیل (64 درصد)، ایبوپروفن (66 درصد) و مفنامیك اسید (58 درصد) تفاوت آماری معنی داری نداشت.


به عبارتی كپسول زنجبیل همانند دو داروی شیمیایی مرسوم دردرمان دیسمنوره اولیه موثر بود. نتایج نشان می دهد: كپسول زنجبیل در بهبود شدت دیسمنوره اولیه مانند داروهای رایج در تسکین درد قاعدگی موثر است. بررسی تاثیرات زنجبیل بر دیگر علایم همراه با دیسمنوره اولیه توصیه می شود.