سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

راه‌هایی برای کنترل فشارهای عصبی



 

 

راه‌هایی برای کنترل فشارهای عصبی

 

ریچارد لازاروس فشار عصبی را چنین تعریف می‌کند:"استرس احساس یا شرایطی است که در آن شخص پی می برد خواسته ها و الزامات فراتر از منابع اجتماعی یا فردی است که او می تواند مهیا کند."

 

راه کارهای اثبات شده ی بسیاری برای کنترل استرس و فشار عصبی وجود دارد که به ما کمک می کند تا در شرایط سخت آرامش خود را حفظ کرده و مؤثر عمل کنیم. کوتاه ترین روشی که اکثر ما با آن آشنا هستیم تنفس عمیق است. کافی است ۱۰ بار آرام و عمیق نفس بکشیم تا آرامش خود را باز یابیم. اما روش دیگر برای شناخت دلایل استرس های کوتاه مدت یک دفترچه ی یادداشت است.

 

این دفترچه یادداشت به شما کمک می کند تا درک جامع و صحیحی از فشارهای عصبی روزمره و کوتاه مدتی که در طول زندگی تجربه می کنید داشته باشید. این روش متداول ترین فشارهایی که با آن درگیر هستید را به شما می شناساند تا بتوانید تمام تلاشتان را روی همین نقاط متمرکز کنید.

 

برای تهیه ی این دفترچه کافی است بعد از هر اتفاق استرس آور آن را یادداشت کنید. هنگام وارد کردن این وقایع اطلاعات زیر را حتما" ثبت کنید:

 

▪ تاریخ و ساعت

 

▪ آخرین اتفاق پر تنشی را که تجربه کردید

 

▪ این که اکنون چقدر احساس خوشحالی می کنید؛ به یاد داشته باشید بی طرفانه ارزیابی کنید و موارد را از شماره ی ۱ تا ۱۰ بنویسید. شماره ی ۱ زمانی است که از همیشه ناراحت تر بودید و ۱۰ لحظه ایست که در اوج خوشحالی قرار داشتید.

 

▪ بنویسید که اکنون چقدر مؤثر و کارآمد عمل می کنید، ارزیابی بی طرفانه ی خود را از شماره ی ۰ تا ۱۰ مرتب کنید.

 

عدد صفر نشان دهنده ی عدم کارایی شما و ۱۰ بهترین نتیجه ای است که تا کنون به آن دست یافته اید.

 

اساسی ترین دلیل استرس تان را تا حد امکان صادقانه و بی طرفانه بنوسید.

 

می توانید به این یادداشت ها مواردی مثل این که چه کسی باعث بروز این فشارها شده، چقدر توانستید شرایط را کنترل کنید و ... را نیز اضافه کنید. سپس همه ی آنها را تجزیه و تحلیل کنید با این کار می توانید دلایل استرس خود را ریشه یابی کرده و برای رفع آن ها بکوشید.

منبع:funpatogh.com


ویدیو مرتبط :
مدل سازی و کنترل توربین بادی با کنترل کننده شبکه عصبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خاتمی: روحانی بر رویکردی که مردم به آن رای دادند پافشاری کند/حصرها نسبت به کسانی که سنی از آنان گذشته است می‌تواند فشارهای عصبی ایجاد کند



محمد خاتمی ,اخبار روز سیاسی

خاتمی: روحانی بر رویکردی که مردم به آن رای دادند پافشاری کند

حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی از رییس‌جمهور خواست تا بر رویکردی که مردم به آن رای دادند پافشاری کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دفتر رییس دولت اصلاحات، رییس‌جمهور پیشین کشورمان که برای دیدار با والده و خانواده خود در زادگاهش اردکان بسر می‌برد در دیدار با جمعی ازاصلاح طلبان یزدی ضمن ابراز تاسف و تسلیت به مناسبت کشته شدن 44 نفر در سانحه رانندگی اتوبان تهران- قم اظهار کرد: البته چنین حوادثی برای هر کس باشد تاثر آور است ولی در این حادثه بیش‌ترین مشکل برای یزدی‌ها والبته اصفهانی‌ها پیش آمد.

 

تصادف دو اتوبوس با هم‌دیگر و از دست دادن جان تعداد زیادی از افراد و مجروح شدن و آسیب دیدن تعداد دیگری از آن‌ها بسیار بسیار باعث تاسف و تاثر است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به پیگیری جدی علل این حادثه از سوی مسوولان، یادآور شد: باید علل و عوامل این حوادث معلوم شود. البته نمی‌شود گفت خدای نکرده عمدی بوده است. کسی که این کار را نمی‌کند ولی عیب و علت‌هایی در کار هست که ما شاهد این فجایع بزرگ هستیم.

 

به هر حال جان انسان باید بیش‌تر از این‌ها برای همه ما، هم مردم، هم حکومت و هم مسوولان ارزش داشته باشد و بررسی کنیم و تا آن‌جا که ممکن است جلوی عوامل پیش آمدن این سوانح را بگیریم.

خاتمی با تسلیت این حادثه به بازماندگان و آرزوی شفای مجروحان این حادثه، خاطرنشان کرد: البته در طول سال ما شاهد حوادث این چنینی هستیم. از جمله تا به حال عزیزانی که راهی راهیان نور بودند یا دانش‌آموزان و دانشجویانی که عازم اردو بودند که این بی توجهی‌ها باعث تاثر می‌شود.

 

به هر حال هر حادثه‌ای که باشد برایمان رنج‌آور و دردآور است و امیدوارم مسوولان ذی‌ربط با دقت بیش‌تری به این مساله بپردازند و ما شاهد این فجایع بزرگ و سوانح رنج‌آور نباشیم.

رییس بنیاد باران در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری، تصریح کرد: باید ببینیم در جریان انتخابات این حادثه میمونی که پیش آمد و واقعه مبارکی که حاصل شد اصلا چیست؟ و وقتی چیستی آن مطرح شد توقع ما هم از آن باید معلوم شود.

 

خدای نکرده اشتباه نکنیم که آن چه بوده و آن چه به دست آمده یک چیزی خلاف واقع بوده باشد و ما توقعات‌مان را بر اساس آن استوار کنیم و وقتی همه توقعات برآورده نشد ناراحت بشویم.


او اضافه کرد: روندی که کشور ما داشت روند خطرناکی بود که اگر ادامه پیدا می‌کرد ما برای موجودیت ایران احساس خطر می‌کردیم.

 

در اقتصاد، در مدیریت، در نحوه هزینه کردن امکانات و بودجه‌های مملکت در بهره‌وری از منابع، در همه مسائل ما دچار مشکل بودیم. در روابط خارجی روابط داخلی‌مان و این روند روندی نبود که بشود ادامه پیدا بکند. آن چه در این انتخابات رخ داد این بود که آن روند قطع شد یعنی این دستاورد، دستاورد بسیار مهمی بود و دولتی روی کار آمد که کاملا شعارهایش شفاف و مشخص بود.

رییس‌جمهور پیشین کشورمان تاکید کرد: ما بین شکست اصلاح طلبان و اصلاح طلبی با پیروزی گفتمان اصلاح طلبی، دومی را انتخاب کردیم و گفتمان مشترک جناب آقای عارف و جناب آقای روحانی که هر دو اموری بود که ما می خواستیم پیروز شد. اگر بگویم اصلاح طلبی چیست همین‌هایی است که حضرات مطرح کردند با کمی بالا پایین. البته بهتر است بگوییم ملت و نظام و کشور پیروز شد و کسی نباید برای خود جایی ویژه باز کند.

خاتمی اظهار کرد: بعد از 8 سال عمدتا در تنگنا قرار گرفتن کامل این گفتمان و القای این مساله که این گفتمان (اصلاح‌طلبی)، گفتمان باطلی است، انحراف است خطرناک است و نیز برخوردهای شدید با کسانی که صاحب این گفتمان بودند از ایجاد محدودیت و حتی زندان کردن و تهمت زدن و در مقابل جریان تنگ نظری که خود را انحصارا صاحب و متولی انقلاب می‌دانست و هر کاری که می‌توانست کرد تا بگوید دیگران غیرانقلابی هستند، معلوم شد که ملت این رویه را نمی‌پسندند.

 

خوشبختانه نقش رهبری هم در پدید آمدن این تحول مهم بود و بالاخره معلوم شد که مردم به چه چیزی رای دادند و به چه چیزی رای ندادند. این دستاورد دستاورد کمی نیست، بزرگ است و باید حفظش بکنیم.

وی هم‌چنین گفت: خود به خود فضا عوض شده است، فضایی که پیش آمده فضای متفاوت با گذشته است. مهم این است که ما که خواستار تحقق آرمان‌های انقلاب و سربلندی کشور و مردم هستیم از این فضا چگونه استفاده کنیم. آیا می‌شود از این فضا طوری استفاده کرد که در محیط آرام تری بشود در متن جامعه حضور داشت ولو این که در حکومت هم حضور نداشته باشیم؛ بتوانیم حرف‌های‌مان را بزنیم، بتوانیم دور هم جمع شویم بتوانیم روی‌مان را به جامعه بکنیم و سطح دانش و بینش جامعه را ارتقا دهیم و نیز هر کسی در هر حوزه‌ای که می‌تواند کاری بکند بتواند کارش را انجام بدهد.

رییس بنیاد باران ادامه داد: شما فکر نکنید در سال‌های گذشته فقط عده‌ای زندان رفتند و حصر شدند، نمونه کار مثلا جناب آقای سفید و دوستان‌شان که در مسائل فرهنگی و اجتماعی خوب خدمت می‌کنند دائما تحت فشار بودند یا هر یک از خود ما که در چارچوب نظام تشکیلاتی، قانون و اساسنامه‌ای بسیار خوب داشتیم، ولی فعالیت‌ها تقریبا تعطیل بوده است یا با موانع روبه‌رو بوده است.

 

به نظر بنده این فضا عوض شده است که در نوع خودش مبارک است و ما باید از این استفاده بکنیم و بدون این که ایجاد حساسیت بشود و کسانی دچار تفریط و افراط شوند تلاش کنیم اینک دل‌هایی که به هم نزدیک‌تر شده، کینه‌هایی که تا حدود زیادی رنگ باخته است و زمینه‌هایی برای همدلی با جاها و جریانات پدید آمده است این‌ها را تقویت کنیم. دیگر کینه و تقابل و دفع و حذف و حصر و زدن و بستن و با هم کنار نیامدن و متهم بودن و متهم کردن بس است.

خاتمی تصریح کرد: هم ما باید نگاه به آینده بکنیم، هم امیدواریم حاکمیت و بخش‌هایی از جامعه این نگاه را داشته باشند و ما از این فضا برای هم‌دلی و هم‌راهی استفاده کنیم. این که در آینده چه خواهد شد، من نمی‌دانم و دقیقا نمی‌توانم پیش‌بینی کنم ولی می‌دانم که کشور با وضع خوبی مواجه نیست و به سادگی نمی‌شود مشکلات فراوان را حل کرد.

 

مهم این است که در مسیر درست قرار بگیریم منتهی زمان هم زمان کمی است یعنی اگر ما نتوانیم در مدت کوتاهی لااقل برخی مشکلات اساسی را در عرصه اقتصاد و روابط خارجی و مسائل داخلی از میان برداریم احتمال کارگر افتادن آن عوامل منفی که تا حالا بوده، چه در خارج و چه در داخل هست. ممکن است لطمه بزرگی به ما وارد شود و به همین دلیل باید بکوشیم هم دولت را کمک کنیم هم خودمان تلاش کنیم که ان‌شاءالله تا حدودی مشکلات حل شود.

وی خاطرنشان کرد: بنده به هیچ وجه قصد دخالت در امور ندارم. با همه محبت و لطفی که مسوولان بزرگوار درباره من دارند بنده فقط کلیات را گفته‌ام و کلیات را می‌گویم. بنایم دخالت نیست اما بر روی یک چیز تاکید داشته‌ایم و حضورا خدمت جناب آقای دکتر روحانی گفته‌ام و در دیدارها هم تکرار کرده‌ام، و آن این که واقعا مردم به جناب آقای روحانی، جهت‌گیری‌ها و شعارهای‌شان رای داده‌اند؛ جهت‌گیری آقای روحانی متفاوت بود با دیگرانی که در معرض رای آوری بودند و مردم ایشان را انتخاب کردند.

رییس‌جمهور پیشین کشورمان افزود: آن چه ما می‌خواهیم پافشاری ایشان (روحانی) بر رویکردی است که مردم به آن رای دادند تا بتواند در جامعه پیاده شود. جامعه هم باید این ظرفیت را داشته باشد تا خیال پردازانه با مساله برخورد نکند. نخواهد یک شبه همه آن چه گفته شده پیاده شود، مهم این است که رویکرد و جهت به آن سو باشد. وقتی مردم به آن رویکردها رای داده‌اند احترام به مردم و تامین نظر مردم این است که کسانی بیایند که به این رویکردها معتقد باشند و توان انجام آن را داشته باشند.

خاتمی با بیان این که «اکثریت مردم افراط و تفریط را نفی می‌کنند و خواستار تغییر در درون نظام هستند نه تغییر نظام»، اضافه کرد: مردم شیوه‌ها و روش‌هایی که همه از آن ضرر کردیم را نپسندیدند و شیوه‌های متناسب‌تر که در شعارها بوده را برگزیدند. باید ابزارهای متناسب با این شعارها انتخاب شود و برای تحقق شعارها تلاش شود و همه ما باید در این راستا کمک کنیم.

رییس بنیاد باران اظهار کرد: جناب آقای رییس جمهور انصافا پای‌بندی خودشان را به رویکردها و عهدی که با ملت بسته‌اند نشان داده‌اند و همواره گفته‌اند و تاکید کرده‌اند و در عمل هم خیلی جاها تصمیمات خوبی گرفته شده است؛ گرچه من وقتی خودم را جای ایشان می‌گذارم این‌قدر مسائل حاد زیادی وجود دارد و به‌خصوص در همین ماه‌های آخر دولت گذشته تصمیماتی گرفته شد که واقعا دست دولت آینده را در خیلی جهات می‌بندد؛

 

مشکلات فراوانی که وجود داشته این‌ها ذهن رییس‌ دولت را می‌گیرد، مسائل معیشت مردم، دارویی مردم، ارتباطات مردم و مسائل مختلفی که در عرصه‌های مختلف هست و رییس‌جمهور خود را مکلف به حل سریع آن‌ها می‌داند. معلوم است که ذهن مسوول عالی سخت درگیر می‌شود و لازم است این فوریت‌ها را در نظر بگیرد.

او افزود: من در جریانات مشکلات آقای روحانی هستم و مشکلات حاد و روزمره‌ای که بالاخره رییس دولت باید جوابگوی آن‌ها باشد خود به خود انسان را مشغول می‌کند تا نتواند به مسائلی که کمی عمیق‌تر است و آثارش در دراز مدت مشخص می‌شود، بپردازد. مشکلات زیاد است اما امیدوارم چه در رویکرد داخلی و چه در رویکرد خارجی با حفظ اصول و معیارها و مسائل، شاهد پیشرفت در همه امور باشیم و این فضای مبارکی که به وجود آمده نه تنها بسته نشود بلکه گسترده‌تر بشود.

ازجمله با این بدبینی‌هایی که منجر شده است به دستگیری‌ها و با نگاه دیگری نگاه بکنیم و شاهد کم شدن فشارها و ان‌شاءالله برداشته شدن آن‌ها در جامعه باشیم که خودش از نظر روحی برای جامعه می تواند مهم باشد.

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از کارهای مهمی که در این انتخابات شد این بود که با ایجاد یاس در جوانان ما مقابله شد و جوانان با امید به عرصه آمدند و ان‌شاءالله که این امید گسترش پیدا کند و جوانان ما امیدوار باشند و ما بتوانیم از وجود انبوه این جوانان استفاده بکنیم.این همایش اخیری که جوانان در شهرکرد داشتند خودش یک گام به جلو بود و ان‌شاءالله باز هم شاهد باشیم که این گام بلندتر برداشته شود.

رییس‌جمهور پیشین کشورمان خاطرنشان کرد: آن چه مهم است و دارد روی آن فکر می شود یک نوع ارتباط میان جوانان و تشکل‌هایی است که در سراسر کشور هستند که بتوانند هماهنگ کار بکنند و فعالیت اساسی‌شان را انجام بدهند. نباید کاری بکنیم که دیگران را نگران بکنیم و آن‌ها را به عکس‌العمل وا داریم. در مناسبت‌های مختلف می‌شود همه مردم و جوانان دور هم جمع شوند و نشان دهند که قصد خدمت به کشور و ملت را دارند.

وی در پاسخ به سوال یکی از حضار نیز گفت: ما هم مثل شما که سوال کردید نگران وضع عزیزان محصور و زندانی هستیم؛ این حصرها و محدودیت‌ها به‌خصوص نسبت به کسانی که سنی از آنان گذشته است می‌تواند فشارهای عصبی ایجاد کند و سبب بیماری یا تشدید بیماری شود که این امور نگران کننده است. البته خوشبختانه می‌توان شاهد انعطاف در این زمینه‌ها بود و امیدوارم همه به این نتیجه برسیم که آزادی این عزیزان و زندانیان به نفع همه است در درجه اول به نفع انقلاب و مردم و رهبری و همه کسانی که علاقمند به آن‌ها هستیم و بعد به نفع کشور و جامعه.

به گزارش ایسنا، در این دیدار که تابش، نماینده مردم اردکان، حجت الاسلام محمد صدوقی، سفید استاندار پیشین یزد، سید علی خاتمی و محمدرضا خاتمی نیز حضور داشتند برخی از حاضران به بیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل روز کشور و توقعات و انتظارات خود از رییس‌جمهور منتخب پرداختند.

زیارت اهل قبور، حضور در آرامگاه آیت‌الله خاتمی و شهدای جنگ تحمیلی شهرستان اردکان و ادای احترام به آن‌ها، جاری کردن خطبه عقد زوج اردکانی؛ دیدار با اعضای منتخب شورای اسلامی شهر اردکان و هم‌چنین شورای شهر احمدآباد از دیگر برنامه‌های سید محمد خاتمی در این سفر بود./ایسنا