سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

راهکارهای کارآمد در مواجه با ناکامی



KEYWORDS

 

اغلب همه ما در طول زندگی خود دچار ناکامی هایی شده ایم که شاید بعضی از آنها تاثیرات مخربی هم روی ما گذاشته باشند حال ما برای جلوگیری از این تاثیرات منفی باید در صورت مواجه با ناکامی ها با آنها مقابله کنیم.

خسرو تاش مشاور کودک و نوجوان در یادداشتی که در ادامه می خوانید راهکارهای کارآمد در مواجه با ناکامی را تشریح کرده است:

بدون شک همه افراد در طی زندگی روزمره خود با مشکلات متعددی مواجه هستند و هر فردی با استفاده از روش های خاصی از مقابله سعی خواهد کرد که بر مشکلات اعمال کنترل کند. نحوه مواجهه یک فرد با مشکلات، اثری تعیین کننده در حفظ یا عدم تعادل در زندگی هر شخص خواهد داشت. ما در اینجا به مواردی اشاره خواهیم کرد که شما را در جهت مواجه کارآمد با مشکلات یاری خواهد کرد. جهت دستیابی به این هدف، به موارد زیر دقت کنید:

1ـ احساسات خود را به طور مشخص و واضح بشناسید.

زمانی که فردی دچار بحران عاطفی می شود احساسات معینی را تجربه می کند. تعدادی از این احساسات عبارتند از:

الف ـ اضطراب؛ که شامل احساس ترس، عصبیت و آسیب پذیری است. در واقع اضطراب پاسخی است که در مقابل درک موقعیت تهدید رخ می دهد.

ب ـ افسردگی؛ که شامل احساس ضعف، نا امیدی و بی ارزشی است و با احساس غمگینی شدید همراه است.

ج ـ خشم؛ احساسی است که بر اثر یک ناکامی عمیق ایجاد می شود وگاهی تمایل به آسیب کلامی یا بدنی به دیگران یا حتی خود فرد را در پی خواهد داشت.

احساسات ، نشانه هایی هستند که حاکی از وجود مشکل یا فشار عصبی، حول وحوش فرد مورد نظر می باشند. آگاه شدن از آن ها اولین گام جهت برطرف کردن مشکل است. در صورتی که فرد با صراحت کامل نسبت به احساسات خود شناخت پیدا کند و این احساسات را نشانه وجود مشکل بیرونی یا درونی بداند، در آن صورت خواهد توانست قدم بعدی جهت بررسی منابع کمک رسان را آغاز کند.

2- به تجزیه و تحلیل افکارخود بپردازید.
زمانی که تحت استرس یا فشار روانی هستید، سعی کنید موقعیت را شناسایی کرده و احساس خود نسبت به آن حادثه را نیز مورد تحلیل قراردهید. در حالت معمولی شاید متوجه افکار و خودگویی های خود در حین مسئله مورد نظر نباشید ولی بدانید که این افکار تاثیر بسیار عمیقی بر روی احساس و عمل شما خواهند گذاشت. ممکن است از طریق افکار غیر منطقی و خود گویی های منفی به طور نادانسته ای احساس فشار خود را افزایش دهید. جهت بررسی این موضوع لازم است به بررسی روش هایی که یک فرد افکار خود را به طریق غیر منطقی نظم می دهد و باعث تحریف موقعیت می شود بپردازیم زیرا با آگاهی از این افکار، در کنترل آن ها تواناتر عمل خواهید کرد.

KEYWORDS

 

انواع تفکر غیر منطقی
1ـ شخصی کردن؛ نسبت دادن حوادث خارجی به خود درحالی که واقعیت حاکی از چیزی غیر از آن باشد (او امروز احوال پرسی گرمی نکرد، حتما از من دلخور است)

2ـ انتخاب شواهد؛ به معنی انکار تجارب مثبت و تمرکز بر حوادث و ناکامی های منفی درک شده. یعنی فرد به طور انتخابی بر نتایج و واکنش های منفی محیط اطراف خود متمرکز می شود.

3ـ وحشتناک جلوه دادن موضوع؛ در این حالت فرد اهمیت حادثه را به شکل اغراق آمیزی، ناخوشایند جلوه خواهد داد (من درس آمار را پاس نکردم، من آدم با استعدادی نیستم، فکرکنم اصلا نتونم فارغ التحصیل بشم.)

4ـ بایدها ونبایدها؛ در این حالت فرد خود را مجبور به انجام کارهایی می کند که تمایل به انجام آن ها ندارد (من هرگز نباید گریه کنم، این کار در حضور دیگران جلوه خوشایندی ندارد.)

5ـ تفکر دوقطبی درک خود، دیگران و موقعیت ها به طور کاملا خوب یا کاملا بد. در این دیدگاه حد وسطی وجود ندارد (اگر نمره 19 بگیرم اصلا خوب نیست، چون مثل اینه که نمره 10 گرفته باشم.)

6ـ شتاب زدگی؛ بدون وجود شواهد کافی رای به حکمی دادن ( او مرا دوست ندارد، چون کتابش را به من نداد.)

7ـ برچسب زدن؛ در نظر گرفتن یک یا چند نمونه از افکار خود و دیگران وتعمیم افراطی آن (من در مسابقه آشپزی برنده نشدم، من همیشه بازنده هستم.)


این ها مواردی از راهبردهای تفکر غیرمنطقی بودند که فشار در موقعیت اضطراب زا را افزایش خواهند داد. به همان طریقی که این شیوه ها آموخته می شوند. می توان شیوه های سالم و تفکر منطقی در موقعیت ها را نیز آموخت. در واقع ابتدا لازم است طبق مطالب قبل احساسات خود را بشناسید و تفکرات خود را تجزیه و تحلیل کنید و اگر مشاهده کردید که دچار چنین تحریفات شناختی هستید، حال زمان آن است که تغییری در شیوه های شناختی خود نسبت به مسائل حول وحوش خود ایجاد کنید. بدانید که شاید یک فرد نتواند موقعیت خارجی را تغییر دهد ولی به طور حتم خواهد توانست با تغییر دیدگاه های خود تاثیر آن ها را بر خود تغییر دهد.

در پایان جهت مقابله کارآمدتر با موقعیت های فشارزا به نکات زیر توجه کنید:
به دنبال منابع حمایتی بگردید همانند یک دوست دلسوز و مورد اطمینان یا یک مشاور.

خود را تجهیز کرده و آماده مواجه با شرایط شوید؛ آماده سازی یعنی فرد در صورت درک وجود مشکل نیروی خود را تجهیز خواهد کرد تا بتواند به حل مسئله مورد نظر بپردازد.

محدودیت های خود را بشناسید؛ این مورد به مورد قبل نیز کمک رسانی خواهد کرد بدین صورت که فرد نیروهای خود را در محدوده توانایی ها و محدودیت های خود، جهت برطرف کردن نیازهای خود تجهیز کند. فردی که انتظاراتی خارج از حدود توانایی خود داشته باشد، باعث ریشه دواندن عدم اعتماد به نفس درخود خواهد شد. در نتیجه توجه به محدودیت ها و ضعف های خود نکته ای بسیار مهم است.
منبع:شفقنا

 


ویدیو مرتبط :
رباطی کارآمد برای شرایط بحران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا مصباح یزدی با ناکامی قابل توجه مواجه شد ؟



 علت اصلی عدم اقبال به آیت الله مصباح یزدی، جنتی، یزدی و آقاتهرانی که همگی از حامیان احمدی نژاد بودند را باید در نوع تفکر آنان نسبت به مردم و رای آنان جست.

 شاید بتوان این دوره از انتخابات مجلس خبرگان را دوران پایان عمر سیاسی محمد تقی مصباح یزدی پدر معنوی جبهه "پایداری" و جریان دلواپسان  قلمداد کرد.
 
به گزارش خرداد، آخرین نتایج تایید نشده نشان از آن دارد که آرای مصباح یزدی به قدری پایین بوده که او از راهیابی به خبرگان بازماند. در مقابل، آیت الله هاشمی و حسن روحانی صدرنشین مجلس خبرگان رهبری هستند دو نفری که مصباح بیش ترین صحبت ها را علیه  آنان بیان کرده است. رای مردم در انتخابات مجلس خبرگان بیانگر یک نظر عینی و علنی بود: اکثریت رای دهندگان به خط مشی "اعتدالی" رای دادند و خواستار توقف کسانی هستند که تفکری خاص را ترویج می کنند.
 

 اخبارانتخابات  ,خبرهای انتخابات ,انتخابات خبرگان

 
رای دهندگان پس از اعلام حمایت رییس دولت اصلاحات از فهرست "امید" و با تمام محدودیت هایی که از سوی رسانه ملی برای اصلاح طلبان اعمال شده و  علیرغم رد صلاحیت های شورای نگهبان با رای خود به فهرستی که آیت الله هاشمی در صدر آن قرار داشت نشان دادند که اظهارات مصباح یزدی علیه رییس دولت اصلاحات و جنبش اصلاحات را قبول ندارند.
 
آیت الله مصباح در سالیان اخیر به طور فعال درباره مسائل سیاسی اظهارنظر کرده است. او پس از انتخابات 88 گفته بود:"دشمنان می خواستند با حذف رکن ولایت فقیه و تضعیف و کمرنگ کردن آن در جهت تضعیف نظام بکوشند. در این جریان برخی افراد نیز آگاهانه و برخی فریب خورده اقدام نمودند".

او یکی از اصلی ترین حامیان احمدی نژاد بود. مصباح یزدی در اولین دیدار خود با احمدی نژاد پس از انتخاب احمدی نژاد به عنون رییس جمهوری گفته بود:"خدای‌ متعال‌ را شاکریم‌ که‌ زمینۀ‌ انتخاب‌ چنین‌ شخصیتی‌ برای‌ این‌ دورۀ‌ خاص‌ از انقلاب‌ را فراهم‌ کرد و آیندگان‌ به‌ این‌ نتیجه‌ خواهند رسید که‌ انتخاب‌، مشحون‌ به‌ کرامات‌ و معجزات‌ بود و از این‌ رو توفیق‌ شکر این‌ نعمت‌ را از خداوند خواستاریم‌. عنایات‌ حضرت‌ ولی‌عصر(عج‌) یار ملت‌ ایران‌ بود که‌ به‌ چنین‌ موفقیتی‌ دست‌ یافت‌ و تلقی‌ ما این‌ است‌ که‌ این‌ نفخۀ‌ الهی‌ که‌ در این‌ زمان‌ در جامعۀ‌ ما دمیده‌ شده‌ و آثارش‌ در علاقۀ‌ بیشتر مردم‌ به‌ دین‌ و اندیشه‌های‌ اسلامی‌ ظهور یافته‌، مرتبه‌ای‌ از مراتب‌ چیزی‌ است‌ که‌ در زمان‌ پیامبر اسلام(ص)  تحقق‌ پیدا کرد و ان‌شاءالله مرتبۀ‌ کاملش‌ در زمان‌ ظهور حضرت‌ ولی‌عصر(عج‌) تحقق‌ خواهد یافت‌".
 
او در جلسه دیگری در مرداد سال 88 گفته بود:" رئیس‌جمهور وقتی از طرف ولی‌فقیه نصب شد می‌شود عامل او، و آن پرتو قداستی که او دارد، بر این هم می‌تابد، وقتی شد رئیس‌جمهوری اسلامی،‌ حکمش را از رهبر یعنی از جانشین امام دریافت کرد، آن قداست بر این هم می‌تابد، آن‌وقت اطاعت رئیس‌جمهور، اطاعت مجلس و سایر نهادهای قانونی هم می‌شود اطاعتِ خدا". علاوه بر مصباح یزدی ایت الله جنتی نیز که او هم در انتخابات اخیر خبرگان در پایین جدول قرار گرفته است در رثای احمدی نژاد در سال 85 گفته بود:" این نامه (نامۀ احمدی‌نژاد به رئیس‌جمهور آمریکا) فوق‌العاده است و عقیده من این است که از الهامات خدا بود... توصیه می‌کنم این نامه را بچه‌ها همه بخوانند و در مدارس و دانشگاه‌ها خوانده شود و صداوسیما نیز مکرر آن را بخواند... این‌گونه حرف زدن، الهام خداوند است".

 

او در خطبه ای دیگر در سال 86 گفته بود:" مردم با اشک و نذر و نیاز و توسل به خدا در سوم تیر یکی از هم‌قدهای خود را انتخاب کردند. کمک خدا در حادثه، مشهود است. یکی از دوستان نقل می‌کرد آن زمان سوار تاکسی شده بود و راننده تاکسی گفته بود من می‌خواهم به آقای احمدی‌نژاد رأی بدهم؛ زیرا مادرم که چند سالی است مرده دیشب به خوابم آمده و گفته به احمدی‌نژاد رأی بده". "مرتضی آقاتهرانی مشاور اخلاق دولت احمدی نژاد که او نیز همراه با مصباح یزدی در پایین جدول خبرگان قرار دارد در سال 88 درباره احمدی نژاد گفته بود:" این دولت، از زمان مشروطیت تاکنون محبوب‌ترین و بهترین دولت بوده است".
 
ایت الله مصباح پیش تر نیز از هر نامزد و فعال سیاسی نیز که حمایت کرده بود آن فرد با کم اقبالی نزد مردم مواجه شده بود. از جمله در جلسات خود با نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی که عضو جبهه پایداری بودند از سعید جلیلی و باقری لنکرانی به عنوان بهترین گزینه ها برای در دست گرفتن ریاست دولت نهم مجلس شورای اسلامی سخن گفته بود که نشان از مخالفتش با عملکرد علی لاریجانی رییس اصولگرای مجلس نهم بود. انتخابات کنونی اما نشان داد که اصولگرایان میانه رو از جمله لاریجانی با اتخاذ استراتژی صحیح حمایت از برجام و موضع دولت روحانی توانستند خود را با موضع اکثریت رای دهندگان هماهنگ کنند.

 

مصباح یزدی در حمایت از نامزدی کامران باقری لنکرانی برای نامزدی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تا جایی پیش رفت که گفت:"بینی و بین الله شهادت می دهم که روی زمین و زیر این آسمان کسی اصلح تر از آقای لنکرانی نمی شناسم حتی یک مورد خلاف شرع و خلاف قانون از او مشاهده نشده و امیدوارم که این شهادت برگ زرینی در کارنامه 80 ساله م باشد". او گفته بود که این نظر نتیجه فکرش تا هفت ساله او بوده است. با این حال، میزان حمایت از باقری لنکرانی به قدری ناچیز بود و او در میان اصولگرایان به حدی فاقد پایگاه بود که خود از نامزدی درست قبل از احراز صلاحیت ریاست جمهوری کناره گیری کرد. گزینه بعدی آیت الله مصباح یعنی سعید جلیلی نیز علیرغم ستایش او و گفتن مسائلی چون پایبند به دین و جدیت جلیلی در اجرای احکام و اهتمام به ارزش های اسلامی نتیجه ای نداشت و او در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 با شکستی چشمگیر و تنها با کسب آرایی در حدود 4 میلیون رای یعنی 11 درصد آرا در رتبه سوم قرار گرفت.

اما براستی چرا نامزد مورد حمایت آیت الله مصباح تنها پایگاهی ده درصدی میان رای دهندگان دارد و اخبار تایید نشده نیز نشان از آن دارد  که شخص مصباح یزدی در انتهای جدول نامزدهای خبرگان قرار گرفته است؟

شاید یکی از علل اصلی این موضوع را بتوان در تفاوت نظر مصباح با حضرت امام (ره) درباره نقش مردم در حکومت دانست. نظرات آیت الله مصباح نشان می دهد که او ارزش چندانی برای رای مردم قائل نیست. اظهارات او در سال های گذشته این موضوع را نشان می دهد:
 
1-هفته نامه پرتو به تاریخ 7 دی ماه 84: اینکه امام قانون اساسی را تصویب کرد این یعنی من دستور می دهم این گونه عمل کنید و اعتبار پیدا می کند چون او امضا کرده است. اگر امضا نکرده بود هیچ اثری نداشت. حتی اگر تمام مردم هم رأی می دادند هیچ اعتبار قانونی و شرعی نداشت.

2-همایش جبهه پایداری 5 دی 91: یکی از اشتباهات این است که برخی گمان می‌کنند رای دادن حق مردم است و به هرکه دلشان بخواهد می‌توانند رای بدهند.

3-دیدار با طلاب 16 اسفند 91:امام (ره) چون درصدد نفی حکومت سلطنتی بودند، لفط جمهوری را به کار بردند.اینكه امام(ره) مثلا می‌فرمایند میزان رأی ملت است، نه به این معنا كه اگر ملت دیگر اسلام را نخواستند، ما هم اسلام را كنار بگذاریم، بلكه از آنجا كه آنچه در ادبیات سیاسی امروز ملاك عمل قرار گرفته، رأی مردم است، امام (ره) برای اقناع طرف‌های مقابل، به رأی مردم استدلال می‌كنند.
 
این در حالیست که نگاهی به نظرات حضرت امام (ره) نشان می دهد که ایشان تا چه اندازه به آرای مردم و نظر آنان توجه داشته اند:
 
1-ملت باید الآن همه شان ناظر امور باشند، اظهار نظر بکنند در مسایل سیاسی، در مسایل اجتماعی، در مسایلی که عمل می کند دولت.

2-پشتوانه یک حکومتی ملت است، اگر یک ملتی پشتوانه حکومتی نباشد این حکومت نمی‌تواند درست بشود، این (حکومت)نمی‌تواند برقرار باشد.

3-از حقوق اولیه هر ملتی است که باید سرنوشت و تعیین شکل و نوع حکومت خود را در دست داشته باشد.

4-همان مردمى كه دست در دست هم دادند و دلیرانه عرصه را بر شاه تنگ كردند، همانها با هدایت كسانى كه همیشه دلسوز آنان بوده ‏اند، نوع حكومت دلخواه خود را انتخاب مى كنند.

5-اگر مردم به خبرگان رأى دادند تا مجتهد عادلى را براى رهبرى حكومتشان تعیین كنند، وقتى آنها هم فردى را تعیین كردند تا رهبرى را به عهده بگیرد، قهرى او مورد قبول مردم است. در این صورت او ولىّ منتخب مردم مى‏شود و حكمش نافذ است.
 
این تفاوت دو دیدگاه است دیدگاهی که در آن حضرت امام (ره) مردم را ولی نعمت می دانند و تفکر مصباح یزدی که می گویند این اشتباه است که مردم به هر کس که خواستند رای دهند.

 

 اخبار  انتخابات  - خرداد/پژمان پارسی پور