سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

راهکارهای سنتی علیه سفید شدن موها


از نظر طب سنتی معمولا کسانی که به سفید شدن موی زودرس مبتلا می شوند به مزاح اولیه خود توجه نداشته اند. این افراد دارای مزاج سرد هستند و باید از ابتدای زندگی با خوردن گرمیجات عوارض سردی مزاج خود را از بین ببرندتا دچار سفیدی زودرس موها نشوند.





مجله تندرستی:
 از نظر طب سنتی معمولا کسانی که به سفید شدن موی زودرس مبتلا می شوند به مزاح اولیه خود توجه نداشته اند. این افراد دارای مزاج سرد هستند و باید از ابتدای زندگی با خوردن گرمیجات عوارض سردی مزاج خود را از بین ببرندتا دچار سفیدی زودرس موها نشوند. با اینحال، اگر این کار را انجام نداده اید و حالا کار از کار گذشته است باز می توانید از ماسک های طبیعی و گیاهی زیر استفاده کنید.

1- ماسک گیاه مریم گلی

به جای استفاده از رنگ موهای شیمیایی که دمار از روزگار بقیه موها هم درمی آورند سراغ گیاهان طبیعی بروید. مریم گلی از آن دست گیاهانی است که علاوه بر تقویت موها تارهای سفید و خاکستری را نیز می پوشاند.

مواد لازم:

  • گیاه مریم گلی یک لیوان
  • آب پنج لیوان



روش تهیه:
آب را بجوشانید و مریم گلی را داخل آن بریزید. اجازه دهید با شعله ملایم 15 دقیقه بجوشد. جوشانده را از روی حرارت بردارید و بگذارید 5 تا 6 ساعت بماند تا حسابی رنگ پس بدهد. سپس محلول را صاف کنید و داخل یک ظرف شیشه ای بریزید. در آخرین مرحله شستشوی موهایتان محلول را روی سرتان بریزید و ماساژ دهید تا همه موهایتان آغشته شود. حدود 20 تا 30 دقیقه صبر کنید سپس موهایتان را با دقت بشویید. حواستان باشد رنگ به صورتتان نخورد چون امکان دارد علاوه بر موهایتان پوست تان را هم رنگ کنید.

2- برگ درخت گردو برای پوشاندن موهای خاکستری

همانطور که پوست سبز گردوی تازه دست ها را رنگی می کند، جوشانده تهیه شده از برگ درخت گردو برای پنهان کردن اولین موهای سفید بسیار موثر است.

مواد لازم:

  • برگ درخت گردو یک مشت پروپیمان
  • آب  یک لیتر

روش تهیه: آب را بجوشانید و برگ ها را داخل آن بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید 20 دقیقه بجوشد. سپس زیر شعله را خاموش کنید و بگذارید کاملا خنک شود. می توانید محلول را صاف کنید و یا اینکه با همان برگ ها استفاده کنید. بعد از شستشوی موها ماسک را به آنها زده و بعد از 40 تا 45 دقیقه شستشو دهید. هر هفته چهار بار این کار را تکرار کنید.

3- لوسیون برگ درخت انجیر

از برگ درخت انجیر و روغن بابونه استفاده کنید چون به شکل طبیعی موهای سفید را می پوشانند.

مواد لازم:

برگ درخت انجیر 10 تا 15 برگ
روغن بابونه نصف لیوان

روش تهیه: برگ های درخت انجیر را بکوبید تا پودر شوند. نصف لیوان روغن بابونه را به آن اضافه کنید، همه بزنیدو اجازه دهید به مدت نصف روز بماند. سپس این ترکیب را روی موهایتان بگذارید و کمی صبر کنید. وقتی متوجه شدید موهایتان رنگ گرفته اند آنها را شستشو دهید.

4- قهوه یا چای برای رنگ کردن موها

فقط کافیست قهوه یا چای غلیظ تهیه کنید و روی موهایتان بریزید.



مواد لازم:

  • قهوه یا چای سیاه یک تا دو مشت (بسته به حجم موهایتان)
  • آب یک لیوان

روش تهیه:
آب را بجوشانید و روی قهوه یا چای بریزید و اجازه دهیددم بکشد. سپس بگذاریدبه مدت 15 دقیقه خنک شود. محلول را صاف کنید و روی موهایتان بریزید، 15 تا 20 دقیقه صبر کنید سپس موهایتان را آب بکشید. یک تا دو بار در هفته این کار را تکرار کنید.

نسخه طب سنتی هندی

طب سنتی هندی نیز برای درمان و پیشگیری از سفید شدن زودرس موها راه حل دارد. به اعتقاد درمانگران طب هندی با مصرف زنجبیل می توانید این روند را به تعویق بیندازید. مصرف ترکیب یک حبه زنجبیل رنده شده با یک قاشق غذاخوری عسل در روز یکی از بهترین ترکیب های خوراکی است که می تواند به پیشگیری از سفید شدن تارهای مو کمک کند.

نسخه طب سنتی چینی

در طب سنتی چینی گیاهانی وجود دارند که به طور مستقیم موهای سفید را نشانه می گیرند. یکی از رایج ترین این گیاهان «هی شو وو» نام دارد. استفاده از این گیاه برای همه مناسب نیست و باید با توصیه متخصصان طب سنتی چینی مصرف شود.

در طب سنتی چینی گفته می شود گوشت، نمک و محصولات لینی عملکرد کلیه ها را ضعیف می کنند که این موضوع یکی از دلایل سفید شدن زودهنگام موهاست. بنابراین طبق این طب اگر می خواهید از سفید شدن موها در امان بمانید بهتر است از مصرف زیاد این مواد غذایی پرهیز کنید. دانه کنجد سیاه از جمله مغزهایی است که به گفته چینی ها عملکرد کلیه ها و گردش خون را بهبود می بخشد و به سلامت موها کمک می کند.

باورهای رایج درباره سفید شدن موها کدامشان درست است و کدام غلط؟

کندن موهای سفید باعث افزایش آنها می شود؟

درست نیست: زندگی مو از سه مرحله آناژن (رشد)، کاتاژن (استراحت) و در نهایت تلوژن (ریزش) تشکیل شده است. موها در مرحله آناژن به رشد ادامه می دهند و بعد وارد مراحل بعدی می شوند. حدود 80 تا 90 درصد ریشه های مو در هر مقطع زمانی در مرحله رشد هستند. در انتهای مرحله تلوژن، در فولیکول و ریشه مو یک جوانه موی دیگری ظاهر شده سپس وارد مرحله آناژن می شود و موی پیر قبلی می ریزد.



به همین دلیل اگر روزی بین 100 تار مو بریزد، طبیعی است. این باور وجودداردکه وقتی موی سفید را می کشیم، آن را از ریشه درمی آوریم اما پیاز مو سر جایش است و با کندن یک مو، موی دیگری به جای آن رشد می کند. پس با کنده شدن یا کندن موهای سفید، تعدادشان زیاد نمی شود.

یک شبه همه موهایش سفید شدند

درست نیست: ممکن است موهای سیاه فردی در اثر استرس خیلی شدید و سنگین بریزند اما موهای سفید باقی می مانند؛ بنابراین فرد فکر می کند که موهایش در اثر استرس شدیدی که به او وارد شده به صورت ناگهانی سفید شده اند.

موهای سفید دیگر نمی ریزند

درست نیست: بیشتر افراد دل خوشی از موهای سفید ندارند و با پیدا شدن اولین موهای سفید سعی می کنند با هر روشی آنها را از بین ببرند اما کسانی هم هستند که از سفید شدن آنها خوشحال می شوند زیرا فکر می کنند موهای سفید دیگر نمی ریزند. متخصصان پوست این باور را رد می کنند؛ «ریزش مو به عوامل مختلفی ارتباط دارد ولی سفید شدن موها مانع از ریزش آنها نمی شود. موهای سفید و به طور کلی موهای روشن ضخیم تر هستند و نسبت به ریزش مقاومت بیشتری دارند اما سفیدی مو به معنی عدم ریزش نیست.»

رنگ کردن موها باعث سفید شدن بیشتر آنها می شود

درست است:
سلول های رنگساز مو در مجاورت سلول های زاینده مو قرار دارند؛ بنابراین هر آسیب شدید بدون توجه به عامل اصلی رخ دادنش می تواند باعث آسیب دیدن سلول های رنگساز مو شود، در نتیجه ممکن است این شرایط باعث رویش موهای سفید شود. آسیب های شدیدتر ممکن است سلولهای زاینده موها را از بین ببرند و حتی باعث ریزش شدید آنها شوند.

این اتفاق چندان شایع نیست و حتی گاهی در پی انجام اقدام های درمانی مانند برطرف کردن موهای زائد توسط لیزر نیز دیده می شود. مواد تشکیل دهنده رنگ موهای شیمیایی نیز می توانند به ساقه و ریشه موها آسیب بزنند و باعث ریزش و سفید درآمدن آنها شوند؛ بنابراین توصیه می شود از رنگ کردن یا استفاده بیش از حد از مواد آرایشی شیمیایی مو بپرهیزید.


ویدیو مرتبط :
راهکارهای پیشگیری از سفید شدن و ریزش مو➕معرفی رنگ موهای طبیعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا سفید شدن موها قابل برگشت است؟



 

سفیدی موها ,رنگ‌کردن موها

 

آیا سفید شدن موها قابل برگشت است؟

در واقع باید گفت نمی‌توان از سفید شدن موها جلوگیری کرد، موهای شما مطابق خصوصیت ژنتیکی و الگوی ارث خانوادگی‌تان در سن خاصی سفید می‌شود. این سفیدی موها قابل برگشت نیست و موهایی که در اثر ارث یا کهولت سنی سفید شده‌اند دیگر فاقد رنگدانه‌اند و تنها می‌توان با رنگ کردن آن را مخفی کرد...

 بعضی از افراد عادت به رنگ‌کردن موهایشان دارند یا وقتی سفید می‌شوند برای تغییر موها را رنگ می‌كنند این افراد دیگر لازم نیست دنبال آرایشگر بگردند، چون مدتی است که محصولات جدیدی به بازار آمده كه این مشکل را حل می‌کند. شاید شما هم شامپوهایی را دیده‌ باشید که می‌توان با آنها موها را رنگ کرد. این شامپوها بیشتر برای حفظ رنگ موی قبلی مفیدند، چراکه قدرت رنگ‌کنندگی چندان زیادی ندارند و معمولا با چند بار مصرف می‌توانند رنگ موی شما را به رنگ دلخواهتان تغییر دهند. عمده مصرف این شامپوها مربوط به بانوان و آقایانی است که موهای خاکستری دارند و دوست دارند به تدریج این موهای خاکستری را بپوشانند.

 به‌خصوص اگر شما موهای خاکستری داشته باشید و نخواهید یک دفعه رنگ آنها را با رنگ مو تغییر دهید تا کسی متوجه این تغییرات نشود، می‌توانید این شامپوها را امتحان کنید. منافع این روش تغییر تدریجی رنگ مو است که البته به میزان تیرگی موها هم بستگی دارد.

حفظ بیشتر رنگ مویی که آرایشگر برای شما زده و به این ترتیب لازم نیست با فاصله زمانی کوتاه به آرایشگاه بروید، مقرون به صرفه بودن و عدم آسیب به موها از دیگر مزایای آن است ولی این نوع رنگ مو روی موهای خیلی تیره بی‌تاثیر است و تغییر رنگ در آن بسیار تدریجی است و امکان رنگ‌شدن کامل موهای خاکستری هم وجود ندارد ولی باعث می‌شود کمتر به نظر برسند.

عیب دیگر رنگ موهای شامپویی این است که رنگ مو را به‌صورت دائم و مستمر تغییر نمی‌دهند. برای تغییر رنگ موها با این شامپوها، فقط لازم است این شامپوها را به موهایتان بزنید و با آن موهایتان را شانه کنید. به این ترتیب مواد رنگ‌کننده بین موهای شما پخش می‌شوند. در مرحله آخر باید 5 دقیقه صبر کنید و سپس موهایتان را آبکشی کنید. البته قبل از مصرف بروشور این شامپوها را بخوانید و حتما قبل از مصرف، تست حساسیت انجام دهیدیا با پزشک خود مشورت كنید.

دكتر محمدعلی نیلفروش زاده/متخصص پوست رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی

منبع: هفته نامه سلامت