سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

راهکارهایی برای یکسال زندگی خوب



زندگی خوب داشتن

برای اینکه سالی شاد و پر خاطره داشته باشید توجه تان به خودتان و همسرتان بیشتر شود

 

سعی کنید از همین روز های ماه اسفند مراقب شادی اهل خانه باشید و تصمیم بگیرید، در این نوروز بیشتر مراقب گفتار و رفتار خود باشید، جَو خانه را امن کنید و خشم خود را بیش از پیش کنترل کنید، گاه به خاطر دیگری از خواسته خود بگذرید و قدرت و مسئولیت را عادلانه تقسیم کنید تا مقاومت و تنش جای خود را به همکاری دهد.

تا چندین سال قبل که شرایط زندگی ساده تر بود، خانم خانه عادت داشت هر روز صبح نهار خانه را بار بگذارد تا نهایتاً ساعت دوبعد ازظهر همه اعضای خانه اعم از پدر و فرزندان خانواده، برای نهار دور هم جمع شوند. بعد از نهار هم یک خواب شیرین بعداز ظهر، انجام تکالیف مدرسه، کمی بازی در خیابان توسط بچه ها و باز هم دور هم جمع شدن همه اعضای خانواده قبل از تاریکی هوا.


اما الان شرایط عوض شده، عمده خانم ها پا به پای مردان خارج از خانه کار می کنند، ساعات کار مدارس زیاد شده، کلاس های فوق العاده دانش آموزان اعم از کلاس های زبان، کمک درسی، هنری و ... بسیار رایج شده. حتی اگر خانم خانه، شاغل هم نباشد عمدتاً آن قدر فعالیت جانبی دارد که مجبور نیست بخش عمده روز را در خانه به سر ببرد.

 

همین تغییرات باعث شده که اعضای یک خانواده نهایتاً بتوانند در طی شبانه روز، صرفاً هنگام شب دور هم جمع شوند و در این زمان هم آن قدر همه خسته و کوفته هستند که فرصت و حوصله چندانی برای برقراری رابطه نیست نسل قبل تر، به خاطر سبک زندگی که داشت خوب بلد بود مسائل خانوادگی را اداره کند و مدت های طولانی اعضای خانواده بدون مشکل خاصی کنار هم باشند. اما نسل خانواده های امروزی، کمتر این مهارت را کسب کرده و گویی وقتی مدت نسبتاً طولانی مجبور باشند کنار هم قرار گیرند، احتمال بروز مشکلات ارتباطی بسیار قوت می گیرد.


ایام نوروز یکی از همین فرصت هاست که در برخی خانواده ها تبدیل به یک تهدید شده چون زن و مرد مهارت لازم برای کنار هم قرار گرفتن را به خوبی تمرین نکرده اند. شاید مهم ترین قدم در داشتن عیدی آرام و تعطیلاتی خاطره انگیز این باشد که روابط خود و همسرتان را هم بتکانید و تغییر دهید. با هم تمرین کنید تا این ایام را خوش بگذرانید. ضمناً فراموش نکنید که هرگز به خاطر نفر سوم (حتی اگر این نفر سوم بچه ها باشند) رابطه دو نفره تان را خراب نکنید.


البته سعی کنید همیشه حواس تان به زندگی مشترک تان باشد اما در ایام نوروز برای اینکه سالی شاد و پر خاطره را شروع کنید حتماً توجه تان به خودتان و همسرتان بیشتر شود. پس به این نکات توجه کنید.


همیشه احترام متقابل را حفظ کنید
در روابطی که احترام متقابل حاکم است، طرفین سعی می کنند دیدگاه یکدیگر را درک کنند و به دیدگاه هم احترام بگذارند.


در هنگام بروز اختلاف مشکل واقعی را مشخص کنید
اکثر زوجین نمی توانند مشکل واقعی را مشخص کنند. البته اختلاف نظرها را باید بر طرف کنیم ولی زن و شوهر باید مشکل واقعی را بشناسند. وقتی مشکل واقعی را شناختند، اختلاف نظرات ظاهری رفع می شود.


چطور اوضاع بهتر می شود
 در زمان بروز هر مشکلی، از خودتان بپرسید، چه کار می توانم بکنم که اوضاع بهتر شود. با متمرکز کردن روی اینکه خودتان می خواهید چه کار کنید و ملزم نکردن همسرتان به تغییر، جوی ایجاد می کنید که امکان توافق در آن ایجاد می شود.


در تصمیم گیری ها مشارکت متقابل داشته باشید
وقتی زن و شوهر مشکل واقعی را بیابند، یکی از آنها راه حل پیشنهاد می دهد. دیگری یا راه حل او را می پذیرد یا آن را اصلاح می کند و راه حل دیگری می دهد. فراهم کردن این نوع بده بستان از همه موثرتر است.


وقتی زوجین در حل اختلافات مشارکت داشته باشند، به راه حلهایی می رسند که هر دو آن راهکارها را قبول دارند و در راستای اهداف مشترک شان قدم بر می دارند.

منبع: تبیان

 


ویدیو مرتبط :
یه زندگی خوب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راهکارهایی برای زندگی شیرین



 

 

راهکارهایی برای زندگی شیرین

 

نسبت به همسر خود دیدگاه مثبت داشته باشید و بکوشید همیشه در مرحله اول کارهای خوب او را ببیند و مورد تحسین قرار دهید، زیرا تشویق و تحسین یک کار خوب، باعث تثبیت و تکرار آن خواهد شد و خودتان از آن لذت می برید. هرگز چشمان خود را روی نقطه ضعف همدیگر باز مکنید و دایم به رخ مکشید؛ چون این رفتار، موجب دلسردی در زندگی شده و کم کم نسبت به همدیگر حس بدبینی پیدا می کنید و یک حالت دلسردی در شما ایجاد می شود.

 

راهکارهایی برای زندگی شیرین

 

۱) خوبی ها را هم ببینید!

 

نسبت به همسر خود دیدگاه مثبت داشته باشید و بکوشید همیشه در مرحله اول کارهای خوب او را ببیند و مورد تحسین قرار دهید، زیرا تشویق و تحسین یک کار خوب، باعث تثبیت و تکرار آن خواهد شد و خودتان از آن لذت می برید. هرگز چشمان خود را روی نقطه ضعف همدیگر باز مکنید و دایم به رخ مکشید؛ چون این رفتار، موجب دلسردی در زندگی شده و کم کم نسبت به همدیگر حس بدبینی پیدا می کنید و یک حالت دلسردی در شما ایجاد می شود. اگر چنین رفتاری دارید، بکوشید آن را انجام ندهید، زیرا کم کم بین شما دوری ایجاد شده و به جایی می رسد که خدای ناکرده به فکر جدایی می افتید و هزاران مصیبتی که به دنبال آن می آید، پس «چشم ها را باید شُست، جورِ دیگر باید دید.»

 

۲) تحقیر و سرزنش، ممنوع!

 

خداوند در خلقت انسان به خودش احسنت گفته است، زیرا انسان بهترین خلقت اوست. در این میان، چگونه می توان همسر را به عنوان یک امانت الهی تحقیر و سرزنش کرد؟ یک دختر و یا یک پسر که با هزاران امید وارد زندگی می شوند، چرا باید مورد اهانت قرار گیرند؟ پدر و مادری که دخترشان را با صدها رنج و زحمت را بزرگ کرده اند و با حفظ آبرو و امیدواری او را به خانه مردی فرستاده اند تا در محیط امن و سالم و پر محبت زندگی کند، چگونه می توانند بعد از مدتی نظاره گر توهین و سرزنش او از طرف همسرش باشند؟ آیا وجدان انسان راضی می شود؟ متقابلاً اگر شما به ازدواج مردی درآمده اید که به دلایل گوناگون مشکل پیدا کرده است - مثلاً اقتصادی یا شغلی - به هیچ وجه او را سرزنش نکنید، زیرا به تدریج که سرزنش ها زیاد می شود، حالت تخریبی ای در زندگی شما به وجود می آید و در مقابل همدیگر کم ارزش می شوید.

 

همیشه به دنبال این باشید که با لطف و کرامت خود، احترام همدیگر را نگه دارید و در پی شأن و منزلت همدیگر باشید.

 

۳) رعایت احترام و ادب متقابل

 

با همسر خود به طور محترمامه و مؤدب صحبت کنید و همدیگر را سبک نکنید. آنچه در این گیرودار مهم می باشد، این است که وقتی مادری با همسرِ خود مؤدبانه صحبت می کند، یا مردی با همسرش محترمانه سخن می گوید، فرزند آنها نیز می آموزد که چه طور مؤدبانه صحبت کند و احترام پدر و مادرش را نگه دارد. این بهترین هدیه ای است که می توانید برای فرزند خود به ارث بگذارید. طوری برخورد نکنید که روزی مجبور شوید بگویید: «آتش در خرمن خویش زده ام که را کنم دشمن خویش!»

 

شما خانم گرامی، وقتی همسرتان وارد منزل می شود، به استقبال او بروید، بسیار مؤدّبانه با او رفتار کنید و به فرزندِ خودتان نیز بگویید، چنین کاری انجام دهد. این رفتارِ شما باعث می شود، خستگیِ کار از تنِ او بیرون رود و احساسِ آرامش کند. البته او نیز متقابلاً چنین رفتاری انجام خواهد داد و کم کم به صورت یک عادت در می آید. برخی از همسرانِ بسیار خوب اظهار می دارند که در طول زندگی هرگز حتّی یک بار هم به یکدیگر بی احترامی نکرده اند. زندگیِ آنها آن قدر لذّتبخش است که دوست دارند همیشه در کنار هم باشند!

 

۴) حفظ حقوق متقابل

 

بسیار ارزشمند است قبل از اینکه بخواهید تشکیل زندگی دهید، درس حقوق خانواده را یاد بگیرید. ببینید وظیفه شما چیست؟ شاید برخی از خانواده ها هنوز نمی دانند ازدواج یعنی چه؟ تصور می کنند زندگی باید بگذرد، حالا هر طور باشد. نه! این گونه نیست. اگر کسی از زندگی و ازدواج خود لذت نبرد، بازنده اصلی میدان است.

 

مرد بداند که احترام زن بسیار حایز اهمیت است و آن قدر مهم است که پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمایند: «بهترین فرد از میان شما کسی است که برای خانواده اش بهتر باشد!»

 

ایشان همچنین می فرمایند: «جبرئیل آن قدر سفارش زنان را می کرد که گمان کردم یک اُف هم نمی توان گفت!» واقعاً درست است. چرا باید کسی که می خواهد فردا مادر فرزند شما باشد و زندگیِ شما را به آرامش برساند، مورد بی احترامی باشد؟ همچنین برای زنان احترام شوهر و نیکو همسرداری کردن مهم است، آن چنان که می فرمایند: «زنی که خوب شوهرداری کند، مثل سربازی است که در جبهه جنگ مشغول نبرد می باشد.» یعنی جهاد برای خدا، با خوب شوهرداری کردن، یک پاداش دارد. در این جمله، معنی و مفهوم گسترده ای نهفته است، پس به به حقوق همدیگر آگاه باشید و بکوشید به حقوق یکدیگر احترام بگذارید.

 

۵) به پیکره زندگی خود، محبت تزریق کنید

 

مهر و محبت در منزل، منبع اصلی رضایتمندی است. همدیگر را مورد مهر قرار دهید، زیرا باید برای فرزند خود، مانند سرچشمه محبت باشید. اگر پدری فرزند خود را در حالی که به همسرش احترام نمی گذارد در آغوش کشد، مطمئن باشد او فقط به انتقام از پدر می اندیشد یا اگر مادری فرزندش را علیه پدر تحریک کند، منزلت خانواده اش را شکسته است. کودک باید از هر دو چشمه محبت، یعنی پدر و مادر، سیراب گردد. اگر فرزند از یک کانال محبت بگیرد و از کانال دیگر بی محبتی ببیند، دچار تعارض می شود، رفتارش متعادل نیست و به هرج و مرج دچار می شود. هیچ موقع نمی توان محبت را با پول و اسباب بازی در ذهن بچه ها ریخت. اینها مُسکن است و برای مدت کوتاهی جواب می دهد، ولی برای درازمدت هیچ اثری ندارد و حتی ضرر هم دارد.

 

مگر می شود خلأ عاطفی را با پول جبران نمود؟ مثل اینکه یک ماشین نیاز به بنزین دارد، شما آب داخل باک آن می ریزید. این کار، نه تنها جواب نمی دهد، بلکه ضرر هم دارد. برخی از والدین با همدیگر بحث می کنند و یا فرزند خویش را مورد کم محبتی قرار می دهند. وقتی به یکباره بیدار می شوند، می خواهند با خریدن یک عروسک جبران کنند! چرا باید ابتدا بی مهری کنید تا بعداً بخواهید جبران نمایید و آن هم ارزش آنچنانی نداشته باشد. پس بدانید، «از محبت، خارها گُل می شود!»

منبع: e resaneh.com