سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

راههایی برای درمان گلودرد



 

 

راههایی برای درمان گلودرد


گلودرد یک بیماری شایع در فصل سرما است که می تواند در اثر ویروس، باکتری یا موادی مثل تنباکو یا آلاینده های موجود در هوا به وجود آید.

گلودردی که با نظر پزشک، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک یا سایرداروها ندارد، معمولا با یک سری درمان های خانگی بهبود می یابد.

۱) از داروهای مسکن که نیاز به نسخه پزشک ندارید، استفاده نمایید؛ مثل استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن. این داروها درد و تب را کاهش می دهند.

۲) آب نمک غرغره کنید. یک چهارم قاشق مرباخوری نمک را در یک لیوان آب حل کنید و چند بار در روز با آن غرغره کنید. آب نمک گلو را شستشو می دهد، درد گلو را کم می کند و خلط و ترشحات پشت گلو را از بین می برد.

آب و مایعات فراوانی بنوشید؛ مثل آب میوه ها، چای کمرنگ و...، ولی هر نوع غذا یا نوشیدنی که التهاب گلو را بدتر می کند، مصرف نکنید؛ مثل شیر و لبنیات.

در اتاق خواب تان، یک دستگاه بخور روشن کنید تا هوای اتاق مرطوب باشد.

عسل را درچای یا آب گرم حل کنید و بنوشید.

آب نبات سفت بمکید تا سطح داخلی دهان تان، پیوسته مرطوب باشد (هر چقدر شیرینی آب نبات کمتر باشد، بهتر است) همچنین می توانید با آب گرم، دهان تان را بشویید.

عسل و آب لیمو ترش را در آب گرم حل کنید و بنوشید.

آب نبات روی بمکید تا گلودردتان آرام شود.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن تان، مولتی ویتامین بخورید.

از تماس با گرد و غبار، دود سیگار و سایر مواد محرک شیمیایی خودداری کنید.

 

توجه داشته باشید:

۱) مصرف آنتی بیوتیک ها تاثیری در بهبود گلودردهای ناشی از ویروس ها ندارند.

۲) بعد از این که گلودردتان خوب شد، مسواک خود را عوض کنید و مسواک تازه ای بخرید.

۳) این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی می باشد، یعنی اگر علی رغم این کارها گلودردتان خوب نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

غذاهایی که موقع گلودرد باید بخورید:

گلودرد باعث می شود موقع قورت دادن غذا، احساس درد و ناراحتی کنید. لذا باید غذاهایی را بخورید که کمتر اذیت می شوید.

 

▪ مواد غذایی نرم

از خوردن مواد غذایی سفت و ترد مثل چیپس یا نان برشته و خشک خودداری کنید. مواد غذایی خشک مثل شیرینی خشک کشمشی را نخورید، زیرا قورت دادن آنها سخت است.

در عوض از غذاهای نرم استفاده کنید. اگر ماده غذایی نرمی برای خوردن ندارید، می توانید بعد از پخت غذا، آن را در مخلوط کن بریزید تا نرم و یکدست شود. ممکن است لازم باشد کمی شیر یا مایع دیگری به غذا اضافه کنید تا برای قورت دادن، سفت نباشد.

مواد غذایی نرم شامل: فرنی، ژله، تخم مرغ، موز، هندوانه، ماست، پنیر نرم، ماکارونی پخته، سبزیجات پخته له شده، گوشت له شده و نوشیدنی های حاوی شیر است.

به یاد داشته باشید که محصولات لبنی مثل شیر و بستنی ممکن است تولید خلط را در گلو افزایش دهند و شما مجبور شوید مرتباً آن را خارج کنیدکه این کار، درد و ناراحتی گلو را بدتر می کند.

هر چند که لبنیات، آرامش بخش و مغذی هستند، ولی اگر بعد از خوردن آنها، سرفه تان بیشتر شد یا مجبور شدید خلط گلویتان را پاک کنید، بهتر است کمتر مصرف کنید.

 

▪ مایعات و نوشیدنی ها:

▪ شما باید نوشیدنی های ولرم یا خنک بنوشید، غذاهای داغ باعث سوزش گلو می شوند.

▪ از مصرف آب میوه هایی که چاشنی دارند، یا اسیدی هستند مثل آب پرتقال، گریپ فروت، لیموناد یا آب گوجه فرنگی خودداری کنید.

▪ سعی کنید آب گوشت نمک دار بخورید، زیرا نمک درد گلو را تسکین می دهد. (البته افراد مبتلا به فشار خون بالا نباید غذاهای شور بخورند.)

▪ نوشیدن مایعات با نی ممکن است درد کمتری در گلو ایجاد کند.

▪ نوشیدنی هایی را انتخاب کنید که مغذی باشند؛ مثل آب میوه ها یا آب سبزیجات.

▪ از مصرف نوشابه های گازدار و قهوه خودداری کنید.

▪ تهیه غذاهای مناسب در موقع گلودرد:

▪ به جای این که سبزیجات را خام بخورید، آنها را بپزید.

▪ غذاهای خود را به قسمت های کوچک تقسیم کنید و در مورد غذاهایی مثل ساندویچ، گازهای کوچکی بگیرید.

▪ گوشت را پخته و له کنید و با آب گوشت یا کمی کره، آن را نرم کنید تا بتوانید به آسانی قورتش دهید.

▪ از مصرف غذاهای پـرادویه و داغ خودداری کنید.

▪ مواد غذایی را بپزید تا نرم شوند و قبل از خوردن آنها، اجازه دهید تا کمی خنک شوند (یعنی داغ نباشند).

▪ موز و میوه ها را در یخچال بگذارید تا خنک شوند. سپس در مخلوط کن بریزید و شیرموز یا سایر مخلوط میوه ها را تهیه کنید.

منبع:kayhannews.ir


ویدیو مرتبط :
درمان خانگی گلودرد چرکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

8 روش طبیعی برای درمان گلودرد



 

اگر سرما خورده‌اید و گلویتان درد می‌کند و وقت دکتر رفتن ندارید یا اهل دارو و به خصوص آمپول زدن نیستید نگاهی به این مقاله بیندازید.

 

سرماخوردگی، آنژین، لارنژیت و .... از بیماری‌های شایع فصل سرما محسوب می‌شود. اگر سرما خورده‌اید و گلویتان درد می‌کند و وقت دکتر رفتن ندارید یا اهل دارو و به خصوص آمپول زدن نیستید نگاهی به این مقاله بیندازید. ما 8 روش کاملاً طبیعی برای حل مشکلتان ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

 

1- لیموترش، گلودرد را درمان و بدن را تقویت می‌کند

لیموترش، درمان طبیعی و موثری است. لیموترش خواص اعجاب‌انگیزی دارد که درمان گلودرد یکی از آن‌هاست. این ترش خوشمزه و پرخاصیت ضدعفونی کننده است، تولید گلبول‌های سفید را فعال می‌سازد و به این ترتیب قدرت دفاعی طبیعی بدن را تحریک می‌کند.

 

روش استفاده: لیموترش را با آب گرم مخلوط کرده و با محلول به دست آمده قرقره کنید. این کار را چندین بار در روز انجام دهید تا علائم بیماری از بین برود.

 

 

8 روش طبیعی برای درمان گلودرد

 

2- درخت چای: ضدعفونت و ضدویروس

درخت چای گلودرد را درمان می‌کند. معمولاً از روغن ضروری این گیاه بیشتر استفاده می‌کنند چون ضد قارچ، ضد ویروس و ضدباکتری خوبی است.

 

روش استفاده: دو قطره روغن ضروری درخت چای را با کمی عسل مخلوط کنید و قبل از این که قورتش دهید چند لحظه در دهان خود نگه دارید. هر روز سه مرتبه این کار را انجام دهید تا علائم بیماری کاملاً از بین برود.

 

توجه داشته باشید که روغن ضروری این گیاه برای زنان باردار، شیرده و کودکان زیر 3 سال مورد منع مصرف دارد.

 

 

3- عسل، تسکین دهنده و تقویت کننده است

وقتی دچار گلودرد و التهاب در این ناحیه می‌شوید بدون معطلی سراغ عسل بروید. علاوه بر این، عسل «تقویت کننده‌ی» طبیعی محسوب می‌شود و برای تقویت بدن ایده‌آل است. زمانی که بدن شما قوی‌تر باشد بیماری‌تان زودتر بهبود می‌یابد.

 

روش استفاده: لیموترش را در آب داغ بچکانید و به آن عسل اضافه کنید، هم بزنید و میل کنید.

 

علاوه بر این می‌توانید 250 میلی لیتر آب گرم را با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و هم بزنید. در ظرف بپوشانید و اجازه دهید خنک شود. در روز چند بار با محلولی که آماده کرده‌اید قرقره کنید.

 

لیموترش خواص اعجاب‌انگیزی دارد که درمان گلودرد یکی از آن‌هاست. این ترش خوشمزه و پرخاصیت ضدعفونی کننده است، تولید گلبول‌های سفید را فعال می‌سازد.

 

و به این ترتیب قدرت دفاعی طبیعی بدن را تحریک می‌کند

 

 

8 روش طبیعی برای درمان گلودرد

 

 

4- گیاه مریم گلی؛ تسکین گلودرد

گیاه مریم گلی برای درمان گلودرد موثر عمل می‌کند. در سال 2009 پژوهشی انجام شد که نشان می‌دهد دهان‌شویه‌ای که از گیاه مریم گلی تهیه شده است برای تسکین گلودرد به اندازه‌ی داروهای موجود موثر عمل می‌کند. برگ‌های این گیاه خواص ضدالتهابی و ضدعفونی دارد.

 

روش استفاده: 1 تا 3 گرم برگ خشک مریم گلی را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. روزانه 5 مرتبه با این محلول قرقره کنید.

 

گیاه مریم گلی برای زنان باردار، شیرده، کودکان زیر 18 ماه و افرادی که دچار سرطان سینه و صرع هستند مورد منع مصرف دارد.

 

 

5- آویشن: التیام بخش و ضد سرفه

آویشن برای مقابله با آنژین، گریپ، برونشیت و .. موثر است. این گیاه معطر، تقویت کننده‌ی سیستم دفاعی بدن و ضدسرفه بوده و برای درمان گلودرد بسیار موثر است.

 

روش استفاده: 150 میلی‌لیتر آب جوش را روی یک قاشق چای‌خوری پُر آویشن بریزید. در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید به مدت 10 الی 15 دقیقه دم بکشد. سپس محلول را از صاف کنید و روزانه بعد از غذا 3 فنجان از این دم کرده را میل کنید.

 

توجه داشته باشید نباید بیش از 3 هفته‌ی مدام از دم کرده‌ی آویشن استفاده کرد.

 

توجه داشته باشید روغن ضروری آویشن برای زنان باردار و شیرده و همچنین برای کودکان زیر 3 سال بدون تجویز پزشک مورد عدم مصرف دارد.

 

در مصرف این گیاهان نیز افراط نکنید و اگر به گیاهان حساسیت دارید قبل از مصرف این گیاهان با پزشک یا عطار مشورت کنید.

 

 

8 روش طبیعی برای درمان گلودرد

 

 

6- پوست درخت بلوط با آنژین مقابله می‌کند

پوست درخت بلوط برای درمان گلودرد موثر است. درخت بلوط برای درمان زکام، آنژین، لارنژیت مفید است.

 

روش استفاده:  80 تا 100 گرم پوست درخت بلوط خرد شده را با یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و سپس محلول را از صاف کنید. هر روز 3 تا 4 مرتبه با این محلول قرقره کنید. این کار را حداکثر 5 تا 6 روز ادامه دهید.

 

اسطوخودوس ضددرد و ضدالتهاب است و برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت، رینیت و غیره بسیار موثر است. این گیاه گلودرد و سرفه را درمان می‌کند

 

7- سرکه‌ی سیب: ضدباکتری و سرشار از ویتامین

سرکه‌ی سیب سرشار از ویتامین، ضدباکتری و ضدویروس است و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. سرکه سیب درمان موثر و ارزان قیمتی برای گلودرد محسوب می‌شود.

 

روش استفاده: یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را در یک لیوان آب گرم بریزید و روزانه 2 تا 3 مرتبه قرقره کنید. اگر گلودردتان شدید است هر ساعت این کار را تکرار کنید.

 

8- اسطوخودوس: ضدالتهاب

اسطوخودوس ضددرد و ضدالتهاب است و برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت، رینیت و غیره بسیار موثر است. این گیاه گلودرد و سرفه را درمان می‌کند.

 

روش استفاده: 20 گرم اسطوخودوس را با یک لیتر آب جوش به مدت 10 دقیقه بجوشانید. محلول را از صافی رد کنید و روزانه 3 فنجان بنوشید. این کار را حداکثر 5 تا 7 روز تکرار کنید.

 

توجه داشته باشید که از روغن ضروری این گیاه بدون نظر پزشک استفاده نکنید.

 

 

8 روش طبیعی برای درمان گلودرد

 

چند توصیه‌ی کلی

* اگر تا دو روز بیماری‌تان بهبود نیافت و یا تب داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

* برخی معتقدند که درمان‌های گیاهی کاملاً بی‌خطر هستند و از هر گیاهی و به هر میزانی می‌شود استفاده کرد. توجه داشته باشید گیاهان، داروهای بی‌خطری نیستند و نباید در مصرف آن‌ها دچار افراط شد. بعضی مواقع مورد منع مصرف وجود دارد.

 

* اگر در مصرف یک گیاه دچار شک شده‌اید حتماً با پزشک یا عطار مشورت کنید.