سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دوپينگ مغزي با 7 ماده مغذي







دوپينگ مغزي با 7 ماده مغذي

مصرف مرتب بعضي خوراکي‌ها موجب افزايش قدرت يادگيري، تمرکز و سلامت مغز مي‌شود. با خوراکي‌هايي که مي‌توانند حافظه‌تان را تقويت کنند، آشنا شويد....

آيا تغذيه مي‌تواند باعث تقويت حافظه‌ شود؟ اگر جواب‌تان مثبت است، درست حدس زده‌ايد! تحقيقات متعدد نشان داده‌ که تغذيه صحيح و استفاده مناسب و متعادل از خوراکي‌هاي خاص، سبب تقويت حافظه و دور ماندن از بيماري‌هايي مانند آلزايمر مي‌شود

 


ماهي‌هاي چرب
غذاهاي دريايي مثل ماهي آزاد، ساردين، تن و خال مخالي حاوي مقادير فراواني از اسيدهاي چرب امگا 3 هستند که مي‌توانند سبب افزايش قدرت، بهره‌وري و سالم ماندن مغز شوند. حدود 40 درصد از اسيدهاي چربي که در غشاهاي مغز وجود دارند، DHA ناميده مي‌شوند و DHA يکي از موادي است که به وفور در روغن ماهي موجود است. متخصصان اعتقاد دارند که وجود اين ماده براي نقل و انتقال سيگنال‌هاي مختلف در مغز ضروري است. افرادي که حداقل 3 بار در هفته از ماهي‌هاي چرب حاوي امگا 3 تغذيه مي‌کنند، DHA خون بسيار بالاتري نسبت به ساير افراد دارند و خطر ابتلايشان به آلزايمر هم 39 درصد کمتر از سايرين است.

 

 

سبزيجاتي با برگ سبز تيره
اسفناج، کاهو، کلم بروکلي و کلم دلمه‌اي از جمله سبزيجاتي هستند که سرشار از آنتي‌اکسيدان‌هايي نظير ويتامين C و کاروتنوييدها هستند يعني همان آنتي‌اکسيدان‌هايي که براي حفظ سلامت قلب بسيار مفيدند.
به طور کلي وظيفه اصلي آنتي‌اکسيدان‌ها در بدن، مبارزه با راديکال‌هاي آزادي است که هدف‌شان تنها آسيب‌رساندن به سلول‌ها و اختلال در تقسيم انرژي در بدن است. سلول‌هاي مغز هم که وظيفه سوخت‌رساني به کل بدن را دارند، از جمله آسيب‌‌پذيرترين سلول‌ها در برابر اين ترکيبات زيانبار هستند، بنابراين وقتي که اين مواد سمي به مغز هجوم مي‌برند، آنتي‌اکسيدان‌ها هستند که مي‌توانند با آنها مبارزه کرده و از مغز محافظت کنند. خانم‌هايي که حداقل 4 وعده در روز از سبزيجات برگ سبز تيره استفاده مي‌کنند، 2 برابر کمتر از سايرين از زوال عقل و از کارافتادگي قدرت تمرکز رنج مي‌برند. همچنين پژوهشگران اعلام کرده‌اند که هر چه سبزي و ميوه‌ها رنگي‌تر باشند، آنتي‌اکسيدان بيشتري هم دارند

 

دوپينگ مغزي با 7 ماده مغذي

 

آووکادو و انواع مغز دانه‌ها
تمام اين خوراکي‌ها حاوي يک آنتي‌اکسيدان‌ مهم ديگر به نام ويتامين E هستند. کساني که به مقدار مناسبي ويتامين E مصرف مي‌کنند، 67 درصد کمتر از سايرين به آلزايمر مبتلا مي‌شوند. شما بايد حداقل روزي 15 ميلي‌گرم ويتامين E به بدن‌تان برسانيد و اين ميزان در 55 گرم بادام به راحتي يافت مي‌شود.

 

 

شکلات تلخ
شکلات تلخ (که حاوي حداقل 70 درصد کاکائو باشد) سرشار از فلاونوييد، يکي ديگر از آنتي‌اکسيدان‌هاي مفيد براي بدن و به خصوص مغز است. شما مي‌توانيد با خوردن 30 گرم شکلات تلخ در روز، قدرت تمرکزتان را افزايش دهيد. خوراکي‌هاي ديگري هم که مي‌توانند جاي شکلات تلخ را در رژيم غذايي شما بگيرند شامل سيب، انگور، پياز و چاي هستند.

 

دوپينگ مغزي با 7 ماده مغذي

 

‌کاري
شايد جالب باشد که بدانيد آمار فراموشي و فراموش‌کاري در بين هندي‌ها و تايلندي‌ها بسيار پايين است! مي‌پرسيد چرا؟ چون غذاهاي‌شان هميشه پر است از ادويه ‌کاري. محققان هنوز نتوانسته‌اند به درستي بفهمند که چه واکنشي در مغز پس از مصرف کاري رخ مي‌دهد که باعث کاهش احتمال ابتلا به آلزايمر مي‌شود اما به همه افراد توصيه مي‌کنند که با افزودن پودر کاري به غذاهاي مختلف‌شان، شانس ابتلا به آلزايمر در ميانسالي را در خود کاهش دهند.

 

 

آب
تمام سلول‌هاي بدن براي اينکه رشد خوب و مناسبي داشته باشند، به آب کافي نياز دارند و سلول‌هاي مغز هم از اين قضيه مستثنا نيستند. در حقيقت، يک‌سوم از حجم مغز از آب تشکيل شده است و بنابراين خوردن آب کافي در روز، به بهبود عملکرد مغز کمک مي‌کند. کارکرد مغز افرادي که ذخيره مناسبي از آب در بدن‌شان دارند، نسبت به افرادي که به ميزان لازم آب نمي‌نوشند، بهتر است. نوشيدن حداقل 6 تا 8 ليوان آب در روز براي تمام افراد ضروري است و اگر اين ميزان تا 12 ليوان افزايش يابد، کارايي مغز هم بيشتر مي‌شود.

 

دوپينگ مغزي با 7 ماده مغذي

قهوه
همان‌طور که مصرف زياد و بي‌رويه نوشيدني‌هاي حاوي کافئين مانند قهوه، باعث اختلال در عملکرد مغز مي‌شود، مصرف مناسب و به اندازه‌شان نيز مي‌تواند قدرت تمرکز و کارايي مغز را بالا ببرد خانم‌هاي بالاي 65 ساله که 3 فنجان در روز قهوه مي‌خورند، قادر به حفظ کردن آدرس، شماره تلفن و لغت‌هاي بيشتري نسبت به آنهايي هستند که قهوه نمي‌خورند. آنها همچنين شانس ابتلاي خانم‌هاي دوستدار قهوه به آلزايمر را 30 درصد کمتر از سايرين دانسته‌اند. تنها هشداري هم که محققان در زمينه مصرف قهوه داده‌اند، اين بوده است که افراد نبايد بيش از 400 ميلي‌گرم (يعني3 فنجان) در روز قهوه بنوشند.

 

 


ویدیو مرتبط :
شکست شیرهای نر و ماده از یک ببر ماده تنها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

10 ماده غذایی بیماری‌زا



 

 

مواد غذایی بیماری زا

 

شاید برایتان جالب باشید بدانید غذاهای اصلی تشكیل دهنده برنامه غذایی روزانه شما متهم به ایجاد زمینه‌ای مناسب برای شیوع بیماری‌های مختلف در جوامع انسانی شده باشند.

اعلام این موضوع موجب نگرانی بسیاری از افراد شده و تولیدكنندگان مواد غذایی در سراسر جهان را بر آن داشته است تا بیش از پیش این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

این 10 گروه از مواد غذایی عامل بروز و شیوع بیش از 40 درصد از بیماری‌های مختلفی هستند كه افراد در نتیجه مصرف مواد غذایی به آن مبتلا می‌شوند. سبزیجاتی مانند كاهو و كلم كه دارای برگ سبز هستند علی‌رغم این كه می‌توانند تامین‌كننده بخش مهمی از نیازهای بدن باشند، 24 درصد موارد از شیوع بیماری‌هایی كه سازمان غذا و دارو آنها را به عنوان ده بیماری خطرناك ناشی از آلودگی‌های میكروبی معرفی كرده است به خود اختصاص می‌دهند. مصرف این گروه از مواد غذایی می‌تواند منجر به شیوع بیماری‌های مختلفی در میان جوامعی كه از آنها در برنامه غذایی خود استفاده می‌كنند، شده و پیامدهای نامطلوبی را در زندگی آنها به همراه داشته باشد.

 

مواد غذایی بیماری زا

 

در گروه وسیعی از افرادی كه به آلودگی باكتریایی سالمونلا مبتلا می‌شوند، مصرف تخم‌مرغ عامل ابتلا به بیماری است و در نتیجه عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های باكتریایی است كه در نتیجه مصرف غذاهای رستورانی، افراد به آن مبتلا می‌شوند. در صورتی كه گوشت ماهی در شرایط مناسبی نگهداری نشده یا تحت شرایط مناسبی كنسرو نشده باشد می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به نوعی مسمومیت غذایی شود كه شاید بتوان گفت مصرف ماهی تن را می‌توان مهم‌ترین علت ابتلا به این نوع مسمومیت به شمار آورد. 

اگر صدف‌های خوراكی را از آب‌های آلوده به ویروس‌های مولد بیماری تهیه كرده باشیم باید نسبت به ابتلا به بیماری‌های معده كه در اثر ابتلا به این نوع آلودگی ایجاد می‌شوند، نگران باشیم. سیب‌زمینی یك ماده غذایی است كه می‌تواند در اثر وجود عوامل بیماری‌زایی در موادی كه این نوع ماده غذایی به همراه آن سرو شده است بسرعت آلوده شده و منجر به ابتلا به بیماری‌های مختلف شود.

 

مواد غذایی بیماری زا

 

پنیر نیز یك ماده غذایی است كه در مراحل اولیه تولید می‌تواند به باكتری سالمونلا آلوده شده و سبب ابتلا به بیماری شود.<!-- < از آنجا كه برای تهیه بستنی‌های خانگی از تخم‌مرغ خام استفاده می‌شود، در اغلب موارد خوردن بستنی‌های خانگی با ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف تخم‌مرغ خام همراه خواهد بود. اگر باكتری سالمونلا بتواند خود را به بافت داخلی گوجه‌فرنگی برساند، دیگر از بین بردن این باكتری بدون پختن آن امكا‌ن‌پذیر نخواهد بود و در چنین شرایطی استفاده از گوجه‌فرنگی خام اغلب با ابتلا به بیماری همراه خواهد بود. اگر دانه‌های خوراكی به هر دلیلی آلوده شده باشند، مصرف جوانه‌های خام یا جوانه‌های سبزی كه بخوبی پخته نشده باشند، اغلب با شیوع بیماری‌های مختلفی همراه خواهد بود. انواع توت نظیر توت‌فرنگی، توت سفید یا شاتوت متهم به شیوع بیماری‌های خطرناكی در جوامع انسانی بوده‌اند، چنانچه در سال 1997 میلادی نیز این ماده غذایی منجر به شیوع بیماری هپاتیت در بسیاری از كشورها شده بود. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع و در نظر گرفتن این 10 ماده غذایی، سهم مهمی در برنامه غذایی روزانه ما انسان‌ها دارند. باید از این پس بیش از پیش در مصرف مواد غذایی مختلف احتیاط كنیم.