سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دورگه شدن صدا نشانه چیست؟



 

 

دورگه شدن صدا نشانه چیست؟

 

دورگه شدن صدا در یک پسر نوجوان به معنای رشد جسمی اوست و والدین چنین نوجوانی معمولا احساس غرور می کنند که فرزندشان بزرگ شده است، اما خود نوجوان اغلب از این حالت خجالت می کشد، تا آنجا که گاهی از حرف زدن خودداری می کند تا کسی صدای او را نشنود.

به جز این علت،‌ به دلایل دیگری هم ممکن است صدا دورگه شود و آن وقتی است که سرما می خوریم یا لارنژیت (خروسک) می گیریم. البته این موارد زود گذر هستند و چون با عطسه و سرفه و آبریزش بینی همراهند، به آسانی قابل تشخیص می باشند و با درمان بیماری، صدای مان نیز طبیعی می شود.

 

گاهی کودکان به دنبال سرماخوردگی دچار حمله شدید و مشکل تنفسی می‌شوند که در اصطلاح به آن خروسک می‌گویند که این بیماری بر اثر التهاب نای و حنجره ایجاد می‌شود. بیماری در ابتدا شبیه یک سرماخوردگی معمولی آغاز و به تدریج پس از یک تا دو روز علائم اصلی به صورت سرفه، خشونت صدا و خرخر شدید ظاهر می‌شود. سرفه‌ها خشک و پشت‌سر هم بوده و صدایی شبیه فوک یا آخر صدای خروس است که بر حسب شدت بیماری ممکن است به صورت تندی تنفس، زجر تنفسی، کبودی و بالاخره نارسایی تنفسی هم بروز کند.

 

معمولا دو طناب صوتی در حنجره وجود دارد که قدرت باز و بسته شدن دارند و با فرمان هایی که از سیستم عصبی می گیرند ، حرکت می کنند. حرکت هوا در بین این طناب ها باعث ایجاد صوت می شود. اگر به هر دلیل، حرکت طناب های صوتی متوقف یا کند شود، یا مانعی در راه حرکت آن ها پیدا شود، تغییر حرکت طناب های صوتی سبب تغییر صدا می شود که اغلب با خشونت صدا همراه است.

 

چند دلیل برای این موضوع وجود دارد که بعضی از آنها خوش خیم (مانند ورم والتهاب طناب های صوتی که به طور موقت در سرماخوردگی ها و لارنژیت دیده می شود) و بعضی دیگر، بدخیم هستند (مثلا گاهی به علت سرطان حنجره، غده ای روی طناب های صوتی پیدا می شود، یا در دهانه خروج هوا که سوراخ های بینی هستند، غده ای باعث تغییر صدای بیمار خواهد شد).

 

حالت دوم (بدخیم) زمانی که است که عصب طناب های صوتی ،‌ آسیب ببیند و در نهایت عصب فلج شود. در نتیجه حرکت طناب های صوتی مختل می شود و صدا تغییر می کند. ضایعه این عصب می تواند به علت سرطان حنجره باشد یا از قسمت های پایین تر، عصب را گرفتار کند و گاهی نیز در حین جراحی ، عصب آسیب می بیند. مهم ترین علت ایجاد سرطان حنجره ، استعمال دخانیات است.

منبع:jamejam.ir

 


ویدیو مرتبط :
نشانه های توبه حقیقی - خدا را از نشانه هایش می شناسیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اخبار صدا و سیما باز هم دولت را نشانه گرفت



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 


اخبار سیاسی - اخبار صدا و سیما باز هم دولت را نشانه گرفت

ماجرای صدا و سیما و دولت حسن روحانی به سریال دنباله‌داری تبدیل شده است كه هر از گاهی در راس خبر‌ها قرار می‌گیرد یك روز بحث عدم پوشش اخبار ریاست جمهوری است روز دیگر سخن از انتشار بی موقع و ناقص خبر‌ها و آنطور كه از ظاهر امر پیداست این داستان سر دراز دارد. صدا و سیما رسانه ملی است و گلایه دولتمردان هم از این است كه رسانه ملی باید رسانه تمام مردم ایران باشد نه هواخواه و داعیه‌دار یك جریان سیاسی.

 منتقدان می‌گویند كه زمانی كه جریان متبوع ریاست سازمان بر مسند قدرت می‌نشیند همگام با او بر عرصه سیاست می‌تازد و از كوچك‌ترین اقدام و عملكرد مدیران و وزرایش برنامه‌های ویژه تهیه كرده و به بزرگنمایی متهم می‌شود. حالا هم كه دولت و شاید قدرت اجرایی كشور به رقیب سیاسی مقابل واگذار شده است به كوچك‌ترین اقدام دولتمردان خرده می‌گیرد و بعضا كاسه داغ‌تر از‌ آش می‌شود كه چرا برخی حرمت دولت را نگه نمی‌دارند. جدید‌ترین مصداق این امر هم سبك لباس پوشیدن فرید زكریا مجری شبكه سی‌ان‌ان در مصاحبه با حسن روحانی در حاشیه اجلاس داووس است.

مدیران صدا و سیما با دستاویز قرار دادن سبك لباس مصاحبه كننده با رییس‌جمهور برنامه‌یی ویژه ساخته‌اند كه چرا رسانه‌های خارجی به رییس‌جمهور مردم ایران بی حرمتی می‌كنند و رسمی در مقابلش حضور نمی‌یابند. این در حالی است كه در دولت قبل مواردی بوده است كه در نشست‌های خبری خارج از كشور رسما به رییس دولت اهانت می‌شد اما سمت و سوی برنامه‌های صدا و سیما از آن نشست مشخص القای حضور غرورآفرین و تاثیرگذار رییس دولت دهم در عرصه بین‌المللی به مخاطب بود.

 نمونه تفاوت عملكردی صدا و سیما در قبال دولت روحانی و دولت اصولگرای احمدی‌نژاد سبك پوشش امیر قطر با احمدی‌نژاد است كه امیر قطر با صندل و بدون جوراب و با دشداشه پذیرای رییس‌جمهور وقت ایران شده بود. اما در آن ایام خبری از دلسوزی مسوولان صدا و سیما نبود و حتی در حاشیه اخبار هم به آن اشاره‌یی نشد. نمونه دیگر این تفاوت عملكرد صدا و سیما با دولت‌های روحانی و احمدی‌نژاد در پوشش فعالیت‌های دیپلماتیك آنهاست، مهر ماه سال جاری بود كه صدا و سیما، سه سخنرانی مهم روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را همزمان با پخش زنده فوتبال از شبكه دیگر پخش كرد یا اینكه گفت‌وگوی مهم رییس‌جمهوری با شبكه «ان‌بی‌سی» امریكا در ساعتی پخش شد كه بازی تیم‌های پرسپولیس و سپاهان درحال انجام بود.

پیش‌تر اما زمانی كه محمود احمدی‌نژاد در حاشیه هفتمین حضورش در نیویورك و در دانشگاه كلمبیا صدا و سیما واقعیت را منتشر نكرد و حداقل به سكوت هم اكتفا نكرد كه گزارش‌هایی را روی خروجی شبكه‌های سراسری قرار داد كه حكایت از موفقیت‌های دپیلماتیك احمدی‌نژاد و دولت در این سفر را می‌داد. این تفاوت محدود به برنامه‌ها و مصاحبه روحانی در خارج از كشور نیست بلكه مصاحبه مطبوعاتی حسن روحانی كه در آن مهم‌ترین مواضع دولت و مسائل كشور درخصوص تحولات جدید عرصه دیپلماتیك در آن گفته می‌شد هم با بازی استقلال و نماینده كره جنوبی همزمان روی آنتن رفت و سخنرانی او در دیدار با نمایندگان مجلس بعد از چند روز تاخیر همزمان با برنامه پربیننده ?? روی آنتن رفت.

البته رییس‌جمهوری و دولتمردان در مقابل این رویه صدا و سیما ساكت ننشسته‌‌اند و به ضرغامی رییس این سازمان مكررا مستقیم و غیرمستقیم گلایه كرده‌اند تا جایی كه ضرغامی برای پاسخگویی درباره سبك پوشش اخبار دولت تدبیر و امید مجبور شد در جلسه بیستم مهرماه هیات دولت حضور یابد و در این باره توضیح دهد.

در این جلسه حسن روحانی با انتقاد از صدا و سیما گفته بود: «گزارشی به من داده‌اند كه حتی اخبار مهم كشور و رییس‌جمهور، بعد از پخش برخی اخبار بی‌اهمیت قرائت می‌شود. از طرف دیگر صدا و سیما تلاش می‌كند، به نیروهای رادیكال و مخالف دولت تریبون بدهد، اخبار آنها را پخش كند و دولت را نزد مردم، بی‌اعتبار جلوه دهد.»

ماجرا اما با توضیحات ضرغامی خاتمه نیافت و صدا و سیما در رویه تعاملی‌اش با دولت تدبیر و امید تغییر ایجاد نكرد چنانچه رییس‌جمهور در انتقاد به استمرار این رویه در گزارش تلویزیونی‌اش در صدروزگی دولت هم گفت: رویه‌یی كه صدا و سیما در روزهای آخر عمر دولت گذشته در پیش گرفته بود از هم اكنون با دولت تدبیر و امید در پیش گرفته است. گلایه رییس دولت بازهم چاره ساز نشد و سبك پوشش خبری سفر ماه گذشته روحانی به خوزستان از سوی صدا و سیما دو باره محل گلایه دولت مردان از رسانه ملی شد. داستان دنباله‌دار گلایه‌های دولت روحانی از صدا و سیما به زمان تبلیغات انتخاباتی كاندیداهای ریاست‌جمهوری بر می‌گردد.

آن روزها هم روحانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبكه دو درباره عملكرد این سازمان گفت: «صداوسیما رسانه ملی است. به نظر می‌رسد كه تا پایان یك دهه ریاست ضرغامی بر سازمان صدا و سیما كه كمتر از 5 ماه دیگر باقی‌مانده است داستان گلایه مندی دولت از رسانه ملی ادامه یابد چرا كه اگر بنایی به تغییر رویه در سبك تعامل صدا و سیما با دولت بود پس از جلسه ضرغامی با دولتمردان این امر مرتفع می‌شد. 

اخبار سیاسی - اعتماد