سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دلایل کج شدن پاهای نوزادان !!



 

 

 

ا گر شما هم به تازگی مادر و پدر شده اید و یا اینکه قصد دارید در آینده صاحب فرزند شوید، به شما توصیه می کنیم این مطلب را بخوانید تا با اعمالی ناصحیح باعث کج شدن پاهای نوزادتان نشوید.


یك فیزیوتراپیست گفت: چاقی، زود راه افتادن كودك و صافی كف پا، ناهنجاری زانوی ضربدری را ایجاد می‌كند.


در ناهنجاری زانوی ضربدری، رانها به هم نزدیك شده و قوزكهای داخل ازهم فاصله می‌گیرند و نمایی شبیه ضربدر در پاها ایجاد می‌شود.

 


چاق بودن و زود راه رفتن كودك، صافی كف پا و كوتاهی عضله دو سر رانی و ضعف عضلات همسترینگ داخلی از علل بروز این ناهنجاری به شمار می‌روند.



زانوی ضربدری عوارضی چون درد در قسمت داخل زانو به علت كشش بافتهای نرم، درد در قسمت خارجی زانو به علت وارد آمدن فشار روی سطوح مفصلی و ایجاد آرتروز زودرس در زانو را به همراه دارد. علاوه بر این ایجاد تغییر شكل در پنجه پاها و ایجاد ظاهر ناخوشایند در پاها و ناتوانی در راه رفتن در مراحل پیشرفته از دیگر عوارض این ناهنجاری است.



در این موارد اگر شدت تغییر شكل خیلی كم باشد قابل اغماض است ولی در موارد پیشرفته برای اصلاح این ناهنجاری از وسایل كمكی استفاده می‌شود. اما چنانچه تغییر شكل از نوع ساختاری و ثابت بوده یا شدت آن زیاد باشد اصلاح آن توسط جراح ارتوپد صورت می‌گیرد.



در مورد تغییر شكل‌های قابل اصلاح در صورت صافی كف پا باید از كفی طبی استفاده و ورزش‌های مربوطه انجام شود. ورزشهای تقویتی عضله چهار سر ران و كشش عضلات كوتاه شده می‌تواند جهت اصلاح این ناهنجاری موثر باشد.



شایان ذكر است، ناهنجاری زانوی ضربدری از ناهنجاریهای بدنی است كه در دانش آموزان بیشتر دیده می‌شود.

 

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
نوزاد رباتیک دلایل خنده ی نوزادان را برملا می کند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلایل نفخ نوزادان



نفخ نوزادان,دلایل نفخ نوزادان,علت نفخ نوزادان

نوزادتان از درد جیغ می کشد و پاهایش را به سمت شکمش جمع می کند، به احتمال زیاد یکی از دلایل بی تابی او دل درد است. در این مقاله به بررسی دلایل دل درد و نفخ نوزاد پرداخته شده است.

 یکی از دلایل گاز معده این است که هنگام شیر خوردن هوا هم وارد معده نوزاد می شود، شاید هم شما غذایی خورده باشید که شیرتان را نفخ آور کرده است. برخی از نوزادان در طول روز به طور مرتب گاز معده تولید می کنند، اما گاهی اوقات این گاز در روده کوچک گیر کرده و تولید حباب می کند که آنان را ناراحت خواهد کرد.

نوزادتان از درد جیغ می کشد و پاهایش را به سمت شکمش جمع می کند. در این موارد باید او را آرام کرده و کاری کنید که این گاز از معده اش خارج شود و تدبیری بیندیشید تا چنین چیزی دیگر تکرار نشود. اگر فرزندتان از بطری شیر می خورد و به طور متناوب دچار این مشکل می شود می توانید از شیشه شیرهای ضد نفخ استفاده کنید. پیش از شیردهی با این شیشه ها هوا را از درون آن خارج می کنید که این کار احتمال ایجاد گاز در معده نوزاد را کاهش می دهد. همچنین سر بطری را تعویض کنید، شاید سر شیشه زیادی کوچک باشد و وقتی نوزاد آن را در دهانش می گذارد و می مکد هوا هم وارد معده اش می شود. در وسط فرآیند شیردهی نوزاد را وادار کنید آروغ بزند. اگر نوزادتان گاز زیادی از معده اش خارج می کند، این کار را دو تا سه بار هم می توانید انجام دهید. پس از اتمام شیردهی نیز باز او را بغل کرده تا آروغ بزند. اگر بعد از یکی دو دقیقه خبری از آروغ نشد به تلاش خود ادامه دهید.

اگر کودک از شیر شما تغذیه می کند باید چند روزی حواس تان به هر چه می خورید باشد تا ببینید کدام غذا باعث ایجاد گاز در معده نوزاد می شود و آن را از رژیم غذایی تان حذف کنید، برای مثال: لبنبات (شیر، پنیر و بستنی)، یادتان باشد برای اینکه بتوانید شیر دهید لازم نیست شیر بخورید. غذاهای پر ادویه مثلا غذاهای سیر دار، غذاهای تحریک کننده سیستم عصبی مثل کافئین


غذاهای نفاخ (کلم بروکلی، نخود و لوبیا یا برنامه غذایی پر از سبزیجات)، هر گروه غذایی را برای چند روز مصرف نکنید و ببینید وضعیت معده کوچک فرزندتان چطور است. همه این غذاها را با هم از رژیم غذایی تان حذف نکنید چرا که در این صورت متوجه نمی شوید کدام شان باعث ایجاد نفخ در نوزاد شده است.

اگر هیچ کدام از این کارها فایده نداشت و فرزندتان همچنان نفخ می کند با پزشک کودک تماس بگیرید و از او راهنمایی بخواهید. شاید دارو ضد نفخ (قطره های خوراکی سایمتیکون) تجویز کند. هر چند که تاثیر این دارو از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت است. علاوه بر این شاید پزشک از شما بخواهد مارک و نوع شیر خشکی را که به نوزاد می دهید عوض کنید.

 

منبع:farzand.net/pregnancy