سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دلایل قار و قور شکم



 

دلایل قار و قور شکم


مسئله صدای شکم مدتهاست که برای ما ناشناخته مانده است. مشکل اصلی اینجاست که این صدا در بسیاری اوقات باعث خجالت ما هستند. اما واقعا چه چیز باعث می شود که معده به این صورت فریاد بزند؟ و آیا راهی برای پیشگیری از آن وجود دارد؟

گرسنگی یکی از دلایل اصلی این صداها است. وقتی برای حدود ۲ ساعت چیزی نخورده باشید، اعصابی که در دیواره معده وجود دارند، باعث افزایش هورمون گرسنگی شده و خالی بودن معده را به مغز اطلاع می دهند. علاوه بر گرسنگی، پایین بودن قند خون نیز می تواند منجر به این شود که مغز مطلع شده و برای حل مشکل، هورمون orexin را آزاد کند. این هورمون به معده می گوید الان ممکن است زمانی مناسب برای رفع گرسنگی باشد.

هیپوتالاموس، که مسئول هماهنگی دستورهای بدن -مثل کنترل کردن گرسنگی- است، از بین فرمانها یکی را انتخاب می کند. در ابتدا این هورمون باعث می شود که ماهیچه های نرم شکم، منقبض شوند. اسیدها و بقیه مایعاتی که باعث هضم غذا می شوند، در معده و روده افزایش می یابد و فضا را برای غذای بعدی آماده می کند. انقباض به صورت دایره ای شکل در معده انجام می شود و ارتعاشاتی را تولید می کند که باعث تولید صدا می گردد. صدای معده تا ۲۰ دقیقه طول می کشد و هر یک یا دو ساعت ادامه پیدا می کند تا شما غذا بخورید.

اما صدای معده تنها در اوقاتی که گرسنه هستید، اتفاق نمی افتد حتی وقتی که غذا میل کرده اید هم اتفاق می افتد. ماهیچه های منقبض کننده معده و روده کوچک نیز مسئول مخلوط کردن غذا با گاز و مایعات هستند. این انقباضات باعث می شود که غذا، گاز و مایعات فشرده شده و باعث لرزش ماهیچه های معده شده و صدای معده را منجر شوند.

خبر بد این است که هنوز راهی کاربردی برای ساکت کردن آن وجود ندارد. چه گرسنه باشید چه نباشید باید با این صدا کنار بیایید!
منبع:salemzi.com


ویدیو مرتبط :
وقتی شما شیکمتون قار قار میکنه میگید : { توضیحاتو بخون}

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه جلوی قار و قور شکم را بگیریم؟



 

 

چگونه جلوی قار و قور شکم را بگیریم؟

 


یک متخصص گوارش و کبد با بیان اینکه«بیشترین چیزی که باعث افزایش گاز معده و نفخ می شود نوع غذا و نحوه غذا خوردن فرد است» گفت:«افراد مبتلا نباید از غذاهایی که قابل هضم نیستند استفاده کنند.»

گاهی برخی از افراد احساس می‌کنند شکمشان بیش از حد قار و قور می‌کند در حالی که گرسنه نیستند، این افراد دچار نفخ و احساس وجود گاز زیاد در روده‌ها و شکم خود می کنند و بسیاری از بیمارانی که این مشکل را دارند شاید معده آنها مثل افراد عادی تولید گاز کند اما به دلیل اینکه معده این افراد حساسیت زیادی دارد تصور می‌کنند که بیشتر از افراد معمولی دچار نفخ می‌شوند.

بیشترین چیزی که باعث افزایش گاز معده و نفخ می شود نوع غذا و نحوه غذا خوردن فرد است چرا که برخی از افراد عادات غذایی بدی دارند و غذای خود را آهسته نمی‌خورند بلکه غذا را با عجله و به همراه مایعات زیاد و مخصوصا مایعات گازدار مثل نوشابه‌های گازدار می خورند و یا عادت دارند غذا و یا نوشیدنی های خود را هنگامی که خیلی داغ است میل کنند یا عادت به آدامس جویدن‌های زیاد دارند که تمام این موارد می‌تواند بر این مشکل فرد نقش داشته باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد:« افراد مبتلا نباید از غذاهایی که قابل هضم نیستند استفاده کنند به عنوان مثال مصرف انواع حبوبات و برخی سبزیجات مثل کلم باعث می شوند که باکتری های دستگاه گوارش شکسته شده و ایجاد اسیدهای چرب و در نهایت تولید گاز نماید.»

برای درمان افراد مبتلا ابتدا بایستی شرح حال کاملی از بیمار گرفته شود و معاینه دقیقی صورت گیرد تا بیمار مبتلا به بیماری‌های ارگانیک و یا انسداد روده‌ای نباشد که در صورت ابتلا به این بیماری مواد در داخل روده ها تجمع پیدا کرده و خوب دفع نمی‌شود.»

پس از برطرف کردن این مشکلات باید روش غذا خوردن بیمار اصلاح شود و نباید پرخوری داشته باشد، از حجم غذاهای خود کم کند، با دهان بسته غذا بخورد، از مصرف زیاد مایعات خصوصا مایعات گازدار خودداری کند، مصرف زیاد سبوس ها، حبوبات، غذاهای فیبردار، برخی سبزیجات مثل کلم، پیاز، ترب، کلم بروکلی در افراد ایجاد حساسیت کرده و افراد دچار نفخ می‌شوند لذا باید از مصرف آنها خودداری کنند و می‌توان گفت تنها چیزی که کمتر باعث نفخ می شود برنج است.
منبع:salamatnews.com