سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دلایل بی مسئولیتی بعضی از همسران چیست و با همسر بی مسئولیت چه باید کرد؟



مسئولیت‌پذیری در زندگی

مسئولیت‌پذیری مولفه‌ای ضروری و لازم برای ادامه زندگی مشترک و تحکیم آن محسوب می‌شود

 

شما هم حتما در اطرافتان با همسران بی مسئولیتی مواجه بوده اید که به هیچ عنوان زیر بار وظایفی که دارند نمی روند و مدام مسئولیت های مختلف در رابطه با خانواده را پشت گوش می اندازند.

خوش‌خویی، مهربانی، صداقت، گذشت و فداکاری و... همگی از صفات مثبتی است که زندگی را شیرین‌تر می‌کنند، اما مسئولیت‌پذیری مولفه‌ای ضروری و لازم برای ادامه زندگی مشترک و تحکیم آن محسوب می‌شود.

دلایل  بی مسئولیتی  بعضی از همسران


نداشتن بلوغ فکری
بسیاری از همسران با این مشکل مواجهند و ریشه آن نداشتن بلوغ فکری و روانی برای ازدواج در برخی از زنان و مردان است. مسئولیت‌پذیری یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های اصلی بلوغ فکری و عقلی است و فردی که به این بلوغ نرسیده باشد، باید دنبال کسب مهارت مسئولیت‌پذیری باشد تا بتواند ازدواج موفق و شادی داشته باشد.


سوءتفاهم در معنای ازدواج
بسیاری از افراد نه‌تنها معیارهای ازدواج بسیار سطحی دارند، بلکه پیش از ازدواج به عمق مسئولیت در زندگی زناشویی پی نبرده و جالب‌تر آن که در زندگی زناشویی نیز دنبال آرزوهای بر باد رفته هستند، گویی ازدواج مجوز رهایی آنان بوده، نه شروع مسئولیت سنگین. متاسفانه برخی افراد متاهل، من سالاری و فردیت داشتن که از ویژگی‌های دوران مجردی است، هنوز از یادشان نرفته و در وضعیت تاهل نیز گمان می‌کنند، می‌توانند چون سابق باشند و رفتار کنند، در حالی که تاهل یعنی ما شدن، خانواده سالاری، گذشت و فداکاری.

بی‌مسئولیتی مالی
مسئولیت‌‌ناپذیری مالی و اقتصادی، قابل اعتماد نبودن، نداشتن هدف و بی‌انگیزگی نشانگر ناپختگی و نداشتن بلوغ شخصیتی در فرد است. اشخاص نابالغ، افرادی هستند که همگام با افزایش سنشان بزرگ نشده‌اند. مردان و زنانی که این ضعف را دارند، شخصیت‌شان «بالغ» آلوده به «کودکی» است که از رفتارهای مسئولانه و سنجیده طفره می‌روند و حرکت بر مدار هیجان کودکی، برایشان بیش از حرکت بر مدار عقل و منطق بالغ‌شان جذاب‌تر و دلخواه‌تر است، اینان معمولا شرایطی را فراهم می‌آورند که در آن همسرشان نقش والد را برایشان ایفا کند، به بیان دیگر، آنان به عنوان یک کودک همیشه منتظر ناجی هستند که از راه برسد و کارهایشان را انجام دهد.

وابستگی افراطی، بی‌خیالی همیشگی
برخی افراد هرچند از لحاظ سنی بزرگ هستند، اما همچنان در حال و هوای کودکی خود قرار دارند و از پذیرش هر گونه مسئولیتی امتناع می‌کنند. اینان در خانواده‌های حمایتگر بزرگ شده‌اند و آن‌قدر وابسته و همیشه در ناز و نعمت بوده‌اند که هیچ گاه گمان نمی‌کنند دیگر دختر و پسر کوچولوی دیروز نیستند و باید مستقل و خودکفا باشند. گویی فراموش می‌کنند نقش جدیدی به نام همسری به خود گرفته‌اند و باید مطابق با آن ایفای نقش کنند.

دختران ولخرج
این زنان تربیت نشده‌اند و یاد نگرفته‌اند که زنان نیز به اندازه مردان باید مسئولیت‌پذیر باشند. تاثیر‌گذاری زن بر مرد بیشتر است تا جایی که می‌تواند دوباره مرد را بسازد. زن خوب، فرمانبر و پارسا، کند مرد درویش را پادشاه! متاسفانه بسیاری از والدین در تربیت دخترانشان کوتاهی کرده‌اند و آنان را با مسئولیت و مسئولیت‌پذیری در زندگی آگاه نکرده‌اند. دختران سنگ زیرین آسیاب هستند و مسئولیت‌پذیر بودنشان برای یک زندگی مستقل و پیشرفت آن بسیار مهم است.

همسران بی مسئولیت

زن و مرد ، هر دو باید مسئولیت پذیر باشند

 

مردان متوقع
تربیت‌های غلط خانوادگی همیشه دردسرساز بوده است؛ محبت‌های زیادی و بیجا یا سختگیری‌های افراطی و لطمات متعاقب آن، ظلم نابخشودنی والدین به فرزندان است که باعث می‌شود آنان تحمل «نه» شنیدن نداشته باشند و برای رسیدن به اهدافشان تلاش نکنند و منتظر باشند هدف به سمتشان بیاید. برخی مردان به واسطه همان تربیت‌های غلط دیروز والدینشان، آمادگی رویارویی با مشکلات را ندارند، مثل بچه‌ها پا به زمین می‌زنند و رفتارهای کودکانه و کاملا سطحی انجام می‌دهند، این در حالی است که اگر پسری را مسئولیت‌پذیر نکنیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم به آسودگی پا به دنیای مردانگی بگذارد.

وقتی بی‌مسئولیتی الگوبرداری می‌شود
این دسته از افراد عموما خصلت بی‌مسئولیتی را از محیط خانواده و در ارتباط مستقیم با آموزش‌های پدر و مادر، برادر، خاله، عمو، دایی، عمه و... کسب کرده‌اند یا در برهه‌ای از زندگی از طریق ارتباط با افراد بی‌مسئولیت یاد گرفته‌اند که اگر بی‌مسئولیت باشند، پاداش بهتری دریافت می‌کنند و زندگی راحت‌تر و بی‌دغدغه‌ای خواهند داشت و از آنجا که اطرافیان نیز به مرور زمان چنین فردی را با تمام اهمال‌کاری‌هایش می‌پذیرند و دیگر از او انتظار انجام هیچ کاری را ندارند، خصیصه بی‌مسئولیتی در وجود فرد بی‌مسئولیت تشدید می‌شود و در نتیجه فرد بی‌مسئولیت در دنیای امنی که برای خود می‌سازد احساس رضایت و خشنودی می‌کند، زیرا هیچ کس توقعی از او برای انجام هیچ کاری ندارد و او می‌تواند با فراغ خاطر به نیاز‌ها و خواسته‌های خویش رسیدگی کند، از این رو رفته رفته بی‌مسئولیتی وی به خصلت‌هایی نظیر «متوقع بودن»، «خودخواهی»، «منفعت‌طلبی»، «لجبازی» و «زیاده‌خواهی» در جهت تحقق خواسته‌های شخصی‌اش منجر می‌شود.

اشتغال زنان و بی‌مسئولیتی مردان
اشتغال زنان یکی از دلایل بی‌مسئولیتی مردان است، گاهی مردان مسئولیت گریز اشتغال زن را حقی می‌دانند که آنان به همسرشان عطا کرده‌اند و به واسطه همین رخصت اشتغال، دستاویزی برای آنها می‌شود تا به این طریق در انجام وظیفه از خود سلب مسئولیت کنند. حال آن که شاغل بودن زن کمکی برای گرداندن چرخ اقتصاد خانواده است، اما از مسئولیت اداره زندگی مرد کم نمی‌کند.

وقتی برای فناوری مرزی نیست
فناوری‌های نوین اگر چه راحتی آورده است، اما به همان اندازه هم باعث رنج و عذاب ما شده است. امروزه همه ما به نوعی در برابر موجی از تکنولوژی و آزادی‌های وابسته به آن غوطه‌وریم. آزادی‌های زیاد، احساس مسئولیت را کم کرده است، تمامی خواسته‌ها در زمانی کوتاه و با کوچک‌ترین زحمت فراهم می‌شود و این دلیلی محکم برای بی‌رغبتی به تلاش زیاد است و قطعا وقتی نیاز به تلاش کمتر شود احساس مسئولیت نیز کاهش می‌یابد.

 

ناآشنایی با وظایف
همسری که نسبت به وظایف خود ناآگاه باشد قطعا نسبت به خویشتن خویش هم جهالت دارد، چه ‌بسا هرگز نمی‌توان از کسی که در قبال خود احساس مسئولیت نمی‌کند، انتظار داشت در برابر دیگری احساس مسئولیت داشته باشد، کار از بیخ و بن اشکال دارد همواره باید به دنبال مرهم اساسی بود.

بی‌مسئولیت‌های مدرن!
به واسطه تغییر سبک‌های زندگی، بسیاری از زوجین به طور کاملا مقلدانه و کورکورانه از اصول و مراتبی در زندگی پیروی می‌کنند که گاه با شرایط آنان مطابقت ندارد و به بروز مشکلات عدیده‌ای منجر می‌شود. برخی از افراد بدون تفکر و تامل و صرفا از سر هیجان، چشم بر حقایق موجود می‌بندند و شرایطی را مطالبه می‌کنند که بیشتر در جهت رفع مسئولیت زندگی از آنان و تحمیل مسئولیت‌های سنگین قراردادی و تعریف نشده بر دوش زوج دیگر می‌شود.

دربرابر بی مسئولیتی همسر چه باید کرد؟
- با همسر لجبازی نکنید
- حمایت افراطی از همسر ممنوع
- همسر را برای انجام وظایفش ترغیب کنید
- جابه‌جایی نقش‌های زن و مرد هرگز!
- همسرتان را با پیامدهای بی‌مسئولیتی آشنا کنید
- از برچسب زدن  به همسر حذر کنید
- مشاوره بگیرید
گردآوری:بخش زناشویی صبح بخیر

منبع:
salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
در بسیاری از کشورها خود همسران اول برای مردانشان سراغ همسر دوم می روند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با انجام این آزمون می‌فهمید چقدر وظیفه شناس هستید در جستجوی همسر مسئولیت‌پذیر هستید؟



همسر مسئولیت‌پذیر, انتخاب همسر

 

مسئولیت‌پذیری از جمله ارزش‌هایی است که انسان‌ها، سازمان‌ها و جوامع مختلف دغدغه آن را دارند. این ویژگی یکی از معیارهای اساسی برای انتخاب همسر است. اما می‌دانید كه شما و همسر فعلی یا آینده‌تان چقدر این ویژگی را دارید؟

 

با پاسخ به این 12 سؤال پی به میزان مسئولیت‌پذیری خود و شریک زندگی‌تان ببرید

 

مسئولیت‌پذیری از جمله ارزش‌هایی است که انسان‌ها، سازمان‌ها و جوامع مختلف دغدغه آن را دارند.

 

به قول چرچیل، مسئولیت‌پذیری بهایی است که برای بزرگی می‌پردازید.

همچنین این ویژگی یکی از معیارهای اساسی برای انتخاب همسر است.

 

اما می‌دانید كه شما و همسر فعلی یا آینده‌تان چقدر این ویژگی را دارید؟

مسئولیت‌پذیر بودن باعث انجام بهتر و صحیح‌تر کارها می‌شود.

 

اشخاص مسئولیت‌پذیر به علت پاسخگو بودن قابل اعتمادترند و جلب اعتماد دیگران یکی از زمینه‌های مهم پیشرفت و انسان بهتری بودن است.

 

مسئولیت‌پذیری همراه با قبول مسئولیت‌های بزرگ‌تر (به شرطی که فرد شرایط لازم و کافی امور مربوطه را داشته باشد) عاملی مهم برای تسریع روند پیشرفت‌های فردی و اجتماعی و روابط بین فردی است.

 

این ویژگی در هر حرفه یا شغلی بر میزان اعتبار اجتماعی شخص و میزان علاقه و اعتماد دیگران به او می‌افزاید.

 

احساس ارزشمند بودن و عزت نفس از نتایج دیگر آن است.

در خانواده‌ها هم احساس مسئولیت و انجام درست و به موقع کارها بسیار مهم است.

 

زندگی در کنار یک همسر وظیفه‌شناس و مسئولیت‌پذیر بسیار لذتبخش‌تر از زندگی در کنار یک فرد بی‌مسئولیت و بی‌وجدان است.

 

چرا سن ازدواج بالا رفته؟

روانشناسان می گویند یکی از دلایل بالا رفتن سن ازدواج در ایران در سال‌های اخیر، عدم مسئولیت‌پذیری جوانان است.

 

متاسفانه بسیاری از خانواده‌های ایرانی فرزندان خود را برای مسئولیت پذیری در زندگی به خوبی تربیت نمی‌كنند و وقتی فرزندشان به سن ازدواج می‌رسد به علت ترس از مسئولیت‌پذیری حاضر به ازدواج نمی‌شود.

 

امروزه دستیابی به هویت فردی و استقلال در مقایسه با گذشته با تاخیر رخ می‌دهد.

 

هنگامی که دختر و پسر ازدواج می‌کند مسئولیت‌های آنان تغییر می‌کند به طوری که تفاوت ویژه‌ای با دوران مجردی دارد.

 

آنها دیگر نباید تنها نظر خود را مهم بدانند و به تنهایی تصمیم بگیرند و به عقیده همسر خود هر چقدر هم متفاوت با نظرشان باشد احترام بگذارند و در نهایت به طور اشتراکی تصمیم بگیرند.

 

در این دوران از سویی شکل مسئولیت‌ها متفاوت و از سوی دیگر به تعهدات اندکی افزوده می‌شود.

 

برای همین لازم است 2 طرف حس مسئولیت‌پذیری داشته باشند.

 

چرا بسیاری از ازدواج‌ها شكست می‌خورند؟

مسئولیت‌پذیری بینش فرد را نسبت به موانع پیش‌رو گسترده‌تر و شجاعت او را در برخورد با مشكلات و گذر از ناهمواری‌های زندگی بیشتر می‌كند.

 

پذیرفتن مسئولیت، از جوانی كم‌سن و‌سال، انسانی شجاع و مدبر می‌سازد كه می‌تواند با اندیشه و تدبیر، سكان مجموعه‌ای هرچند كوچك(مثل یک خانواده) را در دست گیرد و با حركتی منظم، آن را به هدف برساند.

 

هر فرد با داشتن این مولفه، به كمترین داشته‌ها و امكانات قانع می‌شود تا با عزمی راسخ به جدال با مشكلات زندگی رود.

 

البته مسئولیت‌پذیری در امر ازدواج و تشكیل زندگی نیازمند بلوغ عقلی، جسمانی، اجتماعی (و تا حدی اقتصادی) است و شخص در صورتی كه فاقد هر كدام از زمینه‌های فوق باشد، نمی‌تواند نقش خود را به نحو احسن ایفا و بر خانواده مدیریت كند.

 

ازدواج جوانان بدون توجه به «مسئولیت‌پذیری» حاصلی جز افزایش اختلافات و بی‌نظمی در زندگی آنان ندارد و منجر به فروپاشی كانون خانواده می‌شود.

 

این موضوعی است كه بی‌تردید می‌توان آن را یكی از مهم‌ترین دلایل رشد آمار طلاق در جامعه به حساب آورد.

 

طبق بررسی‌های موجود، بسیاری از عواملی كه امروزه سبب جدایی زوجین از یكدیگر می‌شود بر سر عدم تقبل كارها و امور زندگی است و در اصل به دلیل مسئولیت‌ناپذیری زوجین یا یكی از آنها حاصل می‌شود.

 

چرا مسئولیت‌پذیرها همسر بهتری می‌شوند؟

افراد مسئولیت‌پذیر این شكلی هستند:

اعتمادبه‌نفس دارند.

فعال و پویا هستند.

شکست‌ها را می‌پذیرند (به جای مقصر دانستن دیگران یا توجیه شکست‌ها)

برای جبران ناکامی‌ها تلاش می‌كنند.

درصورت لزوم انعطاف‌پذیر هستند.

برای دسترسی به اهداف از قبل تعیین‌شده خود برنامه‌ریزی می‌كنند.

وظیفه‌‌شناس هستند.

صلاحیت و شایستگی انجام کارها را دارند.

قبل از انجام کارها تامل و اندیشه می‌كنند.

 

حالا فکر می‌کنید زندگی با یک فرد مسئولیت‌پذیر بهتر است یا با یک فرد وظیفه‌نشناس و بی‌مسئولیت؟

 

با انجام این تست و نمره‌گذاری آن می‌توانید هم میزان مسئولیت‌پذیری خودتان و هم همسرتان را دریابید و اگر هنوز ازدواج نکرده‌اید به این موضوع در مورد فرد مقابل دقت و به‌راحتی از کنارش نگذرید.

 

چیزهای خودم را مرتب و پاکیزه نگه می‌دارم.

من به خوبی می‌توانم طوری برنامه‌ریزی کنم که کارهایم به موقع انجام شوند.

در کارهایم خیلی با برنامه نیستم.

سعی می‌کنم وظایفی که بر عهده‌ام هست را با وجدان کار انجام دهم.

دارای اهداف مشخصی هستم و برای این اهداف برنامه دارم.

قبل از شروع هر کاری وقت زیادی را تلف می‌کنم.

برای دستیابی به اهداف خودم سخت تلاش می‌کنم.

وقتی انجام کاری را متعهد می‌شوم مردم می‌توانند همیشه مطمئن باشند که کار را پیگیری می‌کنم.

گاهی آنقدری که خودم می‌خواهم، قابل اعتماد نیستم.

من آدم سازنده و مولدی هستم که همیشه کارها را به ثمر می رساند.

به نظر نمی‌رسد هرگز بتوانم کارهای خود را نظم و ترتیب بدهم.

سعی می‌کنم کارهایی که بر عهده من است در حد عالی انجام شوند.

 

بسیاری از عواملی كه امروزه سبب جدایی زوجین از یكدیگر می‌شود بر سر عدم تقبل كارها و امور زندگی است و در اصل به دلیل مسئولیت‌ناپذیری زوجین یا یكی از آنها حاصل می‌شود.

 

كلیـد آزمون

پاسخ‌ها باید به صورت زیر باشد:

 

یکی از 4 گزینه (کاملا موافق/موافق/ بی‌تفاوت/مخالف / کاملا مخالف) را برای پاسخ به سؤالات انتخاب کرده و سپس با توجه به کلید آنها را نمره‌گذاری کنید.

 

سؤال یك :کاملا موافق :5 نمره/موافق: 4 نمره/ بی‌تفاوت: 3 نمره/مخالف:2 نمره/ کاملا مخالف: یك نمره

 

سؤال 2 : کاملا موافق :5 نمره/موافق: 4 نمره/ بی‌تفاوت: 3 نمره/مخالف: 2 نمره/ کاملا مخالف: یك نمره

 

سؤال3 : کاملا موافق: یك نمره/موافق: 2 نمره/ بی‌تفاوت: 3 نمره/ مخالف: 4 نمره/ کاملا مخالف: 5 نمره

 

سؤال 4 : کاملا موافق :5 نمره/موافق: 4 نمره/ بی‌تفاوت: 3 نمره/مخالف: 2 نمره/ کاملا مخالف: یك نمره

 

سؤال 5 : کاملا موافق :5 نمره/موافق: 4 نمره/ بی تفاوت: 3 نمره/مخالف: 2 نمره/ کاملا مخالف: یك نمره

 

سؤال 6 : کاملا موافق :یك نمره/موافق: 2 نمره/ بی‌تفاوت: 3 نمره/ مخالف: 4 نمره/ کاملا مخالف: 5 نمره

 

سؤال 7 : کاملا موافق :5 نمره/ موافق: 4 نمره/ بی‌تفاوت: 3 نمره/ مخالف: 2 نمره/ کاملا مخالف: یك نمره

 

سؤال 8 : کاملا موافق :5 نمره/ موافق: 4 نمره/ بی‌تفاوت: 3 نمره/ مخالف: 2 نمره/ کاملا مخالف: یك نمره

 

سؤال 9 : کاملا موافق: یك نمره/موافق: 2 نمره/ بی‌تفاوت: 3 نمره/ مخالف: 4 نمره/ کاملا مخالف: 5 نمره

 

سؤال 10: کاملا موافق :5 نمره/موافق: 4 نمره/ بی‌تفاوت: 3 نمره/مخالف: 2 نمره/ کاملا مخالف: یك نمره

 

سؤال 11: کاملا موافق : یك نمره/موافق: 2 نمره/ بی‌تفاوت: 3 نمره/ مخالف: 4 نمره/ کاملا مخالف: 5 نمره

 

سؤال 12: کاملا موافق :5 نمره/موافق: 4 نمره/ بی‌تفاوت: 3 نمره/مخالف: 2 نمره/ کاملا مخالف: یك نمره

 

نكته مهم

این آزمون را یک بار در مورد خودتان و یک بار در مورد همسر یا خواستگارتان انجام دهید و ببینید که خودتان و طرف مقابل‌تان چقدر حس مسئولیت در قبال دیگری و زندگی مشترک دارید.

 

نمره مسئولیت‌پذیری شما چند است؟

نمره‌های خود را جمع بزنید:

اگر جمع نمرات‌تان بین 21تا 42 شد یعنی شما نسبتا فرد بی‌مسئولیت و وظیفه‌نشناسی هستید. معمولا در محل کارتان به دلیل این ویژگی‌تان مشکل دارید و دركل چندان فرد معتمدی نیستید.

 

اگر جمع آنها بین 42 تا 84 شد یعنی روی هم رفته نه‌چندان وظیفه شناسید و نه چندان بی‌مسئولیت. هر چه نمره شما بالاتر باشد بیشتر مسئولیت‌پذیرید.

 

اگر جمع آنها بین 84 تا 06 شد، یعنی شما فرد با وجدان، وظیفه‌شناس و با مسئولیتی هستید. برای همین در محل کار و جمع خانواده‌تان روی حرف شما خیلی حساب می‌کنند.

منبع:مجله ایده آل