سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دلایل آرایش کردن نوجوانان و چگونگی برخورد با آن



دلایل آرایش کردن نوجوانان

علاقه برای استفاده از لوازم آرایشی توسط کودکان از جمله نگرانی خانواده هاست

 

علاقه برای استفاده از لوازم آرایشی توسط کودکان به ویژه دختران زیر هفت سال از جمله نگرانی خانواده هاست؛ دغدغه اصلی زمانی بوجود می آید که والدین نمی دانند در مقابل این خواسته و کنجکاوی کودکان چه پاسخی باید داد و چگونه باید با آنها برخورد کرد.


در گذشته آرایش کردن مرزهایی داشت؛ هم مرز سنی و هم مرز موقعیتی. آرایش های تند و غلیظ جایی در کوچه و بازار و محل کار و تحصیل نداشتند. اما امروزه سن آرایش کردن پایین آمده و مرزهای موقعیتی هم جابه جا شده اند و متاسفانه شاهد آرایش های غلیظ از سوی دختران نوجوان در کوچه و خیابان هستیم. امروزه اگر والدی باشیم كه دختری در آستانه بلوغ در خانه داریم، مُدام نگرانیم و دلمان نمی خواهد او هم به یكی از دختران آرایش كرده خیابان تبدیل شود. یكی از دلایل این حجم از مشغولیت به ظاهر، تغییراتی است كه در سن نوجوانی در ظاهر فرد رخ می دهد. آنها ساعت ها جلوی آینه خود را تماشا می كنند. اغلب از ظاهر خود ناراضی اند و به دنبال معیارهای زیبایی و راه های دستیابی به آنها هستند و در مورد وزن، ظاهر، رنگ پوست و اعضای صورتشان دچار حساسیت اند. به همین دلیل به سمت آرایش كردن كه یكی از راههای آسان برای رسیدن به معیارهای زیبایی است، قدم برمی دارند. اگر دلایل را بشناسیم، راهكارها زودتر خودشان را نشانمان می دهند و قبل از وقوع واقعه، می توانیم پیشگیری كنیم.


1.مرا ببینید
نوجوان دوست دارد دیده شود و قضاوت خوب دیگران را جلب كند. پس نخستین چیزی كه به ذهنش می رسد این است كه «اگر زیبا باشم، هویت فردی جدید كسب كرده و شخصیتی چشمگیر خواهم داشت». گمان می كند با ظاهری به زعم خودش آراسته می تواند روی دیگران تأثیر مثبت داشته باشد و تصویری جذاب از خود در ذهن دیگران بسازد و هویتی آرمانی كسب كند. دیده شدن یكی از اولویت های مهم دوره نوجوانی است. اگر صاحب كودكی هستید كه هنوز تا نوجوانی اش زمان باقی است بهتر است از همین حالا سعی كنید اعتماد به نفس او را تقویت كنید و كاری نكنید كه نوجوانتان گمان كند تمام شخصیت اش به ظاهرش وابسته است.


2.آنچه هستم را دوست ندارم
برخی دختران نوجوان از آرایش كردن به عنوان پوششی برای پنهان كردن هویت واقعی خود استفاده می كنند. آنها از آنچه هستند احساس رضایت و شادمانی نمی كنند. نتیجه یك پژوهش نشان می دهد درصد زیادی از زنان ایرانی از ظاهر خود ناراضی اند و به دنبال راهی برای جبران آن هستند. قبل از آنكه بخواهید در مورد آرایش كردن و نكردن دختر نوجوانتان نگران شوید و اقدامی بكنید، بهتر است دستی به سروگوش افكار و معیارهای زیبایی كه خودتان در ذهن دارید، بكشید.


3.تلافی می كنم
آنقدر مستبد بوده اید و رفتاری سختگیرانه داشته اید كه فرزندتان با ترس و لرز نظرات و دغدغه هایش را با شما درمیان گذاشته یا قید بحث و گفت وگو و ابراز مخالفت با شما را زده و همیشه مثل برده ای سر به زیر به حرفتان گوش داده است؟ باید بگوییم كه این احساس برد و پیروزی تا زمان نوجوانی فرزندتان بیشتر دوام نخواهد داشت. او بالاخره راهی برای ابراز مخالفت و رساندن صدای اعتراضش به شما پیدا خواهد كرد. مثلا اگر از دختران آرایش كرده به روش های غیراصولی و نابجا انتقاد كرده اید به آرایش رو می آورند.


4.همدلی می كنم
راهش مشخص است؛ با نوجوانتان دوست باشید، خانه را به پادگان نظامی تبدیل نكنید و فرزندتان را همانند برده ای بله، چشم گو بار نیاورید. در عوض با او راحت صحبت كنید. دوست باشید و از سلایق و علایقش سر درآورید. احساس همدلی اش را برانگیزید و سعی كنید خودتان را جای او بگذارید.


5. قهرمان من تویی
قهرمان سازی و الگویابی از خصوصیات نوجوانی است. كافی است سری به صفحات طرفداران بازیگران و خواننده ها و ورزشكاران بزنید، با نگاه ساده و دقت سطحی هم می توانید ببینید كه حدود سنی اغلب آنها حدود 12 تا 19 سال است؛ یعنی دوره نوجوانی. نوجوان همه تلاشش را می كند تا خودش را به قهرمان و الگویش یا چیزی كه او می پسندد شبیه كند.


6.همرنگ جماعت می شوم
فشار اجتماع كه شامل دوستان، همكلاسی ها و خانواده است، تأثیر بسزایی در نوع برخورد نوجوان با ظاهرش دارد. نوجوانی كه از سوی دوستان و خانواده اش به خاطر ظاهر ساده و بی نقش و نگار، تحقیر و تمسخر شود، محتمل است كه خیلی زود به سمت عمل جراحی زیبایی و آرایش كردن گام بردارد.


7.اجتماع قابل اطمینان
بر رفت وآمدهای خودتان با افراد و دوستان خانوادگی حساس باشید و آنهایی را انتخاب كنید كه می دانید آرایش كردن و ظاهرپرستی برای شان در اولویت ارزش ها نیست.افرادی كه در خانواده و اجتماع مذهبی زندگی و رفت وآمد می كنند، ارزش هایشان هم متفاوت است و كمتر تحت فشار اجتماع به سمت آرایش كردن و آراستن غیرطبیعی متمایلند.


8. مثل مادرم هستم
واضح است مادری كه مشتاق آرایش كردن است مسئله آرایش كردن دخترش نه برایش امری غیرمعمول است و نه مسئله ای قابل اعتنا بلكه امری طبیعی به شمار می آید، پس قطعا دختری خواهد داشت كه از ابتدا بیش از باطن، مشغول ظاهر و آرایش آن است. یادتان باشد دختران نوجوان از مادرانشان الگوبرداری می كنند.

 

سن آرایش کردن

برخی دختران نوجوان از آرایش كردن برای دیده شدن استفاده می كنند

 

در این جا چند راه حل پیش پایتان قرار می دهیم تا از آن طریق بتوانید با نوجوان خود در مورد آرایش به یک توافق نسبی دست پیدا کنید.


● اطلاعات خود را افزایش دهید
نباید دختران نوجوان را به خاطر استفاده از آرایش غلیظ و پوشیدن لباس های بازی که دائما در کانال های مختلف تلویزیونی می بینند، سرزنش و یا تنبیه کنید. برای آنها تشخیص واقعیت ها با آنچه که در تلویزیون بر روی صحنه می آید اندکی دشوار است. آنها نمی دانند که خانم بریتنی اسپیرز یا جنیفرلوپز، متخصصان گریم و آرایشی را استخدام می کنند که بهترین چهره را به منظور روی صحنه آمدن برایشان درست کنند. آنها نمی دانند که با یک چنین قیافه هایی نمی توان وارد زندگی روزمره شد.


چند مجله مربوط به نوجوان ها را بردارید. از روی آن عکس هایی را فکر می کنید در آنها لباس ها و مدل های آرایش متعارفی معرفی شده است را انتخاب کنید و به دختر خانم خود نشان دهید. بایستی به او بقبولانید که زندگی اش برای شما از اهمیت و ارزش خاصی برخوردار است. باید با او ارتباط برقرار کنید و او را طوری قانع کنید که احساس نکند باید بیش از اندازه از مواضع خود کناره گیری کند.


● اصول اولیه ای را پایه ریزی کنید
با همسر خود بنشینید و تصمیم بگیرید که چه میزان آرایش برای سن او بلا مانع است. در ذهن داشته باشید که شاید اصلاً همسرتان نداند که خط لب چیست و در این زمینه هیچ گونه نظر خاصی هم نداشته باشد. اگر بین نظر شما و همسرتان تضاد وجود داشته باشد، ممکن است فرزندتان دچار تعارض شود و امکان دارد که با یک چنین واکنشی روبرو شوید : "اما پدر به من اجازه داد که با وارد شدن به دانشگاه از رژ لب براق استفاده کنم و ناخنم را نیز لاک مشکی بزنم!"


● محدودیت های خود را تشریح کنید
به سالن های زیبایی نوجوانان بروید و ببینید که آنها چه خدماتی انجام می دهند؟ از های لایت و خط لب گرفته تا لاک ناخن که می تواند براق، قرمز و یا فرنچ مانیکور باشد. ببینید که آیا در سنین نوجوانی کسی از موم، اصلاح، خالکوبی و یا حتی تتو استفاده می کند؟ باید بدانید که نوجوانان دیگر چه می کنند تا بدین وسیله بتوانید سطح توقعات خود را در رنج متعادلی نگاه دارید.


اصلا نترسید که به او بگویید زمانیکه ۱۵ سال بیشتر ندارد نمی تواند از خط چشم استفاده کند؛ اما در عین حال می توانید این امتیاز را هم به او بدهید که وقتی ۱۸ ساله شد می تواند در برخی مراسم خاص، از خط چشم استفاده کند. از آنجایی که نوجوانان علاقه بسیار زیادی به تجربه کردن تجربیات جدید دارند به همین دلیل باید بدانند که محدودیت هایی برای آنها وجود دارد که به هیچ وجه نمی توانند پایشان را از آنها فراتر بگذارند. او شما را امتحان می کند برای اینکه ببیند آیا می تواند پایش را از مرزها بیرون بگذارد یا خیر. شما به همراه همسرتان، باید به شدت مراقب اوضاع باشید و به او اجازه ندهید که پایش را بیش از اندازه فراتر از مرزها بگذارد.


من مادری را می شناسم که زمانیکه متوجه شد دخترش نافش را سوراخ کرده از هوش رفت. شاید برای برخی از مادرها چنین کاری چندان غیر منتظره نباشد اما به هر حال هیچ مادری دوست ندارد که دخترش احساس کند انجام چنین کارهایی از نظر او بلامانع است. باید اشاره کنیم که هیچ مادری نمی تواند قبول کند که دختر خانمش خود را به جا سوزنی تبدیل کند. هم مادرها و هم دخترها هر دو دوست دارند که هر کدامشان پشت دیگری را به خاک بمالد.


● مصالحه و سازش
گاهی اوقات برخی از کارهایش را ندید بگیرید. جدی می گویم. گاهی اوقات نیاز دارند که از کنترل مستقیم شما قدری دور شوند. آنها اینگونه آفریده شده اند. اگر گاهی اوقات از خط چشم استفاده کنند، خیلی بهتر از این است که یک مرتبه ببینید روی بدن خود عبارت "فقط گلزار" را خالکوبی کرده اند!


● با مثال های عینی او را قانع کنید
اگر احساس می کنید که حلقه ای که از شکم یک نوجوان آویزان شده زشت و زننده است، پس این کار را خودتان هم نباید انجام دهید. فکر می کنم تا همین حد کافی باشد.


● از متخصصان کمک بگیرید
اگر شما جزء افرادی بودید که تا شب عروسی دست به لوازم آرایش نزدید، باید در یک جلسه گفتگو با متخصص زیبایی و آرایشی صحبت کنید. البته به نظر می رسد که آرایشگرها در این امر قدری زیاده روی می کنند، اما به هر حال مشورت با آنها می تواند یک سری سرنخ های کلی را در اختیار شما قرار دهد.


تقریبا به مدت یک ساعت پای صحبت های آنها بنشینید و بعد هم به بازار بروید تا مارک هایی را پیدا کنید که با سن و سال فرزندتان بیشتر هم خوانی داشته باشند.


زمانیکه با متخصص زیبایی در حال صحبت کردن هستید، ابتدا به صورت او نگاهی بیندازید و ببیند که آیا برای دیدن چهره واقعی او نیاز دارید یک شیر آب پر فشار بر روی صورتش بگیرید تا تمام کرم پودر ها و پن کک ها را بشوید ؟ اگر چنین بود بهتر است برای مشورت کردن به شخص دیگری مراجعه کنید. سعی کنید از روی مجله ها عکس هایی را که بیشتر می پسندید انتخاب کرده و با متخصص زیبایی در مورد آنها بحث کنید.


با متخصص زیبایی صحبت کنید و به او بگویید که می خواهید دخترتان به طور اصولی با فاکتورهای اولیه آرایش آشنا شود. همچنین به او بگویید که از آرایش غلیظ خوشتان نمی آید. از او بخواهید که از مرحله ابتدایی شروع آرایش تا آخرین مرحله را مو به مو برایتان توضیح دهد. به دخترتان بگویید که تنها از دو مرحله از کل آنها می تواند استفاده کند.


در نهایت باید توجه داشته باشید که شاید خودتان برای نیمی از عمر از وسایل آرایشی استفاده کرده اید، اما هر چه باشد چنین لوازمی برای دختر خانمتان جدید هستند و از جذابیت خاصی برخوردار می باشند. دخترهای نوجوان دوست دارند شخصیت های متنوع را آزمایش کنند و خانمی را که در آینده قرار است به آن تبدیل شوند را هر چه زودتر کشف نمایند. آرایش کار جالب، فانتزی و کمی سحرآمیز است - درست مثل سنین نوجوانی دختر خانمتان-
 

گردآوری: بخش روانشناسی صبح بخیر
منابع:

تبیان

مردمان

 


ویدیو مرتبط :
‫تماشاگر // دلایل عجیب لغو بازی نوجوانان ایران - سوریه‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلایل آرایش بیش از حد زنان و دختران از دید متخصصان



علل آرایش بیش از حد زنان,دلایل آرایش بیش از حد زنان

آرایش بیش از حد کمبودهای عاطفی شان را برطرف می کنند

امروزه آرایش کردن بخش جدایی ناپذیر زندگی بعضی از زنان و دختران جوان ایرانی شده و بی جهت نیست که ایران مقام هفتم دنیا در مصرف لوازم آرایشی را به خود اختصاص داده است. گاهی آرایش بعضی از همین زنان و دختران به قدری تند و غلیظ می شود که از میان رنگ های مختلف به سختی می توانید چهره واقعی فرد را در ذهن تان ترسیم کنید.از هر یک بپرسید چرا آرایش می کنند، دلایل خاص خودشان را دارند. یکی عاشق آرایش کردن است، دیگری دوست دارد زیباتر شود، آن یکی هم به توصیه دیگران و با تصور حضور بهتر در اجتماع و ... اقدام به این کار می کند. صرف نظر از دلایل گفته شده، چرا بعضی از زنان و دختران بیش از حد آرایش می کنند؟علل آرایش بیش از حد زنان و دختران چیست؟ همین سوالات را از سه متخصص پرسیدیم. پاسخ های آنان را در ادامه بخوانید.

آرایش بیش از حد کمبودهای عاطفی شان را برطرف می کنند
خداوندخالق زیبایی هاست و زیبایی را دوست دارد. انسان هم به عنوان اشرف مخلوقات از این قاعده مستثنی نیست و دوست دارد همیشه زیبا باشد. بسیاری از خانم ها هم دوست دارند به خودشان برسند و از نظر زیبایی همیشه کمبودی نداشته باشند. به نظر من کسانی که آرایش های غلیظ می کنند یا جراحی های مختلف با هدف زیباتر شدن انجام می دهند، دوست دارند در کانون توجه باشند.

یکسری خلأهای عاطفی - احساسی، محبت، نداشتن توجه از سوی خانواده و همسر باعث می شود تا آن خانم موجودیت خودش را به نحوی نشان بدهد و به همه بگویدکه من هستم و به عنوان انسان، وجود خارجی دارم.

کسی که خلأ عاطفی - احساسی دارد، فردی است که در دوران کودکی، نوجوانی و در جوانی که ازدواج کرده، از طرف خانواده خودی ا همسرش، از زیبایی اش تعریف و تمجید نشده و همیشه سرکوفت شنیده است و چون سر دلش مانده که همسرش یا خانواده اش به او بگویند چه زیبا هستی، چون توجهی نمی کند همه را کنار می گذارد. این می شود همان خلأ احساسی که از دوران کودکی تا زمان ازدواجش و پس از آن همراه او بوده است. چنین خانمی حاضر است مردم هر تصوری در مورد او داشته باشند ولی به جایش از او تعریف و تمجید کنند.

البته شاید جلب توجه کردن دیگران تا اندازه ای خوب است ولی اگر از اندازه اش خارج شود، اختلال روحی و روانی محسوب می شود.چنین فردی می خواهد به نحوی خودش را به مردم نشان بدهد تا به او بگویند که چقدر زیبا و قشنگ شده ای.


از نظر روانشناسی چنین خانم هایی از مکانیسم دفاعی به نام جبران استفاده می کنند تا کمبودهایشان را از طریق آرایش کردن بیش از حد برطرف کنند. خانم هایی که آرایش غلیظ می کنند، به هیچ وجه به بُعد منفی موضوع نگاه نکرده و به این فکر نمی کنند که ممکن است دیگران تصور کنند او مشکل اخلاقی دارد.

من همیشه تاکیدم بر این است که خانم ها در چارچوب خانواده و برای شوهرشان هر مدلی که دوست دارند آرایش کنند. این به نظر من ایرادی ندارد اما آرایش بیش از حد، یعنی اینکه آن خانم متعلق به دیگران است و این قشنگ و جالب نیست. اینکه آقایی اجازه می دهد خانمی آرایش بیش از حد کند و در محفلی بیاید و میان چند زن و مرد دیگر هم دیده شود، چه تصوری در مورد آن خانم و آقا در ذهن دیگران به وجود می آورد؟ یا مرد بی غیرت است یا می خواهند نشان بدهند که فرهنگ مخا بالاست.

البته آرایش بیش از حد و غلیظ مشکلات خاص خودش را در پی دارد. شاید برای یک مدت کوتاه برای خانمی که آرایش بیش از حد را انجام می دهد، خوشایند باشد اما در درازمدت تبعاتت منفی دارد. تصوراتی که مردم درباره او خواهند داشت، مطلوب نخواهد بود. خانمی که همیشه در حال آرایش کردن است، وقتی آرایش ندارد درست مثل این است که چیزی گم کرده باتشدو این قشنگ نیست؛ این یعنی اینکه از خویشتن خودمان جدا شده ایم، ماسک زده ایم و اگر ماسک و نقاب را از صورتمان برداریم، قبولمان ندارند. آرایش کردن بیش از حد به نوعی خودفروشی روانی است. اینگونه خانم ها روح و جسم شان را به تفکرات دیگران می فروشند، عزت نفسی ندارند و خود را به راحتی بازیچه دست دیگران می کنند.

آرایش کردن,آرایش غلیظ,لوازم آرایشی

آرایش بیش از حد، تحریک مردان نامحرم را نیز در پی دارد

عامل اصلی آرایش بیش از حد زنان، توهم خودزشت انگاری
از دیرباز تاکنون و در طول تاریخ، زنان و مردان همیشه مطابق با شرایط روز و امکانات موجود، اقدام به آرایش کردن و زیباتر شدن می کردند. اصولا آرایش کردن به قصد جلوه بهتر داشتن صورت انجام می شود و در این میان خانم ها استقبال چشمگیری از آن می کنند. از نگاه رفتارشناسی، علت آرایش کردن را می توان در محورهای زیر جستجو کرد:

- آرایش به قصد زیباتر شدن در مهمانی ها یا مجالس مشابه که یک امر عادی و طبیعی محسوب می شود.

- آرایش به حد افراط و زیاده روی حتی برای خرید جزیی ترین ملزومات زندگی همچون نان و سبزی.

- آرایش به قصد رقابت و چشم و هم چشمی یا بزرگتر جلوه کردن از سن خود.

البته رفتارشناسان دلایل مختلفی را برای آرایش کردن بانوان ذکر می کنند. عده ای می گویند علتش این است که خانم ها فقط صورتشان بیرون است، عده ای دیگر نیز اعتقاد دارند چون فرصت های دیگری در اختیار زنان و دختران نیست، آنها در خیابان ها و معابر آرایش خود را به نمایش می گذارند.

اما براساس مشاهدات و پژوهش هایی که بنده در این زمینه داشتم، مهمترین علت گرایش بعضی از خانم ها به آرایش بیش از حد دختران و زنان، توهم خود زشت پنداری است. کسی که خود را زیبا بداند، نیازی به آرایش های مصنوعی ندارد؛ بنابراین بخشی از زنان و دختران تصور می کنند با آرایش زیاد معایب چهره شان پوشیده می شود؛ در حالی که 85 درصد لوازم آرایش موجود در بازار ایران، تقلبی است و کشور ما در مصرف لوازم آرایش، مقام هفتم دنیا و در آسیا مقام دوم را به خود اختصاص داده است.

در بسیاری از کشورهای اروپایی، دختران و زنان جوان تا 40 سالگی یا آرایش نمی کنند یا اگر به جهاتی قصد این کار را داشته باشند، بسیار ساده و کمرنگ این کار را انجام می دهند. به جای آن بانوان بالای 50 سال آرایش می کنند. بانوان اروپایی و آمریکایی بر این اعتقاد هستند که دختران جوان زیبا هستند و نیازی به استفاده از لوازم آرایشی ندارند.

با آنکه از نظر علم روانشناسی، لوازم آرایشی وابزار آن همچون موی مصنوعی، مژه مصنوعی یا نگین ها و فلزات مورد استفاده در دندان ها و چهره یک عمل موقت است اما برای بدن زیان های مختلفی از جمله ریزش مو، پیری پوست، اختلالات کبدی و هورمونی و جذب فلزات خطرناک به بدن و ده ها عارضه خطرناک دیگر را بر اثر مصرف زیاده از حد لوازم آرایشی تقلبی به همراه دارد.

متاسفانه شوهران بسیاری از زنان ایرانی آنها را نمی بینند. برای اینکه وقتی شوهرشان به خانه می آید، زنان خسته از کار روزانه بدون توجه به سر و وضع خود در خانه حضور دارند اما همین ها وقتی می خواهند برای خرید یک زیپ به خیابان بروند، انواع و اقسام لوازم آرایشی را مصرف می کنند، در حالی که این رفتار از نگاه روانی، وارونه کاری است.

زنان باید جلوه های زیبایی خود را برای شوهرانشان به نمایش بگذارند نه مردان و پسران بیگانه در خیابان اما متاسفانه زنان و دختران الگوهای رفتاری نادرستی را از والدین خودشان گرفته تا هنجارسازانی همچون هنرپیشه ها و امثال آنها و روش های نادرست در جامعه را دنبال کنند.

با توجه به اینکه در کشور ما، بانوان و زنان به طور اکثریت از زیبایی نسبی برخوردار هستند اما قدر خود را نمی دانند و با جراحی های مختلف و لوازم آرایشی، چهره خود را تغییر می دهند؛ به طوری که بعضی اوقات شناخت شان برای نزدیکانشان دشوار می شود.

عقده خود زشت انگاری، ترس از تمسخر دیگران و همچنین نگرانی از عقب ماندن از قافله آرایش کرده ها، بسترهای فکری بخشی از زنان و دختران جامعه ما است. آرایش بیش از حد تبعات و عوارض خاص خودش را هم به دنبال دارد. اولین عارضه آرایش بیش از حد زنان و دختران خروج ارز در قبال ورود لوازم آرایش قلابی به کشور است. دومین زیان آرایش بیش از حد، ایجاد تزلزل در ارکان خانواده است. وقتی یک مرد در خیابان این مانکن های رنگ روغن زده ار می بیند و در خانه همسر خود را ساده ملاحظه می کند، در مقام مقایسه برمی آید.

به هر حال انسان همیشه در معرض فریب شیطان است و همین مسئله ممکن است سبب ایجاد روابط فراخانواده ای شود. آرایش بیش از حد، تحریک مردان نامحرم را نیز در پی دارد، به طور که بعضی از آنها به خاطر غرایز نفسانی ممکن است حتی دست به جنایت هم بزنند.

علل بیش از حد آرایش زنان و مشکل کمبود نفس
به اعتقاد من یک علت زیاده از حد آرایش کردن بعضی از خانم ها، یاد گرفتن این رفتار است. یعنی این رفتار و این روش را از ابتدای نوجوانی و به دلیل الگوبرداری از مادر و خواهر خود انتخاب کرده اند. آرایش کردن بخش تفکیک نپذیر آنان شده و ممکن است برای جلب توجه دیگران هم نباشد. دلیل دوم برمی گردد به اعتماد به نفس. یعنی خیلی وقت ها افراد با آرایش کردن یک هویت جدید پیدا می کنند و احساس رضایتمندی و خشنودی به آنها دست می دهد. فرد با این کار احساس رشد و تفاوت می کند. انگار به آن چیزی که می خواهد رسیده است. احساس می کندن با آرایش بیش از حدی که می کند، به آن زیبایی که به دنبالش است دست پیدا کرده است. احساس می کند متفاوت با دیگران است، ضمن اینکه نیازی هم به نگاه و توجه دیگران نخواهد داشت. او برای دل خودش آرایش می کند تا به آن زیبایی که دوست دارد برسد. همین که احساس رضایتمندی به او دست می دهد کافی است و اصلا برایش مهم نیست که بقیه او را ببینند یا نبینند.

البته همیشه اینطور نیست که حتما کسی که بیش از حد آرایش می کند، الزاما کمبودی در زندگی اش دارد. سعی می کنم نگاهم به این موضوع متفاوت باشد زیرا هستند کسانی که این نگاه را دارند و برای دل خودشان آرایش می کنند. حالا شاید به نگاه دیگران هم اهمیتی ندهند.

انجام آرایش های غلیظ تبعات منفی هم دارد. اولین اتفاقی که می افتد این است که ارضای نیاز کاذبش باعث می شود تا نیاز او به سازندگی و موفقیت با مشکل مواجه شود؛ یعنی در دوران نوجوانی باید یک چیزی خلق کنند و سبب بروز تحولی در پدیده ها شود اما به جایش با آرایش کردن بیش از حد، خودش را از هدف اصلی که همان موفقیت است دور می کند. چنین خانم هایی به دلیل آرایش غلیظی که دارند، چون آسیب های رفتاری و کلامی متوجه آنها می شوند، حتما باید مراقب خودشان باشند.

پسران جوان هم از آسیب های آرایش بیش از حد زنان و دختران  غلیظ برخی بانوان در امان نیستند. این مسئله به خصوص روی پسرهایی که هنوز به پختگی لازم نرسیده اند، تاثیر بیشتری دارد. آرایش غلیظ بعضی از خانم ها باعث می شود تا پسر به جای اینکه به خلاقیت فکر کند، به آرایش های خاص آنها نگاه کند. مواردی داشتم که از آرایش غلیظ خانم ها لذت می بردند. مادری آمد و گفت که بچه من دیر به خانه می آید. علتش را پرسیدم گفت که از دیدن آرایش غلیظ خانم ها کیف می کند و فقط برای دیدن زیبایی هایشان آرام حرکت می کند و به همین علت است که دیر به خانه می رسد.
منبع:مجله تندرستی