سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دشمنان پوست‌تان را بشناسید


بدترین اتفاق قبل از حاضر شدن برا ی ‌مهمانی كشف لكه‌های جدید و جوش‌های قرمز و خشكی‌های بی‌دلیلی است كه نمی‌دانید به چه دلیل و چرا حالا خودش را نشان داده است. هیچ وقت دنبال منشا و دلیلش رفته‌اید؟


مجله سیب سبز - رعنا شمس: بدترین اتفاق قبل از حاضر شدن برا ی ‌مهمانی كشف لكه‌های جدید و جوش‌های قرمز و خشكی‌های بی‌دلیلی است كه نمی‌دانید به چه دلیل و چرا حالا خودش را نشان داده است. هیچ وقت دنبال منشا و دلیلش رفته‌اید؟

دكتر ماریا بلومین متخصص پوست معتقد است سیستم ایمنی پوست‌های حساس بیش از حد فعال است و با محصولات جدید و تغییرات آب و هوایی به عنوان عامل تهدید برخورد می‌كند و در نتیجه واكنشی نشان می‌دهد كه شما را ناراحت می‌كند؛ واكنشی مثل قرمزی پوست، خارش، سوزش، سوختگی.  پس با ما همراه باشید تا بتوانید بیشتر عوامل مخرب و تاثیرگذار روی پوست تان‌را کنترل کنید.

30 درصد از زنانی كه به پزشک متخصص پوست مراجعه می‌كنند صاحب پوست‌های حساس هستند. با این حال در برخی موارد عوامل دیگری مثل نوسانات هورمونی یا استفاده افراطی از محصولاتی كه مواد ناملایم دارند نیز در این موضوع دخیل‌ هستند.

امروزه زنان بیش از هر زمانی از محصولات ضدپیری پوست استفاده می‌كنند. این در حالی است كه مواد لایه‌بردار قوی موجود در آنها باعث سوزش و ناراحتی پوست می‌شود، به همین دلیل بروز حساسیت‌های پوستی بین خانم‌ها بیشتر شده است. اما نگران نباشید؛ در این مقاله به شما كمك می‌كنیم تا با مواد حساسیت‌زای پوست آشنا شوید و راه‌های مراقبت از انواع پوست را بیاموزید.

گذر پوست‌تان به دواخانه نیفتد!

عطرها و ادکلن‌ها

آنچه مشام‌تان را می‌نوازد، پوست‌تان را می‌آزارد!

عطر عامل شماره یك حساسیت‌ پوستی در مواد آرایشی و ‌بهداشتی و مراقبت از پوست به‌شمار می‌آید. شما با رایحه مركبات، گل و بوی تند و نعنایی به راحتی می‌توانید پوست سالم‌تان را بیازارید. برای اجتناب از این حالت توصیه می‌شود از محصولات آرایشی و ‌بهداشتی و شوینده‌های خانگی بدون بو استفاده كنید، همچنین باید از محصولاتی كه روی‌شان Hypoallergenic نوشته شده دوری كنید.

وقتی رایحه از محصولات شیمیایی حذف شود، مواد شیمیایی حساسیت‌زا در دسته كم‌خطرتر قرار می‌گیرند. اگر نمی‌توانید عطر را از زندگی‌تان حذف كنید، حداقل پیرو این قانون باشید: «ولو كن، اسپری كن!» یعنی لباس‌تان را روی تخت پهن كنید، سپس به آرامی روی آن اسپری كنید. چند دقیقه صبر كنید تا رطوبت اسپری خشك شود و بعد لباست‌تان را به تن كنید. این كار از تماس مستقیم عطر با پوست جلوگیری می‌كند. به این ترتیب كمتر دچار حساسیت خواهید شد.

صابون‌ها و شوینده‌ها

مراقب باشید زیادی تمیز نشوید

شاید با استفاده از شوینده‌ها احساس كنید از تمیزی برق می‌زنید، اما واقعیت این است كه مواد شوینده حاوی سورفكتانت، اثر مخرب زیادی روی پوست می‌گذارند. سدیم لوریل سولفات نیز ماده‌ای قوی است كه در محصولات بدن‌شو و پاك‌كننده‌های صورت و صابون‌ها به كار می‌رود و پوست را از آلودگی‌ها و چربی‌ها پاكسازی می‌كند، اما در عین حال چربی‌های مفید را كه باعث انسجام و به هم پیوستگی سلول‌های پوست می‌شوند هم از بین می‌برد.

علاوه بر اینها بسیاری از صابون‌ها حاوی عوامل ضدباكتری خشك‌كننده مثل EDTA تتراسدیم و تركلوزان هستند. از آنجایی كه پوست‌های حساس تقریبا همیشه خشك هستند، صابون‌زدن و شست‌وشو با این‌ مواد باعث خارش و پوسته‌پوسته شدن آن می‌شود؛ بنابراین به جای آنها باید از شوینده‌هایی با فرمولاسیون مخصوص پوست‌های حساس یا خشك استفاده كنید. این محصولات حاوی تركیبات ضعیف‌تری از سدیم لورال سولفات هستند و آسیب كمتری به پوست می‌رسانند.

محصولات آرایشی

از سایه چشم تیره استفاده نكنید

رنگدانه آبی تیره كه معمولا در سایه چشم یافت می‌شود، می‌تواند عامل موثری در ایجاد حساسیت پوستی باشد. به جای رنگ آبی تیره حساسیت‌زا، از رنگ طبیعی سایه چشم مثل قهوه‌ای یا بژ استفاده كنید. این سایه‌ها رنگدانه‌های كمتری دارند و حساسیت‌زایی آنها به‌مراتب كمتر است. ماده «میكا» كه در مواد آرایشی با پایه معدنی و پودرهای برنزه‌كننده یافت می‌شود هم می‌تواند باعث بروز خارش شود.

عوامل محیطی

دوری و دوستی با آفتاب

روزهای آفتابی برای پوست‌های حساس چندان مفید و نشاط‌آور نیست. حتی كمترین میزان نور طی روز می‌تواند شما را در معرض اشعه پرخطر UV قرار بدهد. اشعه ماوراءبنفش میزان پروتئین در پوست را تغییر می‌دهد و باعث از بین رفتن سلول‌های پوست، خارش و قرمزی می‌شود. برای جلوگیری از این حالت باید تا حد امكان از نور مستقیم آفتاب دوری كنید. روزهای آفتابی اگر كار ضروری و مهمی ندارید بیرون نروید، در غیر این صورت حتما از كلاه و پوشش مناسب استفاده كنید. همچنین با مشورت پزشك می‌توانید از ضد آفتاب‌های مناسب نیز استفاده كنید. این كرم را باید هربار قبل از خروج از خانه روی بخش‌هایی از بدن‌تان كه در معرض تابش آفتاب قرار می‌گیرد، بمالید.

اما در انتخاب ضدآفتاب دقت داشته باشید. زیرا ضدآفتاب‌ها هم مانند سایر كرم‌ها از یكدیگر قابل تفکیک هستند و بهتر است كرمی را انتخاب كنید كه مناسب نوع پوست شما باشد. همچنین تحقیقات نشان داده ضدآفتاب از بروز پیری زودرس و سرطان پوست جلوگیری می‌كند. با این حال بهتر است این مزایا را فدای انتخاب اشتباه نكنیم. زیرا اگر در انتخاب ضدآفتاب مناسب دقت به خرج ندهیم ممكن است پوست‌مان دچار عارضه یا آلرژی شود، همچنین آكنه را تشدید كند. نكته دیگری كه باید به آن توجه داشت این است كه استفاده از این كرم‌ها تنها با یك‌بار استفاده در روز تاثیرگذار نیستند چرا كه باید هر سه الی چهار ساعت یك بار تمدید شوند.

ولی با شنا كردن در آب استخر یا دریا، این كرم‌ها در عرض یك ساعت كم‌كم اثر خود را از دست می‌دهند و پس از ۸۰ دقیقه دیگر اثری از ضدآفتاب باقی نخواهد ماند. در آخر به خانم‌ها توصیه می‌شود به جای استفاده از كرم‌پودرها كه به مرور زمان به پوست آسیب می‌رسانند، از كرم‌های ضدآفتاب با خاصیت كرم‌پودری استفاده كنند. زیرا كرم‌های آرایشی منافذ پوست را می‌بندند؛ با بسته شدن منافذ، سموم و عرق از پوست خارج نمی‌شود و در نتیجه افراد دچار پیری زودرس می‌شوند.

نوع پوست خود را بشناسید

پوست به چهار دسته چرب، معمولی، خشك و تركیبی دسته‌بندی می‌شود. شناخت نوع پوست به شما كمك می‌كند راه و روش درست برخورد با آن را بشناسید. به این ترتیب آسیب كمتری به پوست‌تان وارد خواهد شد.  بهترین زمان برای تشخیص نوع پوست صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب است. این بار صبح كه از خواب بیدار شدید، یك تكه دستمال كاغذی خشك را‌ بردارید و روی پوست خود بكشید.

اگر دستمال كاغذی چرب شد، پوست شما چرب است، اگر نشد پوست شما یا خشك است یا معمولی. حال شاید بپرسید كه از كجا تشخیص دهیم پوست‌مان معمولی است یا خشك؟ وقتی روی پوست‌تان دستمال كشیدید، اگر پوست‌تان به حالت قبل ماند، معمولی است اما اگر احساس كشیدگی كردید پوستی خشك دارید. پوست‌های خشك هم براساس اینكه از كم‌آبی یا از ترشح كم چربی خشك شده باشند درمان‌های متفاوتی لازم دارند. در آزمایش پوست‌های تركیبی نیز بخشی از دستمال چرب و بخشی دیگر كاملا خشك است.

گذر پوست‌تان به دواخانه نیفتد!

 با پوست چرب چه كار كنیم؟

برای مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرید. هم تابش آفتاب و هم تعرق باعث ترشح چربی و چرب‌تر شدن سطح پوست می‌شوند. اگر از مواد آرایشی استفاده می‌كنید انواع بدون چربی آن را انتخاب كنید تا حجم چربی در پوست‌تان تشدید نشود. هرازگاهی هم پوست خود را پاكسازی كنید؛ به این صورت كه با مراجعه به متخصص، چربی‌های زیرپوستی را خارج كنید.

با پوست معمولی چه كار كنیم؟

پوست معمولی نیاز به مراقبت خاصی  ندارد، جز اینكه دقت كنید با استفاده از شوینده‌ها، پاك‌كننده‌ها و مواد آرایشی ‌و بهداشتی نامناسب به آن آسیبی نرسانید.

البته اگر پوست‌تان معمولی است دلیل نمی‌شود كه به كل همه چیز را نادیده بگیرید و به آن بی توجه باشید حواس‌تان به مجوز بهداشت و اصول ابتدایی در خرید محصولات بهداشتی و آرایشی باشد.

با پوست خشك چه كار كنیم؟

پوست‌های خشك نسبت به سایر پوست‌ها نیاز به چربی یا رطوبت بیشتری دارند. در انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی باید دقت كرد كه در آنها مواد مرطوب‌كننده یا چربی به كار رفته باشد. مواد شوینده و صابون‌های‌تان نیز باید مخصوص پوست‌های خشك باشند. دركل بهتر است قبل از انتخاب هر محصولی ابتدا به پزشك مراجعه كنید و علت خشكی پوست خود را پیدا كنید.

 با پوست تركیبی چه كار كنیم؟

پوست تركیبی شامل نقاط خشك، چرب و معمولی می‌شود. در این موارد معمولا پوست بینی، چرب و پوست گونه، معمولی است. باتوجه به نوع پوست در هر بخش از بدن، باید از محصولات مراقبتی همان نوع پوست استفاده كنید.

مثلا اگر پوست بینی شما چرب است قبل از آرایش از كرم مرطوب‌كننده استفاده كنید. كرم چرب، بینی چرب را براق‌تر می‌كند.

درمان‌های خانگی

پاك‌كننده روغن

با نسبت سه به یک، روغن زیتون (یا هسته انگور) را با روغن كرچك مخلوط كنید. بعد این مخلوط را كف دست خود بریزید و كف دست‌تان را آنقدر به هم بمالید تا روغن گرم شود؛ سپس به آرامی مخلوط را روی پوست‌تان ماساژ دهید. یك اسفنج نرم را در آب گرم خیس كنید و به آرامی روی صورت‌تان حركت دهید. آنقدر این عمل را تكرار كنید كه اسفنج آب گرم، سرد شود.

روغن را از روی پوست‌تان با ملایمت پاک کنید و دوباره لیف را در آب گرم غوطه‌ور كنید. حال صورت‌تان را چرب كنید و با لیف روی آن را به همان ترتیب قبل تكرار كنید تا پوست‌تان نرم و لطیف شود.

روش شیرین

كمی عسل را روی پوست خشك و حساس‌تان بمالید و 10 دقیقه صبر كنید. بعد به حمام بروید و عسل را پاک کنید. خواهید دید كه پوست‌تان لطیف‌تر شده است.

شروع سالم

یك تخم‌مرغ كامل را با چنگال بزنید تا یك‌دست شود، سپس با یك لیوان آب پرتقال طبیعی، یك قاشق چای‌خوری روغن زیتون، چند قطره گلاب و چند قطره آب آهك مخلوط كنید. این محلول را هرروز به مدت 15 دقیقه روی پوست‌تان بمالید و سپس حمام كنید.
 
شكلات روی پوست

مخلوطی از پنج قاشق غذاخوری پودر كاكائو، چهار قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق غذاخوری آووكادوی له‌شده را مانند ماسك روی پوست خود بگذارید و 15 تا 20 دقیقه صبر كنید، سپس پوست‌تان را آبكشی كنید.

ماسك انبه

یك انبه رسیده را پوست بگیرید و له كنید، سپس با یك قاشق چایخوری شكر و سه قاشق روغن ارجا مخلوط كنید. این مخلوط را مثل ماسك روی پوست خود بگذارید و پس از 20 دقیقه با آب ولرم بشویید. یادتان باشد بعد از شستن ماسك نباید از هیچ لوسیونی استفاده كنید.


ویدیو مرتبط :
دشمنان الله و اسلام را بشناسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طبیعی ترین راه برای دوباره سفید شدن پوست را بشناسید



 

سفید شدن پوست,پوست برنزه

 

گذراندن تعطیلات در كنار دریا و استخر یا استفاده از دستگاه‌ سولاریوم محبوب‌ترین فعالیت این روزها باشد اما چنین كاری تاثیرات خود را روی پوست شما می‌گذارد ما به شما كمك می كنیم تا از این پوست برنزه خود خلاص شوید و به حالت اول خود بازگردید. این نسخه های طبیعی را دنبال كنید تا از پوست برنزه خود رهایی یابید.

یكی از خوبی‌های تابستان برای خانم‌ها آفتاب تندی است كه پوست آنها را برنزه می‌كند. به‌نظر می‌رسد، گذراندن تعطیلات در كنار دریا و استخر یا استفاده از دستگاه‌ سولاریوم محبوب‌ترین فعالیت این روزها باشد اما چنین كاری تاثیرات خود را روی پوست شما می‌گذارد، حتی اگر به خطرات آن كاری نداشته باشید ممكن است دلتان بخواهد به رنگ طبیعی خود برگردید. ما به شما كمك می كنیم تا از این پوست برنزه خود خلاص شوید و به حالت اول خود بازگردید. این نسخه های طبیعی را دنبال كنید تا از پوست برنزه خود رهایی یابید.

لایه برداری كنید

وقتی پوست خود را لایه‌برداری كنید، سلول‌های مرده پوست‌تان از بین می‌رود. این روش می‌تواند به راحتی پوست برنزه شما را از بین ببرد. وقتی صورت خود را لایه‌برداری می‌كنید از اسكرابی استفاده كنید كه دانه‌های ریز نرم داشته باشد تا صورت شما را دچار التهاب یا خراشیدگی نكند. همچنین مراقب باشید اسكراب را با ملایمت استفاده كنید و بیش از حد آن را روی پوست خود نمالید. زمان لایه‌برداری بدن، می‌توانید از اسكراب‌های معمولی بدن استفاده كنید كه حاوی نمك طبیعی هستند. اما اگر پوست شما سخت برنزه و سوخته شده است، سعی كنید تمامی آن را در یك مرحله برندارید چون ممكن است به پوست شما آسیب برسد.

زندگی شیرین

شكر و گلیسیرین: در یك كاسه یك‌دوم فنجان شكر، چند قطره گلیسیرین و یك‌چهارم فنجان آبلیمو را مخلوط كنید. این اسكراب را روی نواحی برنزه شده پوست خود بمالید. شكر پوست شما را به خوبی لایه‌برداری كرده و گلیسیرین آن را نرم خواهد كرد در حالی كه لیمو برنزگی پوست شما را روشن‌تر خواهد كرد.

یك شوینده مناسب

آبلیمو: آبلیمو از تركیباتی است كه برای از بین بردن رنگ برنزه پوست بسیار استفاده و امتحان شده است. لیمو را قاچ كرده و روی ناحیه‌ای كه برنزه شده بمالید. 2 دقیقه آن را ماساژ دهید و به‌مدت 10 دقیقه آن را به حال خود رها كنید سپس مثل همیشه دوش بگیرید. اسید سیتریك داخل آبلیمو، سلول‌های مرده را از بین می‌برد و در نتیجه پوست برنزه شده به خوبی از بین می‌رود. با اینكه این شیوه به شما كمك خواهد كرد تا احساس تازگی كنید اما هنگام به كار بردن آن دقت كنید، اگر پوست‌تان شروع به خارش كرد، آن را سریع بشویید. این امكان هم وجود دارد كه پوست شما حساس شود، از این‌رو قادر به تحمل تاثیر این اسید روی پوست‌تان نخواهد بود.

یك تركیب عجیب

كشك و زردچوبه: كشك هم مانند لیمو، اسید طبیعی دارد و به از بین بردن برنزگی پوست كمك میكند. مقداری ماست خنك را در یك كاسه هم زده و اندكی زردچوبه به آن اضافه كنید. آن را به‌صورت، گردن و نواحی‌ برنزه شده بمالید. بگذارید 30 دقیقه بماند تا كاملا خشك شود و سپس آن را با آب سرد بشویید. زردچوبه نیز كمك خواهد كرد تا درخششی روی پوست شما به‌وجود آید كه رنگ برنزه آن را به راحتی بپوشاند.

سیب‌زمینی لیمویی درست كنید

سیب‌زمینی: سیب‌زمینی تنها به درد درست كردن غذاهای خوشمزه برای حس چشایی شما نیست بلكه می‌تواند روی پوست هم معجزه كند. برای كمرنگ كردن برنزگی روی پوست، آب سیب‌زمینی را روی آن بزنید. برای تاثیر بیشتر می‌توانید به آب سیب‌زمینی یك قاشق سوپ‌خوری آبلیمو هم اضافه كنید. این معجون را با پنبه روی پوست‌تان بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. این كار را هر روز انجام دهید تا رنگ طبیعی پوست‌تان به حالت اول بازگردد.

و اما پیشگیری بهتر است

جدای از اینها، می‌توانید از خمیر چوب صندل، عسل و پوست انبه یا موز له شده برای از بین بردن رنگ برنزه پوست خود استفاده كنید. اما بهترین كار این است که قبل از رفتن به مكان‌های آفتابی وسایل و ابزار پیشگیرانه را همراه داشته باشید. همیشه عینك آفتابی بزنید و برای محافظت از خودتان در برابر نور مستقیم خورشید از كرم‌های ضد‌آفتاب استفاده كنید. آب‌رسانی به پوست را فراموش نكنید كه امری بسیار مهم برای سلامت نگه داشتن پوست و كاهش تاثیرات اشعه‌های آسیب‌رسان آفتاب است.

منبع: برترین ها