سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دستشویی بین‌راهی عامل عفونت تناسلی است؟



عفونت زنانه,عفونت دستگاه تناسلی,عفونت واژن

دستشویی بین‌راهی عامل عفونت تناسلی است؟
یکی از دغدغه‌هایی که برای برخی خانم‌ها در طول سفر ایجاد می‌شود، اجبار به استفاده از دستشویی‌های بین‌راهی است که برخی از آنها بهداشت مناسبی ندارند. گروهی از افراد معتقدند رفتن به دستشویی‌های بین‌راهی، شانس ابتلا به عفونت‌های واژن را افزایش می‌دهد و گروه دیگری هم می‌گویند با رفتن به این دستشویی‌ها، دچار مشکلاتی مانند سوزش ادرار یا عفونت‌های قارچی شده‌اند. به‌همین بهانه سراغ دکتر افتخار، متخصص زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران رفتیم تا با درست و غلط این باورهای رایج درباره دستشویی‌های بین‌راهی بیشتر آشنا شویم.


چرا احتمال ابتلا به عفونت‌های دستگاه تناسلی در طول سفر بیشتر می‌شود؟
برخلاف باور بیشتر مردم، استفاده از دستشویی‌های بین‌راهی، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عامل افزایش ابتلا به عفونت‌های دستگاه تناسلی در خانم‌ها نیست و خود خانم‌ها ناخواسته در طول سفر شرایط ابتلا به این عفونت‌ها را فراهم می‌کنند.


چطور؟
از آنجا که در طول سفر، مدت زمان زیادی را در اتومبیل می‌نشینیم، امکان عرق کردن و ایجاد رطوبت و گرما در ناحیه تناسلی به وجود می‌‌آید. از سوی دیگر، برخی خانم‌ها هم عادت به پوشیدن شلوارهای تنگ و چسبان دارند. این دو عامل می‌توانند فرد را مستعد ابتلا به عفونت‌های واژن یا عفونت‌های قارچی کنند.


چاره رهایی از شر این عفونت‌ها در سفر چیست؟
اینکه اولین عامل زمینه‌ای ایجاد آن را حذف کنید. مثلا به‌جای شلوارهای تنگ و چسبان، شلوارهای نخی و آزاد بپوشید. لباس‌ زیرتان هم حتما نخی باشد. در صورت امکان،‌ هر یکی دو ساعت یکبار هم توقفی داشته باشید و از ماشین پیاده شوید تا امکان ایجاد تعریق، رطوبت و گرما (که جزو عوامل ابتلا به عفونت‌های قارچی محسوب می‌شوند) در ناحیه تناسلی کم شود.


خیلی از افراد در طول سفر، دچار سوزش ادرار هم می‌شوند. آیا می‌توان این مشکل را به استفاده از دستشویی‌های بین‌راهی نسبت داد یا دلیل دیگری برای ابتلا به آن مطرح است؟
علت بروز سوزش ادرار هم مانند عفونت‌های تناسلی، خود فرد است تا استفاده از دستشویی‌های بین‌راهی. مثلا برخی افراد، در طول سفر آب و مایعات کافی نمی‌نوشند و همین مساله می‌تواند باعث غلیظ شدن ادرار آنها و در مواردی هم احساس سوزش ادرار شود بنابراین خانم‌ها حتما در طول سفر هم مانند روزهای عادی سال، باید به‌اندازه کافی و حدود 6 تا 8 لیوان آب و مایعات بنوشند تا مشکلی از این نظر برایشان ایجاد نشود. ضمن اینکه نباید به‌هیچ‌وجه در طول سفر، ادرار خود را نگه دارند و با این کار، باعث تشدید سوزش ادرار شوند.


پس به‌نظر شما، دستشویی‌های بین‌راهی، حتی اگر بهداشت مناسبی هم نداشته باشند، نمی‌توانند باعث ابتلا به بیماری در ناحیه تناسلی شوند؟
معمولا این اتفاق نمی‌افتد؛ مگر اینکه آن دستشویی به اندازه غیرقابل تحملی آلوده باشد. اگر هم می‌خواهید از بیمار نشدن خود در صورت استفاده از دستشویی‌های بین‌راهی مطمئن شوید، از شلنگ‌های دستشویی که روی زمین افتاده‌اند یا حتی آویزان هستند، استفاده نکنید. با استفاده‌نكردن از این شلنگ‌ها، دیگر نیازی به دست زدن به شیرهای احتمالا آلوده آب هم نیست. به جای استفاده از این شلنگ‌ها، می‌توانید یک بطری کوچک آب تمیز با خودتان ببرید و برای شستشو از آن استفاده کنید.


آلوده بودن دست‌های خودمان هم می‌تواند عاملی برای ابتلا به مشکلات تناسلی در طول سفر باشد؟
بله، بنابراین پیش از رفتن به دستشویی بین‌راهی یا در مواردی که ساعت‌هایی بیرون از منزل بوده‌اید و دستتان آلوده است، ابتدا دست‌های خود را با آب و مواد شوینده مناسبی بشویید. با این کار، در صورت تماس دستتان با پوست ناحیه تناسلی یا با دستمالی که قرار است خودتان را با آن خشک کنید، دیگر امکان ایجاد بیماری‌های عفونی در ناحیه تناسلی ‌وجود نخواهد داشت.

 

به‌طورکلی، اگر خودتان در طول سفر نظافت و بهداشت فردی را رعایت کنید، شانس ابتلا به عفونت‌های ادراری، عفونت‌های قارچی یا سوزش ادرار تاحد مطلوبی کاهش می‌‌یابد. نکته دیگر هم این است که اگر در بین‌راه، امکان شستن دست‌ها وجود نداشت، قبل از رفتن به دستشویی می‌توانید یک دستکش یکبار مصرف، دستتان کنید تا هم از تماس با آلودگی‌های دستشویی درامان بمانید و هم مشکلی از نظر شستشو برایتان پیش نیاید.


آیا استفاده از دستمال‌های مرطوب به‌جای شستن ناحیه تناسلی با شلنگ‌های آلوده دستشویی‌های بین‌راهی كار درستی است؟
از آنجا که رطوبت، تاریکی و گرما می‌توانند شانس ابتلا به عفونت‌های قارچی را بالا ببرند، استفاده از دستمال‌های مرطوب و مخصوص پاک کردن ناحیه تناسلی در صورتی توصیه می‌شود که بعد از پاک کردن بدن، با یک دستمال کاغذی معمولی هم این ناحیه خشک شود تا شرایط ابتلا به عفونت‌ها به‌وجود نیاید.


پس خشک کردن ناحیه تناسلی بعد از شستن آن در طول سفر هم ضروری است؟
بله، با این کار احتمال ایجاد شرایط مناسب برای رشد قارچ‌ها در ناحیه تناسلی کم می‌‌شود. به‌همین دلیل بهتر است ناحیه تناسلی بچه‌ها (به‌خصوص دختربچه‌ها) را هم بعد از رفتن به دستشویی با دستمال خشک و کاملا تمیز و البته دست‌هایی پاکیزه، کاملا خشک کرد. بهتر است برای پیشگیری از ایجاد تحریک‌های پوستی، از کشیدن دستمال روی ناحیه خودداری کنید و فقط آن را برای جذب آب، روی پوست بدن بگذارید و بردارید.


برخی افراد مجبور به استفاده از آب‌های روان برای شستن ناحیه تناسلی در طول سفر می‌شوند. آیا این کار مشکلی برای آنها ایجاد نخواهدکرد؟
معمولا آب‌های روان و شفاف که گل‌آلود نیستند، مشکل چندانی ندارند و می‌توان برای شستن ناحیه تناسلی در موارد اضطراری از آنها استفاده کرد اما آب‌های راکد، آب‌های گل‌آلود و حتی برخی آب‌های روان هم می‌توانند در مواردی باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی یا ابتلا به کهیر در ناحیه تناسلی شوند. به‌همین دلیل استفاده از آنها با اما و اگرهای زیادی همراه خواهد بود و نمی‌توان اطمینان کاملی به این آب‌ها داشت.


حرف آخر؟
حتما برای سفر، چند دست لباس زیر نخی با خودتان ببرید تا در صورت تعریق ناحیه تناسلی یا آلوده شدن لباس زیرتان، امکان عوض کردن سریع و مداوم آن و پیشگیری از ابتلا به مشکلات مربوط به ناحیه تناسلی وجود داشته باشد.
منبع : salamatiran.ir


ویدیو مرتبط :
رابطه ساختار دستگاه تناسلی و عفونت ادراری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف كم آب، عامل تشدید كننده عفونت های ادراری است



 

 

مصرف كم آب، عامل تشدید كننده عفونت های ادراری است

 

نوشیدن كم آب در طول شبانه روز سبب افزایش احتمال بروز عفونت های مجاری ادراری در زنان می شود.

 

آمارها نشان می دهد حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به عفونت های ادراری را زنانی تشكیل می دهند كه آب كم مصرف می كنند.

 

دكتر سونیل پراكاش ـ رییس بخش نفرولوژی در انستیتو سلامت آریمتس در این باره تاكید كرد: نوشیدن آب كم و ناكافی و نیز مصرف نادرست نمك خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

 

وی خاطرنشان كرد: این عفونت همچنین در زنانی یافت می شود كه مراقب بهداشت فردی خود نیستند.

 

به گزارش روزنامه تایمز اوانیدیا علاوه بر این فاكتورها، وزن اضافی و دیابت هم احتمال بروز این عونت ها را در زنان تشدید می كند./خبرگزارى ایسنا