سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دستان شما نشان دهنده وضعیت سلامتیان است!



لرزش دست,خشکی پوست دست,دست

رنگ پریدگی ناخن ها می تواند نشانه کم خونی باشد

 

وقتی دستان شما خبر از بیماری می دهند!
دکترها فالگیر نیستند ولی با نگاه کردن به دستتان می توانند بگویند که جسمتان در چه وضعیتی است و آینده تان به کجا ختم می شود.

 

1- لرزش دست
اگر دست هایتان می لرزد و این لرزش از کنترل شما خارج است، در وهله اول آرامشتان را حفظ کنید! یک توضیح بسیار ساده برای لرزش دست ها می تواند مصرف بیش از حد کافئین و نوشیدنی های کافئین دار باشد. البته مصرف یک سری داروهای خاص از جمله داروهای ضدآسم یا ضدافسردگی هم به عنوان یکی دیگر از دلایل لرزش دست مطرح می شود؛ اما اگر هیچ کدام از این دلایل در مورد شما صدق نمی کند یا اگر لرزش دستتان به مرور بیشتر شده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

یکی از علل نادر اما مهم لرزش دست، ابتلا به بیماری پارکینسون است که متاسفانه این روزها آمار مبتلایانش هم در حال افزایش است. پارکینسون نوعی اختلال سیستم عصبی است. قبلا تصور می شد که پارکینسون فقط سراغ سالمندان می رود، ولی امروز متخصصان در خصوص ابتلای جوانان به این بیماری هشدار می دهند.

 

لرزش دست و پا در شرایط استراحت یکی از چهار علامت اصلی  بیماری پارکینسون است. یادتان باشد لرزش دست ناشی از پارکینسون در مراحل اولیه معمولا یک طرفه و ملایم است و نیازی به درمان حس نمی شود، ولی به مرور که بیماری پیشرفت می کند، فرد مجبور است مدام وسیله ای را توی دستش نگه دارد تا بتواند این ارتعاش ها را کنترل کند. گاهی اوقات شدت لرزش به قدری است که اصلا کنترل آن ها از اختیار فرد خارج می شود.

 

2- آبی شدن ناخن ها و نوک انگشتان دست

تغییر رنگ ناخن های دست از سفید به آبی و سپس قرمز می تواند علامت سندرم رینود (Reynod) باشد. این سندرم باعث سردی نوک انگشتان دست و پا شده و به مرور احساس درد، بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست ها ایجاد می شود. متخصصان معتقدند که این سندرم به دلیل اسپاسم یا گرفتگی عروق خونی و کاهش جریان خون ایجاد می شود، اما علت دقیق آن هنوز ناشناخته است. بهترین درمان در این حالت این است که دستکش و جوراب بپوشید، استرس نداشته باشید، در معرض هوای سرد قرار نگیرید و در صورت لزوم با نظر پزشک دارو مصرف کنید.

 

یادتان باشد که علائم سندرم رینود در همان مراحل اولیه باید جدی گرفته شود، وگرنه باعث عفونت های مزمن اطراف ناخن ها می شود. یکی دیگر از نکات مهم برای پیشگیری و درمان این بیماری خداحافظی همیشگی با سیگار و دود است. رینود در غیرسیگاری ها نادر است اما سیگار کشیدن یا حتی قرار گرفتن در معرض دود دست دوم (دودی که ناشی از سیگارکشیدن دیگران بوده و شما فقط در معرض آن هستید) بیماری را فعال می کند.

 

3- تغییر رنگ ناخن های دست ،رنگ پریدگی و سفید شدن آنها
این نوع تغییر رنگ ناخن های دست می تواند نشانه کم خونی باشد و معنایش این است که بدن شما نمی تواند گلبول های قرمز کافی برای انتقال اکسیژن به بافت های مختلف بسازد. این کمبود اکسیژن هم خودش را با رنگ پریدگی یا سفیدشدن پوست و ناخن های دست نشان می دهد. برای اینکه بدانید کم خون هستید یا نه، لازم نیست خیلی خودتان را به دردسر بیندازید. یک آزمایش خون ساده هم می تواند احتمال وجود این بیماری را تایید یا رد کند. اگر کم خون باشید، با مصرف مکمل آهن وضعیتتان بهبود پیدا می کند، ولی تجویز دوز مناسب و نوع مکمل به عهده پزشک معالج است، پس خوددرمانی نکنید!

 

4- خارش و خشکی پوست دست
اگر پوست دستتان دائما خشک است و می خارد و هیچ کرم یا لوسیونی هم نتوانسته شما را از این وضعیت نجات دهد، احتمالا دچار اگزما شده اید. اگزما نوعی بیماری پوستی است که با خارش، خشکی و بروز راش یا جوش های قرمزرنگ همراه می شود، پس خوددرمانی نکنید و برای درمان بجا و مناسب با لوسیون های موضعی از یک متخصص پوست کمک بگیرید.

 

علت خارش پوست دست,خشکی پوست دست,خارش پوست دست

خارش و خشکی دائمی پوست می تواند به دلیل اگزما باشد

 

البته ممکن است پوست دست شما خشک باشد، اما علامت های ذکرشده را نداشته باشید یا پزشک تشخیص دهد که دچار اگزما نشده اید. در این وضعیت احتیاج دارید از مرطوب کننده هایی استفاده کنید که حاوی ویتامین آ هستند. شست و شوی مکرر پوست، تماس زیاد با کاغذ و... از جمله دلایلی هستند که پوست را خشک می کنند، بنابراین شب ها به دستتان کرم هایی بزنید که ویتامین «ای» دارند تا لایه های شاخی سطح پوست را از بین ببرد. یادتان باشد که این کار را حتما قبل از خواب انجام دهید، چون طی شب دست هایتان را نمی شویید و این یعنی مواد مغذی داخل کرم فرصت کافی دارند که به پوست شما نفوذ کنند.

 

5- ایجاد لکه های تیره روی ناخن
اگر روی بستر ناخنتان لکه تیره ای ایجاد شده است، فورا به پزشک مراجعه کنید چون این علامت می تواند جزو نشانه های اولیه ملاتوم یا سرطان پوست باشد. البته این نوع سرطان در بستر ناخن خیلی شایع نیست و فقط یک تا سه درصد از ملاتوم ها ممکن است در این موضع ایجاد شوند، با این حال لازم است که توسط پزشک متخصص معاینه شوید و حتما قبل از معاینه ناخن هایتان را کاملا پاک کنید تا پزشک بهتر بتواند شما را معاینه کند.

 

6- شکننده بودن ناخن های دست
اگر ناخن های دست تان از یک جام بلوری نازک تر است، پس احتمالا دچار کمبود «روی» شده اید. روی از جمله مواد معدنی است که به رشد و دوباره سازی سلول های پوستی کمک می کند. اگر می خواهید این نقص هرچه زودتر برطرف شود، به فکر غنی کردن رژیمتان با منابع حاوی روی باشید. شما به راحتی می توانید این عنصر را در جگر گوساله، گوشت گاو، عدس، نان سبوس دار یا نان کامل، زرده تخم مرغ، جوی دوسر، ماهی و... پیدا کنید. علاوه بر این، جوانه گندم و آجیل هم جزو منابع خوب روی در برنامه غذایی روزانه هستند.

 

دست,علت شکستن ناخن,شکستن ناخن

شکنندگی ناخن های می تواند به دلیل کمبود روی باشد

 

7- نرم شدن ناخن های دست
ناخن های نرمی که به راحتی خم می شوند، یکی از نشانه های مهم کمبود کلسیم بدن هستند. هر چند که کمبود پروتئین هم می تواند این علامت را در بدن ایجاد کند. در شرایطی که کمبود کلسیم وجود داشته باشد، پوست و مو نیز خشک و شکننده می شوند و کمبود پروتئین نیز می تواند شیارهای عمودی را روی ناخن شما ایجاد کند. رعایت رژیم غذایی غنی از لبنیات به ویژه نوع کم چرب آن، گنجاندن ساردین و اسفناج در برنامه غذایی روزانه و... می تواند نیاز شما را به این دو ماده مغذی رفع کند و در نتیجه استحکام ناخن هایتان را به حد مطلوبی برساند.

 

8- ایجاد لکه های قهوه ای روی دست
این لکه های قهوه ای که به مرور زمان روی دست ایجاد می شوند، ناشی از بالا رفتن سن یا اختلال در عملکرد کبد هستند. اگرچه قرار گرفتن در معرض اشعه مستقیم خورشید نیز در بلندمدت می تواند زمینه ساز بروز این لکه ها باشد. یکی از شرایطی که می تواند باعث تشدید این لکه ها شود، رانندگی در شرایطی است که دستکش نداشته یا ضدآفتاب به پوستتان نمالیده باشید. از آنجا که هنگام رانندگی تماس نور خورشید با پوست طولانی است، حتما از ضدآفتاب استفاده با اس.پی.اف بالاتر استفاده کنید تا دستتان زود پیر نشود و از قیافه نیفتد!

 

منبع :

ماهنامه همشهری تندرستی

bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
سکانس تکان دهنده سریال هزار دستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش تکان دهنده وزیر کشور از وضعیت اعتیاد



اخبار,اخبار اجتماعی , اعتیاد

 

اخبار اجتماعی - گزارش تکان دهنده وزیر کشور از وضعیت اعتیاد

وزیر کشور گفت: گردش مالی مواد مخدر در کشور سالی سه میلیارد دلار معادل 10 هزار میلیارد تومان است که اساس اقتصاد کشور را به لرزه در آورده است.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی پنج شنبه 29 آبان در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان، اظهار کرد: در بحث ضربه زدن به پیکره اقتصادی قاچاقچیان ضعف قانونی داریم به طوری که قاضی نمی‌تواند تشخص دهد که آیا کسب مال فرد از راه مجاز بوده است یا خیر؟

وی با بیان اینکه قاضیان باید قدرت تشخیص داشته باشند، افزود: به عنوان مثال فردی 35 ساله که فقط 5 کلاس سواد دارد ظرف دو سال دو هزار میلیارد تومان در حسابش واریز شده و حتی به اسم مردگان حساب باز کرده است، آیا این فرد پول را از راه بیل زدن به دست آورده است؟

رحمانی فضلی تصریح کرد: به جز این مورد 30 شبکه دیگر مورد شناسایی قرار گرفته است به طوریکه هزینه بررسی و رسیدگی به همه این مسائل را می‌دهیم تا قوه قضاییه خارج از نوبت هر پرونده‌ای که از شبکه‌ها و سرشبکه‌ها می‌رسد را مورد قضاوت قرار دهد.

وی خطاب به اعضای شورا گفت: اگر جایی به شبکه یا سرشبکه‌ای برخورد کردید و سرشاخ شدید به شما کمک می‌کنیم و از نظر امنیت و هزینه شما را تامین می‌کنیم چراکه اگر این شبکه‌ها منهدم شوند بسیاری از مشکلات مربوط به مواد مخدر برطرف می‌شود.

گردش مالی مواد مخدر اقتصاد کشور را به لرزه در آورده است
وی اذعان کرد: گردش مالی مواد مخدر در کشور علاوه بر اینکه اساس و پیکره اقتصادی کشور را به لرزه در می آورد، سیستم اداری، قضایی، بورس، خرید و فروش و فرهنگ را فاسد کرده و یک کشور را دچار آسیب می کند.

وزیر کشور در ادامه اظهار کرد: نگاه آسیب شناسانه به مواد مخدر و طرح آثار و عواقب آن و بزرگنمایی موضوع به نگاه توحیدی و اعتقادی ما برمی‌گردد که راضی به آسیب دیدن یک نفر هم در جامعه نیستیم.

وی با بیان اینکه 98.5 درصد جمعیت کشور پاک هستند، اظهار کرد: هر چند تنها 1.5 درصد از جمعیت کشور آلوده به موادمخدر است اما باید یک مصون سازی عظیم منبعث از اعتقادات مردم داشته باشیم.

80 درصد بهبودیافتگان از موادمخدر به چرخه بازمی گردند
هزینه‌های سرسام آور ترک اعتیاد در مراکز ماده 15 و 16
وی ادامه داد: بهترین راه مقابله با این موضوع پیشگیری است چراکه در خوش بینانه ترین حالت درمان تنها در 20 درصد جواب می دهد و در 80 درصد موارد بهبودیافتگان به چرخه اعتیاد برمی گردند و این در حالیست که امر ترک اعتیاد در مراکز ماده 15 و 16 هزینه‌های سرسام آوری دارد، بنابراین بهتر است وارد چرخه اعتیاد نشویم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه اولویت مقابله به معنای کاستن از ارزش برخورد و مباحث درمان نیست، تصریح کرد: باید محور اصلی توجه ما بحث اجتماعی کردن امر پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر باشد به عنوان مثال بسیج که می گوید 22 میلیون بسیجی داریم پس باید هر خانواده بسیجی متولی حفظ خانواده خود باشد همچنین این مساله باید در جامعه تحصیلکرده، ائمه جماعات و فرهنگیان و .... رواج یابد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قبول به مسئولیت کنیم و از منظر پیشگیری به این مقوله نگاه کنیم نیاز به هزینه کردن نخواهیم داشت.

اگر موادمخدر را کنترل کنیم 46 درصد زندانیان آزاد می شوند
وزیر کشور با اشاره به اینکه 46 درصد زندانیان مربوط به موادمخدر است، افزود: اگر مقوله موادمخدر را کنترل کنیم 46 درصد زندانیان آزاد می شوند. همچنین 51 تا 52 درصد بزهکاریها از قبیل سرقت، همسرآزاری و قتل وابسته به این موضوع است که اگر رفع شود دیگر چنین موضوعاتی نخواهیم داشت.

80 درصد فروشندگان موادمخدر، خرده فروشند
وی یادآور شد: 80 درصد از فروشندگان موادمخدر خرده فروشان هستند که اگر نباشند عمده فروشان نمی توانند خودشان اقدام به فروش کند.

امر پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر اجتماعی شود
به گزارش ایسنا، رحمانی فضلی عنوان کرد: باید در بحث اجتماعی کردن و مشارکت واقعی مردم در امر پیشگیری و مبارزه با مواد تلاش کنیم به طوری که در این راستا طی یک سال گذشته با تمام اقشار مرجع ارتباط برقرار کرده‌ایم و در استان همدان هم باید با وحدت، همگرایی و همکاری که در بین مسئولان وجود دارد این کار انجام شود.

، 53 تا 54 درصد معتادان شاغل هستند
وی با اشاره به اینکه افسردگی‌ها، نگرانی‌های روحی و ناراحتی‌ها باعث معتاد شدن افراد می شود، تصریح کرد: باید در تقویت نشاط اجتماعی تلاش کنیم.

به گفته رحمانی فضلی، 53 تا 54 درصد معتادان شاغل هستند اما اگر بیکاری در این مقوله اثرگذار است پس باید در رفع آن بکوشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر ظرفیت ماده 16 کم است برای ظرفیت سازی کمک می کنیم و اجازه می دهیم که ماده 16 را به بخش خصوصی واگذار کنید.

وی با بیان اینکه ماده 15 در اختیار بخش خصوصی است، تصریح کرد: مراجعین ماده 15 خودشان به نقطه‌ای رسیده‌اند که راضی به ترک اعتیاد شده‌اند اما در مرکز ماده 16 معتادانی مورد درمان قرار می‌گیرند که از کف خیابان جمع شده و فراری و بزهکار هستند بنابراین نمی‌توان دو مرکز را در یک مکان متمرکز کرد.

مجوز می‌دهیم تا مراکز ماده 16 به بخش خصوصی واگذار شود
وی تاکید کرد: به نیروی انتظامی، دادگستری و استانداری مجوز می‌دهیم که ماده 16 را به بخش خصوصی واگذار کنند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: باید در حین درمان معتادان، مهارت آموزی هم داشته باشیم به طوریکه اگر بخش خصوصی و واحدهای تولیدی آمادگی جذب بهبودیافتگان از موادمخدر را داشته باشند قول می دهیم در بحث تسهیلات و سایر کمک های مورد نیاز آنها را حمایت کنیم تا بهبودیافتگان شغل و سرپناه داشته باشند.

وی ادامه داد: حتی می توان ترک اعتیاد و مهارت آموزی را در داخل زندان ویژه زندانیان معتاد داشت به طوریکه هزینه این کار را پرداخت می کنیم.

وی اضافه کرد: حتی امکان خرید محصولات زندانیان را نیز فراهم کرده‌ایم به طوریکه شهرداری موظف است مغازه‌هایی در اختیار آنان برای فروش تولیداتشان قرار دهند تا از این طریق خانواده‌های زندانیان نیز مورد حمایت قرار گیرند.

تعطیلی 500 مرکز ماده 15 غیرمجاز و مجاز غیراستاندارد
وی با تاکید بر اینکه برای افزایش ظرفیت ماده 16 سعی کنید از ظرفیتهای موجود استفاده کنید، تصریح کرد: 500 مرکز ماده 15 غیرمجاز و یا مجازی که غیر استاندارد بودند در سطح کشور بسته ایم چراکه آنان تنها سعی در به دست آوردن سود داشتند و سعی و کوششی برای ترک نداشتند بنابراین باید به صورت مستمر این مراکز مورد بازرسی قرار گیرند.

مرگ و میر معتادان از سمی و کشنده بودن موادمخدر صنعتی نشات می گیرد
وزیر کشور در بخش دیگری مساله مرگ و میر معتادان را مطرح کرد و افزود: مرگ و میر معتادان به علت سمی بودن موادمخدر صنعتی است چراکه این مواد در محیطهای آلوده و توسط افرادی که هیچ تجربه‌ای نداشته، دوره‌ای ندیده‌اند و تنها به دنبال سودجویی هستند، ساخته می شود.

وی از وزارت بهداشت، صدا و سیما و رسانه‌ها خواست نسبت آگاهی سازی مردم در خصوص سمی و کشنده بودن مواد مخدر صنعتی تذکر دهند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: افزایش شش درصدی میزان مرگ و میرهای افراد معتاد از این مساله نشات می گیرد.

وی تصریح کرد: رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور هر موردی را تصویب کند به منزله قانون تلقی می شود. در این راستا امسال شهرداری ها موظف شده‌اند بخشی از درآمدهای خود را صرف مبارزه با مواد مخدر و مسائل اجتماعی کنند.

وی تاکید کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر هویت مستقل اجرایی ندارد و فقط وظیفه هماهنگی، سیاست گذاری و نظارت دارد و این نقش را هم به جدیت انجام می دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اعتبارات مربوط به امر مبارزه و پیشگیری از طریق ستاد توزیع می شود، گفت: با همه دستگاه‌ها برای امر پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر موافقت نامه امضا می‌کنیم و به هیچ دستگاهی منابع مالی نمی‌دهیم مگر اینکه برنامه ارائه دهند به طوری که از سال گذشته و امسال بدون برنامه یک ریال به دستگاه‌ها اعتبار نداده‌ایم.
اخبار اجتماعی - ایسنا