سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

در هوای داغ تابستان این علایم را جدی بگیرید



نرسیدن خون به مغز, علائم گرمازدگی

سرگیجه یکی از علائم گرمازدگی است.

 

گرمازدگی و سرگیجه ناشی از گرمی هوا، خطر مرگ و میر را افزایش می‌دهد، تبخیر بیش از حد آب از بدن به علت گرمای زیاد، سبب کاهش فشار خون می‌شود که در صورت عدم تشخیص یا نبود مراقبت‌های لازم، احتمال بروز عوارض و حتی مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

 

سرگیجه‌ زمانی‌ بروز می‌کند که‌ موازنه‌ و تعادل‌ بدن‌ بر هم خورد، مرکز توازن‌ و حفظ‌ تعادل‌، در مغز و گوش‌ داخلی‌ است. به‌ هنگام‌ تعریق‌ شدید در فصل تابستان آب‌ و نمک زیادی‌ از بدن‌ دفع‌ می‌شود و فشارخون‌ به‌ طرز خطرناکی‌ پایین‌ می‌آید که منجر به سرگیجه می‌شود.

 

اگرفعالیت‌ بدنی‌ یا ورزش به سرگیجه منجر شود، باید بلافاصله‌ فعالیت‌ قطع شود و سپس‌ فرد باید بنشیند و سر خود را میان‌ زانوها قرار دهد. بهترین‌ راه‌ جلوگیری‌ از بروز این‌ مشکل، رساندن‌ آب‌ کافی‌ به‌ بدن‌ بویژه قبل‌ و بعد از فعالیت‌ بدنی‌ شدید در هوای‌ گرم‌ یا در سالن‌های‌ ورزشی‌ گرم ‌است.

 

احساس‌ سرگیجه‌ که منجر به ضعف‌ و بی‌حالی‌ می‌شود، می‌تواند به دلیل تپش‌ قلب‌ پایین‌ یا بالا باشد؛ زیرا در برخی‌ از افراد، فعالیت‌های‌ عادی‌ نظیر سرفه، ادرار و بلع‌ آهسته غذا، می‌تواند به‌ کاهش‌ ضربان‌ قلب‌ منجر شود که در نتیجه منجر به کاهش‌ ضربان‌ قلب و سرگیجه‌ می‌شود و از آنجا که‌ برخی‌ عوامل‌ ضعف‌ و بی‌حالی‌ زنگ خطر است‌، باید در صورت بروز آن به پزشک معالج مراجعه کرد.

 

در صورت تبخیر بیش از حد آب از بدن به علت گرمای زیاد خون به موقع به کلیه‌ها و مغز نمی‌رسد، هنگامی خون به مقدار کافی و در زمان خود به کلیه‌ها نرسد، میزان ادرار کاهش و مقدار سم‌های اوره و کراتین در بدن افزایش می‌یابد و به مرور زمان فرد دچار نارسایی حاد کلیه می‌شود که باید به طور مداوم دیالیز شود. همچنین در صورت پایین آمدن فشار خون و نرسیدن خون به مغز فرد دچار سرگیجه می‌شود که در این صورت فرد گرمازده با بی‌هوشی نیمه کامل بر زمین می‌افتد.

 

باید توجه داشت فعالیت‌هایی که در معرض گرمای مستقیم یا تابش نور خورشید انجام می‌شود یا کارهای ساختمانی و فعالیت‌های ورزشی گروهی، گرمازده شدن یکی از افراد به معنای هشدار جدی به تمامی افراد است و کارفرمایان باید در این مواقع اقدامات احتیاطی را برای بقیه افراد در نظر داشته باشند.
منبع:tabnak.ir


ویدیو مرتبط :
‫علایم زخم معده رو بشناسید و آنها رو جدی بگیرید- با دوبله فارسی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

این هشدارها را در تابستان جدی بگیرید



عینک آفتابی, آفتاب سوختگی

 

● درمان خانگی آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی

هر سال بیش از ۱۵ میلیون نفر در جهان مبتلا به سرطان پوست می شوند. برای حفاظت خود در برابر اشعه مضر ماوراء بنفش خورشید UV، بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴بعدازظهر که ساعت های اوج تابش خورشید است، از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید بپرهیزید. با کلاه های لبه دار، عینک آفتابی و بلوز آستین بلند خود را بپوشانید. از کرم ضدآفتاب با SPF بالای ۱۵استفاده کنید و در کنار دریا در نقاط دارای سایه یا زیر چتر استراحت کنید. اگر احیانا دچار آفتاب سوختگی خفیف یا متوسط شده اید، می توانید با اسفنجی آغشته به چای بابونه سرد، محل آفتاب سوختگی را خنک کنید. یادتان باشد که بابونه دارای خاصیت ضد التهابی است. از ژل آلوورا به دلیل خواص تسکین دهندگی و ضد التهابی آن نیز می توانید استفاده کنید.

 

● در مقابل آفتاب بیهوش نشوید

گرمازدگی

ننوشیدن میزان کافی مایعات در هوای گرم می تواند باعث ایجاد خطرات جدی برای سلامت و حتی تهدیدی برای زندگی باشد. علائم گرمازدگی عبارتند از: نبض تند، تنفس کوتاه و تند و گیجی. درصورت مشاهده هر کدام از این علائم با اورژانس تماس گرفته و به سرعت به محلی خنک و سایه بروید. بهترین کار این است که اگر در محیط های سر باز و زیر نور مستقیم هستید، حتما از کلاه استفاده کنید و مرتب آب خنک بنوشید.

 

● خطر غرق شدن

ایمنی در شنا

حتی اگر یک شناگر حرفه ای هم باشید، جریان های آب زیر دریا و گرداب ها می توانند برای شما مرگبار باشند. برای شنا به مکان های کنترل شده و امن بروید، تنها شنا نکنید، در عمق کم یا در جاهایی که به آب آن آشنایی ندارید، شیرجه نزنید و همچنین پیش از رفتن به آب، کیفیت و سطح آب را بررسی کنید چون عمق آب در فصل های مختلف تغییر می کند.

 

● فرار از آزار کوچولوهای مزاحم

نیش حشرات

وقتی حشره ای مانند مگس، پشه یا حتی مورچه شما را گزید، معمولا می توانید خارش آن را با یک داروی ضد حساسیت که نیاز به نسخه پزشک ندارد مانند قرص یا پماد دیفن هیدرامین (بنادریل) رفع کنید. در صورتی که دچار نیش زدگی جدی (عنکبوت یا مار) شدید، باید هرچه سریع تر به اورژانس یا مطب پزشک مراجعه کنید. برای دفع طبیعی مگس ها و برای ایجاد یک محافظ از روغن لیمو و اکالیپتوس استفاده کنید. اگر به ماده ای قوی تر نیاز پیدا کردید، سراغ مواد ضد حشره ای که حاوی DEEP هستند، بروید.

 

● محافظت از چشم ها

وقتی عینک آفتابی ضروری است

شاید شما تنها نگران پوشاندن پوست خود از نور خورشید باشید اما چشم ها نیز باید مقابل نور تند محافظت شوند زیرا تابش اشعه UV می تواند سبب ابتلا به آب مروارید و آب سیاه در چشم شود. عینک های آفتابی نه تنها از چشم های شما مراقبت می کند بلکه از بافت لطیف اطراف چشم نیز به خوبی محافظت می کند.زمانی که عینک آفتابی انتخاب می کنید، مطمئن شوید که ۹۹ تا صددرصد اشعه های UVB و UVA را مسدود می کند. اگر فریم های بزرگ عینک را دوست دارید، بسیار خوش شانس هستید زیرا هرچه عینک بزرگ تر باشد، بیشتر مانع آسیب های اشعه UV می شود، چون آنها نوری که از بیرون به چشم های شما برخورد می کند را بیشتر مسدود می کنند.

منبع:ideallife.ir