سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

در دوران شیردهی ماءالشعیر بنوشید !



 

در دوران شیردهی ماءالشعیر بنوشید

 

این روزها خیلی ها وقتی در رستوران سفارش غذا می دهند، نوشیدنی محبوب شان ماءالشعیر است.جالب است بدانید که ماءالشعیر و نوشابه از نظر مقدار کالری و انرژی، تفاوت چندانی با هم ندارند اما نوشابه، غیر از انرژی، هیچ ماده مغذی و مفیدی ندارد و نوشیدنش هیچ سودی را به مصرف کننده نمی رساند. اگر نوشابه، لایت نباشد، در هریک لیوان (یعنی حدود ۲۴۰ سی سی)، ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلوکالری انرژی دارد و این مقدار برای ماءالشعیر هم صادق است.

 

البته به دلیل اینکه ماءالشعیر را از مالت می گیرند (که از جو تهیه شده است)، نوشیدنش مانند نوشابه بی فایده نیست و می توان برای افزایش اشتها به افراد لاغر توصیه کرد به جای نوشابه، ماءالشعیر مصرف کنند.

 

در ضمن، خانم های شیرده به منظور افزایش شیرشان می توانند ماءالشعیر بنوشند. هرچند که نوشیدن ماءالشعیر می تواند فوایدی برای بدنمان داشته باشد اما از جنبه تغذیه ای، هیچ نوشیدنی ای نمی تواند جای آب را بگیرد چون بیشترین حجم بدن ما (۶۰درصد حجم بدن بزرگسالان) از آب تشکیل شده و آب در بدن نقش زیادی (از جمله، دفع سموم و خنک کنندگی) دارد. پس در هر شرایطی، آب به آبمیوه، نوشابه، ماءالشعیر و حتی انواع شربت های خانگی ارجحیت دارد.

 

نکته دیگری که باید بگویم، این است که باور عموم مردم بر این پایه استوار است که نوشیدن ماءالشعیر شکم می آورد اما حقیقت چیز دیگری است. در واقع کسی که زیاد ماءالشعیر می نوشد، انرژی مضاعفی را هم به بدنش می رساند و وقتی که این مازاد انرژی دریافتی با فعالیت های روزانه ارادی و غیرارادی مصرف نشود، در بدن به صورت بافت چربی درمی آید. چربی حاصله از کالری مازاد بر نیاز بدن در آقایان، بیشتر در شکم و در خانم ها بیشتر در ران و باسن تجمع می یابد و به همین دلیل بسیاری از افراد می گویند که نوشیدن زیاد ماءالشعیر، شکم می آورد!


دکتر سیدضیاءالدین مظهری

منبع:روزنامه سلامت


ویدیو مرتبط :
رژیم غذایی دوران شیردهی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا می توان در دوران شیردهی رژیم گرفت؟



 

آیا می توان در دوران شیردهی  رژیم لاغری گرفت؟



آیا می توان در دوران شیردهی رژیم لاغری گرفت؟

 

بله مادران شیرده می توانند وزن کم کنند البته با رعایت نکات و اصول تغذیه خود و فرزند شیرخوارشان این کار انجام خواهد گرفت

 

صبر کنید تا کودکتان دو ماهه شود بعد رژیم خود را شروع کنید . این کار به بدن شما زمان کافی برای تولید شیر را خواهد داد تا هنگام شروع رژیم لاغری و محدود شدن کالری دریافتی شما شیر مورد نیاز کودک شیرخوارتان کم نشود. شیر دادن به طور متوسط بین 200-500 کالری در روز می سوزاند. پس بیاد داشته باشید بدون یک رژیم لاغری نیز شما در حال سوزاندن کالری های اضافی خود هستید.



بدون محدودیت شیر بدهید . تحقیقات مشخص کرده که شیر دادن مرتب و طولانی تر از 6 ماه کاهش وزن را در مادر افزایش می دهد.



روزانه بین 1500-1800 کالری مصرف کنید. هنگام دوران شیردهی شما نباید کمتر از 1500 -1800 کالری مصرف نمایید و اکثر خانمهای شیرده باید حداکثر این میزان را دریافت نمایند. حتی بعضی از مادران به مقداری بیش از این نیاز دارند. اما مطالعاتی در این زمینه نشان داده که دریافت کالری کمتر از 1500 برای مادر و کودک شیرخوار خطرآفرین خواهد بود.

 


کاهش وزن را کمتر از 1.5 کیلو در هفته یا هرماه حدود 3 کیلو حفظ کنید.



دریافت کالری را بتدریج کم کنید. افت ناگهانی در کالری ها می تواند در تولید شیر مادر تاثیر بگذارد. بعضی از مادران در دوران بیماری حتی با از دست دادن آب بدن و یا مصرف دارو متوجه کم شدن میزان تولید شیر در خود میشوند. فرضیه در اینجا وجود دارد که کاهش ناگهانی دریافت کالری در بدن می تواند در بدن مادر حالت قحطی ایجاد کرده و منابع غیرضروری مانند تولید شیر را خشک کرده و از کار بیاندازد.



از محلول های لاغری سریع جدا پرهیز کنید. رژیم های مایعات ، رژیم های کم قند، رژیم های تفریحی، کاهش وزن با روش مصرف دارو و غیره در طی دوران شیردهی به هیچ وجه توصیه نمی شوند.