سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

در بهار خانه تکانی احساسی داشته باشید



 

 

 خانه‌تکانی, روانشناسی, خانه تکانی احساسی, تمرکز کردن,

 

بدن شما معبد درونی شماست و خانه‌تان معبد بیرونیتان. برای خانه‌تکانی معبد درونیتان، این نکات می‌تواند کمکتان کند:


منظور از درون احساسات، عواطف، رفتارها و اعتقاداتی است که درونتان قرار گرفته، چیزهایی که زندگی ما را می‌چرخاند. الان وقت آن رسیده که رفتارها و الگوهایی بی‌بازده و منفی و بسیاری از تجربیات بدگذشته را داخل صندوقی بیندازیم. این نیاز به بررسی کردن و دسته‌بندی کردن دارد. مثل زمانی که می‌خواهیم خانه‌مان را تمیز کنیم. تصمیم می‌گیریم که چه چیزهایی را می‌خواهیم نگه داریم، بیرون بیندازیم یا اهداکنیم.


بدن شما معبد درونی شماست و خانه‌تان معبد بیرونیتان. برای خانه‌تکانی معبد درونیتان، این نکات می‌تواند کمکتان کند:

 

1 - تمرکز کنید

 

برای اینکه تصمیم بگیرید کدام ارزش‌ها، اعتقادات، خاطرات تحربیات گذشته، پیام‌هایی که آموخته‌اید و رفتارهایی که داشته‌اید را برای خود نگه دارید باید خود را آرام کرده و لحظاتی را به تفکر و تعمق بپردازید.

 

بگذارید سکوت معلم شما باشد. برای ثبت افکار و روند پیشرفتتان، دفتری در کنار خود داشته باشید. بعد از خود سوال کنید، " کدام الگوهای رفتاری و واکنش‌های احساسی به درد من نمی‌خورند؟ " بعد به درونتان

 

گوش دهید. ممکن است تصاویر، کلمات، عبارات، صداها و تصاویر محرکی جلوی چشمتان بیاید که می‌تواند پاسخ سوالتان باشد. همه آنها را یادداشت کنید.

 

2 - حالا که لیستتان کامل شده است، ببینید چه احساسات و واکنش‌هایی اتفاق می‌افتد. در صورت تمایل لیستتان را به چند قسمت تقسیم کنید

 

مثلاً، دسته‌ بندی‌ هایی مثل : گفتگوی منفی با خود، بهانه‌ها، نمی‌توانم‌ها، تعلیق‌ها، ای کاش‌ها، احساسات افراطی مثل خشم و عصبانیت.

 

3 - لیستی از پیام‌ها، احساسات و واکنش‌های مثبتی که دوست دارید در زندگیتان تجربه کنید تهیه کنید

 

در لیست تان به مواردی اشاره کنید که باعث قدرت‌دهی به شما می‌ شوند.

 

4 - لیستی از اهداف تازه تهیه کنید

 

حالا آماده‌اید که لیستی از اهداف تازه تهیه کنید حداقل دو تا چهار هدف برای هر مشکل احساسی که می‌خواهید از آن رها شوید، تصمیم بگیرید که دوست دارید اول از کدام مشکل احساسیتان خلاص شوید. سایر

 

اعتقادات و واکنش‌های منفی که ایجاد شده را شماره‌ بندی کنید تا ترتیب مواردی که می‌خواهید روی آن کار کنید از بین نرود.

 

5 - روش و تکنیکی که برای خلاص شدن از دست واکنش‌های قدیمی می‌خواهید استفاده کنید را انتخاب کنید

 

برای بعضی از مشکلات مثل عصبانیت‌های هر روزه روش شناختی می‌تواند موثر باشد، "وقتی عصبانی می‌شوم قبل از اینکه حرفی به زبان بیاورم یا کاری انجام دهم باید تا 10 بشمارم." یا "تا وقتی کمی از

 

عصبانیتم فروریزد، در دفترچه خاطراتم چیز می‌نویسم."

 

6 - برای کار کردن روی هر مشکل احساسی یک چارچوب زمانی تعیین کنید

 

به خاطر داشته باشید: از آنجا که احساسات منفی مثل انجام یک کار فیزیکی خانه‌ تکانی نیستند، چارچوب زمانی شما باید انعطاف‌پذیر باشد. با خودتان به نرمی برخورد کنید.

 

7 - ترس‌ها، نگرانی‌ها و مشکلاتی که با تغییر رفتارتان ظاهر می‌شود را بررسی کنید

 

ممکن است لازم باشد که درصورت بروز چنین مواردی با آنها برخورد کنید.

 

8 - روند پیشرفتتان را ارزیابی کنید

 

ممکن است تصمیم بگیرید اینکار را به طور هفتگی یا ماهیانه انجام دهید. این خودتان هستید که باید انتخاب کنید کدام حالت برای شما بهتر است.

 

9 - لیست پاداش تهیه کنید

 

هر بار که کاری مثبت در جهت تغییر رفتارتان انجام می‌دهید، یک لیست پاداش تهیه کنید.

 

10 - به خودتان پاداش دهید

 

راهی برای پاداش دادن به خودتان پیدا کنید.

 

این کار را امتحان کنید مطمئناً دوست خواهید داشت.

 

شما باید بتوانید مسئولیت کامل واکنش‌های احساسی و الگوهای رفتاری خودتان را بپذیرید. با ایجاد رفتارها و اعتقادات مثبت و جدید، پنجره‌ای جدید به یک زندگی لذت‌بخش به روی خودتان می‌گشایید!

منبع : mardoman.net


ویدیو مرتبط :
خانه تکانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مراقب آسیب های ناشی از خانه تکانی باشید




 

مراقب آسیب های ناشی از خانه تکانی باشید

 

گاهی در اثر عدم رعایت نکات ایمنی و سلامت و بی توجهی افراد، خانه تکانی منجر به بروز حوادثی می شود که سلامت افراد را مورد مخاطره قرار می دهد.

 

به رسم دیرینه ی ایرانیان، همه ساله از روزهای میانی و گاه ابتدایی اسفندماه، خانواده ها و به ویژه زنان ایرانی به خانه تکانی می پردازند.

 

با اندکی دقت در چهره ی شهر، می توان به آسانی دریافت که این روزها، خانه تکانی ها آغاز شده است، فرش های آویخته بر بام ها، پنجره هایی که پرده ندارند و اگر پا به درون خانه ها بگذاریم، شاهد تمیزکردن دیوارها، آشپزخانه ها خواهیم بود.

 

این استقبال از نو شدن و تازگی، باعث ایجاد روحیه ای شاداب و با طراوات در همه ی شهروندان می شود، اما آنچه نباید از نظر دور داشت این است که گاهی در اثر عدم رعایت نکات ایمنی و سلامت، خانه تکانی منجر به بروز حوادثی می شود که سلامت افراد را مورد مخاطره قرار می دهد.

 

زنانی که تا روزها بعد از آغاز سال نو از بیماری های ریه، حنجره و تنفسی، گردن درد، مسمومیت های داخلی ناشی از استفاده ی مواد اسیدی و کمر درد گلایه های بی امان دارند.

 

چگونگی جلوگیری از رخداد چنین عواقبی بعد از خانه تکانی گفت: با رعایت و در نظر داشتن نکات بسیار ساده و ابتدایی می توان ایمنی و سلامت بدن را حفظ نمود تا بدون آن که به سلامتی فرد خدشه ای وارد آید، بتواند به امور مورد نظر خود رسیدگی کند.

 

شایع ترین مشکل موجود در این زمینه : آسیب های تنفسی و به ویژه آسیب به حنجره، به دلیل استفاده بی رویه و عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از مواد سفیدکننده و پاک کننده های شیمیایی در اسفند ماه شایع تر از همیشه است و بدترین شیوه استفاده از مواد پاک کننده و شوینده این است که با آب گرم مخلوط شوند و یا از آنها در محیط های بسته ای که بخار آب در آن موجود است، استفاده شود.

 

استفاده از مواد شوینده و پاک کننده ای دانست که آسیب کمتری در قیاس با انواع دیگر آن به سلامتی فرد وارد می کنند و افزود: به طور مثال استفاده از پودرهای شوینده که آنزیم هم دارد، بسیار امن تر از استفاده از موادی است که دارای بخار هستند و تنها در مواردی می توان از مواد شوینده ی شیمیایی که بخار می کنند استفاده کرد که جریان سریع هوا، به پراکندگی بخارات کمک می کنند.

 

در صورتی که اختلالی در حین مصرف این مواد به وجود آمد، بهترین اقدام حضور در معرض جریان هوا خواهد بود، زیرا استنشاق هوای تازه به تنفس بهتر انسان کمک شایان ذکری می کند. خوردن شیر نیز، یکی دیگر از توصیه های متخصصان است، زیرا مواد شوینده و سفید کننده ها، در کنار آسیب رسانی به ریه، مسمومیت های داخلی در بدن انسان را نیز در پی خواهند داشت.

 

استفاده از ماسک و دستکش را در هنگام استفاده از مواد اسیدی، ضروری دانست و افزود: یکی دیگر ازخطرات نظافت نوروزی، که در بیمارستان ها شاهد آن هستیم، برق گرفتگی در اثرشست وشوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی کلید برق و دیگر لوازمی است که زنان بی توجه به خطران جدی آن بی اسنکه وسیله برقی را از برق جدا کنند، مشغول تمیز کردن آن می شوند.

 

حملات بیماری آسم از دیگر معضلاتی که در اسفندماه در بیمارستان ها و اورژانس های سطح شهر به کرات مشاهد می شود و افزود: این امر از آن جا پدید می آید که در اغلب موارد، زنان برای شست وشوی سرویس های بهداشتی و سطوح آشپزخانه و کف خانه ها، از مایع های شیمیایی نظیر انواع سفید کننده ها و جوهر نمک استفاده می کنند و از آنجا که سرویس های بهداشتی در فضای بسته و کوچک قرار دارد، ماندن طولانی مدت در فضاهای فوق الذکر می تواند آسیب زیادی را به ریه و حنجره ی افراد وارد کند . همچنین استفاده از این شوینده ها باعث تشدید بیماری در افراد مبتلا به بیماری آسم می شود.

 

در هنگام استفاده از شوینده های شیمیایی و اسیدی پاک کننده، جرم گیر و سپیدکننده، استفاده از ماسک امری ضروری به شمار می آید، اما وجود هواکش و بازکردن پنجره ها و قرار داشتن مداوم در معرض جریان هوای آزاد، در این خصوص، می تواند تا حد زیادی از بروز آلرژی ها و عوارض تنفسی در افراد جلوگیری کند .