سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

در بارداری چند بار سونوگرافی لازم است؟



سونوگرافی سه ماهه اول بارداری,سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری

با مثبت شدن تست باردارى اغلب خانم‌ها براى اولین سونوگرافی مراجعه می‌کنند

 

 اغلب خانم‌ها بعد از اینکه با استفاده از بی‌بی‌چک یا انجام آزمایش خون، متوجه مثبت شدن تست بارداری‌شان می‌شوند این سوال برایشان مطرح است که بهتر است چه زمانی برای سونوگرافی مراجعه کنند و دلیل انجام این سونوگرافی‌ها برای چیست. دکتر مریم خادم، متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری «سلامانه» به این سوال پاسخ می‌دهد.

اهمیت سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری
با مثبت شدن تست باردارى اغلب خانم‌ها براى اولین سونوگرافی مراجعه می‌کنند و حتى برخى مایلند تا در همان سونو جنسیت هم به آنها گفته شود! واقعیت این است كه سه هفته پس از تاخیر عادت ماهیانه (سن باردارى هفت هفته) اولین سونوگرافى باردارى انجام می‌شود. با انجام سونوگرافی در این زمان می‌توان متوجه شود که احتمال باردارى خارج رحمى، مول، تخمك پوچ محرز وجود دارد یا نه. علاوه بر این، جنین زنده در داخل رحم مشاهده و در این مرحله تعداد قل نیز معلوم می‌شود.

سونوگرافى بعد، در هفته ١١ تا ١٣ هفته و شش روز قابل انجام است كه «سونوگرافی سلامت نوبت اول» نام دارد و باید به همراه غربالگرى خون دو گانه انجام شود. این سونو، سلامت ژنتیكى جنین و برخى ناهنجاری‌هاى اولیه را نشان می‌دهد.

سونوى سلامت نوبت دوم، در هفته هجدهم تا بیست و چهارم بارداری، انجام می‌شود و نقائص ژنتیكى ماژور و برخى از مینورها را نشان می‌دهد و بسیار مهم است. در انتهاى هفت ماهگى، از نظر پایش رشد جنین و وضعیت كلى باردارى نیز سونوى مجدد انجام شده و نهایتا در هفته سی و ششم تا سی و هفتم بارداری، سونوى ترم جهت بررسى رشد و وزن جنین و نحوه قرارگیرى جنین و جفت براى تعیین نوع زایمان انجام می‌شود. نکته حائز اهمیت اینکه سونوگرافی در هر ویزیت در حاملگى نرمال یا كم خطر، جایگاهى ندارد.

 منبع:salamaneh.com


ویدیو مرتبط :
سونوگرافی چهار بعدی در بارداری هفته بیست و دوم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک بارداری چند سونوگرافی لازم دارد؟



سونوگرافی در طول دوران بارداری

در طول دوران بارداری انجام سه سونوگرافی ضروری است

 

یک رادیولوژیست گفت: در طول دوران بارداری انجام سه سونوگرافی ضروری است.

دکتر صالح در گفت‌وگویی اظهار کرد: در واقع به صورت اصولی انجام سه سونوگرافی در طول دوران بارداری ضروریست که اولین سونوگرافی در هفته 6 تا 13 برای تشخیص وجود بارداری و ضخامت گردن جنین و دومین سونوگرافی در هفته 18 تا 22 برای بررسی ناهنجاری‌های جنین انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سه ماهه سوم بارداری نیز انجام سونوگرافی برای ارزیابی و بررسی رشد مناسب جنین و مایع آمنیونی انجام می‌شود.

این رادیولوژیست تصریح کرد: در برخی موارد به اصرار بیمار یا تشخیص متخصص زنان و زایمان مبنی بر کم شدن حرکت جنین یا مشکلات دیگر، انجام سونوگرافی تجویز می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: با وجود اینکه انجام سونوگرافی هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد اما توصیه می‌شود از انجام سونوگرافی‌های متعدد و غیرضروری بپرهیزند.
منبع:سلامت نیوز