سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

درمان طبیعی و خانگی سرماخوردگی



 

درمان طبیعی و خانگی سرماخوردگی

 

سرما خوردگی مجموعه ای از علائم خفیف است. و ویژگی آن این است که مانند اغلب بیماری های ویروسی، خودبه‌خود و با گذشت چند روز درمان می‌شود...

اما بعد از تئوری پردازی، در عمل چه باید کرد؟ چگونه می‌توان به طبیعی ترین روش ممکن، دورۀ سرماخوردگی را کوتاه کرد؟

 

درمان طبیعی سرماخوردگی
از آنجایی که سرماخوردگی خودبه‌خود بهبود می‌یابد، از مصرف بی رویۀ داروهایی مانند قرص ها، کپسول ها، شربت و قرص های مکیدنی خودداری کنید. آنها بی فایده و حتی در مواقعی خطرناک اند. برای معالجۀ عطسه، آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، خستگی، تب بالا، دردهای عضلانی و سردرد، از درمان های طبیعی بهره ببرید. طبق اصول بهداشتی باید: دست های تان را به طور مرتب، بعد از هر بار پاک کردن بینی (با یک دستمال یک بار مصرف) با آب ولرم و صابون بشویید. از دست زدن به بینی و چشم های تان خودداری کنید. زیاد مایعات بنوشید.

این مایعات، علاوه بر آب، شامل جوشانده ها و آبمیوه ها هم می‌شوند. هدف از آب رسانی، سیال کردن مخاط ها از منبع بینی و گلوی تان و همچنین کمک به تخلیۀ آنهاست. قطعاً، اگر تب تان بالاست باید مایعات بیشتری بنوشید. مایعات داغ (مانند چای و سوپ) امتیاز دیگری هم دارند و آن تسکین دردهای گلو و از بین بردن احتقاق بینی شماست. مخاز بینی تان را با استفاده از سُرم فیزیولوژیک یا آب دریا مرطوب کنید.

سیگار نکشید. تنفس دود سیگار دیگران نیز علائم سرماخوردگی را تشدید می‌کند. الکل ننوشید. حتی نوشیدن مقدار اندکی الکل هم ممنوع است. الکل بدن را بیهوه خسته می‌کند و خواب را از بین می‌برد، حتی اگر به خواب رفتن را راحت کند. تا جایی که می‌توانید، استراحت کنید. اگر لازم بود، بعد از ظهر هم چرتی بزنید. برای از بین بردن تب، پاراستامول بخورید. در گیاه درمانی، جوشاندۀ اکیناسه باعث تسکین سرماخوردگی می‌گردد. این گیاه خاصیت تحریک سیستم ایمنی را دارد. بررسی کنید که آیا محل زندگی، خصوصاً اتاق تان و محل کارتان رطوبت کافی دارد یا نه! در صورت لزوم، یک ظرف آب روی رادیاتور محل مورد نظر بگذارید.

 

چه زمانی مراجعه به پزشک الزامی است؟
به ندرت پیش می‌آید که مجبور شویم برای سرماخوردگی به پزشک مراجعه کنیم، مگر در صورت مشاهدۀ این علائم: سرماخوردگی تان بیش از 10 روز طول بکشد؛ گوش درد داشته باشید یا ترشح چرک از گوش تان را مشاهده کنید؛ دردی شدید در ناحیۀ صورت یا پیشانی احساس کنید؛ تب تان بالاتر از 39 درجه باشد، سرفه های تان ادامه داشته باشد؛ تنفس تان همراه با صدایی مانند فس فس باشد؛ حالات تان خیلی عیرطبیعی باشد و فعالیت های روزانه تان کم شود؛ علائم سرماخوردگی تان شبیه به علائم آنفولانزا گردد.

 

و اگر آنفولانزا باشد؟
ممکن است علائم آنفولانزا شبیه به سرماخوردگی باشد، با این حال یک ویژگی مهم را دارد: علائم آنفولانزا بسیار سخت و شدید ظاهر می‌شوند. از سوی دیگر، هنگام آنفولانزا تب بالاتر از حد معمول یک بیماری عادی است و ضعف و سستی زیادی ایجاد می‌کند.

در این شرایط، باید خیلی سریع عمل کرد: ظرف 12 تا 24 ساعت بعد از مشاهدۀ اولین علائم به پزشک تان مراجعه کنید (این زمان را بیش از 48 ساعت به تأخیر نیندازید). همچنین می‌توانید از درمان ضد ویروسی بهره ببرید که جلوی پیشرفت آنفولانزا را می‌گیرد یا علائم آن را به میزان قابل توجهی کم می‌کند.

منبع:seemorgh.com


ویدیو مرتبط :
8نسخه ی خانگی برای درمان سرماخوردگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

5 درمان خانگی و طبیعی سرماخوردگی



سرماخوردگی معمولا بیماری خطرناکی نیست, اما همیشه در نامناسب ترین زمان ممکن ظاهر می شود, مثلاً درست قبل از زمانی که پرواز داریم یا وسط تعطیلات. پس شما مجبور می شوید تمام مدت را استراحت کنید و البته تا مدتی هم تو دماغی صحبت کنید.در حالی که طب مدرن هنوز به دنبال درمان این بیماری است , یک سری درمان های خانگی و طبیعی وجود دارند که ممکن است شما را کمک کنند, تا حدی علائم این بیماری را تسکین دهید. به صورت کلی بهتر است به میزان کافی به بدن خود آب برسانید و خوب استراحت کنید.

1-عسل

درمان سرماخوردگی با گیاهان دارویی

عسل سرفه و خارش گلو را تسکین می دهد

 
عسل خاصیت شفابخشی دارد و سرفه و خارش گلو را تسکین می دهد. قرن هاست که ما از عسل به خاطر آنتی باکتریالش و توانایی اش در ترمیم زخم استفاده می کنیم. در زمان سرماخوردگی سعی کنید روزانه 1 قاشق غذاخوری عسل میل کنید.

 
2- سیر دارویی مناسب برای درمان سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی با گیاهان دارویی

سیر به شما کمک می کند علائم سرماخوردگی را هرچه زودتر از بین ببرید

 
مطالعات نشان میدهند که سیر می تواند از شما در برابر سرماخوردگی محافظت کند و همچنین به شما کمک می کند علائم سرماخوردگی را هرچه زودتر از بین ببرید, اما متخصصان دقیقاً نمی دانند که چرا این اتفاق می افند, ممکن است این معجزه به خاطر ترکیب خاصی به نام آلیسین باشد که در سیر موجود است. تحقیقات نشان داده است که آلیسین خاصیت ضد میکروبی دارد. اگر دوست داشته باشید, می توانید سیر را کبابی کرده و آن را در کره بغلتانید و و در وعده های غذایی تان میل کنید.

 

3- حمام epsom salt ( نمک حمام ) با اسطوخودوس  

سرماخوردگی،درمان سرماخوردگی،داروی سرماخوردگی

 نمک به تسکین درد عضلانی کمک میکند

 

نمک به تسکین درد عضله های شما کمک می کند و اسطوخودوس می تواند بدن و ذهن شما را آرام کند و کمک کند تا بهتر بخوابید. بعد از این حمام حتما آب بخورید زیرا پس از آن احساس خستگی و تشنگی دارید.

 
4- حمام کردن با روغن اوکالیپتوس 

سرماخوردگی،درمان سرماخوردگی،داروی سرماخوردگی

  اوکالیپتوس بینی گرفته را تسکین می دهد و برای درمان سرماخوردگی مفید است


اوکالیپتوس معمولا برای بازکردن راه بینی استفاده می شود و بینی گرفته را تسکین می دهد. شما حتی می توانید آن را در دستگاه های بخور خود بریزید تا در هنگام خواب از مزایای آن استفاده کنید. دوش آب گرم بگیرید و اجازه دهید بخار آب کاملا به داخل پوستتان نفوذ کند , بعد روغن را روی قفسه سینه , شقیقه و اطراف بینی تان بزنید.


 5-مکمل زینک   

سرماخوردگی،درمان سرماخوردگی،داروی سرماخوردگی

مصرف مکمل زینک باعث کوتاه شدن دوره سرماخوردگی میشود

 
استفاده از زینک را با احساس علائم سرماخوردگی شروع کنید. در واقع تحقیقات نشان داده است که, ارتباطی بین مصرف زینک و کوتاه شدن دوره سرماخوردگی وجود دارد. اگر میخواهید تاثیر بیشتری از آن بگیرید, پیشنهاد می کنم قرص را نجوید و تا 30 دقیقه پس از مصرف زینک چیزی نخورید و ننوشید.

منبع: seemorgh.com