سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

درمان دل درد عصبی با دکتر اوز


دردهای مداوم، نفخ، آروغ زدن، مشکل در هضم و گوارش از جمله مشکلاتی است که در نتیجه دل دردهای عصبی برای فرد ایجاد می شود. این دل دردها غیرقابل پیش بینی هستند و زمانی که بروز می کنند واقعا فرد را گرفتار و عاجز می کنند.



مجله موفقیت:
مهمت اوز متولدیازده ژوئن سال 1960، جراح قلب ترک – آمریکایی است که در برنامه های تلویزیونی نیز اجراهای موفقی دارد و تالیفات بسیاری را به نام خود منتشر کرده است. دکتر اوز اولین بار در سال 2004 در یک برنامه تلویزیونی ظاهر شد و بعد از آن در برنامه های دیگری نیز از وی دعوت به عمل آمد تا بینندگان را از اطلاعات ارزشمند خودمطلع کند. برنامه هایی که دکتر اوز در آنها شرکت می کند، بر موضوعات پزشکی، بهداشت فردی و تناسب اندام تمرکز دارند.

دکتر اوز مدرک فارغ التحصیلی خود را از دانشگاه هاروارد دریافت کرد و در دانشکده پزشکی پنسیلوانیا دوره تخصصی خود را با موفقیت گذراند. او تا سال 2001 در بخش جراحی دانشگاه کلمبیا مشغول به کار بود. او تحقیقات متعددی درمورد پیوند قلب، جراحی با حداقل آسیب وارده به قلب و برنامه ریزی برای حفظ و ارتقای سلامت عمومی انجام داده است. او در مجموع بیش از 400 مقاله تحقیقاتی و کتاب پزشکی را به چاپ رسانده و جوایز بسیاری را از آن خود کرده است.

درمان دل درد عصبی با دکتر اوز

از جمله افتخارات دکتر اوز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- عنوان بهترین پزشک سال
- دریافت کننده جایزه بهترین کتاب در زمینهس لامت قلب
- دریافت کننده جایزه بهترین محقق از انجمن لیزر آمریکا
- یکی از پانصد مسلمان تاثیرگذار جهان
- قابل اعتمادترین پزشک شرکت کننده در برنامه های تلویزیونی

دردهای مداوم، نفخ، آروغ زدن، مشکل در هضم و گوارش از جمله مشکلاتی است که در نتیجه دل دردهای عصبی برای فرد ایجاد می شود. این دل دردها غیرقابل پیش بینی هستند و زمانی که بروز می کنند واقعا فرد را گرفتار و عاجز می کنند. اینگونه دل دردها ناگهان بروز می کنند و چون خیلی شدید هستند موجب می شوند فرد کلافه، ناراحت و عصبی شود.

مشکل روده تحریک پذیر نوعی اختلال در دستگاه گوارش است که روال عادی و معمول حرکات روده را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکل بعد از سرماخوردگی مهمترین دلیل مرخصی گرفتن کارمندان از محل کار و غیبت دانش آموزان در مدرسه است.

متاسفانه این مشکل هیچ درمان قطعی و ثابتی ندارد و داروهایی که تجویز می شوند فقط می توانند این مشکل را تا حدی کنترل کرده و تسکین دهند و نه درمان. متخصصین دلایل متفاوتی برای بروز این مسئله شناسایی کرده اند و هنوز مطمئن نیستند که اصلی ترین دلیل کدام است. یکی از دلایلی که متخصصین گمان می کنند می تواند از مهمترین دلایل بروز این مشکل باشد حساس بودن بیش از حد سلول های روده است.

دلیل دیگر این است که شاید روده فرد به هورمون های استرس بیش از حد نرمال و بیش از افرادی که چنین مشکلی ندارند، واکنش نشان می دهند. سروتونین یک ماده شیمیایی در مغز است که در روده ها نیز به وفور یافت می شود. سروتونین در بروز حالات افسردگی نیز نقش مهمی ایفا می کند. برای تشخیص درست این بیماری، پزشک بیش از هر چیزی به کسب اطلاعات دقیق و درست در مورد سابقه بیماری و اطلاعات کاملا دقیقی از بیماری نیاز دارد، به همین دلیل برای تشخیص دقیق و درست گاهی چند سال بررسی و آزمایشات مختلف صورت می گیرد تا درنهایت پزشک به یک نتیجه قطعی دست یابد.
مسیر تشخیص این بیماری سفری طولانی است، پزشکان ابتدا تمام موارد مشکوک را مورد بررسی قرار می دهند، از جمله اینکه بررسی می کنند که آیا فرد انگل دارد یا نه، آیا به گلوتن حساسیت دارد یا نه، آیا مشکلات روده ای هر چند کوچک دیگری دارد یا نه و آیا مشکل عدم تحمل لاکتوز دارد یا نه. بعد از دستیابی به پاسخ دقیق و درست موارد ذکر شده، پزشک زمانی تشخیص نهایی خود مبنی بر عصبی بودن دل دردها را بیان می کند که:

فرد بعد از حادثه ای که موجب عصبانی و ناراحتی او شده است برای حداقل سه ماه بیشتر اوقات شبانه روز دردهای شکمی داشته باشد و یا احساس گرفتگی عضلات در ناحیه شکم کند.

وضعیت مدفوع فرد با قبل به طور کلی متفاوت باشد و مشکلاتی از قبیل یبوست و اسهال پیدا کرده باشد و به تازگی گرفتار بی اختیاری در دفع مدفوع شده باشد.

درمان دل درد عصبی با دکتر اوز

فرد هنگام دفع احساس ناراحتی و فشار بیش از حد کند.
فرد در مدفوع خود خون ببیند.
فرد به طور مداوم احساس نفخ و گرفتگی کند.

هیچ درمان ثابتی برای تمام افرادی که از این مشکل رنج می برند وجود ندارد، هر درمان برای افراد مختلف نتایج مختلفی دربر دارد. نوع درمان بسته به شرایط جسمی و فیزیکی افراد مختلف، سابقه بیماری های مختلف و نوع داروهایی که فرد بهدلیل این مشکل و دیگر بیماری های احتمالی مصرف می کند، متفاوت است.

به همین دلیل گاهی یک روش درمانی بر روی یک فرد تاثیر قابل قبولی دارد، در حالی که بر فرد دیگر هیچ اثری ندارد، پس اگر شما و اطرافیانتان با این مشکل مواجه هستید هرگز روش درمانی خاصی که روی شما تاثیر مثبت داشته را به دیگران توصیه نکنید و تجویز راه درمان را به پزشک واگذار کنید. درمان این مشکل کاملا مبتنی بر روش آزمون و خطا است.

در این قسمت چند راهکار ارائه شده که در موارد مختلف به افرادی که از این مشکل رنج می برند پیشنهاد می شود:

رژیم غذایی


اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دل دردهای عصبی دارید بیش از هر چیزی باید به رژیم غذایی خود و آنچه که در طول روز می خورید توجه داشته باشید. افراط و تفریط نکنید، مصرف مواد و خوراکی های محرک را به حداقل برسانید.

احتمال زیادی وجود دارد که افرادی که بیشتر اوقات اسهال دارند یا زمانی که عصبانی می شوند این مشکل برایشان ایجاد می شود از نوع دل دردهای عصبی باشد. قبل از هر درمانی به این افراد توصیه می شود دریابند که آیا به لاکتور حساسیت دارند یا نه. همچنین مصرف بیش از حد میوه و سوربیتول که نوعی قند موجود در خوراکی ها است نیز می تواند موجب بروز این مشکل یا تشدید آن در چنینافرادی شود.

خوردن فیبرهای محلول، دانه های کامل، برخی از میوه ها و سبزیجات برای این افراد بسیار مفید است زیرا این خوراکی ها موجب تولید نوعی ژل در روده می شوند که حرکات روده را کندتر کرده و احساس فشار و گرفتگی آزاردهنده برای این افراد را کاهش می دهند.

اما اگر علاوه بر دل درد مشکل نفخ و گاز معده نیز دارید توصیه می شود مصرف غلاتی مانند لوبیا، خانواده کلم ها، سبزیجات و میوه های ملین را کمتر کنید.
قهوه، چای سیاه، شکلات تلخ و دیگر خوراکی ها و نوشیدنی های کافئین دار در زمان هایی که شما گرفتار دل دردشده اید می تواند مشکل شما را وخیم تر کند.

سعی کنید وعده های غذایی تان را به وعده های غذایی کوچکتر با حجم کمتر تبدیل کنید و عادت به خوردن غذا در وعده صبح، ظهر و شب را ترک کنید. تا حد ممکن سعی کنید در یک وعده غذایی شکمتان را بیش از حد پر نکنید و در حد سیری نسبی غذا بخورید.

قرص نعنا و عرق نعنا از بهترین درمان های خانگی برای رفع مشکل شما در مواقعی است که از این درد رنج می برید. نعنا موجب می شود عضلات روده آرامش بیشتری بگیرند و احساس گرفتگی شما کمتر شود. نعنا را می توانید به همراه چای نیز بنوشید. نعنا حاوی اسانسی به نام منتول است که این اسانس حالت خنک کننده دارد و کانال های ضد درد در روده بزرگ را فعال می کند و مهمترین دلیل برطرف شدن دردهای معده بعد از خوردن نعنا همین خاصیت است.

نوشیدنی هایی مانند چای نعنا برای درمان حساسیت های روده که با یبوست، اسهال و دل پیچه همراه هستند بسیار موثر هستند. مهمترین دلیل حساسیت روده منقبض شدن عضلات روده است که در نتیجه آنفرد احساس درد و ناراحتی می کند. برای اثبات خاصیت چای نعنا گروهی از افرادی که از حساسیت های روده رنج می برند مورد آزمایش قرار گرفتند، زمانی که دل درد اینافراد شروع شد از آنها خواسته شد چای نعنا بنوشند و دل درد اکثریت این افراد آرام شد.

گیاه دیگری که می تواند این دل دردها را تسکین دهد بابونه است. بابونه به اعتقاد بسیاری از متخصصان هر دردی را درمان می کند. این گیاه از قدیم برای رفع دردهایی مانند دل دردو احساس گرفتگی عضلانی در شکم استفاده می شده است. تاثیر بابونه بر دستگاه گوارش غیرقابل انکار است و گرفتگی ماهیچه های دستگاه گوارش نفخ و ناراحتی های گوارشی عصب را بهبود می بخشد. چای بابونه حرکات روده را منظم کرده و در درمان یبوست و اسهال تاثیر چشمگیری دارد، همچنین سوءهاضمه را از بین می برد.

در افرادی که در نتیجه عوامل عصبی و استرس ترشیح اسید معده بیشتر می شود، خوردن زردآلود توصیه می شود چون این میوه می تواند ترشح بیش از حد اسید معده را کنترل کند.

خوردن غذاهای تند و پرادویه به افرادی که از این مشکل رنج می برند توصیه نمی شود چون غذاهای تند و پرادویه درد و ورم معده را بیشتر کرده و اعصاب معده را تحریک می کنند.

پروبیوتیک ها از جمله قدیمی ترین درمان های این مشکل هستند. غذاها و مکمل های پروبیوتیک تورم روده ها را کاهش می دهند و این امر می تواند از حساسیت بیش از حد روده ها بکاهد. ماست هایی تهیه کنیدکه پروبیوتیکباشند و یا نان تخمیر شده بخورید.

از ذهنتان کمک بگیرید. همانگونه که می دانید تکنیک های تن آرامی در بسیاری از موارد نتایجی به مراتب بهتر از قوی ترین داروها دراند. به خصوص در مورد مشکلی مانند دل درد عصبی تکنیک های تن آرامی می توانند آرامش را به شما بازگردانند و اصلی ترین عامل بروز این دردها که هیجان و استرس است را از بین ببرند. اگر بیش از حد عصبی می شوید، خیلی سریع از کوره در می روید، بیش از حد حساس هستید و خیلی زود ناراحت می شوید بهتر است قبل از درمان دردها، مشکل استرس و عصبانیت خود را برطرف کنید. با کنترل کردن عصبانیت و آموختن تکنیک های خودآرامی می توانید دفعات بروز دل دردها را به حداقل برسانید.

طب سوزنی راه درمان دیگری است که در بیشتر موارد اثربخش است چرا که با کمک طب سوزنی می توان مشکل ترشح بیش از حد اسید معده و نیز حساسیت روده ها را کنترل کرد.

ورزش کنید، هیچ چیز مانند پیاده روی تند نمی تواند مشکل دل درد شما را تسکین دهد. پیاده روی نه تنها دل درد را تسکین می دهد بلکه به فرد آرامش می دهد. در صورتی که بعد از یک اتفاق ناراحت کننده یا شرایط پر استرس گرفتار دل دردشده اید با پیاده روی می توانید اعصاب خود را آرام کرده و دل دردتان را نیز تا حد زیادی بهبود ببخشید.

در افراد سیگاری، معتادان تریاکی و افرادی که مواد مخدر تزریق می کنند این مشکل حادتر می شود و تنها راه تسکین مشکل ترک استعمال این مواد است.


ویدیو مرتبط :
درمان سیاتیک و درد های عصبی در طب اهل بیت علیهم السلام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشکلات بی خواب و درمان آن با دکتر اوز



مشکلات خواب,خستگی بعد از خواب,خواب عمیق

 

مشکلات بی خوابی و درمان آن با دکتر اوز

خیلی از افراد از مشکلات بی خوابی شکایت می‌کنند. خواب ناراحت باعث می‌شود روز بعد بدن شما انرژی لازم را برای فعالیت نداشته باشد و در درازمدت باعث شود شما دچار مشکلات اعصاب و روان شوید. من دلایل زیادی را برای بی‌خوابی ازبیمارانم می‌شنوم اما همه را می‌توان در 5 مشکل اساسی خلاصه کرد. در این مطلب می‌توان مشکلات رایج خواب که بین افراد زیادی مشترک هستند و راه‌حل‌های من برای رفع مشکلات بی خوابی را بخوانید.

مشکلات بی خوابی: نصف‌شب بیدار می‌شوم و دیگر خوابم نمی‌برد
این مشکل رایجی است که از بسیاری از بیمارانم می‌شنوم. آنها درست وقتی خواب‌شان می‌خواهد عمیق شود از خواب می‌پرند. ممکن است نگاه‌شان به ساعت بیفتد و از فکر اینکه صبح باید بیدار شوند یا چقدر دیگر می‌توانند بخوابند دچار اضطراب شوند. آنها بارها سعی می‌کنند بخوابند اما مدام به ساعت نگاه می‌کنند و نمی‌توانند به خواب بروند.

راه‌حل‌های دکتر اوز:
• ساعت خود را کنار بگذارید: هیچ لزومی ندارد وقتی نصفه‌شب از خواب بیدار می‌شوید بدانید ساعت چند است. می‌توانید ساعت خود را جایی بگذارید که آن را نبینید یا به راحتی آن را بیرون از اتاق بگذارید. حتی اگر نیاز دارید ساعت‌تان زنگ بزند، می‌توانید آن را طوری قرار دهید که چشم‌تان به عدد آن نیفتد.

• دمنوش ماگنولیا را امتحان کنید: در طب سنتی شرق آسیا، از این گیاه برای آرامش، کاهش اضطراب و بهبود خلق‌‌وخو استفاده می‌کردند.

مشکلات بی خوابی: نمی‌توانم در تختخواب راحت باشم
دلایل بسیاری وجود دارد که نمی‌گذارد افراد در تختخواب راحت و آرام باشند، مثلا محیط اتاق‌خواب برای خواب مهیا نشده باشد. در بسیاری موارد برای حل این مشکل باید روی عضلات کار کرد. من یوگای تختخواب را توصیه می‌کنم. بعد از یک روز طولانی بعضی کشش‌های ساده می‌تواند به شل شدن عضلات و آماده کردن شما برای خواب کمک کند. شما می‌توانید این حرکات مورد علاقه من را انجام دهید.

راه‌حل‌های دکتر اوز:
• حرکات کششی فراموش نشود: روی تخت چهارزانو بنشینید، بدن خود را به راست بچرخانید و سعی کنید مستقیم از روی شانه راست نگاه کنید. با سه شماره عمیق نفس بکشید و سپس حرکت را برای طرف دیگر بدن تکرار کنید.

• شما می‌توانید از حرکات کششی آرام‌بخش دیگر هم استفاده کنید.

مشکلات بی خوابی: نمی‌توانم در شب مغزم را خاموش کنم!
بسیاری از مردم در طول شب بیدار می‌مانند. نگرانی‌های مالی، مشکل در روابط و به یاد آوردن کارهایی که باید انجام شود، همه و همه می‌تواند خواب را مهار کند. یکی از کارآمدترین راه‌حل‌ها چیزی است که من به آن می‌گویم مجله نگرانی.

  راه‌حل‌های دکتر اوز:
• یک دفترچه انتخاب کنید: در بالای 3 صفحه اول یک خط از بالا به پایین در وسط صفحه بکشید و صفحه را به 2 ستون تقسیم کنید.

• در بالای صفحه اول بنویسید: من باید به یاد داشته باشم که...

• در بالای صفحه دوم بنویسید: من نمی‌توانم فراموش کنم که...

• در بالای صفحه سوم بنویسید: من خیلی نگران هستم درباره‌ ....

• در ستون سمت راست هر صفحه جمله‌ها را تمام کنید و در ستون سمت راست، نگرانی‌ها، وظایف و راه‌حل‌هایی که به ذهن‌تان می‌رسد را بنویسید یا برای فکر کردن یا حل آن به آن برنامه ریزی کنید. این دفترچه به جای مغز شما عمل می‌کند و باعث می‌شود تا حد زیادی راحت‌تر بخوابید.

مشکلات بی خوابی: وقتی از خواب بیدار می‌شوم احساس خستگی می‌کنم
یکی از دلایل شایع این مشکل بیدار شدن در وسط چرخه خواب است. خواب ما دوره‌ای است و هر دلیلی که دوره آن را به‌هم بزند می‌تواند باعث شود ما بعد از بیدار شدن احساس خواب‌آلودگی و خستگی کنیم. خواب یک دوره 5 مرحله‌ای دارد. هرمرحله به 90 دقیقه وقت برای کامل شدن نیاز دارد، خواب عمیق یعنی مرحله 3 و 4 که دیرتر در این چرخه رخ می‌دهند. اگر از یک چرت بیدار شوید یعنی در مراحل 3 یا 4 دوره خواب‌تان را نیمه‌کاره رها کنید، احساسی بدتر از پیش از خوابیدن خواهید داشت. در این صورت من چرت زدن در روز را به شما توصیه می‌کنم. البته چرت‌زدن‌هایی که کوتاه هستند و در زمان مناسب رخ می‌دهند. این راه‌حل‌ها به شما در بهبود چرخه خواب کمک می‌کند.

راه‌حل‌های دکتر اوز:
• کافئین را محدود کنید: کافئین به مدت 8 تا 10 ساعت در بدن باقی‌می‌ماند و می‌تواند روی توانایی خواب طولانی تاثیر بگذارد. برای محافظت از خواب خود، بعد از ساعت 4 ظهر نوشیدنی کافئین‌دار ننوشید.

• نور را کم کنید: وجود نور در اتاق‌خواب باعث می‌شود به سختی بتوانید به خواب بروید و در خواب بمانید. برای جلوگیری از این مشکل وسایلی که در طول شب اتاق‌تان را نورانی می‌کنند را بیرون ببرید. حتی اگر تلویزیون دکمه چشمک‌زن دارد آن را هم خاموش کنید. من شما را به حکومت نظامی الکترونیکی تشویق می‌کنم! حتی بهتر است یک ساعت قبل از خواب تلویزیون تماشا نکرده باشید.

مشکلات خواب,خستگی بعد از خواب,خواب عمیق

مشکلات بی خوابی: همسرم خرو پف می‌کند
بیشتر از 50 درصد انسان‌های بالغ خروپف می‌کنند و خروپف کردن یکی از علل بسیار شایع ایجاد مشکلات خواب در افراد است. خرخر کردن به خاطر باریک شدن راه هوایی دستگاه تنفسی انجام می‌شود که جریان هوا را محدود می‌کند و سرعت جریان‌هوای عبوری از بینی را سریع می‌کند. این سرعت بیشتر باعث لرزش در پشت گلو و دهان می‌شود و صدایی که ما به خرخر می‌شناسیم را ایجاد می‌کند.

خروپف و خرخر یک مشکل جدی خواب است که می‌تواند سلامت کسی که خرخر می‌کند را تحت تاثیر قرار دهد. اما خرخر به همان اندازه می‌تواند روی سلامت خواب همسر خرخر کننده هم تاثیر بگذارد. یک تحقیق نشان داده همسر کسانی که خرخر می‌کنند به طور متوسط در هر شب یک ساعت از خواب‌شان را از دست می‌دهند. این استراتژی‌ها می‌تواند شرایط خواب کسانی که خرخر می‌کنند را بهبود ببخشد.

راه‌حل‌های دکتر اوز:
• مبارزه با احتقان: راه‌حل‌های زیادی هست که می‌تواند به کاهش احتقان کمک کند. برای مثال اسپری‌ها یا نوارهای بینی و بعضی از داروها یا بخار حمام قبل از خواب هم می‌تواند به تمیز کردن بینی و باز کردن مجاری آن کمک کند. شستن بینی با سرم شست‌وشو هم می‌تواند در باز کردن مجاری آن موثر باشد و مشکلات بی خوابی شما را به حداقل برساند.

• بالا بردن سر: بالا نگه‌داشتن سر و گردن کسی که خرخر می‌کند می‌تواند به بازنگه‌داشتن راه‌های هوایی کمک کند. می‌توانید از یک بالش بلندتر یا بالش‌های مخصوصی که برای خرخر در بازار وجود دارند و سر را به عقب و راه‌های هوایی را باز نگه می‌دارند استفاده کنید.

• صدا را بپوشانید: بعضی وقت‌ها نمی‌توان خرخر را خاموش کرد. در این موارد و مخصوصا مواردی که صدا زیاد نیست، همسران می‌توانند با استفاده از وسایل متفاوتی صدا را نشنوند. گوشی‌های مخصوص این کار را می‌توانید در بازار پیدا کنید.

• وزن خود را کاهش دهید: هرقدر وزنی که از دست می‌دهید کم باشد، باز هم می‌تواند به مراتب روی خرخر تاثیر بگذارد. از دست دادن 15درصد از از وزن‌تان می‌تواند شدت خرخر را به نصف برساند و مشکلات بی خوابی شما را بر طرف نماید.

منبع:مجله سیب سبز