سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

درمان بی‌خوابی با ماســــاژ


امروزه بی‌خوابی یكی از رایج‌ترین مشكلات و اختلالاتی است كه بیش از نیمی از مردم جهان آن را در زندگی تجربه می‌كنند...



از میان انواع بی‌خوابی تنها 5 درصد آن‌ها در جهان احتیاج به درمان و تجویز دارو دارند و مابقی آن‌ها با اصلاح شیوه زندگی، تغییر رژیم غذایی و بهره‌گیری از تكنیك‌های ماساژدرمانی قابل كنترل و درمان  هستند. باید توجه داشت درصورتی كه بی‌خوابی در یك فرد از یك ماه تجاوز كند این نوع بی‌خوابی در گروه بی‌خوابی‌های مزمن جای دارد و برای درمان آن باید به متخصص مراجعه كرد تا دلایل بروز آن ریشه‌یابی شود. اما اگر بی‌خوابی‌ها چند روز در ماه تكرار شود برای درمان آن می‌توان دست به دامن تكنیك‌های ماساژ درمانی شد.



آرامش شرط  اول درمان
 
برای شروع احتیاج به محیط یا اتاقی آرام و ساكت دارید. بهتر است اتاق خواب دریافت‌كننده ماساژ را برای ارائه ماساژ انتخاب كنید و ماساژ را در تخت‌خواب یا محلی كه هر شب برای خواب درنظر دارد انجام دهید تا پس از دریافت ماساژ به آرامی به خوابی عمیق فرو رود. پیش از شروع كار با یك ملحفه تمیز سطح رخت‌خواب بیمار را بپوشانید و از او بخواهید كه روی تخت چهارزانو بنشیند. تنظیم نور اتاق و كافی بودن میزان اكسیژن نیز از دیگر نكاتی است كه در تاثیرپذیری ماساژ موثر خواهد بود.





روغن اسطوخدوس را فراموش نكنید 

ارائه این ماساژ نیازی به استفاده از روغن ندارد اما می‌توانید برای تاثیر بیشتر آن روی بیمار، از رایحه روغن اسطوخدوس برای ایجاد آرامش و ریلكسی در بیمار كمك بگیرید. برای شروع تنها كافی است 2 برجستگی موازی در محل رویش موهای حد فاصل گردن و سر را شناسایی كرده و با كمك هر 2 انگشت شست برای ماساژ این نقاط آماده شوید. در این حالت سرانگشت هر 2 شست را به آرامی روی برجستگی‌ها قرار داده و با كمك 4 انگشت دیگر طرفین سر را درون دست‌ها محافظت كرده تا به این ترتیب از حركت‌های بی‌مورد سر جلوگیری كنید. برای ماساژ این نقاط، كافی است انگشت شست را به‌صورت دورانی در محل برجستگی‌ها حركت دهید. با شروع ماساژ از سر،  آرامش را از نقاط بالایی بدن به بخش پایینی بدن منتقل می‌كنید.





ماساژ شكم در 2 مرحله

در این مرحله از بیمار بخواهید به پشت روی تخت دراز بكشد. در منطقه شكم بیمار درست 4 انگشت بالاتر از ناف و یك انگشت پایین‌تر از قفسه سینه نقطه‌ای وجود دارد كه ماساژ دادن آن به‌مدت یك تا 3 دقیقه به عمیق شدن خواب بیمار كمك می‌كند. دقت داشته باشید برای ماساژ این منطقه نباید فشار زیادی را به شكم بیمار وارد كنید. بنابراین خیلی آرام و با بهره گرفتن از 2 انگشت شست نقطه مورد نظر را ماساژ دهید. در این مرحله ماساژ ارائه شده به بیمار به‌صورت صفر و یك صورت می‌گیرد. به این ترتیب كه 3 ثانیه نقطه مورد نظر را فشار می‌دهید و 3 ثانیه آن را آزاد نگه می‌دارید.





3دقیقه ناف  را ماساژ دهید

در ادامه روند آماده‌سازی‌ بیمار برای خواب، كافی است در نقطه‌ای كه آن را 4 انگشت پایین‌تر از ناف بیمار پیدا می‌كنید، ماساژ را ادامه دهید. برای ماساژ این بخش باید مراقب باشید تنها از یك انگشت استفاده كنید و ماساژ را در سطحی وسیع‌تر به بیمار ارائه دهید. برای این منظور كافی است سرانگشتان دست‌تان را در محل مورد نظر گذاشته و با كمك سرانگشتان دست دیگر فشارهای خفیفی به محل ذكر شده وارد كنید. به مرور این فشارها را افزایش دهید. میزان این فشارها باید به‌گونه‌ای باشد كه دریافت‌كننده ماساژ احساس درد نداشته باشد و در آرامش باشد. در این مرحله باید مراقب بود، مدت زمان ماساژ بیشتر از 3 دقیقه نشود.





افزایش‌آرامش عضلات پشت

در این مرحله از بیمار بخواهید، به روی شكم بخوابد. سپس روی ستون فقرات درست روی مهره هفتم ستون فقرات و در 2 طرف خط عمودی كه بدن را به 2 نیم قسمت می‌كند با كمك 2 انگشت شست به ماساژ بیمار بپردازید. برای این كار كافی است با كمك انگشتان شست فشارهای خفیفی را به نقاط مورد نظر وارد كرده و به مرور در مدت زمان 3 دقیقه این فشارها را افزایش دهید.





ارتقای كیفیت خواب

در این حالت برای افزایش میزان تاثیر پذیری ماساژ در بهبود وضعیت خواب كافی است، در قسمت پایین كمردرست یك انگشت مانده به دومین مهره در طرفین ستون فقرات را با كمك سرانگشت هر 2 شست ماساژ دهید. برای ماساژ این منطقه كافی است كه انگشت شست را به‌صورت دایره‌وار یا به‌صورت صفر و یك روی محل مورد نظر قرار دهید و این نقطه را ماساژ دهید. بهتر است این نقاط را به‌مدت یك تا 3 دقیقه به‌خوبی ماساژ دهید.



ماساژ كتف و آرام بخشی

در این مرحله كه بخش پایانی ماساژ محسوب می‌شود باید به آرامی و با حركت‌های بسیار آرام هر 2 دست بیمار را از سمت كتف‌ها به سمت پایین لمس كنید. به این ترتیب خیلی آرام كف هر 2 دست را روی كتف بیمار گذاشته و با حركت‌های آرام از سمت كتف به سمت كمر حركت داده و سعی كنید این حركت را در تمامی قسمت‌های پشت تكرار كنید. پس از این با كمك دست‌ها روی پاها نیز همین حركت را تكرار كنید. در این حالت از بیمار بخواهید به پشت بخوابد. همین حركت را روی بدن وی تكرار كنید و خیلی آرام اتاق بیمار را ترك كنید و اجازه دهید او در آرامش استراحت كند و به خواب رود.



نکته : دریافت ماساژ پیش از خواب علاوه بر آنكه موجب بهبود و ارتقای كیفیت خواب در  دریافت‌كننده ماساژ می‌شود، می‌تواند با تسریع و بهبود سرعت جریان خون، خونرسانی بهتری به سلول‌ها و اندام‌های بدن انجام دهد.

به این ترتیب با افزایش سرعت جریان خون و بهبود آن موادغذایی و اكسیژن مورد نیاز بدن تامین می‌شود. بنابراین استفاده از این ماساژ در آن واحد می‌تواند 2 اثر ماندگار و موثر در حفظ سلامت و تندرستی بدن داشته باشد.


ویدیو مرتبط :
درمان بی خوابی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گردو؛ ضد سرطان و درمان بی‌خوابی



 

 

 گردو؛ ضد سرطان و درمان بی‌خوابی

 

گردو در عین حال حاوی نوعی اسید آمینه به نام ال‌آرمبینین است كه به جریان بهتر خون در عروق كمك می‌كند.

 

خبرآنلاین: گردو غذای مغز، درمان بی‌خوابی و برای سلامت قلب و عروق و پیشگیری از سرطان سودمند است.

 

به گفته پژوهشگران در انگلیس، گردو یكی از منابع مهم پروتئین گیاهی و منبع سرشار از چربی‌های امگا 3 و اسید آلفالینولئیك است كه تاثیر مفید این مواد در عملكرد مناسب عروق شناخته شده هستند.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد، گردو حاوی خواص آنتی اكسیدانی قوی برای پیشگیری از سرطان است. همچنین چربی‌های اشباع نشده تك زنجیره‌ای موجود در گردو برای كاهش كلسترول زیان‌بار خون و نیز برای كاهش لیپوپروتئین كه عامل تصلب شرایین است، بسیار سودمند است.

 

براساس برررسی‌ها، گردو در عین حال حاوی نوعی اسید آمینه به نام ال‌آرمبینین است كه به جریان بهتر خون در عروق كمك می‌كند.

 

كارشناسان تغذیه می‌گویند گردو غذای مغز است و نقش مهمی در بهبود عملكرد سلول‌های مغزی ایفا می‌كند تا جایی كه حتی شما را به مرور زمان و با مصرف روزانه باهوش‌تر می‌كند.

 

ملاتونین یكی دیگر از مواد مفید موجود در گردو است كه به بهبود خواب كمك می‌كند و بنابراین در كاهش بی‌خوابی و درمان دیگر اختلالات خواب موثر است./عصرایران