سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

درمان آلرژی فصلی با رژیم غذایی


فصل بهار با تمام خوبی ها و زیبایی هایی که دارد، با یک مشکل بزرگ به نام «آلرژی فصلی» برای برخی افراد همراه است.

هفته نامه سلامت - ترجمه ندا احمدلو: فصل بهار با تمام خوبی ها و زیبایی هایی که دارد، با یک مشکل بزرگ به نام «آلرژی فصلی» برای برخی افراد همراه است. آلرژی فصلی با علائمی مانند عطسه، خارش چشم و لب ها، آبریزش از بینی یا چشم و سرفه های دوره ای و خشک خود را نشان می دهد و گاهی فرد را تا چند ماه، درگیر می کند.

هرچند پزشکان، دوری از فضاهای پر از گل و گیاه و مصرف داروهای ضدحساسیت را برای افراد مبتلا به آلرژی فصلی مناسب می دانند، اما رعایت چند نکته تغذیه ای برای پیشگیری از عود یا کمک به فرونشاندن علائم آلرژی فصلی هم می تواند کارآمد باشد. این مطلب به معرفی بهترین و بدترین خوراکی ها در حساسیت فصلی می پردازد.

بخور نخورهای حساسیت بهاره

جعفری، نعناع و پونه

جعفری و نعناع کنار انواع سبزی های پرزداری مانند پونه می تواند برای طولانی مدت گرده گیاهان را در خود نگه دارد و پاک کردن یا مصرف آنها به صورت خام می تواند باعث تشدید علائم آلرژی شود.

کرفس

کرفس هم جزو سبزی هایی است که می تواند گرده گل ها و گیاهان را برای طولانی مدت میان شاخ و برگ های خود نگه دارد و باعث تشدید علائم آلرژی شود. افراد مبتلا به آلرژی بهاره باید در این فصل از مصرف کرفس خام یا پاک کردن آن خودداری کنند اما مصرف کرفس پخته برای آنها مشکلی ایجاد نمی کند.

قارچ و بادمجان

مصرف برخی خوراکی ها باعث افزایش ترشح هیستامین در بدن و تشدید برخی علائم آلرژی فصلی مانند آبریزش بینی و عطسه می شود. از این رو، افراد مبتلا به آلرژِی فصلی باید در فصل بهار از مصرف خوراکی هایی مانند بادمجان، قارچ، خربزه، کشمش، پنیر و محصولات حاوی سرکه خودداری کنند.

گوجه فرنگی

ترکیبات موجود در گوجه فرنگی کنار خاصیت ماندگاری گرده گیاهان در این صیفی پرطرفدار هم می تواند احتمال تشدید علائم آلرژی در فصل بهار را افزایش دهد. از این رو، به افراد مبتلا به آلرژی فصلی توصیه می شود برای مدتی دور گوجه فرنگی را خط بکشند اما این افراد می توانند از رب یا سس گوجه فرنگی برای طعم دادن به غذای خود کمک بگیرند.

بخور نخورهای حساسیت بهاره

بادام

درخت بادام سرشار از انواع ترکیبات آلرژی زاست و بادام، جزو آلرژی زاترین خوراکی ها در فصل بهار محسوب می شود. بنابراین اگر از آلرژی فصلی رنج می برید، باید دور بادام و تمام فرآورده های آن مانند شیربادام، کره بادام  یا کیک و کلوچه های تهیه شده از بادام را در دوران عود آلرژی تان خط بکشید.

ماست پروبیوتیک

ماست و سایر محصولات حاوی باکتری های مفید پروبیوتیک، باعث تنظیم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن می شوند و شرایط را برای تخفیف علائم آلرژی، فراهم می کنند. بهتر است ماست پروبیوتیک را در میانه های روز یا ساعت های پایانی شب میل کنید.

پرتقال

محققان آمریکایی دریافته اند روغن های ضروری موجود در برخی میوه ها مانند پرتقال، نارنگی و لیمو می توانند به عنوان آنتی هیستامینی طبیعی عمل کنند و راه بینی را برای تنفس افراد مبتلا به آلرژی باز نگه دارند. به همین دلیل افراد مبتلا به آلرژی فصلی نباید از مصرف مرکبات در طول روز غافل شوند.

سیب

سیب، حاوی ترکیبی فلاونوییدی به نام «کوئرستین» است. این ترکیب، جزو ترکیبات ضدالتهاب محسوب می شود و می تواند از تهاجم هیستامین به سلول های سیستم ایمنی پیشگیری کند. از این رو، مصرف سیب در این روزهای بهاری به تمام افراد مبتلا به آلرژی توصیه می شود.

بخور نخورهای حساسیت بهاره

ماهی های چرب

انواع ماهی ماهی چرب مانند قزل آلا، سالمون، کیلکا و ساردین، حاوی اسیدهای چرب امگا 2 هستند. امگا 3 با کاهش التهاب راه های هوایی، باعث کم شدن برخی علائم آلرژی فصلی مانند سرفه و سوزش گلو می شود. از این رو، به افراد مبتلا به آلرژی فصلی توصیه می شود حتما ماهی های چرب، روغن زیتون یا روغن کانولا را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

پیاز

پیاز خام حاوی مجموعه ای از بیوفلاونوییدهاست که مهم ترین آنها، «کوئرستین» نام دارد. مصرف پیاز خام همراه غذا می تواند به باز شدن راه های هوایی و تنفسی افراد مبتلا به آلرژی فصلی کمک و مانند ضدالتهاب و آنتی هیستامینی طبیعی در بدن عمل کند.

محصولات غنی شده با ویتامین D

محققان دریافته اند مصرف شیر و سایر محصولات غنی شده با ویتامین D می تواند به بهبود عملکرد ریه ها و سیستم دفاعی بدن کمک کند، از این رو، افرادی که مبتلا به آلرژی فصلی هستند و عادت به مصرف چنین محصولاتی دارند، کمتر با سرفه و خس خس سینه مواجه خواهندشد.

چای سبز

انواع چای، مخصوصا چای سبز، دارای ترکیبات آنتی هیستامین هستند و می توانند علائم آلرژی فصلی مانند آبریزش بینی، خارش گلو و سرفه های خشک را تخفیف دهند. برای بهره بردن از خواص ضدآلرژی چای سبز، حداقل 2 تا 3 فنجان از آن را در طول روز بنوشید. بهتر است اولین چای را هم صبح ناشتا و قبل از بروز علائم آلرژی مصرف کنید.


ویدیو مرتبط :
آلرژی غذایی درمان می شود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان آسم کودکان با رژیم غذایی



آسم کودکان,درمان آسم کودکان,داروی آسم کودکان

درمان آسم کودکان با رژیم غذایی

 شواهد و مطالعات جدید نشان می دهند که رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، پروبیوتیک ها و روغن ماهی می تواند آسم کودک را درمان کند.
چکیده ای از تحقیقی که توسط گروه علوم و فناوری بیوشیمیایی دانشگاه ملی تایوان در تایپه انجام شد، نشان می دهد: «آزمایش تصادفی انجام شده بر روی 192 کودک مبتلا به آسم 10 تا 12 ساله نشان داد که میوه، سبزی، روغن ماهی و پروبیوتیک ها استفاده از داروهای آسم را کاهش داده و کارکرد تنفسی را بهتر می کنند.»
به گفته پژوهشگران، این گروه درمانی عصاره های میوه و سبزی، روغن ماهی و پروبیوتیک (مکمل fvfp) دریافت کردند که نوعی باکتری است که به حفظ تعادل طبیعی ریزگیاهان در روده ها کمک می کند.
شرکت کنندگان در شروع آزمایش و در هفته هشتم و شانزدهم ارزیابی شدند.
مشخص شد که فست فود پشت قضیه آسم در کودکان است.
«نتایج نشان دادند که گروه درمانی از لحاظ پارامترهای کارکرد تنفسی بهبود یافته و میزان استفاده از اسپری آسم و داروهای استنشاقی در آنها کاهش یافت. نتایج نشان دادند که مکمل های fvfp استفاده از دارو را کاهش می دهند و کارکرد تنفسی در کودکان مبتلا به آسم را کاهش می دهند.»
نتایج این تحقیق که عنوان آن "کاربرد کمتر دارو و بهبود کارکرد تنفسی با مکمل های حاوی سبزیجات و عصاره میوه ها، روغن ماهی و پروبیوتیک ها در دانش آموزان مبتلا به آسم: آزمایش کنترل شده تصادفی" است، توسط کارشناسان و پزشکان نیز تأیید شد.

 آسم کودکان,درمان آسم کودکان,داروی آسم کودکان

 مطالعات جداگانه ثابت کردند که انواع دیگر غذاها هم ممکن است ابتلای زودهنگام به آسم را افزایش دهند.

دانشمندانی از کشورهای نیوزیلند، اسپانیا، استرالیا، آلمان و بریتانیا کشف کردند که فست فود و غذاهایی با ارزش غذایی پایین ممکن است پشت قضیه ابتلا به آسم باشند.
تحقیقی نشان داده است که نوجوانان و کودکانی که بیش از سه بار در هفته همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و فست فودهای دیگر می خورند، 40 درصد بیشتر از دیگران احتمال ابتلا به آسم دارند.
فست فود تنها نوعی از غذا است که به ابتلا به آسم و آلرژی ها ارتباط دارد
همانطور که در مطالعه دانشگاه تایوان ثابت شده است، خوردن میوه به محافظت از کودکان و نوجوانان در برابر آسم و آلرژی کمک می کند. خوردن سه یا چند وعده میوه در هفته علائم شدید آسم را 11 در نوجوانان و 14 درصد در کودکان کاهش می دهد.

منبع:bartarinha.ir