سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

درباره پارافیلیا (انحراف جنسی) چه می دانید؟



انحراف جنسی,پارافیلیا چیست,انواع پارافیلیا

نمایشگری،مبدل پوشی، نظربازی، مازوخیسم جنسی از انواع  پارافیلیا هستند

 

درباره پارافیلیا (انحراف جنسی) چه می دانید؟
پارافیلیا (paraphilia)
می‌گوید زندگیم را دوست دارم اما افکارم دارد همه چیز را نابود می‌کند. کنجکاو از این مساله که چه افکاری باعث نابودی این زندگی است، ادامه یادداشت را می‌خوانم «36 سال سن دارم و دارای یک فرزند و همسر هستم. هرچند همسرم از آنچه که در ذهنم می‌گذرد خبر ندارد اما بی‌میلی‌ام برای برقراری رابطه زناشویی با او باعث شده روابطمان سردتر شود.

 

او می‌گوید دیگر دوستش ندارم و اگر بخواهم با این روند به زندگی مشترکمان ادامه دهم باید از هم جدا شویم.در اینترنت درباره مشکلم جستجو کردم و فهمیدم دچار پارافیلیای یادگارخواهی هستم. از اینکه به پزشک مراجعه یا درباره مشکلم با همسرم صحبت کنم، خجالت می‌کشم. نمی‌دانم مشکلم واقعا درمان‌پذیر است یا نه!


فارغ از درست یا غلط بودن تصورش، با وجود عصر تکنولوژی حاضر، وقتی صحبت در مورد مسائل جنسی در جامعه تابو است، طبیعی است که افرادی که دارای مشکلات جنسی هستند، نخواهند در این باره با کسی صحبت کنند یا صرفا از طریق ماهواره یا اینترنت در جستجوی پاسخ به سوالاتشان در این زمینه باشند و شاید همین بلاتکلیفی در رسیدن به پاسخی درست دلیلی بر تشدید مشکلات در این افراد باشد.


دکتر قربانی، روانپزشک جنسی با اشاره به اینکه پارافیلیا به اشکال متفاوت تظاهر پیدا می‌کند و یک یا چند نوع آن می‌تواند در یک فرد وجود داشته باشد، گفت: پارافیلیا نوعی انحراف جنسی است و به حالتی اشاره می‌شود که در آن حالت برانگیختگی جنسی، به تصوری بسیار خاص چه از نظر ادراکی و چه یادآوری بستگی دارد نه به تصور شریک جنسی. درواقع در این حالت، فرد به طرق مختلف به جز رابطه جنسی طبیعی، دچار لذت جنسی می‌شود که می‌تواند در قالب دیدن فیلم، تصاویر، شی، مالش، دیدزدن و ... باشد که شامل انحرافات جنسی می‌شود.

 

پارافیلیا (انحراف جنسی) در اشکال متفاوت تظاهر پیدا می‌کند و یک یا چند نوع آن می‌تواند در یک فرد وجود داشته باشد. نمایشگری، یادگارخواهی، بچه‌بازی، مبدل پوشی، نظربازی، مازوخیسم جنسی، مالش و سادیسم از انواع مختلف پارافیلیاست.


وی در ادامه یادآور شد: در یادگارخواهی یا فتیشیزم فرد با دیدن مو، لباس، کفش و... جنس مخالف دچار برانگیختگی می‌شود به جای اینکه با همسر خود تماس فیزیکی یا ارتباط زناشویی طبیعی برقرار کند. در این انحراف بیمار از یک شی مانند کفش پاشنه بلند خانم‌ها یا جوراب زنانه و... لذت می‌برد. به طور معمول او برای برانگیخته شدن به این شی نیاز دارد و بدون آن برانگیخته نمی‌شود. این رفتار می‌تواند تاثیر منفی‌ای بر زندگی زناشویی فرد بگذارد. البته نوع دیگر یادگارخواهی هم همراه با مخالف‌پوشی است که در این حالت، فرد با پوشیدن لباس جنس مخالف به لذت جنسی می‌رسد.


دکتر قربانی با اشاره به اینکه تمام انحرافات جنسی که در قالب پارافیلیا تظاهر پیدا می‌کنند، درمان واحدی برایشان مطرح بوده و فقط ممکن است در جزییات روند درمانی تغییراتی شکل بگیرد، توضیح داد: درمان واحدی برای تمام انحرافات جنسی که در قالب پارافیلیا تظاهر پیدا می‌کنند، وجود دارد و فقط ممکن است در جزییات روند درمانی تغییراتی شکل بگیرد، مثلا در جلسات روان‌درمانی در نوع برانگیختگی یادگارخواهی به افراد توصیه می‌شود کمتر در یک اتاق خلوت حضور داشته باشند یا به فردی که دچار پارافیلیا مالشی است، پیشنهاد می‌شود از حضور در اماکن شلوغ اجتناب کند.

 

انحراف جنسی,انواع پارافیلیا,پارافیلیا چیست

یکی از عوامل موثر در بروز پارافیلیا احساس ناتوانی جنسی است

 

 وی با تاکید بر اینکه بیماران پارافیلیا برای درمان، نیاز به جلسات سایکوتراپی- روان‌درمانی دارند تا مشخص شود چرا رابطه صحیح برقراری رابطه زناشویی را رها می‌کنند و به انحرافات جنسی رو می‌آورند، گفت: در بسیاری از موارد به چندین جلسه روان‌درمانی نیاز است تا عامل موثر در بروز این رفتار مشخص شود و ببینیم در پس زمینه ذهنی این افراد چه می‌گذرد. چه بسا خیلی از این افراد با آنکه متاهل هستند، دچار انحرافات جنسی می‌شوند.


قربانی با اشاره به اینکه در ارزیابی‌های روان‌درمانی دلایل مختلفی به دست می‌آید که عامل موثر در بروز این رفتار در فرد است، گفت: گاهی پس از چند جلسه روان‌درمانی مشخص می‌شود بیمار به دلیل اینکه در گذشته بنا به دلایلی تجربه تلخ و ناخوشایندی از برقراری رابطه جنسی کسب کرده، تمایلی به برقراری رابطه جنسی با شریک زندگی‌اش ندارد بنابراین برای رفع نیاز خود به انحرافات جنسی روی می‌آورد.

 

از دیگر علل موثر در بروز این رفتار را می‌توان سردمزاجی همسر هم دانست. تعدادی از بیماران هم به دلیل اینکه شریک زندگی‌شان نسبت به برقراری رابطه سردمزاج است، به انحرافات جنسی روی می‌آورند. اغلب این افراد، به دلیل اینکه جزو کسانی نیستند که بتوانند خارج از چارچوب خانواده ارتباط برقرار کنند به سمت انحرافات جنسی گرایش پیدا و نیازهای خود را برطرف می‌کنند. معمولا در این شرایط فرد همسرش را دوست دارد و نمی‌خواهد با فرد دیگری رابطه برقرار کند درنتیجه ممکن است به پارافیلیای یادگارخواهی یا مالشی و... روی بیاورد.


دکتر قربانی همچنین از دیگر عوامل موثر در بروز پارافیلیا را احساس ناتوانی جنسی برشمرد و گفت: افرادی هم که توانایی برقراری رابطه جنسی را در خود نمی‌بینند و نمی‌توانند رابطه‌ ی جنسی را پیش ببرند، بیشتر در معرض گرایش به انحرافات جنسی یا پارافیلیا هستند. اغلب این افراد به دلیل اینکه حین برقراری رابطه جنسی دچار استرس و اضطراب می‌شوند یا در رسیدن به نعوظ و حفظ آن مشکل دارند یا به دلیل اینکه آماده برقراری یک رابطه جنسی نیستند و... تصمیم می‌گیرند نیازهایش را به طرق مختلف به جز تماس فیزیکی با همسر یا ارتباط زناشویی طبیعی برآورده کنند.

 

به گفته این روانپزشک، مسایل بیولوژیکی هم عامل موثر دیگر در شکل‌گیری این رفتار هستند که فرد را به سمت انحراف جنسی سوق می‌دهند. معمولا گاهی در علل بیولوژیک حتی زمینه ژنتیک و وراثت مطرح است مثلا رفتارهایی چون دیدزدن یا یادگارخواهی کاملا در افراد یک خانواده دیده می‌شود.

 

قربانی با هشدار اینکه گاهی افسردگی ناشی از کم شدن میزان سروتونین نیز می‌تواند در بروز این انحرافات جنسی نقش داشته باشد، خاطرنشان کرد: در روان‌درمانی پس از شناسایی عامل موثر در سوق دادن فرد به سمت انحرافات جنسی، درصدد رفع آن اقدام‌های درمانی لازم انجام می‌شود. مثلا در یادگارخواهی روان‌درمانی با هدف شناسایی علت اولیه این انحراف صورت می‌گیرد و معمولا درصد زیادی از افراد به درمان جواب می‌دهند. اما در انواعی از پارافیلیا ممکن است به جز جلسات روان‌درمانی به درمان دارویی نیز نیاز باشد.

 

با توجه به اینکه اکثر انحرافات جنسی یا پارافیلیا ناشی از علل بیولوژیک است، تجویز داروهای سروتونرژیک (ضدافسردگی و ضد وسواس یا داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین) می‌تواند در بهبود بیماران موثر باشد. البته گاهی هم مصرف داروهای آنتی‌سایکوتیک در دوزهای پایین تا متوسط برای درمان به بیمار توصیه می‌شود چراکه نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد گاهی از نظر زیستی و بیولوژیک بروز برخی رفتارهای پارافیلیا، به دلیل وجود افسردگی و رفتارهای وسواس‌گونه در فرد است.

 

حتی گاهی افسردگی ناشی از کم شدن میزان سروتونین نیز می‌تواند در بروز این انحرافات جنسی نقش داشته باشد که با افزایش سروتونین از طریق مصرف داروهای سروتونرژیک مشکل برطرف و حل خواهد شد. البته این امر نیازمند درمان و استفاده طولانی‌مدت از داروهاست. وی در پایان با تاکید بر اینکه مشکل پارافیلیا یا انحراف جنسی درمان‌پذیر است، گفت: متاسفانه مشکل اصلی بیماران مبتلا به پارافیلیا، تن ندادن آنها به درمان است و اغلب آنها برای درمان به پزشک مراجعه نمی‌کنند درحالی که اگر به پزشک متخصص مراجعه کنند، مشکلشان درمان‌پذیر خواهد بود.
منبع : salamaneh.com
 


ویدیو مرتبط :
انحراف جنسی در آخرالزمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انحراف جنسی (پارافیلیا) و درمان آن



انحراف جنسی,پارافیلیا,انواع انحرافات جنسی

 انحراف جنسی (پارافیلیا) و درمان آن
این اختلالات به صورت تکانه ها، خیالپردازانه ها، یا اعمال جنسی که غیرمعمول، انحرافی، یا غریب هستند،مشخص میگردند. شیوع آنها در مردها بیش از زنان میباشد.علت، ناشناخته است. استعداد زیست شناختی (الکتروانسفالوگرام غیرطبیعی،هورمونهای غیرطبیعی) ممکن است با عوامل روانشناختی، مثل سوءرفتار در زمان کودکی، تقویت گردد.

 

فرضیه روانپویشی پارافیلیا را ناشی از تثبیت در یکی از مراحل روانی - جنسی رشد، یا کوششی برای محافظت در مقابل اضطراب اختگی (exhibitionism) میداند. فرضیه یادگیری، ارتباط بین یک عمل یا برانگیختگی جنسی در دوران کودکی را که منجر به یادگیری شرطی میشود، عامل میداند.
فعالیت پارافیلیائی به صورت وسواسی است. بیماران، به طور مکرر در رفتار انحرافی خود گرفتار هستند و قادر به کنترل تکانه خود نمیباشند. در شرایط استرس، اضطراب، یا افسردگی، احتمال انجام رفتار انحرافی بیشتر است.

 

ممکن است بیمار چندین بار عزم کند که این رفتار را کنار بگذارد. ولی معمولاً قادر به ترک آن برای مدت طولانی نیست، واکنش نمائی و متعاقب آن احساس گناه شدید رخ میدهد. روشهای درمانی، که تنها به میزان متوسط موفقیتآمیز بوده اند، عبارتند از: روانردمانی بینشمدار، رفتاردرمانی، دارودرمانی به تنهائی یا همراه با درمانهای ذکر شده.

انحرافات جنسی یا پارافیلیاهای شایع عبارتند از:


اختلال: عورت‌نمائی (exhibitionism)
 تعریف: نشان دادن آلت تناسلی برابر عموم، در زنان نادر است.
ملاحظات عمومی:
افراد می‌خواهند که به جنس مؤنث شوک وارد کنند، واکنش‌ او تصدیقی برای سالم بودن آلت تناسلی به
بیمار است.
درمان:روان‌درمانی بینش‌مدار، شرطی‌سازی انزجاری.

زنان باید سعی کنند که به مرد عورت‌نما توجهی نکنند، چرا که او خطرناک نیست، اگرچه نفرت‌انگیز است، یا به پلیس خبر دهند.


اختلال: یادگارخواهی (fetishism)
تعریف: انگیختگی جنسی با اجسام بی‌جان (مثلاً کفش، مو، لباس)
ملاحظات عمومی: تقریباً همیشه در مردان دیده می‌شود، اغلب به دنبال آن احساس گناه اتفاق می‌افتد.
درمان: روان‌درمانی بینش‌مدار، شرطی‌سازی انزجاری، غرقه‌سازی تجسمی (یعنی بیمار با یادگار، آن‌قدر خودارضائی می‌کند که اثر انگیختگی را از دست بدهد (اشباع‌سازی خودارضائی). 


اختلال: مالش (frotteurism)
تعریف: مالیدن آلت تناسلی به جنس مؤنث برای ایجاد انگیختگی و ارگاسم
ملاحظات عمومی: در مکان‌های شلوغ اتفاق می‌افتد، مثلاً مترو، معمولاً مردان منفعل و فاقد اعتمادبه‌نفس
آن را انجام می‌دهند.
درمان: روان‌درمانی، بینش‌مدار، شرطی‌سازی انزجاری، گروه‌درمانی، داروهای ضدآندروژن


اختلال: بچه‌بازی (castration anxiety)
 تعریف: فعالیت جنسی با کودکان کم‌تر از سیزده سال، شایع‌ترین پارافیلیا است
ملاحظات عمومی: %۹۵ هتروسک.سوال، ۵% هموسک.سوال، خطر تکرار رفتار زیاد است. بیمار از برقراری روابط جنسی با بزرگسالان می‌ترسد، اعتمادبه‌نفس پائین است. ۱۰ تا ۲۰% کودکان تا سن ۱۸ سالگی، مورد تعرض قرار می‌گیرند.
درمان: قرار دادن بیمار در واحد درمانی، گروه‌درمانی، روان‌درمانی، بینش‌مدار، داروهای ضدآندروژن برای کاهش میل جنسی


اختلال: آزارگری(سادیسم) جنسی (transvestic fetishism)
تعریف: برانگیختگی جنسی در اثر رنج دادن روانی یا جسمی شخص دیگر ایجاد می‌شود.
ملاحظات عمومی: اغلب در مردان دیده می‌شود. از نام مارکی دوساد گرفته شده. در بعضی موارد منجر به تجاوز جنسی می‌گردد.
درمان: روان‌درمانی بینش‌مدار، شرطی‌سازی انزجاری

 

اختلال: آزادخواهی (مازوخیسم) جنسی (pedophilia)
تعریف: لذت جنسی، با سوءرفتار جنسی یا روانی قرار گرفتن، یا تحقیر شدن (آزادخواهی اخلاقی ـ se.xual masochism) حاصل می‌شود.
ملاحظات عمومی: دفاع در مقابل احساس گناه مربوط به ارتباط جنسی، مجازات و تنبیه را به خود برمی‌گرداند.
درمان: روان‌درمانی بینش‌مدار، گروه‌درمانی


اختلال :یادگارخواهی همراه میدان‌پوشی (voyeurism)
تعریف: میدان‌پوشی
ملاحظات عمومی: اغلب برای انگیختگی دگرجنس‌خواه استفاده می‌شود.
مبدل‌پوشی مرد به زن شایع‌تر است.
نباید با ترانس‌سک.سوالیسم که فرد خواهان تعلق به جنس مخالف است، اشتباه شود.
درمان: روان‌درمانی بینش‌مدار


اختلال: چشم‌چرانی (excretory paraphilias)
تعریف: برانگیختگی جنسی با نگاه کردن به اعمال جنسی (مقاربت یا شخص برهنه) حاصل می‌شود. ممکن است در زنان هم اتفاق بیفتد، ولی در مردان شایع‌تر است. نوع دیگر آن گوش دادن به مکالمات اروتیک است (مثل ارتباط جنسی تلفنی

ملاحظات عمومی: معمولاً در مدت عمل چشم‌چرانی، خودار.ضائی اتفاق می‌افتد. معمولاً به‌دلیل ولگردی یا چشم‌چرانی دستگیر می‌شوند.
درمان: روان‌درمانی بینش‌مدار، شرطی‌سازی انزجاری. 


اختلال: پارافیلیاهای دفعی (coprophilia)
تعریف: مدفوع کردن (کوپروفیلیا ـ urophilia) یا ادرار کردن (اوروفیلیا ـ zoophilia) روی شریک جنسی یا برعکس
ملاحظات عمومی: تثبیت در مرحله مقعدی رشد، klismaphilia
درمان: روان‌درمانی بینش‌مدار. 


اختلال: حیوان‌خواهی
تعریف: ارتباط جنسی با حیوانات
ملاحظات عمومی: در مناطق روستائی شایع‌تر است، ممکن است فرصت‌طلبانه باشد
درمان: تغییر رفتار، روان‌درمانی بینش‌مدار


منبع:tanzimekhanevadeh.com