سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دانستنی هایی درباره پوکی استخوان



 

 

دانستنی هایی درباره پوکی استخوان

 

استئوپروز یا پوکی استخوان یک بیماری پرهزینه بوده که ممکن است لطمات جبران ناپذیری به نیروی کار و سطح رفاه عمومی وارد کند و با توجه به مسن شدن جمعیت کشور این بیماری در سال های آینده شیوع زیادی خواهد داشت که با اجرای برنامه های پیشگیرانه می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

استخوان به عنوان یک بافت زنده از دو لایه خارجی ضخمیم و لایه داخلی شبكه ‏هایی محكم و سفت شبیه لانه زنبور تشکیل شده است وقتی سوراخ‏های ما بین شبكه‏ ها (لایه داخلی) به علت تخریب بافت بزرگ شوند به آن پوكی استخوان می‏گویند. در اثر چنین تغییری استخوان ضعیف شده و با كوچكترین ضربه دچار شكستگی می‏شود. از دست‏ دادن استخوان‏ها به طور خاموش و بی‏سر و صدا اتفاق می‏افتد و اغلب هیچ علامتی تا زمان رخ دادن شكستگی وجود ندارد.

بیماری استئوپروز ( پوكی استخوان ) را همراه سكته قلبی، سكته مغزی و سرطان ، چهار دشمن اصلی انسان در عصر حاضر است چرا که بعد از 35 سالگی فرایند پوکی استخوان شروع می شود به نحوی که از سن 65 سالگی از هر 3 زن ، یك نفر دچار شكستگی مهره و پس از 70 سالگی از هر 5 زن یكی دچار شكستگی استخوان لگن بدنبال پوكی استخوان می شود.

ستون فقرات، ران، لگن، مچ دست و قسمت فوقانی بازو از مهترین اندام های بدن هستند که دچار شکستگی می شوند.

عوامل مستعدكننده پوكی استخوان به دسته قابل كنترل و غیرقابل كنترل تقسیم می شود كه گروه قابل كنترل شامل ورزش نكردن، كمبود كلسیم و ویتامین D، سیگار كشیدن و رژیم غذایی نا مناسب است که که با اصلاح این موارد از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

اما عوامل غیرقابل كنترل در پوكی استخوان که در قالب سن، جنس، یائسگی، سابقه فامیلی، نژاد، وزن و اندازه استخوانها، بیماری های مزمن و داروها دسته بندی می شود که از حیطه افراد خارج است.

قطعی‏ ترین روش " اندازه‏ گیری تراكم استخوان" می‏باشد كه بدون درد است و با استفاده از دستگاه مخصوص میزان تراكم در استخوان ران و ستون مهره‏ها اندازه‏گیری می‏شود که با تشخیص اولیه پوكی استخوان می‏توان آن را متوقف یا از پیشرفت آن جلوگیری كرد.

برای افرادی كه مبتلا به پوكی استخوان هستند، هر نوع ورزشی مناسب نیست. باید بدانند شروع به ورزش و افزایش فعالیت‏های فیزیكی در هر سنی امكان‏پذیر است تداوم ورزش و فعالیت‏های فیزیكی باعث اثرات مثبت بر روی عضلات و استخوان‏ها می‏شود ورزش‏هایی مانند جست و خیز و پریدن و برخی حركات یوگا برای افراد پیر مناسب نیستند زیرا ممكن است با ایجاد فشار بر روی استخوان ها سبب ایجاد شكستگی شوند.

ابتلا به کمردردهای حاد و در نهایت مزمن، شكستگی انتهای استخوان ساعد و سر استخوان ران و افتادن دندانها از شایع ترین علائم بروز پوکی استخوان است.

کنترل وزن و پیشگیری از چاقی، دریافت كلسیم كافی ( حداقل 1200 تا 1000 میلی گرم در روز ) و ویتامین دی (800 تا 400 واحد در روز )، پرهیز از مصرف الكل و سیگار ، غذاهای پرنمك و رژیم پر پروتئین، جایگزین كردن نوشابه های طبیعی ( آبمیوه ، دوغ، انواع شربت ها ) به جای نوشابه های كافئین دار ( انواع كولا و قهوه )، مصرف روغن های غیر اشباع مثل آفتاب گردان ، ذرت ، زیتون، قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت 30 تا 15 دقیقه ( نور خورشید از پشت شیشه و لباس بی تاثیر است) انجام فعالیت بدنی منظم در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان توصیه می شود.

هم چنین پزشکان دریافت كلسیم بیش از نیاز عادی در موارد حاملگی و شیر دهی و احتراز از بارداری مكرر و با فاصله كم را ضروری می دانند.

زمین خوردن در افراد مسن شایع و از عوارض آن زخمی شدن، شكستگی و بستری شدن در بیمارستان است كه بدنبال آن شخص بطور موقت در انجام كارهای شخصی خود ناتوان و از اجتماع منزوی می‏گردد و دچار ناراحتی‏های روحی و روانی مانند افسردگی می‏شود.

كف حمام باید پوششی داشته باشد كه مانع از لیز خوردن بشود. دستگیره‏هایی در حمام نصب شود كه بتوان هنگام از دست دادن تعادل از آنها استفاده نمود. استفاده ازصندلی یا چهارپایه در حمام در جلوگیری از افتادن توصیه می شود.

در آشپزخانه نیز باید وسایل حفظ تعادل در دسترس باشد. پله‏ ها مجهز به نرده باشد تا هنگام بالا و پایین آمدن بتوان به عنوان تكیه گاه از آنها استفاده كرد.

حركات ورزشی در آب، تحریكات الكتریكی پوست كه باعث تحریك عصب می‏شود، همچنین داروها نیز در كاهش درد هنگام شكستگی استخوان اثر بخش هستند.

داروهایی مانند (بیسفوسفونات‏ها) باعث افزایش تراكم استخوان شده، سرعت و پیشرفت نازك شدن استخوان‏ها را به تعویق می‏اندازد در نتیجه شانس شكستگی را کاهش می دهند.

منبع:isna.ir


ویدیو مرتبط :
پوکی استخوان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغذیه غلط کودکی پوکی استخوان می آورد



 

 

تغذیه  غلط کودکی پوکی استخوان  می آورد

 

 

تغذیه غلط کودکی پوکی استخوان می آورد پوکی استخوان گرچه تظاهرات بالینی خود را در دوران میانسالی و سالمندی بروز می دهد ولی هره مند نبودن از تغذیه متناسب و فعالیت های بدنی در دوران کودکی باعث بروز این بیماری می شود.

 

پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان ها یا استئوپنی گرچه تظاهرات بالینی خود را در دوران میانسالی و سالمندی نشان می دهند ولی بذر آن در ایام کودکی و جوانی افشانده می شوند.

 

بهره مند نبودن از تغذیه متناسب و فعالیت های بدنی لازم در طول زمان بذرهای اولیه ریشه دوانده و پرورش پیدا می کند.

 

اسکلت و استخوان بندی انسان ها نه تنها چهارچوب و ساختار بدن را تشکیل می دهد بلکه محافظت اندام های داخلی، تأمین امکان تنفس و مشارکت در خون سازی را به عهده داشته و به عنوان انبار کلسیم، فسفر و کربنات های بدن در تعادل اسیدی، بازی، حفظ و هدایت اغلب فعل و انفعالات زیست شیمیایی بدن نقش آفرینی می کند.

 

اعمال دیگر بافت استخوانی، ترکیب آن با سموم و فلزات سنگین وارد شده از طریق تنفس و خوردنی ها و آشامیدنی ها بوده تا بدین وسیله آسیب رسانی آن ها را کاهش دهد.

 

پوکی استخوان و از دست دادن تراکم استخوان ها ممکن است بین ۳۰ تا ۴۰درصد در ارتباط با عوامل محیطی از جمله میزان فعالیت شخص و نوع تغذیه باشد، لذا با بهبود کیفیت تغذیه و تغییر روش زندگی می توانیم تا حد بسیار قابل توجهی میزان بروز و گستردگی شیوع پوکی استخوان و شکستگی ها را کاهش دهیم.


انجام فعالیت های منظم بدنی در چهارچوب برنامه مناسب نه تنها برای سلامت استخوان های بدن در هر سنی تأثیرگذار خواهد بود بلکه در تأمین و تثبیت سلامت بدن نیز خالی از فایده نخواهد بود.

 

تشویق کردن کودکان و نوجوانان به انجام فعالیت های ورزشی مثل دویدن، پریدن، والیبال، فوتبال و ژیمناستیک که با تحمل وزن بدن همراهند باعث افزایش جذب کلسیم دریافتی در بدن شده و یک نوع بیمه برای حفظ تراکم استخوان ها در سنین بزرگسالی تلقی می شود.

 

شنا و دوچرخه سواری گرچه اثر کمتری در افزایش تراکم استخوان ها دارند. ولی به عنوان ورزش های محافظت کننده دستگاه گردش خون، عضله قلب و تقویت کننده عضلات تلقی می شوند. استفاده نکردن از منابع شیر، لبنیات کم چربی و سایر موادغذایی حاوی کلسیم مثل انواع کلم ها، بادام و کنجد زمینه پوکی استخوان را فراهم می آورد.

 

از طرف دیگر زیاده روی در مصرف مواد حاوی پروتئین، نمک طعام، نوشیدنی های حاوی کافئین و نوشابه های گازدار (به علت فسفاتی که در ترکیب خود دارند) بروز پوکی استخوان را تسریع خواهد نمود.