سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دانستنی‌های زنان شاغل



زنان شاغل,دانستنی‌های زنان شاغل

 

زن شاغل شاید موارد کوچک اما تاثیر گذار را در زندگی فرزند خود فراموش کند ، اما برنامه ریزی منظم می تواند این فراموشی ها را کاهش دهد.

اشتغال زنان

ساعت 7 صبح از خواب بیدار می شوید. با کمی عجله ودلهره از عدم به موقع رسیدن به محل کار، شوهر وکودک تان را از خواب بیدار می کنید. صبحانه را آماده کرده، بعد از صرف صبحانه ظرفها را داخل سینک می گذارید، روی میز را مرتب می کنید.

کودک تان را برای رفتن به مهد حاضر می کنید و به سمت محل کارتان حرکت می کنید. بعد ازظهر از محل کار باز می گردید، لباسهای کثیف را داخل ماشین می اندازید. شام را حاضر می کنید و.......

هر روز همین کارها با استرس خاص خود تکرار می شود، زن در خانه وظایفی دارد که هیچگاه مردان پس از مراجعت به منزل آن را تجربه نمی کنند. جایگاه زنان در زندگی مردان به طور سنتی نقش «مراقب کننده و یاور» است. داشتن چنین خصوصیتی به نوعی وظایف زنان را چه در مقابل خانواده و چه در مقابل کودکان بیشتر می کنید اما برای کاهش این استرس ها و نظم در امور روزمره یک زن شاغل باید چه کارهایی را انجام دهد؟

زنان شاغل معمولا کمتر در کنار کودکانشان هستند.کودکان معمولا در کنار مادران شاغل باید منتظر تعطیلات آخر هفته بمانند تا بتوانند در این زمان لحظاتی به پارک یا باغ وحش بروند.گاهی کودکان در این فرصت ها هم از والدین شان محروم هستند چرا که مادر خانواده معمولا باید غذاهای روزهای آینده را بپزد و معمولا نظم و نظافت خانه را روزهای تعطیل انجام دهد.

برنامه ریزی خوب، شرط اول

زندگی به این شکل علاوه بر اینکه برای مادر شاغل خسته کننده و دلهره آور است، اعضای خانواده را هم کسل می کند. حال آنکه با یک برنامه ریزی خوب افراد خانواده می توانند شب ها و تعطیلات آخر هفته ای پر ماجرا ، شاد همراه با استراحت داشته باشند و در کنار آن به امور خانه هم رسیدگی نمایند. روزهای تعطیل که معمولا پنجشنبه و جمعه است، زنان می توانند یک روز را به مرتب کردن خانه و جمعه ها را به استراحت یا گردش همراه با خانواده اختصاص دهند.

فراهم آوردن مواد غذایی مورد نیاز

مرد خانواده با فراهم آوردن مواد لازم برای طبخ غذا کمک می کند تا زن شاغل غذاهای طول یک هفته و غذای روزانه را تهیه کند. آماده بودن غذای مورد نیاز خانواده به نوعی استرس و نگرانی زن شاغل را در هنگام مراجعت به خانه می کاهد.

شستن لباس ها در طول هفته

یکی از مسائلی که در حال حاضر وجود دارد، مسائل اقتصادی خانواده ها است. این مسئله فعالیتهای زنان در خانه را هم تحت الشعاع قرار داده است. زنان شاغل معمولا بدلیل انباشته شدن لباس ها در آخر هفته به دفعات مکرر از ماشین لباسشویی استفاده می کنند.این امر ممکن است، قبض برق خانه را افزایش دهد، حال اگر یک یا دو روز خاص در هر هفته برای لباس شستن و کارهای جانبی اختصاص داده شود، با این روش انجام شستشوهای کوتاه در طول هفته، پهن کردن لباسها در صبح و خشک شدن آنها در طول روز باعث صرفه جویی و جلو افتادن در کارها شده و با همکاری سایر اعضای خانواده بخشی از کار انجام می شود.

زنان شاغل باید با همسر و خانواده خود درباره خواسته ها و آرزوها یشان و اهداف کاری شان صحبت کنند،این امر سبب خواهد شد که اعضای خانواده با توجه به این اهداف همسر و مادرشان را یاری دهند

کاهش حواس پرتی در زندگی با برنامه ریزی

یکی از مسائلی که کار در افراد ایجاد می کند، حواس پرتی در امور زندگی است. شخصی که ساعات اصلی زندگی را در محل کار بوده است، به نوعی ذهنش مختص کار می شود. به این دلیل که زن در خانه نقش اصلی را ایفا می کند، اشتغال ذهنی او در امور خانه بی نظمی ایجاد می کند. حال آنکه یک مرد بدلیل وظایف کمی که در خانه دارد، فراموش کاری اش در زندگی روزمره تاثیری زیادی ندارد. زن شاغل شاید موارد کوچک اما تاثیر گذار را در زندگی فرزند خود فراموش کند ، اما برنامه ریزی منظم می تواند این فراموشی ها را کاهش دهد.

با یک برنامه ریزی خوب افراد خانواده می توانند شب ها و تعطیلات آخر هفته ای پر ماجرا ، شاد همراه با استراحت داشته باشند و در کنار آن به امور خانه هم رسیدگی نمایند

توانایی های اعضای خانواده خود را لیست کنید

زنان شاغل برای اینکه اعضای خانواده هم در زندگی سهمی داشته باشند باید وظایفی را که سایر اعضا توانایی انجام آن را دارند، لیست کنند.

آنها باید با همسر و خانواده خود درباره خواسته ها و آرزوها یشان و اهداف کاری شان صحبت کنند،این امر سبب خواهد شد که اعضای خانواده با توجه به این اهداف همسر و مادرشان را یاری دهند.

این روش کمک می کند تا مباحثه و مذاکره ای صریح و واضح بین اعضای خانوده اتفاق بیافتد.صحبت در مورد موقعیت فعلی خود حتی اهداف آینده خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.

منبع: تبیان


ویدیو مرتبط :
شاغل بودن زنان = بیکاری مردان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنان شاغل وهمسران قدرناشناس



 

 

زنان شاغل وهمسران قدرناشناس

 

زنان باید با کنار گذاشتن حس وابستگی روحی و ذهنی، خودشان را باور کنند و به عنوان همسر و مادر در خانه، غیر از منشا اثر مالی، منشا اثر رفتاری هم باشند آنها باید خود را باور کنند اما هرگز این موضوع را به رخ دیگران نکشند.

 

هرچند انگیزه بسیاری از زنان شاغل کاملا شخصی نیست، بلکه در خدمت رفاه و رشد فکری خانواده است، اما آنها در پاره ای موارد، با قدرنشناسی همسر و شریک زندگی خود روبرو می شوند و اثرات مثبت اشتغال آنان در موارد بسیاری نادیده گرفته می شود.

 

مریم رامشت، در این زمینه گفت: در بعضی خانواده ها این نگرانی ایجاد می شود که زن با کسب درآمد، الگوی رفتاری دیگری را در پیش می گیرد. این پیشداوری ذهنی باعث مخالفت مرد با کار زن می شود، البته باید این موضوع را پذیرفت که به هر حال استقلال نظر و تفکر زن خانه دار با شاغل شدن او تغییر می کند. اما در کل به دلیل دیدگاه سنتی جامعه که کار اصلی زن را در خانه می داند، حتی برخی مردان که از نظر مالی و به دلیل مشکلات اقتصادی به درآمد همسر نیازمند هستند، با کار کردن زن مخالفت مستقیم یا غیرمستقیم می کنند.

 

این روان شناس ادامه می دهد: زنی که برای کمک به درآمد خانه کار می کند، وقتی با چنین دیدگاهی روبرو می شود، نوعی حالت تعارض حس می کند. بنابراین با استفاده از مکانیسم های جبرانی، به جای این که فکر کند او هم احتیاج به استراحت دارد، دائم مشغول به کار می شود و تمام کارهای خانه را به تنهایی انجام می دهد و برای جلوگیری از مخالفت همسرش، از او کمک نمی خواهد. بدین گونه به نظر می رسد به طور غیرمستقیم خود را تنبیه می کند.

 

دکتر رامشت نخستین راهکار حل این مشکل را، بحث و مذاکره می داند و می گوید: زنان باید با جرات و اعتماد به نفس با همسر خود صحبت کنند و با این کار به همسر شناخت دهند تا متوجه وضعیت خاص او بشود و نقش نهاد حمایتی را برای او ایفا کند. یک گفت وگوی مسالمت آمیز مبتنی بر استدلال و تحلیل، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

 

او دومین راهکار را باور توانایی های زنان توسط خود آنها می داند:

 

زنان باید با کنار گذاشتن حس وابستگی روحی و ذهنی، خودشان را باور کنند و به عنوان همسر و مادر در خانه، غیر از منشا اثر مالی، منشا اثر رفتاری هم باشند. آنها باید خود را باور کنند اما هرگز این موضوع را به رخ دیگران نکشند.

 

رامشت سومین راهکار را تغییر رفتار می داند: سومین مساله، تغییر رفتاری است که القای منفی می کند. گاهی زن نشان می دهد همسر وابسته به اوست. این موضوع باعث ایجاد حالت تدافعی در شوهر می شود که به پایه های زندگی خانواده لطمه خواهد زد.

 

او در مورد راهکار چهارم می گوید: زن باید عشق و محبت را بدون واسطه ابراز کند. اگر مردی ببیند محبت همسرش با وجود این که در بیرون از خانه کار می کند، تغییری نکرده است، به مرور متوجه این موضوع می شود که او هم باید به طور متقابل محبت و همکاری داشته باشد تا زندگی شیرین تری را تجربه کنند . در ضمن زنان می توانند با تقسیم کارهای منزل بین بچه ها و کمک گرفتن از همسر و فرزندان، نحوه صحیح زندگی را به کودکان خود آموزش دهند و با استفاده از فرصت های به وجود آمده، تجدید قوا کنند. به این ترتیب زن می تواند ضمن ایفای نقش در خانواده و جامعه، از تضاد این نقش ها جلوگیری و موفقیت خویش را تضمین کند.

منبع:noorsabet.com