سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دانستنيهای بسيار مهم درباره تغذيه در كودكان



حفظ تعادل مواد غذایی در كودكان به آسانی میسر نیست زیرا نیازهای غذایی آنها با رشدشان تغییر می‌كند علاوه بر این كه سلیقه و عادات غذایی و میزان فعالیت‌شان نیز متغیر است.

نیازهای غذایی یك كودك براساس سن ، سایز و متابولیسم بدن، شرایط سلامت آنها و سایر عوامل عوض می‌شود.

تغذیه کودک

نوزادان همه نیازهای غذایی‌شان را از طریق شیر مادر یا شیر خشك تامین می‌كنند.

سنی كه در آن كودك می‌تواند غذای جامد دریافت كند متفاوت است. تغذیه كودكان بالای دو سال به استثنای میزان كالری مورد نیازشان مانند بزرگسالان است.

به طوری كه آنان نیز نیازمند طبقه‌بندی مناسب مواد مغذی، ویتامین‌ها (مانند ویتامین سی ) املاح معدنی (مانند كلسیم، آهن) برای رشد، تكامل و عملكرد بدنشان هستند.

مواد غذایی عبارتند از:

* كربوهیدرات‌ها: این تركیبات منبع اصلی كالری مورد نیاز بدن انسان هستند.

توصیه متخصصان تغذیه این است كه بین 50 تا 60 درصد كالری روزانه یك فرد از كربوهیدرات‌ها به ویژه نوع مركب تامین شود.


* پروتئین: این مواد در گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات، آجیل، تخم‌مرغ و محصولات لبنی یافت می‌شوند.

پروتئین‌ها برای ساختن و ترمیم اكثر بافت‌های بدن (مانند عضلات، پوست، اندام‌ها و سیستم ایمنی) ضروری هستند. به طور كلی توصیه می‌شود حدود 10 تا 20 درصد كالری روزانه یك فرد از پروتئین‌ها تامین شود.

گوشت قرمز

* چربی‌ها:


این تركیبات كه لیپید هم نامیده می‌شوند، در مقدار مناسب برای سلامت حیاتی‌اند. چربی بخشی از غشاء همه سلول‌ها و پوشش اعصاب است كه برای عملكرد رسانایی اعصاب اهمیت دارد. توصیه می‌شود بیش از 35 درصد كالری روزانه در رژیم غذایی كودكان بالای دو سال، نوجوانان یا بزرگسالان از چربی تامین نشود.

* فیبر:


یك ماده غذایی پركننده است كه به حركت غذا در طول دستگاه هاضمه كمك كرده از یبوست جلوگیری می‌كند. غلات سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزیجات تازه منابع خوبی از فیبر هستند.

آكادمی طب كودكان امریكا توصیه می‌كند مراقبین بهداشتی برای اطمینان از دریافت همه مواد مغذی، ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز، هرم غذایی را به عنوان یك مرجع در نظر گیرند.

این هرم غذایی شامل شش پلكان به رنگ‌های مختلف است كه هر یك نشانگر یك گروه غذایی خاص شامل دانه‌ها، سبزیجات، میوه‌ها، محصولات لبنی، منابع پروتئینی (مانند گوشت، ماهی، حبوبات، آجیل) و چربی‌ها و روغن‌ها است.

همراهی تغذیه مناسب و ورزش به حفظ سلامت و تناسب بدنی كمك می‌كند. تغذیه ضعیف و بی‌تحركی می‌توانند مشكلات متعددی شامل چاقی، سوءتغذیه و كم‌خونی فقر آهن را در پی داشته باشند.

هرم غذایی


هرم راهنمای غذایی ارائه شده توسط وزارت كشاورزی امریكا یك راهنمای غذایی برای كودكان نوجوانان و بزرگسالان محسوب می‌شود. این هرم شامل شش پله به رنگ‌های مختلف است. پله‌ها برای تاكید بر اهمیت ورزش كه دست در دست تغذیه به سلامت كمك می‌كند، در نظر گرفته شده‌اند.

شش گروه غذایی مشخص شده در هرم عبارتند از:


* مواد غذایی دانه‌ای:

شامل انواع نان، حبوبات، برنج، پاستا و غذاهای مشابه. غلات سبوس‌دار سرشار از كربوهیدرات‌های مركب و دیگر مواد مغذی مهم هستند.

محصولات دانه‌ای تصفیه شده (نان سفید، برنج سفید) دریافتی روزانه نباید زیاد باشد. این محصولات فرآیند شده هستند و بسیاری از مواد مغذی آنها از جمله فیبر، حذف شده است.

غلات سبوس‌دار مانند جو، برنج قهوه‌ای، نان گندم سیاه بسیار مغذی‌ترند.

* سبزیجات:


مصرف انواع مختلف سبزیجات تامین‌كننده ویتامین‌ها و املاح معدنی متعدد است. سبزیجات منبع بسیار خوبی از فیبر نیز محسوب می‌شوند.

ضدعفونی و شستشوی مناسب سبزیجات پیش از مصرف ضروری است. این مواد غذایی مفید بهتر است به صورت خام یا بخارپز مصرف شوند.

سبزیجات

* میوه‌ها:


میوه‌ه منبع مهم ویتامین‌ها به ویژه ویتامین آ و سی ، پتاسیم، كربوهیدرات‌ها و فیبر هستند. مصرف آنها به صورت خام مفیدتر است.

پیش از مصرف میوه‌ها باید كاملا شسته شوند. آب میوه‌ها جایگزین مناسبی برای میوه محسوب می‌شود اما تنها در صورتی كه 100 درصد خالص و بدون افزودنی دیگری باشد. در ضمن آب میوه محتوای فیبری موجود در خود میوه را ندارد.

میوه جات


* محصولات لبنی:


شامل شیر و فرآورده‌های آن مانند پنیر و ماست است. این مواد غذایی سرشار از كلسیم، پروتئین و ویتامین‌ها به ویژه ویتامین آ و دی هستند.

* گوشت، ماهی، حبوبات و آجیل:

این مواد منابع اصلی پروتئین‌ها هستند. همچنین تامین‌كننده آهن و ویتامین‌ها به شمار می‌روند.

* چربی‌ها و روغن‌ها:


این مواد غذایی باید در حد متعادل مصرف شوند. اما برای نوزادان و كودكان اهمیت زیادی دارند و تا سن دو سالگی نباید مصرف آنها محدود شود. گرچه قند، نه چربی و نه روغن است، اغلب جزو این دو گروه در نظر گرفته می‌شود زیرا دریافت غذایی قند تصفیه شده نیز مانند این تركیبات باید محدود شود.

چربی


پیامدها و نشانه‌های تغذیه نامناسب


همانطور كه گفته شد تغذیه بد و عدم تحرك مشكلات زیادی را برای سلامت ایجاد می‌كند كه از آن جمله چاقی، سوءتغذیه و كم خونی فقر آهن را می‌توان نام برد.

این دو، احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سرطان، سكته مغزی و پوكی استخوان را در بزرگسالی افزایش می‌دهند.

علایم اولیه آترواسكلروز یا انسداد عروق كه یكی از علل شایع بیماری قلبی است ممكن است در دوران كودكی و نوجوانی تشخیص داده شود.

این بیماری با عادات غذایی بد مرتبط است كه منجر به افزایش سطوح كلسترول در خون می‌شوند.

متاسفانه به تازگی چاقی در میان كودكان افزایش یافته و بر تعداد كودكانی كه دچار هایپركلسترولمی (كلسترول بالا در خون) هستند افزوده می‌شود.

شیوه‌های غذایی نامناسب در ایجاد پوسیدگی‌های دندانی نیز نقش دارد. عدم دریافت كلسیم كافی به ویژه توسط دختران یكی دیگر از مشكلات تغذیه‌ای است كه خطر ابتلا به بیماری مشكل آفرین پوكی استخوان را افزایش می‌دهد.

برخی ازدختران و زنان به علت اجتناب از دریافت چربی زیاد از خوردن لبنیات پرهیز می‌كنند در حالی كه مصرف انواع كم چرب این فرآورده‌ها بدون افزایش چربی كلسیم مورد نیاز بدن را تامین می‌كند.

برای كودكان و نوجوانانی كه مقادیر كافی كلسیم از طریق غذا دریافت نمی‌كنند می‌توان مكمل‌های آن را تجویز كرد.

* كافئین در بسیاری از مواد و نوشیدنی‌ها شامل شكلات ،‌ نوشابه‌ها، قهوه و چای موجود است. این ماده یك محرك بوده و اثر دیورتیك (افزایش ادرار) دارد كه در صورت مصرف زیاد مشكلاتی همچون عصبانیت، ناراحتی معده، سردرد و مشكل در تمركز و خواب را ایجاد می‌كند. كودكان به ویژه به این اثرات حساسند.

متخصصان تغذیه توصیه می‌كنند مصرف این مواد در كودكان و نوجوانان محدود شوند.

tebyan



ویدیو مرتبط :
همه كودكان نیاز به حمایت دارند اما كودكان سرطانی...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لجاجت و كج خلقی در كودكان: هیجانی ، لجبازی



مشكلات اجتماعی


کودک سه ساله کج خلق

 

وقتی كه كودك راه رفتن و تكلم را بیاموزد، روش های بیان مشكلات هیجانی وی توسعه می یابد. در این حال ممكن است مشكلات هیجانی خود را از راه تخریب و عدم تحرك و مخالفت جویی و منفی كاری و مانند اینها ابراز كند.در دو تا سه سالگی كودك گاهی رفتارهایی دارد كه مورد قبول خانواده نیست. والدین باید پیروی از مقررات اجتماعی را به كودك بیاموزند .

اگر خواسته والدین عاقلانه و متناسب باشد و نیاز كودك به محبت را ارضاء كند ، كودك به تدریج تحت كنترل درخواهد آمد. اما اگر الزام والدین شدید و ابراز محبت آنها به صورت صحیحی نباشد ، طفل ممكن است كه رفتارهای ناهنجار این دوره را تشدید كند و امكان دارد كه این ناهنجاری ها در او تثبیت شوند.

طفل خردسالی كه از او انتظارات زیادی دارند و یا نسبت به وی محبت كمی ابرازشده به دو شكل واكنش نشان می دهد :

اولاً ممكن است نهایت كوشش خود را با توانایی محدودی كه دارد، برای انجام تقاضاهای والدین به كار برد و به یك كودك در خود فرو رفته مبدل شود .

ثانیاً امكان دارد كودك سركشی بار آید. سركش بودن طفل ممكن است به شكل غیر فعال و یا به صورت پرخاشگری باشد.هرگاه از طفلی كه به شكل غیر فعال سركش باشدبخواهند تا كاری را انجام دهد، با خوشرویی قبول می كند ولی به حدی در انجام آن كار تعلل می ورزد كه هرگز آن كار انجام نمی شود. در صورتی كه بیشتر اطفال سركش مهاجم آشكارا از دستورات سرپیچی می كنند .

ولی در هر دو حال ، والدین نمی توانند به انتظارات خود در مورد كودكشان جامه ی عمل بپوشانند. كودك سركش مهاجم در مورد هر چیز كه از وی خواسته شود، مخالفت شدید نشان می دهد و به نظر می رسد كه مجازات برای چنین كودكی مؤثر نخواهد بود.او در قبال كوشش هایی كه برای اصلاحش به كار می رود، مقاومت نشان می دهد و ظاهراً در برابر خشم والدین بی اعتناست.

منفی كاری او به صورت فعالیت های خرابكارانه خود نمایی می كند. به نحوی كه اعمال مزبور به مراتب شدیدتر از اعمال كودكانه همسن وسالان وی است . رابطه اش با سایر كودكان دشوار است و اغلب منجر به زد و خورد و كشمكش می شود. چنین كودكی بیش از اندازه ، خودبین و قدرت طلب است .

كودك غیرفعال سركش ظاهراً مطیع بوده و در رابطه اش با دیگران اشكالات كمتری به بار می آورد ولی بالاخره به همان نتیجه عدم سازش می رسد ؛ بدین معنی كه در حرف تسلیم شده اما درعمل آنچه را كه از او خواسته اند انجام نمی دهد. پیوسته موجب ناراحتی والدین می شود ؛ اما به آن اندازه كه طفل سركش مهاجم مورد تنبیه و مجازات قرار می گیرد، او مجازات نمی شود .

 

لجاجت و كج خلقی

لجبازی كودك ممكن است واكنشی باشد كه كودك در قبال كوچكترین سرخوردگی از خود نشان می دهد. ممكن است مانع كاری كه كودك میل دارد انجام دهد، شوند، در این حال كودك تحریك وعصبانی می شود و چیزهایی از این قبیل می گوید: "هیچ كس مرا دوست ندارد هیچ وقت كسی چیزی به من نمی دهد. اماهمه از من انتظاراتی دارند كه انجامش ازعهده ام خارج است".

 

کودک عصبانی

 

ممكن است كودك دراین حال خود را به زمین بكوبد ، سرش را به زمین بزند، لگد بزند و توجهی به محیط اطراف نداشته باشد. در عصبانیت های معمولی ، این حالت فقط یكی دو دقیقه طول می كشد و با خسته شدن طفل برطرف می شود و بعد از آن به مدت چند دقیقه به آهستگی هق هق می كند و حتی اغلب ممكن است از حركتی كه كرده و عدم كنترلی كه نشان داده است ، پشیمان شود . ولی در حین عصبانیت نمی توان با استدلال طفل را آرام كرد ؛ زیرا در این لحظات تماس كودك با محیط تا حدود زیادی قطع شده است. برای فهم لجاجت و بدخلقی كودكان و درمان آن بایستی تمایل كودك و انتظارات والدین را به خوبی شناخت و در جهت هماهنگ كردن آن اقدام كرد. حالت بد خلقی وعصبانیت كودك را می توان به منزله دریچه اطمینانی دانست برای برطرف كردن هیجانات شدیدی كه طفل نمی تواند آنها را كنترل كند.