سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خوردني‌ ونخوردني‌ براي پيشگيري از سرطان



 

 

 

پیشگیری از سرطان


تنها با انتخاب مواد غذايي سالم و ريزمغذي‌هاي مناسب مي‌توان احتمال ابتلا به سرطان را به طور چشمگيري كاهش داد ؛ براي اين كار لازم است عوامل مختلف رژيم غذايي را كه به عنوان تحريك كننده سرطان هستند شناخت و از آنها پرهيز كرد.


طبق برآورد موسسه تحقيقات بين‌المللي سرطان، حداقل 35 درصد از تمام سرطان‌ها و بيش از نيمي از سرطان‌هاي دستگاه گوارش با نوع تغذيه ارتباط دارند.
مواد غذايي محرك سرطان مانند چربي‌هاي اكسيد شده روغن كه به دفعات براي سرخ كردن استفاده شده، مواد غذايي كهنه ، نوشيدني ‌ها و غذاهاي خيلي داغ ، چاقي و اضافه ‌وزن از عوامل بسيار مهم در بروز سرطان هستند


از مواد غذايي مهاركننده سرطان مي‌توان مواد غذايي غني از فيبر ، كلسيم، ويتامين دي و اي و سي و آ و ب 12، سبزي و ميوه‌هاي تازه، ماهي و اسيد چرب امگا 3 و مقادير كافي آب در روز را نام برد.

 

از مواد غذايي غني از فيبر مي‌توان گندم كامل (سبوس‌دار)، حبوبات و آجيل را عنوان كرد.
سبزي و ميوه‌ها بويژه سبزي‌هاي سبز تيره، نارنجي يا متمايل به زرد، چغندر، هويج، مارچوبه، پياز، سير و زردچوبه غني از فيبر و انواع ويتامين‌ها هستند.

 

پیشگیری از سرطان


بعلاوه استفاده بيشتر از ميوه و سبزي‌هاي تازه حداقل 5 وعده در روز به طوري كه شما سير شويد در عدم مصرف غذاي ناسالم كمك مي‌كند.


براي تامين نياز روزانه كلسيم و ويتامين D از شير و فرآورده‌هاي لبني كم‌چرب استفاده كنيد.
براي استفاده از فوايد غلات به جاي نان سفيد ، تافتون و لواش از نان‌هايي مانند سنگك و نان سبوس‌دار استفاده كنيد.


نوشيدن روزانه حداقل 6 تا 8 ليوان آب به جاي نوشابه‌هاي گازدار و آبميوه‌ هاي شيرين توصيه مي‌شود. براي استفاده از كپسول‌هاي حاوي روغن ماهي و ويتامين E با پزشك خود مشورت كنيد.


سعي كنيد از غذاهاي آماده مثل ساندويچ ، پيتزا ، كنسرو آماده و غذاهاي سرح شده بيش از يك بار در هفته استفاده نكنيد.


به ياد داشته باشيد مصرف مواد غذايي تحريك‌كننده سرطان اگر با مصرف سيگار، چاقي و اضافه وزن همراه باشد خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي‌دهد.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
سرطان پستان- قسمت دوازدهم - مراحل سرطان - مرحله 0 و 1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نقش ورزش در پيشگيري از پوكي استخوان



ورزش براي افراد 60 سال به بالا:ورزش سبب افزايش قدرت استخوان‏ها و كند كردن روند پيشرفت پوكي استخوان مي‏شود و همچنين قدرت عضلات را افزايش مي‏دهد كه اين امر كمك مي‏كند تا مفاصل حفظ شده و حركات به آساني انجام شود و انعطاف‏پذيري تاندون‏ها و ليگامان‏ها نيز بهتر شود. در نتيجه از زمين خوردن جلوگيري مي‏كند.

برنامه ورزشي بايد مناسب با توانايي و نياز فرد باشد. برنامه ورزشي زير در سه سطح مختلف تنظيم شده است. وقتي موفق شده‏ايد كه همه ورزش‏هاي سطح اول را بطور كامل انجام دهيد، مي‏توانيد مرحله بعدي را انجام دهيد. بخاطر داشته باشيد كه ممكن است تا چند ماه فقط از ورزش‏هاي سطح اول استفاده كنيد.

هر شخصي با هر اندازه سني كه دارد و يا هر سطح ورزشي كه مي‏خواهد انجام دهد لازم است كه به بدنش آمادگي بدهد. قبل از انجام ورزش بايد بدن گرم شود، براي گرم شدن بدن لازم است كه فعاليت‏هاي منظم و آرام مثل قدم زدن انجام شود و به تدريج اين حركات با شدت بيشتر انجام شود بطوريكه سرعت نبض و تنفس افزايش يابد. همچنين توصيه مي‏شود كه قبل از انجام فعاليت‏هاي ورزشي، حركات كششي انجام دهيد. بخاطر داشته باشيد قبل از شروع هر برنامه ورزشي با پزشكتان مشورت كنيد و توصيه‏هاي داده شده را پيگيري كنيد.

خواص ورزش

پياده‏روي (قدم‏زدن)


يكي از ورزش‏هاي تحمل كننده وزن كه براي شما مناسب است، پياده‏روي مي‏باشد. اين ورزش در بهبود گردش خون قلب و تقويت عضلات پا كمك مي‏كند. يك زمان مناسب براي پياده‏روي انتخاب كنيد (زماني كه تازه غذا خورده‏ايد و يا وقتي هوا خيلي گرم است ورزش نكنيد) در دو هفته اول به اندازه 400 متر و در هفته سوم هر روز 100 متر و در هفته چهارم 1200 متر و در هفته پنجم 1600 متر پياده‏روي كنيد. در هفته ششم ديگر هدف را بر پياده‏روي 1600 متر در روز براي 5 روز هفته8 قرار دهيد.

اگر قادر به انجام انواع ورزش‏ها نيستيد پياده‏روي بهترين جايگزين براي انواع ورزش‏ها بخصوص جلوگيري از پوكي استخوان و زمين خوردن خواهد بود. پس حداقل ورزش براي شم پياده‏روي است كه سه بار در هفته به مدت 20 تا 30 دقيقه انجام شود.