سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خوراكی‌های پوست خراب كن


«پوست شما به معده‌تان وصل است!» از خواندن این جمله تعجب نكنید. اگر جوش جوشی شده‌اید، پوست‌تان لك شده یا اینكه چهره‌ای خشك و پرچروك پیدا كرده‌اید، به جای سرزنش كردن ‌ژن‌ها و آب و هوا به خورد و خوراك‌تان توجه كنید.


مجله سیب سبز: «پوست شما به معده‌تان وصل است!» از خواندن این جمله تعجب نكنید. اگر جوش جوشی شده‌اید، پوست‌تان لك شده یا اینكه چهره‌ای خشك و پرچروك پیدا كرده‌اید، به جای سرزنش كردن ‌ژن‌ها و آب و هوا به خورد و خوراك‌تان توجه كنید.

محققان می‌گویند شمایی كه نیمی از هفته را با غذاهای آماده می‌گذرانید یا حسابی سنتی و پرچرب و شیرین غذا می‌خورید، نباید انتظار داشتن پوستی صاف و شفاف را داشته باشید. از نظر آنها از صبحانه گرفته تا نوشیدنی‌هایی كه در میانه روز مصرف می‌كنید همه می‌توانند برای سلامت پوست‌تان گران تمام شوند و چهره‌ای خسته و پیر را به شما هدیه كنند.

از اینها صرفنظر کنید

نان لواش با پنیر خامه‌ای و چای شیرین

مراقب بی‌آبی پوست‌تان باشید

برای ما ایرانی‌ها صرفنظر كردن از چای آرزوی محالی است. اما محققان می‌گویند این نوشیدنی می‌تواند پوستی پیر و كم‌آب را به شما هدیه كند. شاید كافئین موجود در چای از قهوه كمتر باشد و این نوشیدنی به‌دلیل كافئینی كه در خود دارد چندان به پوست شما آسیب نزند، اما چای مدر است و می‌تواند آب بدن‌تان را دفع كند و حتما می‌دانید كه چه بلاهایی در كمین پوست‌های كم آب نشسته‌اند.

گذشته از این، در لقمه‌ای كه برای خود گرفته‌اید، میزان زیادی كربوهیدرات ساده گنجانده‌اید كه می‌تواند پوست‌تان را ملتهب كند و با پنیرخامه‌ای هم حجت بیمار شدن پوست را تمام كرده‌ و جوش‌ها را به صورت‌تان دعوت كرده‌اید. اگر بخواهیم از شكر موجود در چای‌تان هم بگوییم، حرفی تكراری زده‌ایم؛ پس نكته‌های گفته شده درمورد تاثیر قندها– چه طبیعی و چه مصنوعی- روی پوست‌تان را بار دیگر بخوانید.

این لقمه را امتحان كنید: نان لواش را كنار بگذارید و نان سنگك پرسبوس را جایگزین كنید. به جای پنیرخامه‌ای هم سراغ پنیرهای كم‌چرب‌تری بروید كه جوش‌ساز نیستند. حالا می‌ماند نوشیدنی صبحانه! پیشنهاد می‌كنیم یك لیوان شیر كم‌چرب را كنار دست‌تان بگذارید و اگر دوست دارید در ابتدای صبح گلوی‌تان تازه شود، آن را چند دقیقه‌ای گرم كنید. قانونی كه گفتیم را در تمام روز رعایت كنید و به جای گذاشتن فلاكس چای كنار دست‌تان، یك كلمن آب خنك روی میز كارتان بگذارید.

خوراكی‌های پوست خراب كن

بستنی میوه‌ای

مراقب پوست تحریك‌پذیرتان باشید

رنگ‌های شیمیایی كه به دلیل زیباتر شدن خوراكی‌ها به آنها می‌زنند، می‌توانند پوستی تحریك‌پذیر، ملتهب و بیمار را برای‌تان به ارمغان بیاورند. حالا بستنی‌های نیمه‌شیری نیمه‌میوه‌ای که این روزها در هر سوپر مارکتی پیدا می‌شود را درنظر بگیرید. هم شیر پرچرب دارند، هم رنگ فراوان و هم تا دل‌تان بخواهد شكر.

حاصلش چه می‌شود؟ ملتهب شدن پوست، پیدا شدن جوش‌ها روی صورت‌تان و پیری زودرسی كه به‌دلیل افزودنی‌های شیمیایی كه در شكم‌تان انبار می‌كنید، اتفاق می‌افتد. اگر اهل بستنی خوردن نیستید اما به‌دلیل خوش‌رنگ شدن دسرهای‌تان به آنها رنگ مجاز اضافه می‌كنید، باید بگوییم كه فریب كلمه «مجاز» را نخورید! رنگ‌های افزودنی حتی اگر مهر استاندارد هم روی‌شان باشد، باز هم تركیباتی شیمیایی و فرآوری شده هستند كه به پوست شما آسیب می‌زنند. درست مثل سوسیس و كالباس‌ها كه استاندارد دارند، اما قاتل پوست‌تان هستند.

این لقمه را امتحان كنید: همین امروز به یكی از مغازه‌هایی كه ابزار شیرینی‌پزی می‌فروشند، بروید و یك قالب خانگی بستنی بخرید. بعد هم شربت آبلیموی كم شیرین اما پر از پاله را تهیه كنید و چند ساعتی در آن قالب در فریزر بگذارید. حالا چه دارید؟ یك بستنی خانگی كه میزان شكرش را خودتان تعیین كرده‌اید، عصاره جوانی یعنی آبلیموی طبیعی را در آن ریخته‌اید و خبری از رنگ‌های صنعتی هم در آن نیست.

اگر به چیپس و پنیرتان ژامبون هم اضافه کرده‌اید، بدانید که کار سلامت پوست‌تان تمام است. متخصصان می‌گویند افزودنی‌های موجود در كالباس، سوسیس و چیپس به كبد آسیب زده و باعث بروز جوش و كرك روی پوست شده و آن را ملتهب می‌كند. پس لااقل اگر هوس چیپس و پنیر کرده‌اید، آن را بدون ژامبون و با کمی راسته گوساله سرو کنید.

چیپس و پنیر

مراقب پف زیر چشم‌تان باشید

مصرف هر روزه چیپس تنها خطر ابتلا به سرطان را بالا نمی‌برد و ذرت بوداده تنها شما را در معرض برونشیت ریه قرار نمی‌دهد. محققان می‌گویند اغلب برند‌های این هله‌هوله‌های دوست داشتنی، حاوی سدیم هستند كه امكان تجمع آب در ناحیه‌ای از بدن را فراهم می‌كنند. اگر پوست صورت‌تان پف كرده و گود زیر چشم‌تان حسابی متورم شده، به هیچ عنوان سراغ چیپس و پنیر نروید. چنین لقمه‌ای نه تنها پف زیر چشم‌تان را بیشتر می‌كند، بلكه به‌دلیل مواد نگه‌دارنده‌ای كه در ژامبون آن وجود دارد، شادابی پوست‌تان را هم از بین می‌برد.

این لقمه را امتحان كنید: املت با سبزی تازه و نان سبوس‌دار یك جایگزین خوشمزه برای این خوراكی است كه به‌راحتی هم آماده می‌شود. گوجه‌فرنگی موجود در آن می‌تواند جوش و آکنه را برطرف كند و علاوه‌بر كم‌كردن اثرات آفتاب‌سوختگی، پوستی براق را هم برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

ازسوی دیگر برای برطرف كردن التهاب پوستچاره‌ای جز مصرف سبزیجات برگ‌دار و بدون برگ ندارید. پس كنار املت‌تان سبزی تازه و چند ورق فلفل دلمه‌ای سبز بگذارید و از خوردن این غذای پوست‌ساز لذت ببرید.

یک لقمه سالم را جایگزین کنید

شیربرنج

مراقب آكنه باشید!

برای ما ایرانی‌ها گذشتن از دسر خوشمزه‌ای مثل شیربرنج آسان نیست اما اگر پوست‌تان محل خوبی برای تولد آكنه است، بهتر است از این دسر صرفنظر كنید. محققان می‌گویند كسانی كه پوست پر آكنه دارند، با خوردن شیر جوش‌های‌شان بیشتر هم می‌شود. حالا تصور كنید كه شیربرنج را با چاشنی شكر بخورید؛ شك نكنید كه تا صبح فردا سر و كله‌جوش‌های ریز و درشت روی صورت‌تان پیدا خواهد شد. با خوردن چنین لقمه‌ای شما هم سراغ شكر پوست خراب‌كن رفته‌اید و هم شیر آكنه‌ساز را میل كرده‌اید. پس انتظار داشتن پوستی صاف را هم نباید داشته باشید.

این لقمه را امتحان كنید: ماست میوه‌ای اگر در خانه تهیه شود و میزان شکری که به آن اضافه می‌شود کم باشد،  می‌تواند جایگزین مناسبی برای این دسر باشد. شما با مصرف ماست میوه‌ای هم دوز لبنیات‌تان را دریافت كرده‌اید و هم از ماست كه شانس كمی به آكنه‌ها برای بروز می‌دهد استفاده كرده‌اید. اما اگر هنوز به شیربرنج خوردن اصرار دارید، دسرتان را با شیركم‌چرب درست كنید و به جای شكر چاشنی نمك را به آن اضافه كنید.

اسنك ذرت و سیب‌زمینی

مراقب التهاب پوست‌تان باشید

آمدن ساندویچ‌سازها به بازار، خیلی‌ها را از گرسنگی میان‌روز نجات داد اما این ابزار آشپزخانه می‌تواند گاهی به زیان پوست شما كار كند. اگر عادت دارید اسنك سیب‌زمینی و ذرت را به‌عنوان میان‌وعده نوش جان كنید، مراقب باشید! محققان می‌گویند مواد غذایی سرشار از قند و كربوهیدرات‌های ساده مثل نان و ماكارونی و... سطح انسولین خون را به شدت كاهش می‌دهند و این اتفاق به ایجاد التهاب در پوست و دیگر اندام‌های بدن منجر می‌شود. پوستی كه از كربوهیدرات‌های ساده تغذیه می‌شود و عمده‌ترین خوراكش مواد نشاسته‌ای است، هیچ‌وقت نمی‌تواند زیبا و شاداب به نظر برسد.

این لقمه را امتحان كنید: اگر نگران ملتهب شدن پوست‌تان هستید بهتر است برای درست كردن چنین میان‌وعده‌ای، از نان سبوس‌دار و مخلوط گوشت و قارچ ساندویچ بسازید. با این تركیب دركنار كربوهیدرات، پروتئین‌های گیاهی و حیوانی را هم به بدن‌تان راه داده‌اید و هم به سلامت جسم‌تان كمك كرده‌اید، هم توانایی‌تان در انجام كارهای روزانه را بالا برده‌اید و هم جلوی ملتهب شدن پوست‌تان را گرفته‌اید.

مرغ سوخاری

مراقب پیر شدن پوست‌تان باشید

وقتی روغن در دمای بسیار بالا قرار می‌گیرد، روغن و چربی‌ها اكسیده می‌شوند و ما این چربی‌های اكسیده شده را به بدن‌مان راه می‌دهیم. لازم به ذكر نیست كه بدن ما به جای چنین موادی، به آنتی‌اكسیدان‌ها نیاز دارد و پوست‌مان هم بدون كمك آنتی‌اكسیدان‌ها طراوت و شادابی‌اش را از دست می‌دهد.

كمبود آنتی‌اكسیدان‌ها و ورود چربی‌های اكسیده شده به بدن، چرخه گردش خون در بدن را با مشكلاتی روبه‌رو می‌كند و وقتی خون به خوبی زیر پوست جریان ندارد، اكسیژن كمتری هم به پوست می‌رسد و این اتفاق بر روند كلاژن‌سازی پوست تاثیر منفی می‌گذارد و جوانی و درخشندگی پوست را هم می‌گیرد.

از سوی دیگر، با روش‌های صنعتی پرورش مرغ، به جای صرف زمان بیشتر برای رشد مرغ‌ها به آنها استروئید، هورمون‌های رشد و آنتی بیوتیك فراوان تزریق می‌شود تا زود بزرگ شوند و خطر كمتری زندگی‌شان را تهدید كند. حالا تصور كنید كه با خوردن گوشت مرغ، همه این مواد تزریق شده به بدن او را هم میل می‌كنید و این تركیبات با برهم زدن چرخه طبیعی بدن و نظم هورمونی شما، زمینه بروز آكنه و ملتهب شدن پوست‌تان را فراهم می‌كنند.

این لقمه را امتحان كنید: سالاد جوانه و حبوبات یك سالاد سبك نیست. با خوردن این معجون حسابی سیر خواهید شد و آسیب‌های ناشی از خوردن مرغ سوخاری را هم به بدن‌تان وارد نخواهید كرد. كافی است لوبیا، عدس و نخود را خیس و بعد آبپز كرده و با كمی روغن زیتون و لیموی تازه مزه‌دار كنید. جوانه گندم موجود در این سالاد هم به پوست‌تان طراوت می‌دهد و هم اجازه چروك شدن زودرس به آن را نمی‌دهد.


ویدیو مرتبط :
پوست كن چند كاره

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خوراكی‌هایی كه پوست را پاك می‌كنند


مواد خوراكی برای خوردن هستند‌ اما بعضی وقت ها می توانیم آنها را به‌جای خوردن روی پوست‌تان امتحان كنید و نتایج شگفت انگیزی بگیرید.

هوای بهاری برای برخی افراد، پوستی آفتاب سوخته، پوسته پوسته و موهایی  شكننده سوغات می‌آورد. متهم ردیف اول در این میان كاهش رطوبت هواست كه پوست را خشك می‌كند. تمام دستگاه‌های گرمایشی منازل موجب كاهش رطوبت هوا می‌شوند. برای مقابله با این خشكی، این درمان‌های خانگی و طبیعی را به شما توصیه می‌كنیم





روغن زیتون: معجزه‌ای برای پوست

وقتی صحبت از خشكی پوست به میان می‌آید، روغن زیتون به‌عنوان یك فرآورده چند كاره مطرح می‌شود. روغن زیتون كوتیكول خشك ناخن را نرم و زیبا می‌كند و روی پوست دست و آرنج معجزه می‌كند؛ مانده‌های آرایش را پاك و پوست خشك بدن را نرم كرده و خارش ناشی از خشكی پوست را درمان می‌كند. پس هر وقت احساس كردید پوست‌تان بیش از حد خشك شده و آسیب دیده، زیر مرطوب‌كننده همیشگی‌خودلایه‌ای نازك از روغن زیتون تصفیه نشده بمالید كه سرشار از آنتی‌اكسیدان‌ها و اسیدهای چرب مفید است.



اسكراب‌های خانگی: ارزان و تاثیرگذار

قدری شكر را با هر روغنی كه در آشپزخانه دارید مخلوط و از آن برای اسكراب پوست خشك خود استفاده كنید، هم به صرفه و موثر است و هم پوست را تغذیه می‌كند. درست كردن آن هم بسیار راحت است. مقادیر مساوی از شكر قهوه‌ای دانه ریز را با روغن مخلوط كنید و به آرامی با حركت‌های دایره‌وار پوست خود را با آن ماساژ دهید. با افزودن یك قاشق عسل به این مخلوط، محتوای معدنی و ویتامینی ماسك دست‌سازتان غنی‌تر می‌شود. افزودن اندكی آب لیمو هم بد فكری نیست.



این مرهم شفابخش



از سال‌ها قبل تجربه نشان داد عسل در مورد لب‌های ترك خورده و خشك اثرات درمانی و ترمیمی دارد. شب‌ها هنگام خواب كمی عسل به لب‌های خود بمالید. صبح روز بعد لب‌هایی زیبا و نرم خواهید داشت. همین كار را می‌توانید در مورد پاشنه‌های ترك خورده پا و آرنج‌های پینه بسته نیز انجام دهید.



درمان موثر برای موی خشك شما



یك عدد زرده تخم‌مرغ را با یك قاشق غذاخوری صابون زیتون مایع مخلوط كرده و موهای‌تان را با آن شامپو كنید تا هم موهای‌تان تمیز شده هم خارش پوست سرتان التیام پیدا كند. می‌گویند اگر زرده تخم‌مرغ را به كف سر بمالید و بگذارید 6-5 دقیقه باقی بماند، موجب تقویت پوست سر شده و از ریزش مو نیز جلوگیری می‌كند. برای برطرف كردن خشكی و آب‌رسانی به موهای خشك خود می‌توانید از مخلوط یك آووكادو و 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و روغن دانه انگور گرم شده استفاده كرده موها را با آن ماساژ دهید. سپس یك كلاه مخصوص حمام روی موها قرار دهید تا گرما و رطوبت آن حفظ شود. 51 دقیقه صبر كنید سپس موها را بشویید. اگر موهای‌تان بلند بود مقادیر ذكر شده را دو برابر كنید.



لایه‌برداری طبیعی با ماست

آشپزخانه خانه‌تان یا بخش محصولات لبنی نزدیك‌ترین سوپرماركت به منزل شما، طبیعی‌ترین انواع محصولات مراقبتی پوست خشك دارد. ماست یكی از بهترین پاك‌كننده‌ها محسوب می‌شود كه ضمن لایه‌برداری ملایم از پوست، خشكی پوست را از بین برده، آن را نرم و شاداب می‌كند. از آنجا كه خاصیت لایه‌برداری ماست ناشی از اسید لاكتیك آن است و نه گرانول‌های ساینده، بهترین لایه‌بردار مطمئن برای پوست‌های خیلی خشك است. اگر خواستید كمی بیشتر به پوست خود برسید، ماسكی از تركیب ماست و پاپایا درست كنید و روی صورت و گردن خود بمالید. آنزیم‌های پاپایا نرم‌كننده عالی به شمار می‌روند. تركیب كدو تنبل و پودر دارچین هم در این میان مفید است. ماسك را روی پوست خود بمالید، 5 تا 51دقیقه صبر كنید و بعد آن را بشویید. برای پوست دست و پای خود می‌توانید از مخلوط توت فرنگی، تمشك و بلوبری استفاده كنید.



شكلات بخورید و پوست‌تان را زیبا كنید



رژیم غذایی سرشار از منیزیم، اسیدهای چرب اساسی، ویتامین C و بتاكاروتن از درون، پوست را تغذیه می‌كند و احتمال خشكی پوست را كاهش می‌دهد. بنابراین از خوردن شكلات تلخ، ماهی سالمون یا سایر ماهی‌های چرب، پرتقال، انبه و هویج غافل نشوید.

منبع : مجله سیب سبز