سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خواب كودكان را تنظیم كنید



خواب منظم ، مدت از زمان بیداری تا خواب را با به وجود آوردن احساس امنیت و راحتی بیشتر برای كودكتان دلپذیرتر می سازد .

 

برای نتیجه بخش بودن زمان خواب منظم ، و استمرار آن تا آینده ، به نحوی كه نه تنها برای كودكتان ، بلكه برای خود شما نیز ثمر بخش باشد ، سلسله اتفاقات قابل پیش بینی را كه هر شب و همواره به یك صورت دنبال می كنید ، كنارهم قراردهید .

 

نظم حقیقی شكل خواهد گرفت و با بزرگتر شدن كودكتان ، تغییر خواهد كرد ، اما اصول به همان صورت باقی می ماند .

 

 

 

کودک خوابیده

 

 

در این مرحله سنی ، برنامه منظم زمان خواب ، ممكن است شامل مراحل پوشیدن لباس خواب ، مسواك زدن دندان های كودك و خواندن قصه جذابی برای او باشد . همچنین ممكن است برنامه منظم خواب از نظر شما شامل حمام كردن ، داستان گفتن ، نوشیدن یك لیوان آب و گفتن داستان دیگری باشد . این بستگی به خود شما دارد ، كه بخواهید عمل خوابیدن سریعتر و آسانتر انجام شود ، و یا برای تنوع ، 20 تا 30 دقیقه را به كودكتان اختصاص داده و برایش قصه بگویید ، او را در آغوش بگیرید و با هم باشید .

 

 

اگر قبل از خواب ، ساعتی را به بازی آرامی اختصاص دهید ، برنامه خواب منظم به بهترین نحوه انجام خواهد شد . این عمل باعث پایین آوردن سطح فعالیت كودكتان شده و سیستم عصبی او را آرام می سازد .

 

بازی های پر تحرك ، بدو بدو ، غلغلك دادن و حتی تماشای فیلمی پر تحرك ، باعث تأخیر در عمل خوابیدن و ایجاد بد خوابی می شود . مثال های زیر ، باعث ایجاد نظم در جریان خوابیدن شده و نه تنها برای كودكتان ، بلكه برای شما نیز مفید خواهد بود :

 

 

بازی با کودک

 

1 - تنظیم زمان خواب و پیروی از آن

 

اگر برنامه منظم خواب از الگویی طبیعی و مستحكم پیروی كند ، ساعت بدن كودك به سرعت خود را با آن برنامه سازگـار می سازد .

 

 

 

2 - هشدار قبل از خواب


درست قبل از ساعت خواب ، توجه كودكتان را به این مسأله جلب كنید كه روز در حال تمام شدن است .

 

ممكن است كودك شما هنوز برای قضاوت خیلی كوچك باشد . بنا بر این به طور مثال اگر بگویید5 دقیقه بیشتر به زمان خواب نمانده ، احتمالاً برایش قابل درك نخواهد بود . در عوض با ربط دادن موارد گوناگون به یكدیگر ، می توانید زمان را به كودكتان بیاموزید .

 

برای شروع اولین قسمت از برنامه منظم خواب ، اسباب بازی ها را جمع كنید ، و به این ترتیب برنامه منظمتان را با علامتی كه حاكی از تمام شدن روز باشد شروع می كنید .

 

 

 

خواب کودک

 

 

برخی از والدین ، نزدیك شدن به زمان خواب را با استفاده از زنگ ساعت گاز آشپزخانه نشان می دهند . به این ترتیب كودك یاد می گیرد كه صدای زنگ به معنی زمان خواب است . از آنجا كه كودك می داند شما نمی توانید با گاز و دستگاه هایی از این قبیل بحث كنید ، متعاقباً به شی ء سوم شخص اجازه داده می شود تا زمان را اعلام كرده و میل به اعتراض را كاهش دهد .

 

 

 

3 - پیشنهاد تنقلات


تنقلات سبكی كه شامل پروتئین و كربوهیدرات است ، مانند تكه كوچكی پنیر و كمی نان گندم ، باعث خواب شده و كمك می كند تا كودك ، تمام شب را بخوابد . كربوهیدرات ، باعث خواب آلودگی شده و پروتئین ، مقدار قند خون را تا زمان صبحانه ثابت نگه می دارد . حتماً بعد از خوردن نان و پنیر ، دندان های كودك را مسواك بزنید .

 

 

 

4 - حمام آب گرم قبل از خواب


با افزایش تدریجی دمای بدن كودكتان ، او را آماده خوابیدن كنید . همچنین بازی با اسباب بازی هایش در حمام به او آرامــــش می دهد .

 

 

حمام رفتن قبل از خواب

 

 

 

5 - پوشیدن لباس خواب


لباس های راحت و بدون بند انتخاب كنید كه نه زیاد گرم و نه نازك باشد .

 

 

 

6 - خواندن داستان مورد علاقه كودكان


خواندن داستان برای كودك نوپایتان ، برنامه فوق العاده آرامش بخشی است . به خصوص اگر داستان مورد علاقه اش را انتخاب كرده باشید ، مانند داستان شنگول و منگول . توجه داشته باشید كه كودك شما ، با بزرگتر شدن ، داستان های بیشتر و متنوع تری از شما می خواهد .

 

 

 

7- اطمینان از تنها نبودن كودك


خرس اسباب بازی یا عروسك مورد علاقه اش ، باعث راحتی و آرامش ، هنگام خوابیدن می شود .

 

 

خواب کودک

 

 

8 - حذف یا محدود كردن محتویات شیشه شیر


اگر كودك شما هنگام خوابیدن نیاز به شیشه دارد اطمینان حاصل كنید كه درون شیشه فقط آب است . شیر ، غذای كمكی ، یا آب میوه اطراف دندان های كودك جمع شده و باعث كرم خوردگی دندان حتی در نوزادان می شود .

 

 

 

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
قصه هایی برای خواب كودكان (فروردین)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ارتباط ساعت خواب و افسردگي در كودكان



 

 

ارتباط ساعت خواب و افسردگي در كودكان

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکان و نوجوانان باید قبل از ساعت 10 شب به رختخواب بروند تا دچار افسردگی نشوند.



بررسی‌ها نشان می‌دهد نوجوانانی که تا دیر وقت بیدار می‌مانند نسبت به دیگران با احتمال 24 درصد بیش‌تر به افسردگی دچار می‌شوند و به احتمال 20 درصد بیش‌تر به فکر آسیب زدن به خود می‌افتند.


نویسینده این تحقیق که آن را در نشریه "خواب " به چاپ رسانده است در این باره گفت : هرچه قدر نوجوانان خواب بهتر و بیش‌تری داشته باشند به همان میزان سلامت مغزی آن‌ها بیش‌تر است.



محققان بیش از 15 هزار دانش آموز بین 12 تا 17 ساله و والدین آن‌ها را در کشور آمریکا مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند نوجوانانی که 5 ساعت یا کم‌تر در طول شبانه روز می‌خوابند 71 درصد بیش‌تر دچار افسردگی می‌شوند و 48 درصد بیش‌تر ممکن است به فکر خودکشی بیفتند.



در حال حاضر کارشناسان معتقدند نوجوانان باید 9 ساعت در طول شبانه روز بخوابند ، اما تحقیقات نشان می‌دهد به طور متوسط میزیان خواب آن‌ها 7 ساعت و 53 دقیقه است.



نوجوانانی که از ساعت 10 یا زودتر می‌خوابند نسبت به کودکانی که ساعت 11 به رختخواب می‌روند نزدیک به 33 دقیقه و نسبت به کودکانی که در نیمه شب می‌خوابند نزدیک به 40 دقیقه بیش‌تر می‌خوابند.



دکتر جیمز گانگ ویش استاد دانشگاه کلمبیا در این باره گفت : تحقیقات ما با این نظریه که کمبود خواب ممکن است منجر به افسردگی شود سازگار است.بنابر این خواب کافی می‌تواند به عنوان یک عامل پیشگیرانه از ابتلا به افسردگی در کودکان به حساب بیاید و با کمک آن می‌توان بسیاری از افسردگی‌ها را درمان کرد.


محققان معتقدند کمبود خواب باعث می‌شود نوجوانان بیشتر به فکر خودکشی کردن بیفتند.یکی از دلایل این موضوع این است که نوجوانانی که خواب کافی ندارند قادر نیستد بااسترس‌های روزانه خود به خوبی کنار بیایند و در برقراری ارتباط با دوستان خود و پدر و مادرو معلمان خود مشکلات بیش‌تری دارند.


کارشناسان معتقدند بی‌خوابی می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی مانند مشکلات روانی ، کاهش توجه ، استرس و افسردگی شدید شود.