سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خوابهای وحشتناک در کودکان



 

در این حالت کودک به علت : دیدن خوابهای ترسناک از خواب بیدار می شود و اغلب بخشی از خوابی که موجب ترس وی شده و یا تمامی آن را به یاد می آورد. در این زمان کودک اکثرا در رختخواب خود می نشیند و فریاد می کشد و یا گریه می کند و یا به طرف اتاق خواب و تخت والدین می آید و از آنها تقاضای کمک می کند.



گاهی هم ممکن است کودک دچار وحشت شبانه در خواب شود و با صدای بلند در خواب داد بکشد و گریه کند اما از خواب بیدار نشود.

 

 

 

کابوس کودکان

 

 

علل و موجبات اصلی کابوسها ممکن است:

 

بر اثر رویدادها و مسائل ترسناکی باشد که کودک در طی روز در تلویزیون می بیند یا در داستانها و کتابها می خواند و یا اطرافیان تعریف می کنند و یا اصولا مسئله ای باشد که کودک خود شخصا با آن رو به رو است مانند: دعواها، مشکلات احساسی و در بچه های بزرگتر مشکلات در مدرسه و شاید سختی تکالیف درسی و غیره



همچنین کابوسهای کودک می تواند تاثیراتی از اعمال روزانه باشد، یک روز فشرده و سخت می تواند باعث کابوس هنگام خواب شود . البته خوابهای وحشتناک می تواند از تخیل کودک هم شکل بگیرد بدون اینکه معنای خاصی داشته باشد .



در بچه های کوچک این خوابها قسمتی از رشد آنهاست و وقتی از خواب می پرند بلافاصله به خواب می روند و در فردا آن روز چیزی به یاد نمی آورند.



هر کابوسی به این معنی نیست که مسئله ای وجود دارد .



در کودکان تب، مریضی، زیاد یا دیر خوردن غذا می تواند نقش مهمی در کابوس داشته باشد.

 



نحوه بر خورد والدین هنگام دیدن خوابهای وحشتناک به این گونه است که:



هنگامی که کودکی در دل شب فریاد کشید، بی آن که از خواب بیدار شود ، باید او را نوازش کرد و آرام در گوشش لالایی نجوا کرد و در این هنگام نباید کودک را حتی الامکان از خواب بیدار کرد.



ا ما زمانی که کودکتان از صدای فریاد خودش بیدار شد ، همچنان وحشت زده و ترسیده است او را در آغوش بگیرید و یک لیوان آب به او بدهید و او را نوازش کنید و با صدای آهسته برایش تعریف کنید که این فقط یک خواب بود و گذشت ، آنچه که دیدی همه در خواب بود.



حتی اگر کودک معنی واژه رویا (خواب) را هنوز یاد نگرفته باشد ، طنین آرام بخش صدایتان او را تسکین خواهد داد و به او خواهد فهماند که آنچه که دیده واقعیت نداشته است ، و اگر کودک باز هم بی قراری کرد می توان چراغ را روشن کرد و گفت بیا به دنبال آن چیزی که می ترسی بگردیم و یا به او بگوییم چراغ را برایت روشن می گذارم.



ا لبته امکان دارد که در بعضی موارد، صحنه های از آن کابوس وحشتناک در ذهنش دوباره تکرار شود و از ترس اینکه دوباره آن منظره های وحشتناک را ببیند از رفتن به رختخواب امتناع ورزد، توصیه ای که در این زمان وجود دارد این است که موضوع خوابی را که کودک عنوان می کند را به شکل دیگری به پایان برسانیم به این شکل که مثلا اگر خواب اژدها را دید به او بگوییم که در انتها تو شمشیری داشتی و اژدها را کشتی.



سعی کنید وقتی کودک خواب ترسناک می بیند و به طرف تخت شما می آید او را به تخت خودش باز گردانید چون بعدا خیلی مشکل است که شب های بعد در اتاق خودش به خواب رود و سعی کنید پیش کودک تا به خواب رفتن وی بمانید و بعد اتاق او را ترک کنید.

 

 

کابوس کودکان

 

 

هنگامی که احساس می کنید دیدن کابوس در کودکتان به علت این است که ذهنش مشغول مسئله ای است باید دقت کنید که چه چیزی در زندگی کودک تغییر یافته است.ا

 

لبته باید از خود کودک کمک گرفت و یک سئوال باز و دقیق پرسید مثلا دیشب چه خوابی دیده بودی؟ یا دقیقا از چه چیزی می ترسی؟ و بگذاریم خودش تعریف کند و سعی کنیم بین صحبتهایش حرف نزنیم با دقت گوش کنیم زیرا کودک با این عمل ما احساس خواهد کرد که وی را درک می کنیم.



البته در کودکانی که کوچکتر هستند نباید انتظار داشته باشیم که خوابشان را واضح بتوانند بیان کنند زیرا کودکان در سنین پائین نمی توانند دقیقا خوابی را که دیده اند به روشنی برای دیگران تعریف کنند و فقط ممکن است یک لغت بگویند مثل: زن بد جنس یا سگ بزرگ.



در این صورت باید به آنها گفت که در واقعیت و در اتاق او چیزی وجود ندارد و می توان به همراه کودک همه جای خانه را جستجو کرد.

 

 

پیشگیری


شبها سعی کنید همیشه یک چراغ خواب در اتاق کودک روشن باشد و در تاریکی قبل از اینکه کودک به خواب رود به وسایل در اتاق کودک نگاه کنید که بد نمانده باشد مثلا سایه یک صندلی ممکن است برای کودک ایجاد ترس کند. و یا می توان یک عروسک به کودک داد و یا در اتاق او آویزان کرد و به او بگویید که این عروسک جلوی خوابهای بد را می گیرد.



سعی کنیم کودکان قبل از به خواب رفتن فیلمهای خشن و ترسناک نبینند و یا بازیهای خشن و هیجان انگیز انجام ندهند ، سعی کنید قبل از به خواب رفتن کودک برایش قصه بخوانید(البته نه قصه های هیجان انگیز) و یا یک مسئله که برای کودک جالب است برایش تعریف کنید و به او بگویید :امیدوارم امشب در موردش خواب ببینی.


شما می توانید یک موقعیت روحی خوب و آرامش قبل از خواب، برای کودکتان ایجاد کنید.

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
آموزش وحشتناک جنگ به کودکان سوری..

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نقشه وحشتناک دو مجرم برای قتل سریالی کودکان



نقشه دو مجرم برای قتل سریالی کودکان

دو مردی که به اتهام قتل دو کودک در غرب استان تهران بازداشت شده‌اند در بازجویی‌ها اعتراف کردند قرار گذاشته بودند هر هفته یک کودک را بربایند و بعد از تجاوز به قتل برسانند.

اعترافات دو متهم در حالی ثبت شده است که پلیس پیش از این ‌بارها تاکید کرده بود قتل دو کودک در شهرستان بهارستان هیچ ارتباطی به هم ندارد و آن دو توسط دو فرد مختلف و در دو ماجرای جداگانه کشته شدند.

به گزارش شرق، والدین پسر هفت ساله‌ای به نام «امیر مهدی»شامگاه 29دی به پلیس اگاهی بهارستان، واقع در غرب استان تهران، رفتند و از گم شدن پسرشان خبر دادند. آنها گفتند امیرمهدی برای خرید از خانه بیرون رفت اما هرچه منتظرش ماندند برنگشت تا اینکه نگران از تاخیر وی به جست‌وجو در خیابان‌های اطراف پرداختند اما هیچ اثری از فرزندشان پیدا نکردند.

ماموران در شرایطی به تحقیق برای یافتن سرنخی از سرنوشت این کودک پرداختند که احتمال کودک‌ربایی به قصد باج‌خواهی قوی به‌نظر می‌رسید ولی خبری از ربایندگان احتمالی نشد و تلاش پلیس نیز به نتیجه‌ای نرسید تا اینکه روز پنجم بهمن خانواده کودک هفت ساله‌ای به نام امیرعلی به ماموران خبر دادند فرزندشان به طرز مشکوکی گم شده است.

این کودک نیز در شهرستان بهارستان سکونت داشت و روز حادثه به قصد خرید، خانه‌اش را ترک کرده بود. کارآگاهان که احتمال می‌دادند این دو واقعه با هم در ارتباط است دامنه تجسس‌های خود را گسترش دادند و به بازرسی تمامی مناطقی پرداختند که احتمال داشت جنازه دو کودک در آنجا رها شده باشد.

سرانجام بعد از گذشت 33 روز از مفقود شدن امیرمهدی جسد او در منطقه‌ای بیابانی پیدا شد. این کودک مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و بر اثر انسداد مجاری تنفسی خفه شده بود. کارآگاهان که حدس می‌زدند امیرعلی نیز دچار سرنوشتی مشابه شده است، تحقیقات خود را در دو شاخه پی گرفتند. آنها از یک سو به کوشش برای یافتن ردی از کودک دوم ادامه دادند و از سوی دیگر سعی کردند فهرستی را از مظنونان احتمالی تهیه کنند.

آنها با بررسی بانک اطلاعاتی مجرمان سابقه‌دار اسامی صدنفر را که احتمال داشت در این جنایت دست داشته باشند، استخراج کردند و آنها را زیرنظر گرفتند. شواهد و مدارک کشف شده در صحنه قتل فردی به نام محمود را بیش از دیگران گناهکار نشان می‌داد به همین دلیل این مرد بازداشت شد اما از پذیرش اتهام قتل طفره رفت تا اینکه بالاخره بعد از چند روز بازجویی تخصصی جرمش را پذیرفت.

در حالی‌که بازجویی‌ها از این مرد ادامه داشت اهالی محلی در بهارستان در تماس با پلیس 110 از انتشار بوی تعفن از زیر پل ریل راه‌آهن شکایت کردند. ماموران که قبلا این محل را به امید یافتن ردپایی از دو کودک بازرسی کرده بودند، بار دیگر به آنجا رفتند و این دفعه هنگام تفتیش جنازه امیرعلی را که در دالانی تنگ رها شده بود، یافتند.

این کودک نیز مانند قربانی نخست مورد تعرض قرار گرفته اما با وارد شدن ضربات جسمی سخت به سرش کشته شده بود. کشف جنازه دومین قربانی سبب شد ماموران دور تازه‌ای از بازجویی‌ها را از محمود آغاز کنند. این مرد به مشارکت در جنایت دوم نیز اقرار و مجرمی سابقه‌دار به نام مرتضی را به عنوان همدستش معرفی کرد.

نام مرتضی پیش از این در فهرست صدنفری ثبت شده بود. این مرد 9 سابقه کیفری در پرونده‌اش داشت که آدم‌ربایی، سرقت و کودک‌آزاری از جمله آنها بود. مرتضی بعد از دستگیری سعی کرد خودش را بی‌گناه معرفی کند اما انکارهایش فایده‌ای نداشت و او هم بالاخره به دست‌داشتن در جنایت اعتراف کرد.

مرتضی گفت:«من و محمود با هم قرار گذاشته بودیم هفته‌ای یک کودک را بدزدیم و بعد از تجاوز به قتل برسانیم. ما اولین طعمه‌مان را در حالی پیدا کردیم که در خیابانی خلوت تنها بود.

از دور به او بیسکویت نشان دادیم و پسربچه که ذوق‌زده شده بود به طرف‌مان دوید و ما توانستیم وی را برباییم و نقشه‌مان را عملی کنیم.» متهم ادامه داد:«پسربچه دوم را هم با یک بسته شکلات فریب دادیم و بعد از تجاوز کشتیم و قرار بود به این کار ادامه دهیم که دستگیر شدیم.»

بنا بر این گزارش در حال حاضر تحقیقات از دو متهم ادامه دارد تا جزییات بیشتری از جرایم آنها فاش شود./شرق