سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خمیر دندان مناسب کودکان




خمیر دندان منااسب کودکان


خمیردندان های طبی:



از خاصیت پاک کننده و بوی خوش و ضدحساسیت وضدجرم خمیردندان ها که بگذریم آنچه بیشتر مورد انتظار مردم است خاصیت طبی خمیردندان ها است.



● مقصود از خمیردندان طبی چیست؟


عده ای انتظار دارند میکروب های دهان را از بین ببرد، عده ای مایلند دندان هایشان را از گزند پوسیدگی در امان نگه دارند و عده ای هم می خواهند با استفاده از آن، بیماری لثه شان برطرف شود. اکنون همه می دانند که بعضی میکروب ها عامل بیماری هستند. شاید عده زیادی هم خمیر دندان را فقط برای از بین بردن میکروب های دهان به کار می برند، به همین خاطر اظهار می کنند خمیر دندان مصرفی خود را گاه به گاه عوض می کنند تا میکروب ها به یک نوع خمیردندان عادت نکنند.


این اشخاص شاید فکر می کنند با این تمهید همه انواع میکروب های دهان خود را از بین خواهند برد. در جواب آنها باید بگوییم که تنوع این میکروب ها در دهان به قدری زیاد است که به هیچ وسیله ای نمی توانیم همه شان را ریشه کن کنیم ضمنا باید تأکید نماییم با توجه به اعمال مختلفی که میکروب ها انجام می دهند، ریشه کن کردن تمام انواع آنها نه لازم و مفید و نه امکان پذیر است. آنچه از خمیردندان باید انتظار داشت کم کردن ویرولانس میکروب های خاص و به هم زدن سازمان میکروبی پلاک روی دندان یا اطراف ریشه روی لثه است.


وقتی آنتی بیوتیک ها معرفی شدند، عده ای خواستند آن را در خمیر دندان به کار ببرند. اکنون روشن شده است که ضرر این کار بیشتر از فایده آن است و عده ای آب اکسیژنه و موادی را که اکسیژن آزاد می کنند آزمایش کردند. این کار احتمالا سبب رشد قارچ ها در دهان می شود. بعضی ها از جوش شیرین یا آب نمک نام می برند، در مورد مصرف مداوم و طولانی این مواد باید احتیاط کرد.


جوش شیرین ممکن است PH دهان را عوض کند و از حالت طبیعی خارج کند. نمک هم ماده ای است که مقدار جذب روزانه آن نباید از حد متعادل بیشتر شود و مطمئنا استفاده بیش از حدمجاز آن برای عده ای زیان بخش نیز می باشد. مواد ضدمیکروبی متعددی وجود دارد مثل کلرهگزیدین، عصاره گیاهی و... که در بعضی خمیردندان ها قبلا به کار می رفته است اما امروز به علت عدم ثبات دارو، زود تجزیه شدن این مواد در دهان و بی اثر شدن آنها، رنگی شدن دندان ها، عدم سازگاری با ترکیب های دیگر خمیردندان و بالاخره مغایرت آنها با سلامت کلی بدن، بالا بودن قیمت و مشکلات تهیه آن ها دیگر به کار نمی رود. روزنامه کیهان





ویدیو مرتبط :
‫معجره ای کرم دندان ( خمیر دندان) Suraj Sarwari‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آبسه دندان،یکی از بیماری های شایع در کودکان



علائم :برآمدگي قرمز و متورم در يك طرف دندان در لثه - درد زق زق كننده - حساسيت و تورم در همانطرف صورت - ورم غده‌هاي گردن - درد زيرگوش در همانطرف پيله دندان، يا آبسه دندان، يك حفره پر از چرك است كه در ريشه دندان پوسيده بوجود مي‌آيد.

در دندانهاي شيري پيله دندان در صورتيكه درمان نشود ميتواند بر دندان دائمي كه بعداً بايد در بيايد. آسيب برساند. پيله دندان بسيار دردناك است زيرا در يك محيطي بسته و محصور قرار دارد و مسكن‌ها هم بر روي آن تأثير نمي‌گذارند.

پیله دندان

آيا خطرناك است؟

پيله دندان بايد فوراً درمان شود زيرا ناراحتي زيادي توليد مي‌كند و ميتواند منجر به از دست دادن دندان شود.


ابتدا چه كار بايد بكنيد؟


1- لثه اطراف دندان را بررسي كنيد و اگر متوجه يك برآمدگي قرمز شديد بآرامي آنرا با نوك انگشت خود لمس كنيد. چيزي نرم و اسفنجي را احساس خواهيد كرد كه در حقيقت انبوهي از چرك جمع شده است.

2- براي تسكين دادن درد به كودك خود آسپرين بچه يا شربت استامينوفن بدهيد. از بيحس كننده‌هاي موضعي مانند دانه ميخك استفاده نكنيد. زيرا ممكن است به حاشيه لثه لطمه بزند و مشكلات دنداني بيشتري بوجود آورد.

شربت استامینوفن

3- دهان كودك خود را با يك محلول آب نمك ضعيف شستشو دهيد تا دمل را زودتر بتركاند و هرگونه چرك را كه از آن خارج شده است بشويد.

4- از يك كيسه يا بطري آب گرم براي آرام كردن درد استفاده كنيد.

5-بلافاصله به دندانپزشك يا نزديكترين مركز اورژانس مراجعه نمائيد.

دكتر چه اقدامي انجام خواهد داد؟


دكتر ي دندانپزشك يا از طريق شكافتن لثه و يا كشيدن دندان (در صورتيكه راهي براي حفظ آن وجود نداشته باشد).چرك را خارج مي‌سازد. هر دو روش تحت بيحسي انجام ميشوند.

دندان درذ

براي ريشه كني عفونت، دكتر يا دندانپزشك يك دور آنتي بيوتيك را تجويز مي‌كند. ممكن است يك دهان شويه نيز براي مصرف سه يا چهار بار در روز تا بهبودي زخم توصيه نمايد.

شما چه كمكي مي‌توانيد بكنيد؟


براي به حداقل رساندن فساد دندان، مرتباً براي كودك مسواك بزنيد.

مسواک زدن

از سن سه سالگي به بعد، كودك خود را بطور مرتب نزد دندانپزشك ببريد.

شيريني جات و مواد قندي را از غذاهاي كودك خود كمتر كنيد.