سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خلاقیت برتر از پر هوشی



 

خلاقیت برتر از پر هوشی

 

آیا افراد خلاق دارای ویژگیهای خاصی هستند؟ بررسی ها نشان می دهد كه هر چند افراد خلاق از هوش بالاتر از متوسط برخوردار هستند،اما برای اینكه فرد بسیار خلاق باشد ضرورتا نباید نابغه باشد.



افراد خلاق تازگی و بدیع بودن را ترجیح می دهند، پیچیدگی مسائل توجه آنان را جلب می كند و به قضاوتهای مستقل می پردازند(بارون هارنیگتون ). علاوه بر آن توانایی تمام كردن، كامل كردن و یكی كردن افكار گوناگون در این افراد بیش از دیگران است .



علاوه بر موارد فوق افراد خلاق ویژگیهای دیگری نیز دارند كه آنها را از سایر افراد متمایز می كند این ویژگیها عبارتند از:



افراد خلاق، بخش عمده ای از وقت خود را صرف توجه دقیق به اطراف خود می كنند و از این طریق سوژه های جدیدی برای فكر كردن پیدا می كنند.



افراد خلاق بسیار كنجكاو بوده و به طور مستمر در جستجوی موضوعات پیچیده ،جدید و ناشناخته و عجیب هستند. به همین سبب آنها در مقایسه با افرادی كه از توانایی خلاقیت كمتری برخوردار هستند، سوالات بیشتر و پیچیده تری را مطرح می كنند.این ویژگی را به سادگی در بچه ها می توان تشخیص داد.


افراد خلاق بیشتر به وسیله علایق درونی خود نسبت به كارهای خلاق برانگیخته می شوند تا عوامل بیرونی نظیر شهرت ،پول یا تایید دیگران.



حل مشكلات و مسائل توسط افراد خلاق از اصالت خاصی برخوردار است.



افراد خلاق انعطاف پذیر هستند و در ارائه راه حل و اندیشه بكر و بدیع آمادگی بسیار دارند(گلیفورد )آنها با استفاده از این ویژگی ،توانایی تعقیب و دستیابی به راه حل مشكل را از راه های مختلف دارا هستند.



افراد خلاق به استقلال و ناهمنوایی تمایل دارند و در مواردی كه دستورهایی بر خلاف میل و یا اعتقادات خود دریافت كنند به سرپیچی از آنها تمایل نشان می دهند به این سبب اعمال مدیریت در مورد افراد خلاق بسیار دشوار است . آنها اگرچه به دستور گرفتن از دیگران اعتقاد ندارند، نیاز مبرم به مورد پذیرش واقع شدن دارند، زیرا این احساس برای آنها آرامش خاطر دلپذیری را ایجاد می كند. ضمنا آگاهی به این مطلب كه اندیشه هایشان مورد قبول واقع شده ،اتكاء به نفس زایدالوصف در آنان ایجاد می كند.




بر اساس نظریه وایت افراد خلاق علی رغم استنباط دیگران ، بسیار فعال نبوده، دذ مقایسه با دیگران از هوش و ذكاوت خارق العاده نیز برخوردار نیستند. هوش یكی از پیش نیاز های خلاقیت است و پایین بودن درجه هوشی فرد معمولا به پایین قرار گرفتن ویژگی خلاقیت منجر می شود ،اما هوش سرشار نیز دلالت بر خلاق بودن شخص نمی كند. افراد دارای هوش پایین عموما از نظر خلاقیت نیز ناتوانند و خلاقیت در افراد دارای هوش كمی بالاتر از میانگین بیشتر مشاهده شده است . اشخاص باهوش و ذكاوت خوب در مدارج تحصیلی ،بسیار خوب عمل می كنند ولی شاهد كیفی كه دلالت بر خلاقیت آنها بكند بسیار كم است.



این نوع شخصیت مسائل و وضعیت هایی را می بیند كه قبلا مورد توجه قرار نگرفته است و فكرهای بكری را ارائه می دهد.


اصولا یك فرد خلاق بی تفاوت از كنار مسائل نمی گذرد و محیط پیرامون را همیشه با دقت مورد توجه قرار می دهد.



ایده ها و تجربیات حاصل از منابع گوناگون را به هم ربط می دهد و آنها را بر مبنای مزیتشان مورد بررسی قرار می دهد.چراكه ارائه فكر مشكل نیست بلكه ارائه فكر و ایده های سودآور،مفید،باصرفه و... مشكل خواهد بود.



یكی از مهمترین ویژگی افراد خلاق داشتن سلاست فكر است. به طوری كه همزمان در مورد یك مساله چندین فكر و راه حل را داشته باشد.



نسبت به پیش فرضهای قبلی تردید می كنند و محدود به رسم و عادت نمی شوند.

مدیران امروزی ما باید به این نكته توجه داشته باشند كه موانعی برای بروز خلاقیت وجود دارد كه بحث مفصلی را می طلبد و پرداختن به آنها خارج از این مقاله است اما مهمترین آنها عبارتند از : عدم اعتماد به نفس ، ترس از انتقاد و شكست ، تمایل به همرنگی و همگونی ، عدم تمركز ذهنی و...


افراد خلاق ، مسائل پیچیده را به مسائل ساده ترجیح می دهند و با علاقمندی بسیار برای یافتن راه حل می كوشند.



باید این نكته را قبول كنیم كه همگی ما عادت زده ایم بنابراین مدیریت سازمان ها باید همیشه از بروز ایده ها و فكر های جدید استقبال نماید و افراد خلاق را تشویق كند. برای اینكه خلاقیت به وقوع بپیوندد، باید چنان نگرشی وجود داشته باشد تا از پیشنهادهایی كه مبتنی بر تغییر شرایط موجودند،استقبال کند. ملاك اصلی برای پیشنهاد دهنده ،آن چیزی است كه مدیر در عمل انجام می دهد،نه سخن او. متاسفانه در نظام اداری ما كم نیستند مدیرانی كه خود را عقل كل می دانند و كارمندان را افرادی كه مجبورند دستورات غیر منطقی آنها را اجرا كنند.این مدیران یكی از مهمترین موانع خلاقیت و نوآوری در نظام اداری هستند

 

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
بررسی تاثیر آموزش کارآفرینی بر دستگاه فکری کارآفرینانه: نقش میانجی خلاقیت و هوشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شکست سنگین اینتر در هفته شانزدهم سری A/ پیروزی پر گل لیورپول در لیگ برتر



اخبار ,اخبار ورزشی,لیگ قهرمانان اروپا


اخبار ورزشی - شکست سنگین اینتر در هفته شانزدهم سری A

اینتر در هفته‌ شانزدهم سری A ایتالیا در خانه ناپولی با نتیجه سنگین 4 بر 2 شکست خورد.

به گزارش ایسنا ، هفته‌ شانزدهم سری A ایتالیا شب گذشته (یکشنبه) با یک دیدار ادامه یافت که در آن ناپولی میزبان با نتیجه‌ پر گل چهار بر دو اینتر را در هم کوبید.

ناپولی، تیم سوم جدول که هفته‌ گذشته از لیگ قهرمانان اروپا حذف شد، در ورزشگاه خانگی‌ خود، سن‌پائولو میزبان اینتر بود که در پایان با نتیجه‌ چهار بر دو به پیروزی رسید.

گونسالو هیگواین (9)، دریس مارتینس (39)، بلری ژمایلی (41) و خوزه کایخون (81) برای ناپولی میزبان گلزنی کردند و استبان کامبیاسو (35) و یوتو ناگاتومو (47) گل‌های اینتر را به ثمر رساندند.

ناپولی با پیروزی در این دیدار جمع امتیازهای خود را به 35 رساند تا در رده سوم جدول قرار گیرد. اینتر نیز با این شکست در همان رده پنجم باقی ماند.

در حساس‌ترین بازی هفته‌ شانزدهم سری A ایتالیا امشب (دوشنبه) میلان در ورزشگاه سن‌سیرو میزبان رم خواهد بود.

در جدول رده‌بندی یوونتوس با 43 امتیاز صدرنشین است و رم با 37 و ناپولی با 35 امتیاز در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.
                                   ................................................
  
  پیروزی پر گل لیورپول در لیگ برتر

 آخرین دیدار هفته‌ شانزدهم لیگ برتر با پیروزی پر گل لیورپول به پایان رسید.

به گزارش ایسنا ، هفته‌ شانزدهم لیگ برتر انگلیس با برگزاری یک دیدار به پایان رسید که در آن لیورپول موفق شد با پنج گل تاتنهام را در هم بکوبد تا با تفاضل گل بهتر به رده دوم جدول صعود کند.

لیورپول که در ورزشگاه وایت‌هارت‌لین مهمان تاتنهام بود با درخشش لوئیس سوآرس اروگوئه‌ای با پنج گل میزبان خود را از پیش‌رو برداشت.

در این دیدار لوئیس سوآرس دو بار در دقایق 18 و 84، یوردان هندرسون (40)، یان فلانگان (75) و رحیم استرلی (89) برای لیورپول گلزنی کردند.

در جدول رده‌بندی لیگ برتر آرسنال با 35 امتیاز در صدر قرار دارد و تیم‌های لیورپول و چلسی با 33 امتیاز به دلیل تفاضل گل بهتر در رده‌های دوم و سوم جای دارند.
اخبار ورزشی - ایسنا