سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خطــرات پنهان در كیف لـوازم آرایش!


آیا درست است كه بدون پاك كردن آرایش چشم بخوابید؟ آیا لاك، ناخن‌های‌تان را خراب می‌كند؟ اگر می‌خواهید از درست بودن معلومات خود در زمینه آرایش، سلامت پوست و مو و به‌طور كل زیبایی مطمئن شوید، حتما خودآزمایی زیر را انجام دهید.





در ضمن با خواندن مطلب زیر پاسخ این سوالات شما داده می‌شود
1-آیا درست است كه بدون پاك كردن آرایش چشم بخوابید؟
2- برخی از انواع رژها سرب دارند؟ 3- محصولات آرایشی و بهداشتی با برچسب ضدحساسیت و ضدآلرژی باعث ایجاد آلرژی نمی‌شوند؟

لاك، ناخن‌های‌تان را خراب می‌كند؟ محصولات آرایشی باعث ایجاد آلرژی در پوست‌تان می‌شوند؟ كدامیك از محصولات آرایشی باید هر 3 ماه یك‌بار عوض شوند؟ طول عمر لوازم آرایشی چقدر است؟ كدامیك از محصولات آرایشی محل مناسبی برای رشد باكتری‌هاست؟ و سوال‌های بسیاری كه پاسخ به آنها نشان می‌دهد، چقدر در زمینه محصولات آرایشی اطلاعات دارید. معلومات شما در این زمینه، می‌تواند در حفظ سلامت پوست و مو شما نقش بسزایی داشته باشد.



1-آیا درست است كه بدون پاك كردن آرایش چشم بخوابید؟
  •  بله
  •  خیر
پاسخ صحیح: حتما باید قبل از خواب، صورت‌تان را خوب بشویید و چشم‌های‌تان را با شیرپاك‌كن تمیز كنید. ریمل می‌تواند به‌راحتی هنگامی كه پلك‌های‌تان را بسته‌اید وارد غشای چشم‌تان شود و عوارض خطرناكی را به‌دنبال داشته باشد. نفوذ كردن ریمل به داخل چشم، می‌تواند باعث ایجاد خارش، التهاب و در موارد خاص عفونت چشم‌ها شود.

2- كدامیك از محصولات آرایشی زیر باعث جذب بیشتر نورخورشید و نفوذ نور به درون لب‌ها می‌شود؟
  •  رژهای مایع
  •  خط لب
  •  رژهای مایع براق و اكلیلی
  •  رژ‌های مات
پاسخ صحیح: رژهای مایع براق و اكلیلی به‌راحتی نورآفتاب را از خود عبور می‌دهند و حتی باعث جذب بیشتر نور می‌شوند. اگر می‌خواهید از رژهای مایع براق‌ استفاده كنید، قبل از آن یك رژ مات روی لب‌های‌تان بمالید و سپس روی آن رژمایع بزنید. اگر از برق لب استفاده می‌كنید حتما اطمینان حاصل كنید كه spf30 را داشته باشد.

3- محصولات آرایشی و بهداشتی با برچسب ضدحساسیت و ضدآلرژی باعث ایجاد آلرژی نمی‌شوند؟
  •  بله
  •  خیر
پاسخ صحیح: این‌كه فقط برچسبی با محتوای «ضدآلرژی» روی محصولات درج شده باشد، نشان‌دهنده این نیست كه  این محصول هیچ‌گونه حساسیتی ایجاد نمی‌كند.(FDA) هنوز استاندارد مشخصی برای درج این برچسب روی محصولات مشخص نكرده است. به همین دلیل تولیدكنندگان می‌توانند معیارهای متفاوتی برای درج «ضدآلرژی» داشته باشند! اما  یادتان باشد هیچ‌یك از محصولات آرایشی نمی‌تواند صددرصد ضدآلرژی باشد.

4- باتوجه به‌نظر كارشناسان، كدامیك از محصولات آرایشی زیر باید هر 3 ماه یك‌بار جایگزین شود؟
  •  سایه چشم
  •  ریمل
  •  انواع رژها
  •  انواع پودرها (از جمله پنكیك)
پاسخ صحیح: به‌دلیل خطرات ایجاد عفونت چشم، محصولات آرایشی چشم باید زودتر از سایر محصولات جایگزین شوند. محصولات آرایشی چشم كه مایع هستند مانند ریمل می‌تواند محیط مناسب‌تری برای رشد باكتری باشد. به همین دلیل باید سریع‌تر از سایر محصولات آرایشی مانند انواع پودرها و سایه‌های جامد عوض شوند. كارشناسان براین باورند كه ریمل باید هر 3 ماه یك‌بار عوض شود كه اگر شما جزو آن‌دسته از افرادی هستید كه هنگام خشك شدن ریمل‌تان در آن آب می‌ریزید از ادامه دادن این كار جدا بپرهیزید. زیرا با این كار محیط را برای رشد باكتری‌ها فراهم می‌كنید.

5- كدامیك از موارد زیر احتمال رشد باكتری را افزایش می‌دهد؟
  •  استفاده مشترك از محصولات آرایشی
  •  قرار دادن لوازم آرایشی در معرض مستقیم نورآفتاب
  •  استفاده از لوازم آرایشی هنگام وجود عفونت
  •  تمام موارد بالا
پاسخ صحیح: فرچه‌ها، پدها و براش‌های لوازم آرایش می‌توانند به راحتی باكتری‌های روی سطح پوست را جذب كنند، از این‌رو استفاده مشترك از این لوازم می‌تواند باعث رشد باكتری‌ها شود. همچنین قراردادن محصولات آرایشی در معرض نور آفتاب می‌تواند، محیط را برای رشد باكتری‌ها فراهم كند. از طرف دیگر، اگر عفونتی وجود داشته باشد استفاده از لوازم آرایش می‌تواند آن را تشدید كند. اگر از لوازم آرایشی استفاده ‌كردید كه بعد از آن دچار عفونت شدید حتما آن را دور بیندازید.



6- برخی از انواع رژها سرب دارند؟
  •  بله
  •  خیر
پاسخ صحیح: امروزه سعی براین شده كه میزان سرب موجود در رژلب‌ها را به حداقل برسانند اما همچنان بسیاری از انواع رژلب‌ها كه مقادیر بالایی سرب دارند. خوردن رژلب باعث می‌شود، سرب به درون بدن نفوذ كرده و خطراتی را به‌دنبال داشته باشد. (FDA) اعلام كرده، سرب بالای موجود در برخی از رژلب‌ها می‌تواند نگرانی‌های جدی را به‌دنبال داشته باشد.

7- برخی از محصولات آرایشـــی چشم مقادیر خطرناكی سرب دارند؟
  •  بله
  •  خیر
پاسخ صحیح: خط چشم یكی از پرطرفدارترین لوازم آرایشی است كه به میزان بالایی سرب دارد. باید استفاده از این محصول آرایشی را به حداقل برسانید و هنگام خرید آن به یك مركز معتبر مراجعه كنید. بسیاری از خط‌چشم‌هایی كه به‌صورت تقلبی در بازار عرضه می‌شوند، می‌توانند سلامت چشم‌های شما را به خطر بیندازند.

8- سازمان بهداشت جهانی برچسب تایید روی تمام محصولاتی كه به بازار عرضه می‌شوند، می‌زند؟
  •  بله
  •  خیر
پاسخ صحیح: فراموش نكنید كه بسیاری از تولید‌كنندگان لوازم و محصولات آرایشی و بهداشتی حتی بدون مجوز در حال تولید و پخش محصولات هستند چه برسد به این‌كه این محصولات بخواهند مجوز سازمان‌های معتبر نظارتی را داشته باشد. مسئولیت شما چند‌برابر است. این شما هستید كه باید سراغ محصولات مورد تایید بروید.

9- كدامیك از موارد زیر شایع‌ترین نوع عارضه به دلیل استفاده از محصولات آرایشی محسوب می‌شود؟
  •  ایجاد حساسیت و آلرژی
  •   آسیب‌دیدن ناخن‌ها به دلیل ناخن مصنوعی و لاك
  •  خراشیدگی چشم به دلیل لوازم آرایشی چشم.
پاسخ صحیح: یكی از شایع‌ترین خطرات، خراشیدگی قرنیه چشم است. این امر می‌تواند، منجر به عفونت‌های بسیاری شود. چنانچه این خراشیدگی را پشت‌گوش بیندازید حتی می‌تواند به سطح بینایی شما نیز آسیب بزند. در بسیاری از مواقع آسیب به چشم منجر به ریزش مژه‌ها، ‌ایجاد زخم و التهاب و در مواردی كورشدن می‌شود.

10- شواهدی مبنی بر این‌كه استفاده از لوازم آرایش منجر به سرطان می‌شود، وجود ندارد؟
  •   بله
  •  خیر
پاسخ صحیح: طبق آخرین تحقیقاتی كه در این زمینه صورت گرفته، شواهد زیادی برای اثبات این امر وجود ندارد اما برخی از آزمایش‌ها احتمال رشد سلول‌های سرطانی را به دلیل برخی از تركیبات سمی و خطرناك موجود در لوازم آرایش‌های غیراستاندارد نشان می‌دهد. همچنان تحقیقات بسیاری برای اثبات این مسئله در حال انجام‌شدن است.


ویدیو مرتبط :
كیف پول و كیف مدارك آلوما والت اصل Aluma Wallet

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نکاتی که باید درهنگام استفاده از لوازم آرایش درنظر گرفت؟



لوازم آرایش

در دوران گذشته، در عصر ملکه الیزابت اول و همچنین زمان سلطنت قاجار، رنگ پریده به قدری جذاب بود که زنان برای داشتن صورتی به سفیدی ظروف چینی،جان خود را به خطر می انداختند .آنها چهره خود را باپودری سفید رنگ به نام سریوس (ceruse) یا همان سفیداب که ترکیبی بسیار سمی از سرب بود.

امروزه خطر استفاده از لوازم آرایش تا این حد جدی و مرگ آور نیست اما هنوز هم مشکلات و بیماریهایی وجود دارند که از طریق یک خط چشم ساده یا کرم پودر منتقل میشوند.

تبخال، کهیر، جوشهای متورم و گل مژه تنها چند نمونه کوچک از بیماریهایی هستند که با لوازم آرایش نامناسب وآرایش غیراصولی و عدم رعایت اصول ایمنی و بهداشتی ایجاد میشوند.


چگونه میتوان اصول ایمنی وبهداشت در لوازم آرایشی وآرایش رارعایت کرد؟

در اینجا به چند قانون ساده در این زمینه اشاره میکنیم

 

  • استفاده مشترک ممنوع!

به اشتراک گذاشتن لوازم آرایش، چه با دوستان نزدیک و چه با مشتریان غریبه آرایشگاه و کسانی که از جعبه تست لوازم آرایش در فروشگاه استفاده میکنند، یکی از ساده ترین روشهای پخش باکتری است. استفاده از روژ لب دیگران میتواند به سادگی شما را به تبخال مبتلا کند. ابتلا به تورم و خشکی لب هم بسیار بالاست. اما از همه خطرناکتر محصولات آرایش چشم هستند.

استفاده مشترک از ریمل یا هرگونه وسیله آرایش چشم میتواند به سادگی موجب خارش و سرخ شدن پلک و حتی بدتر از آن، ابتلا به شپش مژه شود. اگر قصد دارید در فروشگاه یک محصول آرایشی را امتحان کنید، حتما از برس جداگانه استفاده کنید یا حتی یکی دو گوش پاک کن همراه ببرید و برای تست سایه و محصولات دیگر از آن استفاده کنید.

 

  • لوازم آرایش مناسب با پوست انتخاب کنید.

همه افراد پوست های متفاوتی دارند پوستهای خشک،چرب،مختلط،نرمال که هر کدام باید لوازم آرایش مناسب باپوست خودرااستفاده کند.

 

  • لوازم کهنه را دور بریزید.

آیا کشوی میزتان پر از لوازم آرایش نیمه استفاده شده است؟ هرچه زودتر آنها را دور بریزید. مواد نگهدارنده موجود در محصولات آرایشی به مرور زمان خاصیت خود را از دست میدهند و محصول فاسد میشود. محصولات کهنه موجب تورم و خارش پوست میشوند. معمولا اگر میخواهید لوازم آرایشتان عمر بیشتری داشته باشند، باید آنها را در محلی خنک و دور از نور و گرمای ناگهانی قرار دهید.

قرار دادن لوازم آرایش در اتوموبیل، به خصوص در فصل نابستان موجب فاسد شدن سریع آنها میشود. بسیاری از مواد آرایشی دارای تاریخ مصرف هستند که از شش ماه تا یک سال متغیر است. یک روش فوق ساده برای آزمودن کیفیت مواد آرایشی، بوییدن آن است. اگر رنگ و جنس محصول تغییر کرده و به خصوص بوی آن مانند همیشه نبود، این ماده دیگر برای مصرف مناسب نیست.

 

  • اپلیکاتورهای لوازم آرایشی را تعویض کنید.فراورده های آرایشی

هر محصول آرایشی با وسیله ای اعم از بالشتکهای پودر، قلمهای نوک اسفنجی سایه چشم، برس مخصوص ریمل و قلم خط چشم به چهره افزوده میشود. این اپلیکاتورها باید زود به زود تعویض شده یا به خوبی شسته و خشک شده و مجددا مورد استفاده قرار گیرند زیرا باکتریها به سادگی در آنها باقی مانده و تکثیر میشوند و در مرتبه بعد مجددا به چشم یا صورت شما باز میگردند. اسفنجهای مخصوص کرم پودر بهتر است هر هفته و برسهای لوازم آرایش چشم هر ماه تعویض یا با شامپو بچه یا صابون ملایم به خوبی شسته و خشک شوند.

 

  • دهان ما حاوی انواع باکتریهاست که وجود آنها در دهان مشکلی ایجاد نمیکند اما این باکتریها نباید بر روی چشم منتقل شوند.

افزودن آب معمولی به لوازم آرایش خشک نیز ممنوع است. آب میتواند مواد نگه دارنده موجود در محصول آرایشی را رقیق کرده و به این ترتیب میکروبها در درون این مواد رشد کرده و موجب عفونت چشم میشوند.

 

  • پس ازاستفاده از لوازم آرایش درب آنهارا ببندید.

بسیاری از لوازم آرایش حاوی مواد نگهدارنده ای هستند که باکتریها را از بین برده و عمر مفید

کالا در فروشگاه را افزایش میدهد. اما به محض اینکه درب این محصول گشوده شده و در معرض محیط خارج قرار بگیرد، در معرض میکروبها و باکتریها قرار میگیرد. این حالت یا عمر مفید محصول را کاهش میدهد یا اینکه محصول را در معرض باکتریهایی قرار میدهد که مواد نگهدارنده نمیتوانند با آن مقابله کنند. هرچه درب این محصول بیشتر باز و بسته شود یا درب آن باز بماند، ارگانیسمهای بیشتری وارد آن میشوند. پس همواره درب لوازم آرایشی و بهداشتی خود را محکم ببندید.

 

  • لوازم آرایشی طبیعی را بشناسید.

لوازم آرایشی که با عنوان "طبیعی" یا natural عرضه میشوند، معمولا برای اشخاص دارای پوست حساس یا دارای آلرژی و یا افرادی که اصولا علاقه ای به استفاده از مواد شیمیایی ندارند بسیار مناسب است. اما این محصولات یک نقطه ضعف هم دارند. زیرا این محصولات دارای مواد نگهدارنده شیمیایی نیستند و طبعا نسبت به محصولات شیمیایی عمر کوتاهتری هم دارند.


  • قبل از خواب صورت خود را پاک کنید.

هنگام خواب، به پوست و مژه های خود هم استراحت بدهید. اگر ریمل را در طول شب بر روی مژه ها باقی بگذارید، این امکان وجود دارد که ریمل خرد شده و داخل چشم برود و موجب سرخی و خارش چشم و پلک شود. یک برنامه ساده شستشو و پاک کردن آرایش در شب میتواند تضمین کند که شما صبح با نشاط درونی و بیرونی از خواب بیدار شوید و اثری از چشمان خون گرفته و پوست متورم در چهره شما دیده نشود.