سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خطرات تاتو برای چشم


نقاشی روی بدن یا همان تاتو حالا دیگر یكی از روش‌هایی است كه خیلی از خانم‌ها و حتی آقایان برای رسیدن به ظاهری متفاوت تا به حال آن را تجربه كرده‌ند یا لااقل با راه و روش آن آشنا هستند. اگر شما هم خیال تاتو كردن را در سر دارید، این توصیه‌ها را بخوانید و بعد تصمیم بگیرید.





نقاشی روی بدن یا همان تاتو حالا دیگر یكی از روش‌هایی است كه خیلی از خانم‌ها و حتی آقایان برای رسیدن به ظاهری متفاوت تا به حال آن را تجربه كرده‌ند  یا لااقل با راه و روش آن آشنا هستند. نقاشی روی بدن در ابتدا راهی بود برای ترسیم ابروها به شكل دلخواه؛ اما این آغاز راه بود چون به مرور از ابرو به چشم و حتی لب‌ها هم رسید و حالا هم كه دیگر روی هر قسمتی از بدن می‌توانید نقش دلخواه‌تان را ترسیم كنید؛ اما نكته اینجاست كه زیبایی بعد ظاهری این روش است و خواه‌ناخواه  وارد كردن رنگ به سطح زیرین  پوست نمی‌تواند برای شما بدون دردسر و عارضه باشد. اگر تاتو یا نقاشی روی پوست  بدون رعایت نكات بهداشتی و توسط افراد غیر متخصص انجام بگیرد به مراتب این عوارض هم بیشتر می‌شود. به طوری كه به جرات می‌توان گفت  رعایت نکردن بهداشت در تاتو كردن ریسك ابتلا به بیماری‌های ویروسی را بالا می‌برد. گذشته از این تاتو كردن غیر از عوارض آنی مثل التهاب، تورم و قرمزی گاهی عوارض بلند مدت هم دارد كه حتی بعد از 10 سال احتمال بروز دارند. با این حال اگر اصرار بر انجام تاتو دارید  توصیه‌های دكتر بهروز باریك‌بین، متخصص پوست و مو می‌تواند راه‌كارهای مناسب انجام این روش را پیش روی شما قرار دهد.



فصل ضدآفتاب، عینك و كلاه‌ لبه‌دار

زندگی همه ما در این روزها با گرمای هوا پیوند خورده است. چه بخواهیم و چه نخواهیم در این روزها اعصاب‌مان متشنج‌ بوده و حال پوست‌مان هم تا حدودی بدتر است و تشنگی هم تند و تند سراغ ما می‌آید و اگر عینك‌ آفتابی را فراموش كرده باشیم حال چشمان‌مان هم بد می‌شود. خب طبیعی است كه باید بیشتر حواس‌مان را جمع كنیم و مراقب پوست‌مان، عینك‌مان و حتی كلیه‌ها و اعصاب و دستگاه گوارش‌مان هم باشیم. بسیاری از مشكلات شما در این روزها با یك بطری آب خنك، یك ضدآفتاب مناسب یا یك عینك آفتابی كه تاییدیه علمی دارد و یك كلاه با لبه آفتاب‌گیر حل می‌شود. باور كنید در این روزهای گرم هم حفظ سلامت كار سختی نیست.اما در بخش سلامت زنان این شماره سیب سبز چند مطلب خواندنی برای شما داریم.

نخستین مطلب كه توصیه می‌كنم حتما آن را بخوانید مصاحبه‌ای است با دكتر بهروز باریك‌بین در مورد تاتوها، خالكوبی‌ها و تمامی مشكلاتی كه آن‌ها و برداشتن‌شان برای پوست شما ایجاد می‌كنند. به شما توصیه می‌كنم حتی اگر یك بار فكر تاتوكردن از ذهن شما به‌صورت گذرا هم گذشته حتما این مطلب را بخوانید و سپس در این مورد تصمیم بگیرید اما در مورد سایر مطالب خواندنی این شماره، توصیه می‌كنم حتما مطلب مرتبط با هشدار انجمن ملی چشم‌پزشكی انگلستان در مورد استفاده از لنزهای جدید مد شده در آن‌سوی آب‌ها كه احتمالا به‌زودی به این سو هم خواهند رسید را مطالعه كنید كه هشدارهایی بسیار جدی دارد. یك مطلب خواندنی دیگر را هم پیشنهاد می‌كنم حتما مطالعه كنید كه بررسی مشكلات موضعی یا سیستماتیك بدنی است كه آثار خود را روی دست‌ها می‌گذارند و در واقع با نگاه‌كردن به دست‌های‌تان می‌توانید به این بیماری‌ها پی ببرید.در مورد مراقبت‌های لازم برای پوست و تغذیه مناسب برای داشتن پوستی درخشان هم در این شماره مطالبی برای شما داریم كه مطمئن باشید خواندن آن‌ها به كار شما می‌آید.



تاتو یا چرخ خیاطی؟

 خیلی از خانم‌ها به انجام تاتو روی بدن یا برای پرپشت نشان دادن ابروها علاقه‌مندند اما دقیقا نمی‌دانند هنگام تاتو چه اتفاقی برای پوست آن‌ها می‌افتد. تاتو در حقیقت نشانه یا طرحی دائمی است كه با كاشتن رنگدانه‌ها داخل پوست به‌وجود می‌آید. در این روش سوزن یك میلی‌متری داخل پوست می‌شود. یك سوزن به سر یك ابزار دستی كه با برق كار می‌كند، متصل می‌شود و با سرعت زیاد پوست را سوراخ‌سوراخ می‌كند و رنگ را داخل پوست تزریق می‌كند، تقریبا مثل كاری كه سوزن چرخ خیاطی انجام می‌دهد. این ابزار قطرات كوچك جوهر را به داخل سلول‌های لایه درم پوست تزریق می‌كند و از آن‌جا كه سلول‌های این لایه پایدارند، بنابراین تاتو به‌صورت دائمی روی پوست باقی می‌ماند. اگر این جوهر فقط در خارجی‌ترین لایه پوست یعنی اپیدرم تزریق شود چون سلو‌ل‌های این لایه مرده‌اند، از سطح پوست برداشته شده و رنگ تاتو باقی نخواهد ماند. ابتدا محل تاتو ممكن است متورم و پوست پوست شود. در 24ساعت اول پس از تاتو مقداری خون از پوست تراوش می‌كند و تراوش مایعی شفاف و زردرنگ تا چند روز طبیعی است. به هر حال تاتو كردن برای بعضی افراد درد كمی دارد ولی شاید برای دیگران تجربه‌ای دردناك باشد.



حساس شوید

التهاب یا حساسیت پوستی به رنگ‌هایی كه در تاتو روی نقاط مختلف بدن تزریق می‌شود یكی از نخستین نشانه‌های واكنش بدن به جسم خارجی یعنی همان رنگ مورد استفاده در تاتوست. از آن‌جا كه حساسیت یا آلرژی واكنش طبیعی بدن در برابر ماده‌ای خارجی است بنابراین بروز آن تا چند روز پس از تاتو كاملا عادی است و جای نگرانی نیست؛ اما اگر این حالت خودبه‌خود رفع نشد باید نسبت به آن حساس شوید چون احتمال دارد كه مشكلات جدی به‌دنبال داشته باشد. در این شرایط حساسیت معمولا با تورم خفیف آغاز می‌شود و سپس شدت پیدا می‌كند و معمولا با خارش، جوش‌های ریز در محل كه می‌توانند عفونی و غیرعفونی باشند و در نهایت بروز تب در محل تاتو همراه می‌شود و گاهی هم به كهیر منتهی می‌شود. در این شرایط مراجعه به متخصص پوست یك اقدام كاملا ضروری است؛ اما اگر نسبت به درمان بی‌اهمیت باشید و نشانه‌هایی كه اشاره شد به‌خصوص كهیر درمان نشود احتمال بروز آنافیلاكسی، یا همان حساسیت شدید بدن با نشانه‌هایی مثل رنگ‌پریدگی، تنگی نفس و كلاپس(روی هم خوابیدن و جمع شدن عروق) هم وجود دارد. با این توضیحات باید متذكر شد كه نكته مهم در تاتو، جدی گرفتن بروز حساسیت پوستی است چون این نشانه‌ها می‌توانند مقدمه‌ای برای بروز مشكلات دیگر باشند.



  كجا را انتخاب می‌كنید؟

اگر تصمیم به تاتو كردن گرفتید باید به انتخاب محل مناسب برای انجام این عمل بیش از هر چیز دقت كنید. آن هم به این دلیل كه رعایت نكات بهداشتی حین كار و پس از آن برای كم‌شدن عوارض احتمالی تاتو بسیار مهم است. شاید به‌نظر دور از انتظار باشد اما واكنش‌های آلرژیك یا حساسیتی نسبت به رنگ یا سوزن استفاده شده نه تنها در روزهای اولیه بلكه گاهی تا مدت‌ها بعد از تاتو كردن می‌تواند همراه شما باشد.

 این حساسیت به‌خصوص زمانی كه رنگ انتخابی شما قرمز باشد به‌مراتب شدیدتر و جدی‌تر بوده و ممكن است به شكل عفونت‌های مختلف گاهی تنها به‌صورت درد و تورم و در مواردی حتی عفونت‌های چركی بروز پیدا كند و منجر به خارج شدن ترشحاتی از محل تاتو شود. دقت نكردن در انتخاب محل مناسب برای انجام این عمل زیبایی به همین موارد خلاصه نمی‌شود به‌طوری كه به جرات می‌توان گفت بروز زخم یا اسكار یكی از مشكلات شایع، به‌خصوص درصورت بروز عفونت در محل یا استفاده از اشیای نوك‌تیز غیراز سوزن الكتریكی مخصوص است. گذشته از این موارد باید به هپاتیت نوع D، B، C ،سفلیس، ایدز، زگیل و تبخال هم اشاره كرد كه از خطرناك‌ترین بیمارهایی هستند كه احتمال ابتلا به آن‌ها در اثر انجام تاتوی غیربهداشتی وجود دارد.



استریل بودن سوزن لازم است اما كافی نیست

 متاسفانه به‌دلیل این‌كه نظارت دقیقی بر نحوه عملكرد مراكز انجام تاتو وجود ندارد، مسائل بهداشتی هم به راحتی نادیده گرفته می‌شوند. در این میان ضد‌عفونی نكردن پوست بدن قبل از شروع تاتو، دست‌های آلوده شخص تاتو‌كننده و... همگی از موارد مهم و تاثیر‌گذار در زمینه انتقال بیماری‌های واگیردار از فردی به فرد دیگر هستند اما در بین همه این موارد سوزن الكتریكی به‌دلیل تماس مستقیم با پوست و خون شما مهم‌ترین عامل در انتقال بیماری از طریق تاتوست بنابراین دقت در استریل بودن این سوزن یكی از ضروریاتی است كه باید روی آن حساس باشید. تا جایی كه حتی می‌توان گفت دقت در نوع سوزن الكتریكی و استریل بودن آن به‌مراتب مهم‌تر از زیبایی است كه شما به‌دنبال آن هستید؛ اما این به تنهایی كافی نیست چون اگر فردی كه تاتو را انجام می‌دهد از یك ظرف رنگ برای افراد مختلف استفاده كند به‌دلیل این‌كه باید مرتب سوزن را در رنگ بزند همچنان احتمال آلودگی و انتقال بیماری وجود دارد. بنابراین باید برای هر فرد یك ظرف استریل یا حداقل ضد‌عفونی شده در كنار سوزن استریل و یك جفت دستكش استریل هم وجود داشته باشد.





می‌توان از شر تاتو خلاص شد؟

یكی از مشكلاتی كه خانم‌ها بعد از تاتو حتی درصورت انجام رضایت اولیه با آن مواجه می‌شوند پاك كردن طرح ایجاد شده است. به هر حال مرور زمان و احساس نیاز به تنوع و گاهی تغییر رنگ تاتو باعث می‌شود كه افراد به پاك كردن طرح ایجاد شده فكر كنند و از آن‌جا كه معمولا پاك‌كردن به سادگی انجام نمی‌شود تازه دردسرهای آن‌ها شروع می‌شود. در حال حاضر 3 روش موثر برای از بین بردن این خالكوبی‌ها روش لیزر، جراحی و لایه برداری از پوست است كه البته هر 3 باید به دست متخصصان پوست انجام شوند. تشخیص موثر بودن این روش‌ها به‌عهده پزشك معالج است اما به‌طور كلی لیزر جدیدترین روش درمانی است كه برای از بین بردن نقوش تاتو شده در سطح بدن توصیه می‌شود. جراحی برای انواع كوچك‌تر تاتو قابل توصیه است و در عین حال برای انواع بزرگ‌تر و رنگی كاربرد چندانی ندارد. روش لایه‌برداری از پوست هم بیشتر برای از بین بردن تاتوهای سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد و راه حل مناسبی برای از بین بردن این نوع تاتوهاست. در كنار این روش‌ها در شرایط حادتر می‌توان از روش‌هایی چون كوتریزاسیون و پیوند پوست برای از بین بردن تاتو استفاده كرد.



نکته : رنگ قرمز، زرد و سبز به سختی و دیرتر از رنگ‌های دیگر و رنگ‌های مشكی و آبی سریع‌تر و بهتر از باقی رنگ‌ها به درمان پاسخ می‌دهند بنابراین بد نیست در انتخاب رنگ تاتو این موارد را هم درنظر داشته باشید



  بعد از تاتو هم باید مراقب باشید

اگر به هر دلیلی تصمیم شما برای انجام تاتو قطعی است جدا از انتخاب یك مكان مناسب برای انجام این عمل باید به رعایت مراقبت‌های بعد از آن هم دقت كنید. چون در حقیقت پوست شما دچار یك آسیب جدی شده كه باید به مرور زمان با آن كنار بیاید. یادتان باشد بعد از انجام تاتو 2 تا 21 ساعت (بسته به ابعاد طرحی كه روی پوست ایجاده شده) محل آن را بانداژ كنید. 2 بار در روز به وسیله صابون آنتی باكتریال زخم تاتو را به آرامی بشویید، حتما آن را به‌طور كامل خشك كنید و با مرطوب‌كننده بپوشانید. بهتر است پس از تاتو، محل زخم را به پماد آنتی‌بیوتیك آغشته كنید تا خطر عفونت‌های پوستی كاهش پیدا كند. تا جایی كه می‌توانید روی آن را باز بگذارید و تا بهبود پیدا كردن زخم از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و شنا كردن خودداری كنید.





  بهترین روش درمان كدام است؟

درمیان همه روش‌های موجود برای از بین بردن تاتو، می‌توان به لیزر به‌عنوان بهترین روش اشاره كرد. آن هم به این دلیل كه این شیوه حداقل عوارض جانبی را به‌دنبال دارد. استفاده از لیزر به‌خصوص در تاتوهای وسیع و رنگی بسیار مناسب است؛ اما نكته مهم، توجه به نوع لیزر انتخابی برای از بین بردن رنگ‌های مختلف تاتوست. در واقع هر نوع لیزر مخصوص از بین بردن یك، 2 یا چند رنگ خاص بوده و برای رنگ‌های دیگر بی‌اثر است. نكته دیگر توجه به رنگ است. رنگ قرمز، زرد و سبز به سختی و دیرتر از رنگ‌های دیگر و رنگ‌های مشكی و آبی سریع‌تر و بهتر از باقی رنگ‌ها به درمان پاسخ می‌دهند بنابراین بد نیست در انتخاب رنگ تاتو این موارد را هم درنظر داشته باشید. در نهایت عمق تاتو نیز بسیار مهم است آن هم از این‌رو كه هر چه عمق تاتو بیشتر باشد بالطبع نیاز به اشعه برای درمان هم بیشتر می‌شود. با این همه باید به یاد داشته باشید درمان و محو كامل تاتو به سادگی امكان‌پذیر نیست و برای از بین بردن آن به جلسات متعدد لیزر درمانی نیاز است كه بدون شك هزینه زیادی را هم به‌دنبال دارد.



  تاتوی خط چشم را فراموش كنید

بسیاری از خانم‌ها برای این‌كه خودشان را از آرایش چشم راحت كنند، تصمیم می‌گیرند خط چشم را روی چشم‌های‌شان تاتو كنند، غافل از این‌كه این تصمیم در كنار زیبایی ظاهری كه ممكن است در چهره آن‌ها ایجاد كند یكی از خطرناك‌ترین و در عین حال پردردسرترین شیوه‌های تاتو است.

مشكل اصلی هم از آن‌جا ناشی می‌شود كه آرایشگری كه این كار را انجام می‌دهد، از ساختمان چشم و بافت‌های حساس آن هیچ‌گونه آگاهی ندارد و همین بی‌اطلاعی باعث می‌شود هنگام وارد كردن سوزن به پشت پلك، همیشه احتمال آسیب به بافت‌های چشمی وجود داشته باشد.

چنانچه سوزن خیلی عمقی در بافت پلك وارد شود، احتمال پارگی پلك و آسیب دیدن بافت‌های كره چشم را به‌دنبال خواهد داشت. این همه ماجرا نیست چون در بهترین شرایط حتی وارد‌شدن رنگ تاتو به داخل چشم هم می‌تواند حساسیت‌های چشمی را در پی داشته باشد.

 بنابراین بهترین حالت این است كه از تاتو‌كردن خط چشم روی پلك‌ها منصرف شوید چون مشكلات احتمالی تحت هیچ شرایطی قابل مقایسه با زیبایی ظاهری نیست.



نکته : درمیان همه روش‌های موجود برای از بین بردن تاتو، می‌توان به لیزر به‌عنوان بهترین روش اشاره كرد. آن هم به این دلیل كه این شیوه حداقل عوارض جانبی را به‌دنبال دارد





  مراقب آلرژی های رنگی باشید

گاهی رنگ‌های به كار گرفته در تاتو هم می‌توانند دردسر ساز باشند. بارزترین مشكلی كه این رنگ‌ها می‌توانند ایجاد كنند حساسیت یا آلرژی است. آلرژی می‌تواند به موادرنگی ایجاد شود که معمولا با رنگ‌هایی که ترکیبات جیوه (دررنگ قرمز) دارند بیشتردیده می‌شود. بنابراین  باید قبل از تصمیم قطعی به انجام تاتو به این مشكلات هم فكر كنید. اما تنها این عوارض نیستند تاتوهمچنین می‌تواند سبب انتقال انواع بیماری‌های واگیردارازجمله ایدز وهپاتیت هم باشد. نكته دیگری كه شاید كمتر به آن توجه شود عوارض تاتو در مواردی است كه به عكس برداری نیاز پیدا می‌كنید. زمانی كه شما نیازبه عکس برداری یا  MRI داشته باشد، این احتمال وجود دارد كه  تاتودرمحل به دلیل وجودفلزات سنگین ماننداکسیدآسن با اینگونه تصویربرداری‌ها تداخل ایجاد كند  وتشخیص را دچارمشکل كند. بنابراین قبل از تصمیم به تغییر باید به تمام این جزئیات دقت كنید.





  برای پاك‌كردن تاتو، چه كنید؟

اگر از تاتو یا خالكوبی خود خسته شده‌اید و به هر دلیلی خیال پاك كردن آن به سرتان زده حتما به این نكته دقت كنید كه مراجعه به پزشكان متخصص و مراكز معتبر یك ضرورت است. متاسفانه در آرایشگاه‌های زنانه افراد بدون علم پزشكی و با استفاده از رنگ‌های سفید و اسید، رنگ پوست را سفید می‌كنند و در حقیقت به جای پاك كردن رنگ قبلی لایه‌های رنگ تیره تاتو را به اعماق پوست هدایت می‌كنند و این خود آغاز مشكلات بعدی برای شماست. این در حالی است كه در مراكز مجهز علمی، متخصصان پوست و مو با استفاده از روش‌های استریل، بهداشتی و علمی می‌توانند بخش‌های آسیب دیده در تاتو را ترمیم كنند تا ضمن این‌كه شما به نتیجه دلخواه نزدیك‌تر می‌شوید عوارض دیگری هم در انتظارتان نباشد.





این خطرات را جدی بگیرید

انجام تاتو چه در قسمت ابرو و با هدف پر پشت‌تر به‌نظر رسیدن ابروها و چه روی نقاط مختلف بدن و صرفا به‌عنوان یك روش زیبایی می‌تواند برای شما بسیار گران تمام شود. چون همیشه این احتمال وجود دارد كه سوزن در یكی از سدهای دفاعی بدن شما نفوذ كند و همراه خود عوامل میكروبی را وارد بدن كند. رنگ‌های مورد استفاده در تاتو هم هر كدام به نوعی می‌توانند واكنش‌های ایمنی بدن را تحریك كنند و حالت‌های آلرژیك به‌دنبال داشته باشند. رنگ‌هایی كه در تاتو استفاده می‌شود به‌خصوص رنگ قرمز ممكن است حالت‌های آلرژیك به‌دنبال داشته باشند در این صورت پوست در محل تاتو، قرمز و دچار خارش می‌شود. این حالت محدود به زمان انجام تاتو نیست و حتی سال‌ها پس از انجام تاتو هم می‌تواند ظاهر شود. احتمال انتقال بیماری‌هایی مثل ایدز و هپاتیت به‌خصوص هپاتیت نوع ‍C و B، سل و كزاز هم وجود دارد كه البته ابتلا یا مبتلا نشدن به این بیماری‌ها در گرو دقت فردی كه اقدام به انجام تاتو می‌كند در استریل بودن وسایل مورد استفاده است. عوارض احتمالی تاتو به این موارد خلاصه نمی‌شود و گاهی ما حتی شاهد مشكلات پوستی هم هستیم. معمولا در اطراف ناحیه‌ای كه رنگ تاتو تزریق شده ضایعه‌هایی به نام گرانولوما به‌وجود می‌آید كه پر از سلول‌های ماكروفاژ است كه تلاش می‌كنند رنگ تاتو را از بین ببرند و از سطح پوست پاك كنند. همچنین در محل تاتو ممكن است «كلویید» یا برآمدگی در محل التیام زخم ایجاد شود كه معمولا به سختی از بین می‌رود البته افرادی كه پوست تیره دارند بیشتر مستعد به این حالت هستند. در نهایت تاتو می‌تواند عفونت‌های پوستی هم به‌دنبال داشته باشد. تاتو ممكن است موجب عفونت باكتریایی موضعی شود كه نشانه‌های این عفونت عبارتند از سرخی، گرمی، تورم و چرك كردن پوست در محل تاتو.


ویدیو مرتبط :
تاتو - خط چشم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گریم چشم ها



 

چشم ها قسمتی از صورت هستند که دارای خلقت فوق العاده زیبا و عجیبی می باشند. بر عکس لب ها که شما می توانید تغییر شکل کمی به آن دهید، برای چشم ها واقعا محدودیتی وجود دارند. شما می توانید با استفاده از انواع سایه ها، مدادها ویا خط چشم ها، بسته به شکل صورت وانتخاب شما، مدل مختلفی به آن بدهید.

 

بهتر است لنز چشمی را قبل از آرایش از چشم ها خارج کرده وپس از اتمام آرایش مجددا در چشم ها قرار داد.

 

گریم

 

شکل های مختلف سایه چشم


انواع مهتلف سایه چشم در بازار وجود دارد که هر کدام می توانند حالت کاملا متفاوتی را به وجود آورند.تقریبا استفاده از اغلب آنها بسیار ساده است؛ بجز تعداد معدودی که کمی پیچیده تر است هستند. اما به یاد داشته با شید که باید زیاد تمرین کرده وبا علاقه پافشاری کنید. برای آسان شده کار، من حالت های مختلفی که با سایۀ چشم شکل می گیرند را به شش دسته تقسیم کرده ام؛ حلقه ای؛ رنگی؛ دودی؛ خمار؛ بادامی؛ گربه ای. شما می توانید بنا بر سلیقه وحالت چشم هایتان هر یک از این مدل ها را انتخاب کنید.

 

گریم

 

مدل حلقه ای


ابتدا مقدار کمی پوشش دهنده روی صورت زده وسپس با اسفنج پودر زنی(مخملی نباشد) پودر غیر فشرده را روی آن بزنید.(به زیر چشم ها پودر بیشتری بزنید تا سایۀ حلقه سیاه آن گرفته شود.)

 

حاشیه داخلی بالا وپایین چشم را با خط چشم مدادی به رنگ سیاه بکشید(با این خط چشم داخل خط مژه را هم بکشید).

 

سایۀ چشم پودری به رنگ سیاه را با برس با سر اسفنجی به بالای حلقۀ کشیدۀ قبل تا بزنید تا شکل دودی در اطراف چشم ایجاد شود. برای گرفتن نتیجه بهتر باید در هر بار از مقدار کمی سایه استفاده شود. می توان به پایین چشم ها سایه نزد ویا سایۀ کمتری زد.

 

با استفاده از برس با سر اسفنجی یا برس سایۀ چشم(بسته به انتخاب شما) خط کشیده شده را پخش کنید تا یک حلقه سیاه در اطراف چشم به وجود آید. در مرحلۀ بعد، با استفاده از برس سایۀ چشم و سایۀ چشم پودری به رنگ سیاه، یک هلال روی چین پلک از گوشه خارجی به طرف گوشه داخلی، همچنین زیر چشم ها بزنید(سایۀ چشم درنیمه خارجی چشم ها باید پر رنگ تر باشد).