سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خشونت جنسی یا جسمی؟ کدام بدتر است؟



قربانیان خشونت خانگی,رفتار خشن

خشونت فقط شامل خشونت جسمی نیست

 

خشونت خانگی یعنی چه؟ اگر مرد زندگی شما اهل ضرب و شتم نباشد یعنی در خانه‌ای امن زندگی می‌كنید؟

«حالا كه چیزی نشده! عصبانی بوده و چیزی گفته! با شوهرت بساز و از كاه كوه نساز!» چنین جملاتی برای قربانیان خشونت خانگی آشناست. حتی وقتی پای قانون هم به میان می‌آید در صورتی كه آثار ضرب و شتم روی تن یك زن باشد، او قربانی خشونت خانگی شمرده شده و مورد حمایت قانون قرار می‌گیرد. اما موضوع خشونت به همین‌جا ختم نمی‌شود. تنها زنانی که جای برخورد فیزیکی را روی چهره‌شان می‌بینند، قربانی خشونت نیستند. اگر می‌خواهید بدانید چه زمانی قربانی خشونت شناخته می‌شوید، ادامه این مطلب را بخوانید.

خشونت روانی
رفتار خشنی كه سلامت روان فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد، می‌تواند مصداق خشونت روانی باشد. وقتی فریاد همسرتان ضربان قلب‌تان را بالا می‌برد و استرس به جان‌تان می‌اندازد، شما قربانی خشونت خانگی شده‌اید. اگر همسرتان به شما شك دارد، تهدیدتان می‌كند، به شما وفادار نیست، مجبورتان می‌كند خلاف كنید و حتی رفتارهای به‌ظاهر ساده‌ای مثل تحقیر، متلك، تمسخر و اهانت كلامی را ابراز می‌كند، قربانی خشونت روانی شده‌اید.

چه باید كرد؟
اگر همسرتان فحاشی می‌كند، باید كسی فحاشی‌اش را شنیده باشد تا پس از شهادت او، قانون از شما حمایت كند. اما چه كسی می‌تواند شهادت دهد كه همسرتان به شما استرس می‌دهد یا اینكه اگر گفته شود كه شما را متلك‌باران می‌كند، قانون چه حمایتی از شما می‌كند؟

خشونت جنسی
رابطه زناشویی، جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی بعد از ازدواج است اما هیچ مردی حق ندارد بدون رضایت همسرش، او را مجبور به برقراری هیچ شكلی از این رابطه كند. آزار جنسی، مجبور كردن همسر به رابطه جنسی در زمان عادت ماهانه و بیماری، مجبور كردن همسر به روسپی‌گری‌و... از مصادیق این خشونت است.

چه باید كرد؟
 اگر همسرتان شما را مجبور به سقط جنین كند یا اینكه با متوسل شدن به زور برای برقراری رابطه زناشویی به شما آسیب بزند، می‌توانید با مراجعه به پزشكی قانونی برای تشكیل پرونده تلاش كنید. اما همیشه خشونت‌های جنسی كه توسط همسر ابراز می‌شود، اثری از خود به جا نمی‌گذارد تا قابل پیگیری قانونی باشد و از آنجا كه هیچ شاهدی هنگام انجام رابطه زناشویی وجود ندارد، نمی‌توان وقوع جرم را هم اثبات كرد.

خشونت جسمی

خشونت انواع مختلفی دارد

 

خشونت جسمی
خشونت جسمی همان چیزی است كه همه ما به عنوان مصداق جرم و خشونت بودنش با هم تفاهم داریم. ضرب و شتم، مشت زدن، گاز گرفتن، سیلی زدن، اسیدپاشی و. . . در گروه خشونت‌های جسمی قرار می‌گیرند و در صورتی كه شاهدی برای وقوع آنها باشد یا اینكه جای ضربه‌ها روی بدن قربانی مانده باشد، از طریق قانونی قابل پیگیری است.

چه باید كرد؟
اگر می‌خواهید قانونی‌ عمل كنید به پلیس110 زنگ بزنید تا برای تنظیم گزارش در لحظه جرم حاضر شوند. گزارش آماده شده را می‌توانید به دادسرا یا كلانتری محل ببرید و در صورتی كه پس از تشكیل پرونده و طی روال قانونی همسرتان محكوم شد، دیه بگیرید. قانون هم ممكن است همسرتان را به شلاق خوردن یا دادن جریمه نقدی كه البته نصیب شما نمی‌شود، محكوم كند. اما اگر در لحظه وقوع فاجعه كاری نكردید و جای آزار او روی بدن‌تان ماند، می‌توانید فردایش به پزشكی قانونی مراجعه كنید و با ثبت این موضوع، برای تشكیل پرونده و پیگیری روال قانونی تلاش كنید.

خشونت اقتصادی
اگر همسرتان نفقه كه به عنوان حق قانونی شما شمرده شده را نمی‌دهد، اگر صاحب شغل بوده‌اید اما شما را مجبور به ترك شغل برخلاف تمایل‌تان می‌كند، اگر توانایی اقتصادی برآورده كردن احتیاجات‌تان را دارد اما آنها را از شما دریغ می‌كند یا اینكه به اجبار درآمد، ارثیه و اموال شخصی‌تان را ضبط می‌كند، شما با خشونت اقتصادی روبه‌رو هستید.

چه باید كرد؟
تا جایی كه در قانون ذكر شده، نفقه و مهریه دینی است كه شوهر به زنش دارد پس اگر همسرتان در قبال این وظیفه كوتاهی كرد، می‌توانید با كمك قانون مبلغ تعیین شده را دریافت كنید. اما در بسیاری از موارد خانم‌ها به‌خاطر قرار گرفتن در معرض خشونت اقتصادی به جدا شدن از همسرشان تمایلی ندارند و به همین دلیل حاضر نمی‌شوند با مطرح كردن آن در مراجع قضایی، خود را در معرض خشونت‌های دیگر مثل روانی، جسمی و حتی جنسی قرار دهند و به قیمت برافروخته كردن مردی كه قرار است همچنان با او زندگی كنند، پای قانون را به میان بكشند.

منبع:مجله زندگی ایده آل

 


ویدیو مرتبط :
آزار جنسی و جسمی زنان در اروپا بی داد می کند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معمای خشونت جنسی علیه کودکان



اخبار,اخباراجتماعی,خشونت جنسی علیه کودکان


 اخبار اجتماعی - معمای خشونت جنسی علیه کودکان

از آنجایی که مغز کودکان در حال رشد است بویژه آن که قسمت تصمیم‌گیرنده مغز تا سن 24 سالگی کامل نمی‌شود کودکان برای ورود به روابط جنسی و رفتارهای جنسی کامل نیستند. از این رو در مسیر رشد کودکان به عنوان یک حق باید امنیت جنسی آن‌ها حفظ شود

روز گذشته به نقل از دبیر مرجع ملی حقوق کودک گفت‌وگویی درباره چند پرونده تجاوز جنسی به دانش‌آموزان پسر که در مراجع قضایی در حال پیگیری است مطرح شد که البته دیروز بخش‌های حساس آن تکذیب شد.

به گزارش ایران، دکتر رضا رزاقی روانشناس و رئیس مرکز مراقبت‌های کودکان و نوجوانان و نویسنده کتاب «آموزش موضوعات جنسی» است یادداشت زیر را در رابطه با همین موضوع و مسأله حقوق جنسی کودکان در اختیار ما گذاشت که پیش روی شماست:

براساس پیمان‌نامه حقوق جنسی در مجامع بین‌المللی و انجمن جهانی سلامت 11 حق جنسی مطرح شده است.

انسانها از بدو تولد موجودات جنسی هستند و تمایلات جنسی و واکنش‌های جنسی دارند و در مسیر رشد، کودکان نیز به محرکات جنسی واکنش نشان می‌دهند. اما از آنجایی که مغز کودکان در حال رشد است بویژه آن که قسمت تصمیم‌گیرنده مغز تا سن 24 سالگی کامل نمی‌شود کودکان برای ورود به روابط جنسی و رفتارهای جنسی کامل نیستند. از این رو در مسیر رشد کودکان به عنوان یک حق باید امنیت جنسی آن‌ها حفظ شود و برای محافظت از خود آموزش‌های لازم تدارک دیده شود تا بتوانند از سلامت جنسی‌شان مواظبت کنند.

از آنجایی که هر نوع تحریف و پنهان‌کاری می‌تواند به ضرر کودک باشد به همین جهت آموزش دادن والدین، معلمان، مربیان و خود کودکان در زمینه مباحث جنسی بسیار ضروری است.


ما می‌توانیم در رابطه با کودکان این گونه نتیجه‌گیری کنیم که آن‌ها نخست نیازمند محیطی امن هستند که احساس امنیت را به آن‌ها انتقال دهد.

از طرفی حق داشتن اطلاع جنسی مبتنی بر بررسی‌های علمی نیز از دیگر حقوق آنهاست و سوم این که بهره‌مندی از آموزش‌های جامع موضوعات جنسی نیز لازم و ضروری است.


یکی دیگر از حقوق مطرح شده حق مراقبت از سلامت جنسی است که صرفاً بیماری‌های جنسی را در بر نمی‌گیرد بلکه در برگیرنده پیشگیری از هر نوع تعرض، خشونت و آزارهای جنسی است.

بر این اساس کودکان با توجه به این که رشد کافی ندارند و مسائل جنسی را به خوبی تشخیص نمی‌دهند و از طرفی شرایط جسمی‌شان آمادگی ورود به مسائل جنسی را ندارد و آموزش‌های لازم ارائه نشده است، هر نوع آزار جنسی کودکان در محیط‌های آموزشی می‌تواند خشونت جنسی باشد. بنابر این نمی‌توان این ادعا را پذیرفت که هر گونه رابطه جنسی با کودکان یک رابطه ناشی از تمایلات عاطفی جنسی دوطرفه است.

مقوله کودک‌آزاری و تعرض به دانش‌آموزان کاملاً مقوله کودک‌آزاری جنسی است چون کودکان آگاهی ندارند و به حقوق و نیازها و انگیزه‌های جنسی خود آگاه نیستند.

 اخبار اجتماعی - ایران